Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryggprolaps på tur


X44R

Anbefalte innlegg

Jeg har prolaps i ryggen. Det kommer å går i smertegrad og jeg er en smule redd for å gå med for tung sekk som skal utløse smerter. Jeg prøver å venne ryggen til tyngre sekk og lengre turer og foreløpig går det relativt greit.

Er det noen andre med prolaps i rygg som kan fortelle om erfaringene deres på tur? Hvor tung sekk klarer du? Lengde på tur? Noen fine tips og råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør øvelser for å styrke og stabilisere nedre del av korsrygg. Ellers er min oppskrift å være i bevegelse, gjerne i terreng. For meg funker det i liten grad å gå på asfalt, eller hardt underlag. Da er ryggen ganske stiv etter 50-60 min. Prøver å legge opp til et par turer i uka på stier, eller ute i terreng i barmark sesong.  Mye bedre for ryggen og jeg kjenner forskjell etter en sånn tur, kontra asfalt.

Ellers har jeg parkert 130L. og endret mye av utstyret over tid til lettere og mindre volum. For meg er det ikke vekta, men uforutsette vridninger jeg er redd for. Jeg har også noe annet småplukk så en godt utstyrt pilleeske er alltid innenfor rekkevidde. 

Jeg har idag mest glede av å bruke en 65 liter og pakker jeg fornuftig holder det til ei uke i hvert fall. En sjelden gang bruker jeg en 80 liter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått diagnosen lumbalt skiveprolaps synes jeg du skal være litt forsiktig med belastning av ryggen (kompresjon), men prolaps er så mangt. Noen har så sterke smerter at de knapt klarer å gå, andre er mindre plaget, slik du tydeligvis er. De eneste som kan gi deg riktige råd er din lege eller andre medisinsk faglige.
Å være i bevegelse er uansett gunstig, men å bære ryggsekk bør du helt klart avklare med lege.

Prolaps skiller seg fra "vanlige ryggplager", som slitasjeskader i lumbal-leddene, så vi med slike plager skal være forsiktige med å gi råd til prolaps-pasienter.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (2 timer siden):

Prolaps skiller seg fra "vanlige ryggplager", som slitasjeskader i lumbal-leddene, så vi med slike plager skal være forsiktige med å gi råd til prolaps-pasienter.

Veldig enig i det @Bjørn J skriver.
Jeg sliter med prolaps i ryggen (3 stk) + 3 i nakken.
Lå 4 uker på Ullevål (i 2001) pga rygg og videre til Hokksund kurbad i 8 uker etter det.
Seinere var det opptrening på Friskvernsenteret i Asker 3 ganger i uka i 3 mnd.
Min erfaring er å ta kontakt med en fysio som kan legge opp ett treningsprogram for deg :) 
Jeg har fått masse hjelp og klarer faktisk fint å gå tur med sekk på 15 kg+ ett greit stykke.
Men jeg skal ikke sluntre unna trening av stabiliseringsmuskelaturen  mye før 10kg blir vondt på korte distanser.
Så svaret ligger hos fagfolk og ikke her på Fjellforum.
Og når musklene er bra trent så er det kun vilje og evne til å tåle ubehag som nesten begrenser hva du får til.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (7 timer siden):

Jeg gjør øvelser for å styrke og stabilisere nedre del av korsrygg. Ellers er min oppskrift å være i bevegelse, gjerne i terreng. For meg funker det i liten grad å gå på asfalt, eller hardt underlag. Da er ryggen ganske stiv etter 50-60 min. Prøver å legge opp til et par turer i uka på stier, eller ute i terreng i barmark sesong.  Mye bedre for ryggen og jeg kjenner forskjell etter en sånn tur, kontra asfalt.

Ellers har jeg parkert 130L. og endret mye av utstyret over tid til lettere og mindre volum. For meg er det ikke vekta, men uforutsette vridninger jeg er redd for. Jeg har også noe annet småplukk så en godt utstyrt pilleeske er alltid innenfor rekkevidde. 

Jeg har idag mest glede av å bruke en 65 liter og pakker jeg fornuftig holder det til ei uke i hvert fall. En sjelden gang bruker jeg en 80 liter.

Takk for godt svar. Var akkurat et sånt type svar jeg var ute etter 😄 jeg merker også stor forskjell på asfalt og terreng. 

Jeg sklei på isen tidligere i år og fikk så vondt at jeg nesten ikke klarte å gå. Var på sykehuset og hos fysioterapeuten og klarte etterhvert å begynne å bevege meg igjen. Godt var det. 

 

Jeg går selvsagt til fysioterapeut å får behandlinger og treningsprogram, og det har jeg gjort i 3 år snart, ville bare høre hvilke tiltak og slikt andre har måttet gjøre for å få til turgåingen på best mulig måte.

Endret av X44R
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si så mye om hva som funker eller ikke bæremessig, men etter at jeg begynte å ha med meg min kjære Helinox ground chair har teltlivet blitt bedre. Nå kan jeg sitte med rygg støtte på kveldene som for meg' er kritisk. Kan også bruke den i teltet om det er dårlig vær... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i perioder vært plaget med ryggen men har ikke gått og fått noe navn på det. Men jeg har begynt å gå med staver, rett og slett for det er når jeg tar overbalanse at det skjer noe haloi. Etter det har jeg ikke vært plaget på tur, og jeg har gått med ganske så tung sekk i forhold til kilo og muskler. Det er de der utfallene når man holder på å tryne som har vært verst for min rygg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt prolaps to ganger selv lumbalt. Den ene gangen tørket prolapset inn av seg selv, og jeg kunne i ettertid stort sett gjøre som jeg ville uten at jeg tenkte så mye på det, annet enn at ryggen var litt vondt, og det var slitsomt å stå/sitte lenge rett opp og ned. Den andre gangen ble det aldri noe særlig bedre, så endte opp med operasjon. 

Det er vanskelig å gi råd generelt, da det er forskjell på om det er muskulære smerter du sliter med nå, eller om det er knyttet til nerverotsaffeksjon. Er det kun muskelsmerter, er det kun din egen smerteterskel som setter begrensninger. Det betyr dog ikke at du blir bedre jo mer du presser deg. Er det selve prolapset som gir deg problemer, er det nok lurt prøve unngå veldig tung last, da det vil øke kompremeringen av ryggsøylen.

Siden du allerede har oppfølging av helsepersonell ville jeg hørt med dem hva de tenker smertene kommer av. Er det nerven som er affiseret trenger det ikke alltid nødvendigvis være så ekstremt vondt etter en stund, men problemet kan være krafttap, nummenhet, sensibilitetsforstyrrelser etc.

Som nevnt over her, vil det ofte være lettere og bedre for ryggen å gå i ulendt terreng, kontra hardt underlag. Men er det selve prolapset som plager deg, vil du ikke bli bedre av det i seg selv, men det kan være godt for resten av kroppen.

 

Endret av Bokhylla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to prolapser som jeg sleit mye med de første 5 årene. Vondt å sitte, stråling nedover ene beinet osv.... Det gjorde at jeg fikk muskelspenninger som jeg måtte få løst opp. Kiropraktor med manipulasjon hjalp bare midlertidig, det var først når jeg fikk akupunktur at muskelspenningene slapp. Nå etter 10 år plager det meg nesten ikke lenger, men kan ikke kjøre knebøy og markløft uten å få vondt. Jeg er avhengig av å trene mage/kjerne 3 ganger i uka, hvis ikke får jeg vondt. Trening av dette har hatt enormt mye å si for meg, og jeg angrer på at jeg ikke fokuserte på det før. Anbefaler forøvrig luftunderlag når du er på tur, og dersom jeg har for mye luft i, så får jeg vondt dagen etterpå. Det er viktig å ikke ha i mer luft enn at kroppen får støtte. Jeg klarer nå fint 25kg ryggsekk uten å få vondt på tur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Mit problem med ryggen er nok mere alment og tåler sikkert ikke sammenligning med dine problemer. Når jeg kigger tilbage på årene som er gået, har det bedste jeg har gjort for ryggen at købe et effektivt liggeunderlag. Det er 5 cm tykt & selvoppusteligt. Prisen var vild for 30 år siden, men det var problemet osse. Alle pengene værd. Jeg tror det især er fordi man undgår kontakt med koldt underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.