Gå til innhold
  • Bli medlem

Behandle/oppbevare fisk på langtur


Reggie

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal på langtur og tenker å fiske litt underveis for både underholdning og litt ekstra mat. Hvordan er det da best å behandle fisken rett etter jeg har fanget den? Jeg vil gjøre det enkelt, lett (vekt) og så bør det iallefall holde ut dagen, gjerne dagen etter også. Har blitt anbefalt en zip-lock pose med mel, salt og pepper til å bare rulle en sløyd ørret i. Men hvor lenge holder fisken da? Er det best å sløye den med en gang etter jeg har tatt den? Kan jeg holde på en stund så jeg eventuelt får flere fiske før jeg setter i gang? Ser det kan være lurt å oppbevare fisken i en myr, men det er ikke sikkert det er en mulighet ettersom jeg skal gå hver dag. Kanskje veldig nybegynner spørsmål her, men det er nettopp det jeg er :)

Endret av Reggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sløy. Rens. Ren pose. Grav ned i snø. Salt litt i buken. Dersom en blander salt i snøen/ isen rundt fisken blir det ekstra kaldt. Blokkfrysing. 

Breelv, kaldt vann, oppkommer, kan også funke ganske lenge.. Steinlegg renset sløyd fisk i ren tett pose.

 

Uten snø: Grav ned i torva.

 

Uten torv: Legg skyggefullt under fuktig avis. Fukt ofte. 

 

Temperatur avgjør mye. Bløtner fisken veldig, bukbena løsner og det lukter syrlig er det tegn på at fiskemåltidet glipper:)


Har også hørt tips om å rive vierblad/småkvist sammen med sløyd fisk. Samisk triks. Antiseptisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reggie skrev (På 11.6.2020 den 21.57):

Hei! Jeg skal på langtur og tenker å fiske litt underveis for både underholdning og litt ekstra mat. Hvordan er det da best å behandle fisken rett etter jeg har fanget den? Jeg vil gjøre det enkelt, lett (vekt) og så bør det iallefall holde ut dagen, gjerne dagen etter også. Har blitt anbefalt en zip-lock pose med mel, salt og pepper til å bare rulle en sløyd ørret i. Men hvor lenge holder fisken da? Er det best å sløye den med en gang etter jeg har tatt den? Kan jeg holde på en stund så jeg eventuelt får flere fiske før jeg setter i gang? Ser det kan være lurt å oppbevare fisken i en myr, men det er ikke sikkert det er en mulighet ettersom jeg skal gå hver dag. Kanskje veldig nybegynner spørsmål her, men det er nettopp det jeg er :)

Hei

Min erfaring er at fisken holder seg god vesentlig lenger om den blir avlivet og renset med en gang den kommer på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Aurejeger said:

Hei

Min erfaring er at fisken holder seg god vesentlig lenger om den blir avlivet og renset med en gang den kommer på land.

Ja, det er helt essensielt. Sløy og rens grundig, fjern hodet, og skyll i rent vann. Deretter salt i buken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är enig med att rensa fisken direkt en får den och strö salt i buken, och förvaring så kallt som går.

Men när jag är på fjällvandring så fiskar jag bara det jag kan äta samma dag, lit beroende på vilken tid på året och temp. Synd å måste slänga fin fisk för att den blir förstörd under vandringen.  

Till förvaring kör jag med STS sina big river påsar som är rejäla och täta, ingen risk att få blod vatten i säcken.

20190720_151440[2].jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får fisk tidlig på dagsetappen, men ikke vil spise før kvelden eller dagen etter (altså, du skal bære med deg fangsten), så pleier jeg å putte sløyd/saltet fisk i en pakkpose. Så har jeg en litt mindre pakkpose med kald, fuktig myrtorv/leire oppi (selvfølgelig snø hvis det finnes) og bruker den som et kjøleelement oppi fiskeposen. Pass på at den er helt tett. Holder bra i sekken, og du kan evt. refreshe elementet langs ruta. 500-1000g element holder som regel. Det er uforutsett ekstravekt jeg lever godt med på mine turer.

Røyke fisken er jo også en god løsning som forlenger holdbarheten, men altfor mye styr hvis man ikke absolutt er tvunget til det. Og det er man ytterst sjeldent. Heller noe å teste for smakens skyld, i så fall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Salt forlenger oppbevaringstiden mye. Det er også bra for smaken. Man kan salte ganske rikelig hvis man bare skyller det av igjen før man begynner å tilberede. Jeg salter også utsiden om det skal gå litt tid, med det viktigste er buken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.