Gå til innhold
  • Bli medlem

Brusletto Femund GRS - Hardt nok stål til tennstål?


Aurejeger

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Brusletto Femund GRS som er veldig avrundet og uten skarp kant på ryggen, og dermed helt uegnet til å bruke på tennstål. Jeg vurderer å slipe ryggen på kniven så jeg kan bruke den på tennstål. Stålet er Bøhler 690 som jeg er helt ukjent med. Er dette stålet hardt nok til å bruke på harde tennstål som f.eks tennstål fra Light My Fire og Mora?

Endret av Aurejeger
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
zimwalker skrev (Akkurat nå):

Hvor hardt stålet er avhenger ikke bare av stålets iboende egenskaper, men også av herdeprosessen.
www.tomtek.eu/product/blade-stainless-steel-1-4528-bohler-n690/
storbua.no/pages/gloding-herding-anloping

Du trenger jo ikke slipe hele ryggen om du vil teste først, men bare ta for deg et stykke helt inne mot skaftet.

Takk for innspill.

Det står at den er herdet til 58 HRC.

Gjelder det hele kniven eller bare eggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurejeger skrev (6 minutter siden):

Det står at den er herdet til 58 HRC.

Gjelder det hele kniven eller bare eggen?

Vil tro det, men det komme an på konstruksjonen, f.eks. om det er et laminert blad (hard kjerne/egg omsluttet av mykere stål, for eks. som brukt av Helle i noen av deres kniver) eller herdemetoden (som soneherding, der man kan herde bladet til ulike hardhetsgrader).

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er materialet i Light My Fire tennstålet egentlig så veldig hardt? Jeg opplever det som relativt "mykt". Bruker stort sett strikeren som følger med men tar litt med kniven i ny og ne (Mora Garberg) bare for å holde den teknikken i fingrene. Synes strikeren gir bedre gnistpresisjon og når jeg skal fyre opp så bør jeg egentlig være ferdig med kniven uansett. Skulle tro det meste av knivstål skulle duge kanskje bortsett fra komplett-kina-kopi-ræl av typen du kan bøye med fingrene, men jeg har tatt feil før :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (42 minutter siden):

Skulle tro det meste av knivstål skulle duge kanskje bortsett fra komplett-kina-kopi-ræl av typen du kan bøye med fingrene, men jeg har tatt feil før :)

Vill vel ikke kalt en kniv fra Helle for kina-kopi-ræl, se: www.fjellforum.no/topic/37596-den-ultimate-turkniv-finnes-den/?do=findComment&comment=437956

Kan ellers være gode grunner til å fortrekke mykere stål og avrundende kanter på knivryggen. Noen ganger støtter man tommelen på knivryggen når man spikker, andre ganger holder man med et grep helt frempå bladet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (48 minutter siden):

Synes strikeren gir bedre gnistpresisjon og når jeg skal fyre opp så bør jeg egentlig være ferdig med kniven uansett.

For å få bedre presisjon ved bruk av kniven, prøv å hold kniven i ro og heller dra fyrstålet mot deg. Eller gjør som på videoen vist i innlegget til kmo over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (53 minutter siden):

For å få bedre presisjon ved bruk av kniven, prøv å hold kniven i ro og heller dra fyrstålet mot deg. Eller gjør som på videoen vist i innlegget til kmo over her.

Blir nok sikkert beder etter hvert, har forresten sett det meste av Kirtley, har fulgt ham i lengre tid. Fin fyr med masse bra tips.

Greien med strikeren er at jeg legger tennstålet oppå pekefingeren når hånden er knyttet, med tommelen oppå og håndtaket inni hånden. Så tar jeg strikeren i venstre hånd med tommelen på den konkave delen av striker håndtaket og bøyd pekefinger på undersiden, og legger så striker tommelen under den andre tommelen med litt press på, da kan jeg bare rotere håndleddet på striker hånden rundt sin egen akse, dermed er det ikke noe som hverken beveger seg mot det jeg forsøker å tenne, eller fra det.

Klarer fint å tenne opp med kniv også, men strikeren føles bare mer sikker. Klarte en gang å bøye knivspissen helt ute på tuppen når jeg brukte litt for mye kraft og det glapp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (33 minutter siden):

Blir nok sikkert beder etter hvert, har forresten sett det meste av Kirtley, har fulgt ham i lengre tid. Fin fyr med masse bra tips.

Har sett en del på han jeg også.  Mange fine tips og gode instruksjoner.

Truant76 skrev (33 minutter siden):

Greien med strikeren er at jeg legger tennstålet oppå pekefingeren når hånden er knyttet, med tommelen oppå og håndtaket inni hånden. Så tar jeg strikeren i venstre hånd med tommelen på den konkave delen av striker håndtaket og bøyd pekefinger på undersiden, og legger så striker tommelen under den andre tommelen med litt press på, da kan jeg bare rotere håndleddet på striker hånden rundt sin egen akse, dermed er det ikke noe som hverken beveger seg mot det jeg forsøker å tenne, eller fra det.

Vi har våre metoder. Man finner en måte å gjøre det på som man liker og mestrer. Men jeg flirer nå litt når jeg leser beskrivelsen din. Ikke noe galt med den per se, men den illustrerer godt at vi har grunn til være glade for youtube og tilsvarende medier der du kan se på andre mens de demonstrere og forklarer.  Å beskrive enkle håndbevegelser skriftlig kan med andre ord kan være krevede, like så å lese beskrivelsen :)

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik Femund. Brukte grovbryne på ca. 5cm av bladryggen nærmest skaftet, men ga opp å bruke tennstålet. Standardversjonen av Femund fungerer fint. Har ellers mistet tilliten til disse knivene etter rapport her om at en av dem brakk bladet under lett splitting av bålved, og Bruslettos arrogante svar til klager (eier). Fritt etter hukommelsen: "Når man splitter ved bruker man øks". Min Femund GRS ligger nederst i roteskuffa.

Edit: Fant lenken til saken: 

 

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (2 timer siden):

Vill vel ikke kalt en kniv fra Helle for kina-kopi-ræl, se: www.fjellforum.no/topic/37596-den-ultimate-turkniv-finnes-den/?do=findComment&comment=437956

Kan ellers være gode grunner til å fortrekke mykere stål og avrundende kanter på knivryggen. Noen ganger støtter man tommelen på knivryggen når man spikker, andre ganger holder man med et grep helt frempå bladet osv.

På ingen måte, derfor kalte jeg heller ikke Helle kniven for kina-ræl. Det jeg sa var at de fleste kniver vil nok klare å lage gnist med et tennstål, selv myke kniver, men kanskje ikke hvis man prøver seg med en kopi sak fra kina som er som smør, så en video en gang av en fyr som bestilte en damaskus kniv fra Wish el. som han bøyde uten store problemer, og det var ikke en liten eller tynn kniv. Han sa selv at han egentlig lurte på om dette i det heletatt var stål.

 

zimwalker skrev (1 time siden):

Vi har våre metoder. Man finner en måte å gjøre det på som man liker og mestrer. Men jeg flirer nå litt når jeg leser beskrivelsen din. Ikke noe galt med den per se, men den illustrerer godt at vi har grunn til være glade for youtube og tilsvarende medier der du kan se på andre mens de demonstrere og forklarer.  Å beskrive enkle håndbevegelser skriftlig kan med andre ord kan være krevede, like så å lese beskrivelsen :)

Hehe, YT er absolutt å foretrekke framfor en skriftlig beskrivelse. Nå var ikke målet mitt å lære noen en metode, det handlet mer om å forklare hvorfor jeg har en preferanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slike GRS men har ikke testet tennstål på den enda. Dog er ryggen på den såpass avrundet at det fungerer nok dårlig på min og.
Det går vel å slipe ned litt men kanskje best hvis du har tilgang til en slipeskive og lager et spor på en 2-3cm til å bruke med tenstål.
Uten å sammenligne kniver, brodern har er Bear Grylls kniv. Der er det slipt et lite stykke av ryggen for bruk til tennstål ferdig. 

Men det har jo vært litt ymse med GRS knivene folk har bestilt. SIste jeg fikk etter klage ser bra ut og er skarp og fin. Dog usikker på om den blir brukt til kløyving. 
Bruker nok heller da Lars Fält eller Esee 6. Sistnevnte har hvertfall livstidsgaranti på brekkasje etc. Eneste unntak er hvis du bruker den som kastekniv. En som ville teste den garantien og skjøt den i stykker med rifle og sendte inn. De syntes det var litt merkelig å skade kniven slik men han fikk ny. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har jeg slipt ryggen på kniven sånn at den har en skarp 90 grader vinkel og testa den ut på tennstål. Så svaret er ja. Stålet i kniven er hardt nok til å skrape av store fine gnister og det ser ikke ut som om tennstålet sløver kanten jeg har slipt til.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.