Gå til innhold
  • Bli medlem

Aftenposten: Rådyrt hundekjøp


elgen

Anbefalte innlegg

Hei

Aftenposten hadde en artikkel d. 8.6.2020 s. 19-20: Et hundekjøp kan bli rådyrt:  https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/i/b5A9ze/et-hundekjoep-kan-bli-raadyrt-denne-familien-gjorde-alt-riktig-mener-e  (Krever abonnement for å lese!) Artiklen kan skræmme enhver potensiell hundkjøper på økonomien!

Med mellomrum kommer tilsvarende artikler om prisen på en baby det første året. Premissen er altid at det anskaffes en høyglansforkromet Emmaljunga luftgummihjuls pelsforet barnevogn fra ny og tilsvarende med annet barneutstyr og -merkeklær. Babyen er selvfølge fullstendig likegyldig overfor dette og ligger like gjerne i fetter Antons avlagte barnevogn!

Nå, men hund: Altså valpe/hunder fås fra 0 kr for blandingsvalper/omplasseringshund til iflg dagens Finn.no: 28.000 kr. for en pommeranian valp! Blandingshunden Labradoodle skal visst være ganske dyr selvom blandingshund - uten at jeg dog har funnet prisen.

Nevnte familie har anskaffet en Bichon valp (normal pris iflg Finn.no ca.10.000 kr, men opp til 20.000 kr). og det har så kostet dem rett under 40.000 kr de første 4-5 måneder med seng, tepper, skåle, bur hjemme og i bil samt veterinær!!

Vet. er selvfølgelig ganske dyr, men det er store prisforskjeller!! Så finn den riktige. Og de første måneder bør det bare være en vaksinasjon, som valper normalt leveres med. Vet. foreningsleder Moseng påpeker ganske riktig at mange - alt for mange - raser er befængt med innavlsproblemer: alle kortsnuter, utstående øyne, KingCharles med for små hoder til hjernen mv. og der av følgende Vet.utgifter. Se endelig BBC's  skremmende documentary og oppfølgeren om innavl, hvis dere kan finne den på nett/youTube via:  https://en.wikipedia.org/wiki/Pedigree_Dogs_Exposed

I oversikten oppgir Aftenposten veiledende pris for Valp: 15-20.000 kr. kanskje litt i overkant.

Utstyr startpakke: tepper, 2 bure, seng, halsbånd, bånd mv. 6.000 kr. 

Løpende pr. månedtil  hundeposer mv. ca. 200 kr. ?? Hunde bæsjer ca. 2x dagen a max 0,5 kr = hundeposer for ca. 30 kr/mdr

Mat: i gjennomsnitt 800 kr./måned

Forsikring: ca. 500 kr/mdr = 6.000 kr i året? 

I alt ca. 1100 -1.600 kr pr måned. ved levetid på 10 år: 130.- 200.000 kr. iflg Afteposten

Jeg burde jo være ruinert nå med 2 huskyer!!

Jeg kjøper Vom i den lokale hundebutikk, fordi jeg ikke har stor fryseplass for ca. 25 kr/500 g pølsen, som holder 3 dager til 2 hunder + kraftfor: Pr måned for 2 huskyer: ca. ca. 700 kr inkl diverse snob. dvs. 350 kr for 1 relativ stor og altetende hund!!

I hundebutikken kan jeg jo se priser på halsbånd med swarowsky diamanter og hundeklær mm. til exorbitante priser. Hunden bryr sig faktisk ikke om det. Slett ikke klær! Tynnpelset hund skal selvfølgelig ha et dekken, men det kan jo være lurt å kjøpe hund med pels tilpasset norsk klima uansett!

Kjøper man hundetepper, seng mm. hos fx Biltema, Jysk, Jula, så kan man kanskje diskutere kvalitet, men jeg har faktisk noe derfra og kjenner holdbarhet - også fra min gamle buhund som ble 17 år. Den hadde 2 lærhalsbånd og 2 sporseler gjennom livet. Jeg syr så selv bånd av nylonwebbing eller spleiser av fortøyningstau med BG kroker eller svirvel karabiner fordi jeg ikke kan kjøpe det ferdig, som jeg vil ha det.

Bur fås fra ca. 500 kr til småhunder, men veterinærer har da nylig kritisert utstrakt bruk av bur hjemme. Mine huskyer beveger sig fritt rundt i huset har et par sacco senger og har hule under sofabordet. Bilbur er selvfølgelig bra sikkerhet og kan gjerne være ganske dyre, hvis man ønsker det.

Jula priser: Hundeseng: 250 kr,  teppe: 100 kr, hundeposer 240 stk 60 kr = 0,25 kr /stk (Voksen bæsjer ca 2 ganger dagen, valper hele tiden!) Bra klotang 60 kr.. kam, børste 30-50 kr. Jeg kan godt finne spesialkam i hundebutikken til 500 kr!! Jeg tror ikke at den er bedre.

Halsbånd i lær 100 kr. Kobbel i lær 300 kr. Avlær hunden å bitte i kobbel! Det er en uting! YoYo kobbel hvis man liker det - husk, at det  er stoppknapp på det! Faktisk originalt Flexiband hos Jula: 200 kr. Rustfri mat og vannskåler 25-30 kr stk. Hunden vil like gjerne ete av en plastskål/isboks, gammel gryte, som du kanskje har i forveien.  

Min startpakke blir altså ca. 2.000- 2.500 kr. 

Jeg har selvfølgelig trekkseler og -liner og karabinkroker til huskyene, men det blir likesom noe annet enn vanlig hundehold. Men trekkseler til ca. 500 kr bruker de kanskje 2 av i levetiden. Da elginnnen er gammel klatrer har vi huset fylt med merkelige karabiner. 

Hundeforsikring. Da jeg fik huskyene sjekket jeg og det ble veldig dyrt og de har mange unntak og dekker som regel ikke i hundens siste leveår, hvor de sikkert blir mer syke like som oss andre. Anskaffer man sig sunde hunder/raser kommer man til å betale mer til forsikring enn til veterinæren. Jeg spurte veterinæren, da jeg fikk hundene. Hun svarte: du fik dem fra Petter? Så trenger du ikke forsikring, sett mindre av til vet. hvert år enn til forsikring. Jeg sørger for vaksinasjoner og tannrensning. Gjennom 7-8 år har det ikke vært annet enn en tjuvparring, hvor det ikke passet med valper.  Kloklipping bør man som hundeeier kunne klare selv. De misliker det som regel, men det går bra.

Hunde lever lenger nå enn før, bl.a pgr av bedre foring, men også fordi mange kanskje får overbehandling hos veterinæren. Det skal man nøye overveie, hva som er et verdig lengere hundeliv- og en hund skjønner ikke alle pinslene den må igjennom ved store operasjoner, hvor den kanskje ikke får det bedre.

Altså vil jeg avvise artiklen som skremmende vås, hvis man bare tenker sig litt om.

Elgen

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeezez for noen priser😅 var i Thailand inntil nylig og var på en pub hvor eieren hadde akkurat sånne pommeranien hunder, han hadde parret tispa si med en annen renraset hann hund, små flotte nøster å en som bare var/blei hekta på meg😂 spurte av nysgjerrighet om pris på valpen, 5000bath ca 1600kr! Alle var bortbestilt gitt. Hunder er så si gratis i Thailand men siden disse var renrasede var prisen såpass høy. Noe papir arbeid og vaksiner, men ikke noe umulighet å få hjem med litt veiledning! Håper jeg får sett noen av de igjen når jeg reiser tilbake til Koh Phayam 🙏 topp gemytt å lite bjeffing på de, men gudbedre å kjælen rase, når en kosa en valp blei mora sjalu å beit å jaga valpa, for det var hun som skulle ha kosen😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste for noen år siden at kostnaden ved hund fra innkjøp til død, basert på antatt livslengde inkludert mat, vaksiner gjennomsnittlige utgifter ved forsikring veterinær etc.  var som følger:

Liten hund: 100.000 Mellomstor hund: 200.000. Stor hund. 300.000 

 

Jeg har svigerforeldre som har tre Bernere. De får kiropraktorbehandling ved behov, akupunktur, den ene har gullnål i den ene poten mot smerter og tror den ene fikk noe healing også (trøste og bære).  Glad vi har hamster... 

 

Endret av SnorreL
  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (1 time siden):

gullnål i den ene poten mot smerter

Healingen er uvanlig nok, men gullnål? 🙈🤣🤦🏻‍♂️


Nå skjønner jeg hvorfor enkelte rappere har gulltenner. Kan umulig gjøre vondt å få seg en knyttneve med så mye karat i gapet 😎

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe sprøyt. 

Merker meg bare prisen på mat. 800 for mat i mnd?

ok, men da kjøper du rådyrt tørrfôr. Til STOR hund. Ikke en liten pomeranian. 

Ulv får bare vom. Han har aldri bæsjet så lite og aldri fiser han lenger heller. Deilig! Og det koster 400 i mnd. Han er 40 kg..

Det meste av utstyret har jeg kjøpt brukt. Masse brukt og billig på Finn. 

Og vi har rimelig dyrlege. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (På 11.6.2020 den 21.35):

Liten hund: 100.000 Mellomstor hund: 200.000. Stor hund. 300.000 

Da må denne artikel omtrent had samme utgangspunkt som Aftenposten, hvis det er noen år siden. 

Uten å starte en for-debatt, så blir jeg ganske mistenkelig, når jeg nå om dager ser dyrt spesialfor for engelske settere, spesialfor for pointer mm dukke frem. Og de utrolig mange tilfeller av for-allergi hos hunder. Det er samme rovdyrfordøyelse, ellers skal man kanskje heller se på avlen.

"Jeg har svigerforeldre som har tre Bernere. De får kiropraktorbehandling ved behov, akupunktur, den ene har gullnål i den ene poten mot smerter og tror den ene fikk noe healing også (trøste og bære).  Glad vi har hamster..." Med al respekt for dine svigers, så antydet jeg noe om overbehandling. (Guld implantater i rygge på hunde med prolabser var på mote en periode hos "Fiffen".

En av mutterens siste hunder fikk prolaps i ryggen og lam i bakkroppen. Hun prøvde 1. gang med veterinæren. Da det kom tilbake var det avliving. På det tidpunkt var mutteren en gammel "hundetante" dame, men visste altså, når tiden var inne.

Pommeraninen fra Thailand?? Det blir litt feil å sammenligne priser derfra. Og jeg er egentlig motstander av både rasehunde og gatehunde import fra utlandet.Pgr. av sykdommer og falske sertifikater.  Det er masser omplasserings hunder i Norge, og endelig vil jeg da promovere de norske hunderaser, som det er for få av: Lundehund, Buhund, Halden støver mm.

Elgen

 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt greit at de skremmer folk litt mtp hva hund kan koste, for jeg ser altfor mange som egentlig ikke har råd til sine hunder. Selvom det kanskje var litt overdrevne summer fra aftenposten sin side såklart. Men av egen erfaring så skjønner ikke folk så mye føre man setter ting litt på spissen og overdriver litt. 

Selv har jeg et dyrt hundehold med 4 hunder, hvor 2 av de er konkurransehunder som går aktivt og har en ny valp på vei :D Og ikke minst skjer det noe med hundene mine, så blir det kun brukt spesialister i sitt fagfelt, selvom det ofte er dyrere :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Peppy skrev (På 10.7.2020 den 11.09):

Wooow skjønner virkelig ikke hvordan hundekjørere har råd til både to biler, kjærring/gubbe og 14+ hunder......

Hei

Hundekjøring er en livstil på linje med flere islandshester på småbruk. Min bilmekaniker gir ikke kreditt til hundekjørere og hestefolk.😉 Men man kan altså drive rasjonelt hundehold uten bruk av "bling"halsbånd.

Elgen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, 

Som ny valpeeier er nok jeg en av de som går på det meste. Dyrt er det men utstyr må man ha. Jeg bruker mye tid på turutstyr og kvalitet til meg selv og hvorfor skal jeg tenke ulikt til hunden bare fordi jeg kan. Har en cocker spaniel og har kjøpt klippeutstyr til den store gullmedaljen. En saks av god kvalitet er lik 1000 nok og det må man jo nesten ha. En klippemaskin koster fort 3000 nok og det må man ha. Jeg jeg må nok skjerpe meg litt men lett er det ikke. Og man er tilbake til den originale problemstillingen om kvalitet og pris. Altså er det sammenheng mellom pris og kvalitet? Testet et nytt billigtelt nå i helga og makan til dårlige greier har jeg aldri eid. Men jeg testet også gassbrenneren fra biltema til 300 nok og den fungerte utmerket.

Hund er morro og jeg synes det er fantastisk å være eier av en valp som etterhvert skal bli verdens beste turkamerat.

Mvh

Tore

IMG_20200623_205107.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke spore av fullstendig her nå, men som oppdretter av Cocker Spaniel, så må jeg nesten få si at du dæven døtte for en søt en du har der, @torese! Vi har selv fire stykker og de er verdens beste turkamerater. Er med på alt av fisketurer og teltturer. Bare å glede seg!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med det meste annet av hobbyer så blir det hva man gjør det til. Den ene broren min brukte gode penger på små figurer han malte i ungdommen mens jeg brukte penger på hundeutstyr. Nå i voksen alder er mye av utstyret fortsatt i bruk, selv om det er inntil fem hunder siden innkjøp. Om noen kjøper seg hund med tanke på å skulle spare seg penger så vil jeg heller anbefale dem å investere i bil; den kan du risikere å gå i overskudd på, noe du garantert ikke gjør med hund. Når det gjelder pris på hund så er det for en god rasehund i dag helt normalt å betale 15-20 tusen for den, noe jeg personlig ser på som helt innafor forutsatt godt utgangspunkt i foreldredyra. Det er ikke gratis å drive oppdrett heller. Godt for til hundene gjør og at man sparer penger på veterinær. Angående rasefor så har derav og til noe for seg, men det kommer an på og må få være opp til hver enkelt å vurdere. Det går selvsagt an å fore på gamle matrester, men resultatet blir deretter. At avisene legger frem litt om hvor mye det faktisk koster å ha hund er bare positivt. Da slipper man forhåpentligvis at alt for mange gjør impulskjøp de aldri burde gjort. Det vi i større grad burde diskutert og løftet frem er all den uorganiserte og tilfeldige avlen som foregår for tiden hvor man kan tjene store summer på dårlige dyr ved å holde seg unna raseklubbenes standarder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
elgen skrev (På 12.7.2020 den 2.38):

Hei

Hundekjøring er en livstil på linje med flere islandshester på småbruk. Min bilmekaniker gir ikke kreditt til hundekjørere og hestefolk.😉 Men man kan altså drive rasjonelt hundehold uten bruk av "bling"halsbånd.

Elgen

Jeg vet selv at det er mulig. Har hatt sledehunder i noen år. Men at det med årene er blitt mye dyrere enn hva det var før er vel ikke til å komme i fra?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

nei da. prisen på hundefor går også opp som så mye annet. Det jeg går i mot, er å skremme fx. en familie med halvstore barn og "mindre" økonomi fra å ha hund pgr. av "spesifikke" økonomiske krav. Forutsatt alt annet er i orden kan barna ha stor glede av å vokse opp med hund - men den skal være de voksnes ansvar. 

Og jeg mener stadig at det er mulig å gi hunden et bra hundeliv først og fremmes med mye samvær og aktivitet. Rustfri matskål på "Jula" ca. 30 kr. I den fine hundebutikk i nabolaget formentlig 130 kr. Hunden gir blaffen og stålkvaliteten er tilsynelatende lik. 

Elgen  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (22 timer siden):

"Det jeg går i mot, er å skremme fx. en familie med halvstore barn og "mindre" økonomi fra å ha hund pgr. av "spesifikke" økonomiske krav. Forutsatt alt annet er i orden kan barna ha stor glede av å vokse opp med hund - men den skal være de voksnes ansvar"

Dette er jeg 100% enig i. Å ha hund kan i dagens samfunn være en av de beste inveteringene en falmilie gjør. Men på den annen side kan det også være noe av det dummeste om de ikke har interessen. 

"Og jeg mener stadig at det er mulig å gi hunden et bra hundeliv først og fremmes med mye samvær og aktivitet"

Her er jeg også helt enig og pleier å si at en velstimulert hund mentalt er mye viktigere enn en super kondisjonert hund. dette er selvfølgelig satt på spissen, men jeg mener mange legger feil forutsetninger til grunn for hundens primærbehov.

"Rustfri matskål på "Jula" ca. 30 kr. I den fine hundebutikk i nabolaget formentlig 130 kr. Hunden gir blaffen og stålkvaliteten er tilsynelatende lik"

Nok en gang helt enig.....og vet du hva?.....jeg har fòret hunder i fra gamle kasseroller jeg kjøpte på loppemarked, og ingen av hundene led som en følge av det. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.