Gå til innhold
  • Bli medlem

Kuppeltelt


Anbefalte innlegg

Er det noen som kan gi noen råd angående kuppeltelt beregnet på fjellturer.

Holder på å lete i jungelen av telt og utforminger.

hva er deres anbefaling når det gjelder innerteltet. Synes det er mye mesh. Er en frysepinn. Bør jeg se etter telt med mindre mesh, eller har ikke dette noe å si?

ser nå på :

- tungsten ul 3
- Salewa litrek pro iii

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke se deg blind på mesh i forhold til temp om sommeren. Jeg sover en del i hengekøye og den har kun mesh/myggnett som tak1830060813_2020-06-0619_48_51.thumb.jpg.74264cca57cb0c3c1bb2b25e3ad86892.jpg

Jeg finner det gjentatte ganger overraskende hvor mye den faktisk holder på varmen. Når man åpner glidelåsen om morgenen kjenner man gjerne kjølig luft "strømme inn". 

Og kompis har et kuppeltelt av Salew-typen med mye mesh - han er mer fornøyd med at det slipper ut varme når det er veldig varmt på varme dager enn at det evt skulle bli for kaldt når det er litt kjølig. 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mesh eller hel duk har litt med hvordan teltet lufter. Høyt skåret duk, eller ventiler. Dernest hvor du pleier å være på tur. Jeg har telt med mesh og telt med hel duk og er mest begeistret for hel duk der jeg telter mest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye mesh i det teltet jeg bruker mest. Er duk et stykke opp på alle kanter for å unngå direkte trekk. Farge på ytterduk er lys også. Blir ikke badstu i teltet så fort sola er oppe. Mesh er såpass tettvevd at det trekker ikke så mye gjennom den heller. Men hvis det er kjølig og en skal fyre stikker nok varmen lettere, uten at jeg har hatt behov for det.  Mitt er Big Agnes Copper Spur UL2. Veldig lett og fint telt som alikevel er romslig nok. Skal du ha hel duk og lett telt så ta en titt på Helsport Reinsfjell 2 superlight

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte vårt telt, Exped Venus, nettopp av denne grunnen: alle åpninger til innertelt kan åpnes helt, lukkes med bare mesh eller lukkes helt med duk. Det var et godt valg for oss som har en del turer etter at nattefrosten kommer i august/september og vi har ingen problemer med å anbefale teltet til andre.

http://www.exped.com/international/en/product-category/tents/venus-ii-extreme-terracotta

 

IMG_0095.JPG

SZNs5N5NRieAAv4C%4SlKg.jpg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Iren Haldorsen Holm skrev (På 10.6.2020 den 16.45):

hva er deres anbefaling når det gjelder innerteltet. Synes det er mye mesh. Er en frysepinn. Bør jeg se etter telt med mindre mesh, eller har ikke dette noe å si?

Som utgangspunkt må ein rekne teltet som kaldt, altså nær utetemperatur. Det er soveposen som skal gjera at ein held varmen gjennom natta. Ein frysepinn må derfor ha ein litt tjukkare sovepose enn ein som ikkje er frysepinn.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (1 time siden):

Som utgangspunkt må ein rekne teltet som kaldt, altså nær utetemperatur. Det er soveposen som skal gjera at ein held varmen gjennom natta. Ein frysepinn må derfor ha ein litt tjukkare sovepose enn ein som ikkje er frysepinn.

Likevel blir man gjentatte ganger overrasket over hvor godt innerteltet holder på varme og følelsen av kald luft som strømmer inn når man åpner mot forteltet/ute. Både vinterstid og sommerstid. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du tar utgangspunkt i telt hvor en del, eller hele luftingen er beregnet ved høyt skåret duk er min erfaring slik: Ved bruk av bare yttertelt: Lunere og "varmere"enn å ligge ute. Ved bruk av mesh inner: Enda lunere og varmere. Ved bruk av hel inner: Enda lunere og varmere.

Ytterduk helt ned til bakken og med  lufteventiler forsterker effekten ytterligere og du slipper følelsen av trekk når det blåser.

Når det er sagt så er mesh inner kjempefint en god sommernatt i lavlandet. Noe helt annet i fjellet med noen få +grader og regn. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Helsport ringstind sl  2

Tidigare lagt in test och bilder

Nu sålt men pga anv klart detta är.

Rekommenderas till alla utom vid extrema förhållanden det håller nog några nätter även då men välg pro version om det ska användas över allt dock 50% tyngre.

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.