Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergen-Geilo (eller omvendt)


Bukken bruser

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å gå Bergen-geilo, eventuelt omvendt om. Jeg ser at noen har gått Oslo-Bergen, men finner ikke at noen har gått motsatt vei. Dette er det kanskje en grunn til? Når jeg først skal gjøre dette ønsker jeg å hovedsaklig å sove i telt for å få en skikkelig «Lars Monsen» opplevelse, men jeg lurer på hvordan det er å telte underveis. Finner man alltids en grønn flekk eller risikerer man noen forferdelige netter på steiner og tuster? Det andre er hvor/hvordan man kommer seg fra Bergen til vaksdal eller nordheimsund uten å måtte gå på asfalt, eller ta buss/tog. Jeg tenker at det kuleste hadde vært å gå hardangervidden fra kinsarvik, men er åpen for innspill. Planen er å gå 20-30 km per dag. 
På forhånd takk for innspill og svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overhodet ikke kjent i området, men en mulighet er vel Ulriken og så mot Haukeland. Ta opp mot Livarden og sette kurs mot Gullfjellet og Gullbotn/Langavatnet. Du må nok ned i sivilisasjonen noen steder, men det er greit siden du da kan skaffe forsyninger for neste legg. 

Kanskje mot Samnanger og så opp mot Raudvatnet og videre mot Gråfjellet. Ned igjen mot folk og så kurs mot Norheimsund. Dette blir bare synsing da jeg ikke har gått der selv.

PS! Det er mye raskere og du bruker mye mindre energi på å følge stier, selv om de tar en omvei i forhold til din kurs. Stier er ofte der de er nettopp fordi det er det beste stedet å gå. 

Bruk Norgeskartet og se om du ikke kan finne en farbar vei.

Fra Kinsarvik er det mange beskrevne ruter over vidda og stier hele veien til Geilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det blir i hvert fall Ulrikken-gullfjellet. Samnanger tror jeg nok jeg må ned i uansett ja. Skal sjekke opp i stiene du snakker om. Det er samnanger-kvandal som er utfordringen p.d.d Skal også sjekke oppi om det kan være fordelaktig å gå til tørvikbygd fra norheimsund og gå fra jondal til utne (derfra ferge til kinsarvik) istedet for å gå til kvanndal. Tar gjerne i mot tips om noen har gått i disse områdene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk Oslo-Bergen for en del år siden. Siste dagers marsj inn mot Bergen voldte litt hodebry i planleggingen ettersom vi ikke skulle bruke ferje eller annen transport. Det ble derfor litt trasking etter veien og av samme grunn gikk vi ikke via Kinsarvik. Ruten jeg fulgte fra Hardangervidda (dog motsatt vei) var (sånn ca, begynner å bli noen år siden) Bergen - Gullbotn - Kvitingen - Høgabu - Torfinnsheim - Voss - Granvin - Ulvik - Hallingskeid - Finse. Når du først har kommet til Hallingskeid er det jo et flott utvalg T-merkede stier mot Geilo. Teltplass finner man alltids (jeg vekslet mellom telt, campingplass og turisthytter), men ikke alltid på de mest idylliske steder. 

Om det er villmark og sti/fjellvandring du er ute etter ville jeg nok valgt et annet utgangspunkt enn Bergen. Neste gang jeg har 4 uker til rådighet for fjelltur skal jeg i alle fall gå et sted med mindre asfalt, og heller startet og sluttet midt i indrefileten på Hardangervidda :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.