Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarpoppsett til Hilleberg Keron 4GT


Dortase

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har et Hilleberg Keron 4GT som familietelt, i sommer skal vi være med turistforeningen til område ved Gjevilvasshytta på familiecamp i 6 dager.

images?q=tbn:ANd9GcSJN2K21mP5S_STu-N0S5p

Tenkte da det kunne være greit å ha med en tarp for å utvide uteområde da vi skal være på samme plassen lenge. Fint å kunne rigge seg til under tak med stoler ute. (Her blir det høy glamping faktor :)

 

Noen som har tips til en tarp å bruke til formålet?

Hvordan burde jeg sette opp dette? feste tarpen til telte på langsiden og bruke tarp stenger på den andre siden? tips mottas med takk  

Endret av Dortase
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Må si det hørtes ut som en trivelig sommerferie!

Jeg bruker en Hilleberg Tarp 10 UL som jeg så langt er meget fornøyd med. Kjøpte den først og fremst inn som alternativ til markise/awning på en lengre biltur. Når jeg valgte størrelse så gikk jeg for 10 (3,5 x 2,9m), kanskje mest fordi den da ikke ville føltes for stor å bruke på tur alene (slik at den ikke bare ble liggende i boden etterpå). Det jeg liker med Hilleberg-tarpene er at duken er av god kvalitet og det følger med barduner med tilsvarende strammere som på teltene. Da er det bare å plugge ned og justere i etterkant. Nå vet jeg ikke hvor mange dere er, men det er mulig at Tarp 20, eller en tarp av lignende størrelse av et bedre valg for dere. Finnes også helt sikkert noe rimeligere enn Hilleberg der ute.

983118545_Skjermbilde2020-06-10kl_13_37_20.thumb.png.d03f92f97a3a78d62f7cc06479fae055.png

Det jeg liker med Tarp er at det ikke finnes noen fasit på hvordan den settes opp, og det kan justeres ut fra behov. Jo mer beskyttelse jeg ønsker fra været jo lavere blir den satt opp, og med mer vinkler slik at vannet får rent av. Er det fint vær, lite vind og målet er at den skal gi skygge så kan den festes høyere med mindre vinkler (gir større overflate).

Gjerne korriger meg, men antar at det formålet kan være litt av alt? Beskytte mot sol, men også regn om det skulle komme en regnskur, og at du ønsker å sette tarpen opp én gang og så ikke behøve å gjøre noe mer med den?

Jeg har sett at mange trekker tarpen langt over selve teltet. Personlig ser jeg ikke noe poeng i det da teltet allerede tåler vann. Så det første jeg ville tenkt på er å maksimere areal tarpen dekker utenfor teltet. Kan gjerne være overlapp med inngangen. Mulig det bråker litt ekstra hvis det regner på natten og større vanndråper fra tarpen triller ned på teltduken, men det er ikke noe jeg ville prioritert.

Det går nok fint å feste tarpen til teltet, men jeg ville funnet en annen løsning så teltet og tarpen ikke gnager mot hverandre og slik at det du får ordentlig spenn på tarpen uten å belaste teltet.

Personlig ville jeg gått for en A-frame løsning med en forhøyet side. A-frame blir som et tradisjonelt saltak, med to høye punkter i hver ende (parallelt med teltet) og to sider som går ned (et mot teltet og ett utover). På siden som går bort fra teltet så kan den forhøyes for å gjøre det enkelt å gå inn og ut uten å krype. Noe ala dette bildet. Bare se for deg at den bakerste stangen der er borte, og at det er der teltet står. Behøver heller ikke å være så høyt. Skjermbildet er fra en video av en Hilleberg 20 i Japan, hvor de forøvrig kan glamping (https://www.youtube.com/watch?v=owBBktbaJcQ).


300908609_Skjermbilde2020-06-10kl_14_37_55.thumb.png.462263cf5500ee98a6910e1c5f031add.png

Jeg har to Hilleberg tarp-stenger som gir en maks høyde på 210 cm, men justerbar ned til 124cm. Her kan du bruke nesten hva som helst. Har du en stokk/pinne eller lignende så bare surrer du bardunen rundt stokken før du fester den. Er det vekt i stokken så krever det mer av pluggen, så lavere vekt er bedre. Et annet tips er å ha med f.eks. justerbare skistaver eller lignende. Når du skal feste bardunene så blir det mer plass under tarpen jo lengre borte bardunene er festet. Men hvis du ikke har så altfor mye plass ved leirplassen så kan du trikse dette til med å feste bardunen rundt en skistav eller lignende slik at du får et høyt punkt nært tarpen og kan feste pluggene tettere på.

Ellers er det bare å være kreativ. Et alternativ til A-frame kan være å feste tarpen i hjørnene mellom to stenger. Da får du stort areal som dekker godt mot sol, men kanskje noe mindre beskyttelse for regn. Lykke til!

1230753439_Skjermbilde2020-06-10kl_14_57_16.thumb.png.86be8a352640189a5ef50b65ed8554d0.png

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lavt som mulig gir best mulig ly.

Som regel ender jeg med å slå opp slik at enden på  tarpen er omtrendt midt over teltet. Så bruker jeg gjerne åre/staur/fotostativ/stang eller hva man har tilgjengelig i fremhjørnet av tarpen. Denne spennes mot bakken med bardun. 

Omtent slik262408709_2020-06-0711_48_17.thumb.jpg.684f5880deb4e173c0a341618d26dba3.jpg

Jeg har blitt veldig gald i denne tarpen og har nå utvidet samlingen med et par til. https://www.revir.no/products/tarp-ripstop-3x4-meter-m-teltplugger?variant=27737918799971&currency=NOK&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=google+shopping&gclid=Cj0KCQjwiYL3BRDVARIsAF9E4GeVzJ50CyikQ6X1cTiS3KP_OBXiuQ_O2gamsopmHQcxyw_FfVCEPg8aAj8xEALw_wcB

 

Hovedgrunnen er at den har smarte løsninger på midten som gjør at du kan spenne opp et midtfeste via et tau og evt over en staur/stokk.... og holde midten oppe via festet på yttersiden eller f.eks sette noe opp i festet/hullet i midten på undersiden. Slik hindrer man vanndam på taket. 

Nevnte Hegn Tarp har også fordelen at det følger med mange og lange barduner slik at du faktisk kan spenne opp hjørnene slik som på illustrasjonsbildet jeg la over.....


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde denne tråden i bakhodet og i helgen fikk vi nytte av forskjellige måter å rigge tarp på i forbindelse med telt så derfor tok jeg noen bilder.

Det var spådd mye sol i helgen og siden vi befinner oss i Nord-Finnmark så er det gjerne sol døgnet rundt. Derfor dro vi med tarmen for å lage skygge for teltet og dermed sikre noen ekstra timer svettefri søvn. Pga myggen er det gjerne lite hensiktsmessig med åpent telt og da blir det fort varmt i innerteltet. Tarpskygge sikrer noen timer ekstra søvn om det planlegges og settes i riktig retning... 

 

Utover søndagen skulle det vise seg å dukke opp litt uanmeldt regn så da rigget vi om til regnmodus. 

Gåstaver er glimrende til å benytte som stenger, men siden jeg skulle ta noe bilder hadde jwg med et ettbeins fotostativ. Med tanke på tarpen tok jeg med ett ekstra da de er kanskje lette ettersom vi ikke visste om det var stokker tilgjengelig på plassen.

Av erfaring så ttekkes vanlige plugger opp av bakken om det blir mye vindbelastning. Derfor spikret vi noen ekstra lange og grove plugger av trevirke funnet på stedet og disse ble behørig banket ned: 

 

received_2674511216208866.thumb.jpeg.7ba5175f203464cae3e8d3df90047272.jpeg

received_694492878012162.thumb.jpeg.05827f1ffe95298c3833f13c1da66882.jpeg

received_257465032147699.thumb.jpeg.39ebd7e686102646998a07b892e4b99b.jpeg

received_259216322055259.thumb.jpeg.982ec985afe3ada1c57d2a529fe40e6d.jpeg

received_1085519208508352.thumb.jpeg.864bbb69270a75625dbe99bc2b00e91f.jpeg

 

 

received_260170255071036.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.