Gå til innhold
  • Bli medlem

Nyheter fra Hilleberg for 2021


Kristian V.

Anbefalte innlegg

Annonse

Nope @tubbs, om det er noe som mangler i teltavdelingen her nå så er det Nallo 4 GT / Katium 3 GT, eller deromkring. 😄 Altså bærbart "familietelt" med stort fortelt.

Salewa Sierra Leone Pro III gir rimelig det samme som det Helags 3 teltet,  med 180 cm full bredde hele veien og rette endevegger samt mulighet til full netting eller tett dør på inneteltet. Litt mindre fortelt på det da.

Soulo Red Label holder massevis for meg, og til vintertur funker andre. 😉

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helags blir vel som Yellow Label Kaitum. Perfekt for folk som vil ha lett telt men har fobi mot skrående telt (også kjent som @Bjørn J syndrom).

Jeg strever genuint med å se bruksområdet til Soulo i black label. Min erfaring er at fordi Soulo har så liten profil mot vinden, og har tre kryssende teltstenger over et veldig lite teltareal, så tåler det omtrent alt av vær sånn som det er. Det rikker seg jo knapt i vindkast sånn som det er. Black label soulo blir jo for virkelig, virkelig ekstreme forhold, og det er jo kanskje forhold hvor man vil ha litt mer tumleplass inne. Samtidig blir jo teltet drøyt tungt for folk på vertikal tur opp Himalaya også. Til slik bruk har jeg inntrykk av at éndukstelt er vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (1 time siden):

Helags 3 så meget interessant ut.

Kjenner jeg er skeptisk til tunneltelt uten ventiler. De få grammene det hadde kostet med en helt enkel ventil hadde vært verdt det i mine øyne. 

Ellers nok en gang skuffet over at det ikke ble noen Keron i 2-mannsutgave.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (14 minutter siden):

Kjenner jeg er skeptisk til tunneltelt uten ventiler. De få grammene det hadde kostet med en helt enkel ventil hadde vært verdt det i mine øyne. 

Ellers nok en gang skuffet over at det ikke ble noen Keron i 2-mannsutgave.

Hvis jeg ikke tar feil så var det tidligere en Keron 2 utgave.

Et lite søk så fant jeg denne, sjekk SKU nummeret🙂

663840712_Screenshot_20200610-103125_SamsungInternet.thumb.jpg.4fc06e7046060b40bccedacdf07b5b38.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser skrev (5 minutter siden):

hmm, jeg har jo bare ett Hilleberg telt -Soulo.

Hva anbefaler dere som neste telt 1 manns telt ( som er lettere og kun for 3 sesongs bruk)

Holder selv en knapp på Niak 

 

Han som legger ut de flotte videoen på youtube under navnet Friluftsamatørene bruker Niak. Han er fornøyd med teltet, men når det blåser blir det kaldt og vinden kommer inn under teltbunnen og løfter opp denne slik det er med alle telt som har ventilasjon langs bakken. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Terka said:

Stemmer. Det ble forresten solgt et Keron 2 GT på finn.no i går. :)

Her er en enda eldre Keron 2 utgave:

image.png.bb19688941d7c31b5e523ae7336e5cd5.png

Ut fra tegningen ser det ut som det var to varianter av Keron 2 - vanlig og GT (med stort fortelt.) Et Keron 2 med vanlige fortelt er et drømmetelt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellkaren skrev (1 time siden):

Hvorfor kan de ikke lage et telt tilsvarende Soulo med dør på hver side istedenfor det trekantforma innertelt-arealet. Da har man et lite beinsolid 1-manns med 2 dører of 2 vestibuler

Fordi det antagelig da ville vært veldig mange flere som ville fått klaus av innerteltet en de som får det i dag? 😄 Innerteltet på "andre siden" ville da ha ca 40 cm dybde, 15 cm smalere en det eksisterende. Mulig en nedskallering av Allak til 1P ville fungere bedre, dog veier de "mye" som 1 P telt om man tar utgangspunkt 

 

image.png.dc3b9138583adf46bd4c34d0f7598760.png

 

Antagelig ville Allak vært eg bedre utgangspunkt, men det hadde jo blitt et ganske tungt 1P telt for mange.

image.png.472c7b38fdcbb8b8dbc3a04d2431ce23.png

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Terka, du har rett i det, det blir nok tungt og Allak 1 ville kanskje vært bedre. Tenkte i utgangspunktet på muligheten av å speilvende dør-siden på soulo over på den dør-løse siden med rektangulært innertelt-areal. Men da er vi vel kanskje på en nedskalert Allak (Allak 1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (5 timer siden):

Helags blir vel som Yellow Label Kaitum. Perfekt for folk som vil ha lett telt men har fobi mot skrående telt (også kjent som @Bjørn J syndrom).

Jeg strever genuint med å se bruksområdet til Soulo i black label. Min erfaring er at fordi Soulo har så liten profil mot vinden, og har tre kryssende teltstenger over et veldig lite teltareal, så tåler det omtrent alt av vær sånn som det er. Det rikker seg jo knapt i vindkast sånn som det er.

Dette ser eg nok for meg at er eit telt fyrst og fremst for å ha det i katalogen. Det er heilt sikkert enkelte som, utan å tenke på vektkonsekvensane, har etterspurt det. No vert det enkelt å sjå kva dette vil koste i form av vekt, så får kvar enkelt velge. Det er alltids enkelte som ikkje veit sitt eige beste, og kjøper slike overdimensjonerte telt. Men  eg trur ikkje det vert ein modell som vert vanleg å sjå i fjellet.

For dei som av ulike grunnar ikkje stolar på red label spesifikasjonane, er det allereie 10mm stenger til Soulo i katalogen. Dersom det ikkje er andre forskjellar frå dagens Soulo enn tjukkare teltduk og grøvre stenger, har utviklinga vore nær gratis. Ettersom dette på ingen måte vert noko lettvektstelt, kan det det hende dei forbetra enkelte detaljar som av vekthensyn er reduserte på eksisterande Soulo. Ein skal ikkje sjå bort i frå at inntroduseringa av denne modellen også kan vera salgsfremmande for eksisterande Soulo.

fjellkaren skrev (5 timer siden):

Hvorfor kan de ikke lage et telt tilsvarende Soulo med dør på hver side istedenfor det trekantforma innertelt-arealet. Da har man et lite beinsolid 1-manns med 2 dører of 2 vestibuler

Fordi innerteltet er trangt nok frå før. Og dette ekstra innerteltet ville vera for lite til noko som helst praktisk formål. Eg ville i alle fall ikkje bytte bort Soulo'en min mot eit slik telt, sjølv om eg hadde fått 3000kr i mellomlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser skrev (5 timer siden):

hmm, jeg har jo bare ett Hilleberg telt -Soulo.

Hva anbefaler dere som neste telt 1 manns telt ( som er lettere og kun for 3 sesongs bruk)

Holder selv en knapp på Niak 

 

Har selv Niak og Soulo. Det skumleste med Niak er hvor lite Soulo blir brukt etterpå. Niak er veldig romslig og behagelig til én person, utrolig raskt å sette opp, tåler overraskende mye, og du blir fort glad i å kunne velge hvilken side av teltet du åpner som dør, så du alltid kan velge å vende teltet mot finest utsikt, uten å tenke på vindretningen. 700 g lettere kjenner du i sekken. Jeg bruker Niak fra snøen forsvinner til utpå høsten, før Soulo tar over senhøst og vinteren. Har forøvrig også større tunneltelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (1 time siden):

Dette ser eg nok for meg at er eit telt fyrst og fremst for å ha det i katalogen. Det er heilt sikkert enkelte som, utan å tenke på vektkonsekvensane, har etterspurt det. No vert det enkelt å sjå kva dette vil koste i form av vekt, så får kvar enkelt velge. Det er alltids enkelte som ikkje veit sitt eige beste, og kjøper slike overdimensjonerte telt. Men  eg trur ikkje det vert ein modell som vert vanleg å sjå i fjellet.

For dei som av ulike grunnar ikkje stolar på red label spesifikasjonane, er det allereie 10mm stenger til Soulo i katalogen. Dersom det ikkje er andre forskjellar frå dagens Soulo enn tjukkare teltduk og grøvre stenger, har utviklinga vore nær gratis. Ettersom dette på ingen måte vert noko lettvektstelt, kan det det hende dei forbetra enkelte detaljar som av vekthensyn er reduserte på eksisterande Soulo. Ein skal ikkje sjå bort i frå at inntroduseringa av denne modellen også kan vera salgsfremmande for eksisterande Soulo.

Virker som forskjellen mellom vanlig Soulo og Soulo BL bare er duken og stengene.  Og stengene på vanlig Soulo kan man doble, eller bytte til 10mm, som du sier.  Så jeg ser ikke helt at Soulo BL kan fylle en uutnyttet nisje i markedet.  Muligens blir det populært blant de småsære engelskmennene som rigger seg til på topper i sterk vind,  for å  legge ut YouTube-video av hvor mye juling teltet tåler.

Det hadde kanskje hatt noe for seg om Soulo BL hadde vært litt større, for å være mer aktuell for vinterbruk og turer som krever mer utstyr.   Men da ender man fort på tre kilo, og da er det andre alternativer som er romsligere, som Hilleberg Nammatj 2 på 3.0 kg.   (Hvilke andre teltprodusenter har ekstremtrelt for 1-2 personer på 2.5-3.5 kg?   Helsport må vel ha noe?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur ikkje Keron 2 var å få i så mange år. Verken i 2000-katalogen eller i 2011-katalogen har Keron 2, og det var i produksjon ein gong i mellom desse årstala.

Ein annan Keron-variant som vart borte for nokre år sidan, var Keron 3 King size. Den var 20cm lenger enn normal Keron 3, men då var riktignok Keron 3 10 cm kortare enn nåverade modell. Den var i katalogen så seint som i 2000. King size forsvann vel då dei strekte normal Keron desse 10cm…

 

Luesveis skrev (42 minutter siden):

Det hadde kanskje hatt noe for seg om Soulo BL hadde vært litt større, for å være mer aktuell for vinterbruk og turer som krever mer utstyr. 

Då hadde utviklinga faktis kosta noko. No er det bare ny modell over eksisterande klyppemalar, og syarane kan også modellen frå før.

 

 

keron.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (8 minutter siden):

Då hadde utviklinga faktis kosta noko. No er det bare ny modell over eksisterande klyppemalar, og syarane kan også modellen frå før  

 

Jeg vet ikke, men jeg kan tenke meg de har valgt denne løsningen av en grunn, nemlig at etterspørselen er der. 
 

Apropos et to-dørs soulo ville det fort blitt 3 kg det også (litt større pluss dobbelt sett glidelåser), snublende nær Allak i vekt men uten kapasitet for to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (1 time siden):

Ein annan Keron-variant som vart borte for nokre år sidan, var Keron 3 King size. Den var 20cm lenger enn normal Keron 3, men då var riktignok Keron 3 10 cm kortare enn nåverade modell. Den var i katalogen så seint som i 2000. King size forsvann vel då dei strekte normal Keron desse 10cm…

Stallon / Stallon Combi / Stallon GT også (Ikke samme som Stallon XL nå), dette var vel ihvertfall tilgengelig 2004-2006 ish. Her kunne man kombinerer forskjellige deler sammen. Minner litt om Keron 4 en combo.

20200610_201258.thumb.jpg.b438a8995ae9afc1507e6c2218db695f.jpgScreenshot_20200610-200858_Chrome.thumb.jpg.c06050f0ace85cde946c67ca6ef39ac4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (3 timer siden):

Hvilke andre teltprodusenter har ekstremtrelt for 1-2 personer på 2.5-3.5 kg?   Helsport må vel ha noe?

Det finnes drøssevis av disse, spesielt om du sidestiller ekstremtelt med telt til bruk for alpinisme.205697_16803_L.jpg.e35f553291bab395db5436f1f7af6400.jpg

F.eks mitt gamle EV2 veier rett under 2,4 kg, bittelitt lettere en Soulo, og har plass til 2 pers. (Men det har meir begrensa bruksområde/sesong).

FB_IMG_1591814451531.jpg.d6e50d59b4920a98809274c48d32cb07.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser skrev (11 timer siden):

Hva anbefaler dere som neste telt 1 manns telt ( som er lettere og kun for 3 sesongs bruk)

Holder selv en knapp på Niak 

 

Har ikke hatt mitt så veldig lenge men så langt er jeg godt fornøyd med Niak. Lett, god utsikt, god plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (12 timer siden):

Kjenner jeg er skeptisk til tunneltelt uten ventiler. De få grammene det hadde kostet med en helt enkel ventil hadde vært verdt det i mine øyne. 

Ikkje einig her. Mi erfaring er at gap under teltduken gjev bedre luftsirkulasjon enn desse små toppventilane ein til dømes finner på helsport sine superlight-telt. 
 

Eg syns Helags ser veldig bra ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.