Gå til innhold
  • Bli medlem

Overdel til vandring i sommer


SiriTyb

Anbefalte innlegg

Noen som har forslag til overdel til tur i sommer? Jeg elsker jo ulltrøyer...MEN Ofte kan det bli alt for varmt med ull, selv tynn ull...

.ser "mange" går i tynne lyse skjorter. feks.  VEt ikke om det er av bomull eller annet materiale? men da tenker jeg at jeg evt skulle hatt en som tørker lett ihvertfall. 

Kan tenke meg dette kan være svalere(, og kanskje ha en effekt mot mygg også). Skal jo selvsagt ha med en ulltrøye også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fuktig/våt bomull blir iskald noen sekunder etter du har stoppet og fått av deg sekken. Men veldig godt å trekke på seg tørr t-skjorte etter endt dusj/dag. 

Under vandring er bomull mitt sistevalg😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynn og lyftig syntet, evt syntet/bomull blanding?

Den temperaturregulerande effekten til ull har eg aldri merka i den retninga. Eg dauar om nokon kjem og prakkar på meg ulltrøye på sommaren, samme kva variant/samansetning av materialar den har. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 for tynn ull her. Synes T-skjorte i ull er behagelig, selv midtsommers. Som det nevnes over så er ikkje dette taktikken for å unngå myggstikk på armane..

Også synes eg det blir mindre lukt i ullplagg, som er et stort pluss på svette sommerturer. Meget fornøyd med bla. Devold-trøyer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo masse snacks å få i skjorter fra feks fiskeutstyr produsenter,. Simms har geniale lette plagg som tørker hurtig også(dessverre dyre da).

Ellers har Exoffico bra ting med innsatt innsektbeskyttelse . Vært ett par runder med skikkelige tilbud på fjellsport tidligere i år

https://www.fjellsport.no/search/?q=exofficio

Uv beskyttelsen i plagget gir ofte en god pekepinn på hvor luftig den føles 15-30  er bra til varme dager

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SiriTyb skrev (19 timer siden):

Noen som har forslag til overdel til tur i sommer? Jeg elsker jo ulltrøyer...MEN Ofte kan det bli alt for varmt med ull, selv tynn ull...

.ser "mange" går i tynne lyse skjorter. feks.  VEt ikke om det er av bomull eller annet materiale? men da tenker jeg at jeg evt skulle hatt en som tørker lett ihvertfall. 

Kan tenke meg dette kan være svalere(, og kanskje ha en effekt mot mygg også). Skal jo selvsagt ha med en ulltrøye også... 

Skjorte er deilig turplagg. Jeg bruker det mer og mer om sommeren. Jeg liker best kombinert polyester/bomull, med liten bomullandel. Skjorta må ikke være for tynn hvis den skal være effektiv mot myggen. Jeg har gode skjorter fra Bergans og Fjellreven, men det fins mange.. Denne synes jeg er supergod. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
SiriTyb skrev (På 9.6.2020 den 14.51):

Noen som har forslag til overdel til tur i sommer? Jeg elsker jo ulltrøyer...MEN Ofte kan det bli alt for varmt med ull, selv tynn ull...

.ser "mange" går i tynne lyse skjorter. feks.  VEt ikke om det er av bomull eller annet materiale? men da tenker jeg at jeg evt skulle hatt en som tørker lett ihvertfall. 

Kan tenke meg dette kan være svalere(, og kanskje ha en effekt mot mygg også). Skal jo selvsagt ha med en ulltrøye også... 

Top tips! Prøv WeNorwegians sine myke ull T-skjorter. Eventuelt Aklima. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte på en Aklima og en fra norheim(?) , varmen bydde ikke på store problemer for meg i år... Haha

Kjøpte en trøye fra monsen på salg, den er alt for tykk. Den kan jeg sove i ute til vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trasker stort sett i Finnmark når det traskes så jeg foretrekker slikt som ExOfficio Bugsaway Securitee Arugula.

Myggavvisende genser med lange ermer og tommelhull i ermet. Det minimerer behovet for myggmiddel og du unngår at myggen sitter og stikker gjennom det tynne plagget du har på deg. Alternativet er å ha skalljakken på - uaktuelt på varme dager. Tror jeg handlet ca 10 slike og tilsvarende i vinter på salg. Fikk de ned i 179,- pr stk på det billigste. Har tatt i bruk et par nye i år. Resten ligger pakket i plast i skapet så jeg er dekket opp de nærmeste årene også...


 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.