Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryfylkeheiene / Setesdalsheiane - Haukeliseter. Forventet snømengder medio juli


Geb

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg planlegger en telttur i overnevnte område i ca 1 uke ++ fra perioden 6-16 juli. Planen er å dra fra Stavangerområdet (jeg har mulighet til å ta buss, ellers skaffer jeg skyss inn til et passende startsted) og ende opp på Haukeliseter.

Jeg har truger som kan taes med hvis behov, men foretrekker å gå på fast grunn. Mitt normale marsjtempo med oppakning for ukestur i fjellet er over 1 "DNT-dagsmarsj" pr dag. Til sammenligning brukte jeg 5 dager fra Finse til Haukeliseter for noen år siden.

Er dette gjennomførbart mtp snømengdene i området i år? Regner med det er kjentfolk her inne på forumet som kan komme med noen tips.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nesten umulig å si noe sikkert om snøforholdene i juli. Været betyr alt.

Men.... Det er mer snø i høyden enn det har vært på mange år. Selv i et "normal" år vil det være  mye snø rundt første uka i juli.  Snøen er ofte grei å gå på, men blir det skikkelig varmt, hjelper det ikke en gang med truger. Slushen har ikke noe tak. I tillegg kan elver og bekker vokse seg så store på grunn av snøsmeltingen at det ikke er lett å krysse over. I tillegg er merker og stier ikke synlige, men gjemt under snø, så det krever kartkunnskap og GPS. (eller kompass) Alene på tur under slike forhold er ikke uten risiko....

Jeg er ikke helt sikker på hvilken rute du vil gå, men om du skal ende opp på Haukeliseter, så må du opp i høyden en del plasser. (Turistskaret fra Holmavatn, over toppen mot Blesjestadmoen, Kaldava, og Kyrksteinskaret på vei mot Jonstøl og egentlig hele strekket mellom Storevatn og Krossvatn.) Her vil det uansett været være store snøfenner rundt 6. juli.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geb skrev (1 time siden):

Til sammenligning brukte jeg 5 dager fra Finse til Haukeliseter for noen år siden.

Om du tar turen opp mot Haukeliseter (fra Ådneram, Lysebotn eller en annen plass), vil du oppleve et helt annet terreng en på vidda. Det er mye mer krevende, og avstanden mellom hyttene er oftest en grei dagsmarsj. (med untak at Hovatn og Vassdalstjørn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ruten jeg foreløpig ser på, veldig grovt skissert:

Høgaleitet-Sandvatn-Børsteinen-Grautheller-Litle Aurådal-Storsteinen-Hovatn-Vassdaltjørn-Krossvatn-Jonstølen-Bleskestadmoen-Holmavatnhytta-Haukeliseter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Geb skrev (På 10.6.2020 den 19.09):

Her er ruten jeg foreløpig ser på, veldig grovt skissert:

Høgaleitet-Sandvatn-Børsteinen-Grautheller-Litle Aurådal-Storsteinen-Hovatn-Vassdaltjørn-Krossvatn-Jonstølen-Bleskestadmoen-Holmavatnhytta-Haukeliseter

Det nærmer seg juli, og det er enklere å si noe om forholdene i neste uke....

Det er fortsatt skiføre øverst: Atle Ommundsen har lagt ut en liten "rapport"  fra sin tur mot Vassdalstjørn og Hovatn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innser at det er for mye snø i Ryfylkeheiene i den perioden jeg har tenkt meg på tur, prøver meg litt lengre øst i Setesdalsheiene; området ved Josephsbu, Gaukhei, Øyuvsbu, Bossbu, og deretter via Bykle og øst for Rv9.

Er det noen som har førerapporter for dette området?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.