Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnes den en storsekk til oss med spinkle skuldre?


Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å finne en storsekk (dvs 100 liter +) som sitter ordentlig. 

Jeg startet med å kjøpe en Bergans Viking 110L på finn. Denne er jeg ellers veldig fornøyd med MEN den gnager meg over skuldrene fordi bæreremmene sitter for langt fra hverandre (jeg har justert de til å sitte så nærme som mulig, det er ikke mer å gå på). Det er håndterbart på turer med en overnatting og ikke for lange distanser, men jeg er redd det blir håpløst på flerdagersturer med mye vandring i sommer. 

Jeg kjørte derfor på og ga fire lapper for en Bergans Alpinist Lady 100L fra magasinet. Den satt utmerket over skuldrene, men jeg synes hoftebeltet er mye bedre på Viking-sekken. Hovedproblemet var imidlertid at da jeg testet sekken på en tredagerstur i Trillemarka, så røyk glidelåsene på sidelommene uten noe god grunn (med andre ord, jeg stappet de ikke spesielt fulle). Synes glidelåsene på denne sekken ser langt mer puslete ut enn på Viking 110L. Jeg har reklamert og sekken er sendt tilbake til magasinet, som skulle ta dette med Bergans. Dersom de finner en "løsning" så beholder jeg antakelig sekken, men synes liksom ikke dette startet så veldig bra. 

Nå sitter jeg og kikker på Norrøna Recon og Fjällräven Kajka 100 og Osprey Xenith 105. Imidlertid er jeg redd for at jeg bare møter på samme problem som med Bergans Viking, nemlig at sekkene ikke er dimensjonert for spede skuldre. Er det noen som vet om noen av disse sekkene kan stilles inn til spinkle, spede skuldre?... Det vil si, bærereimene må kunne justeres til å sitte veldig tett, en god del tettere enn det er mulig på f eks Bergans Viking. Eller andre gode forslag for å løse dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
varmtvann skrev (13 minutter siden):

Jeg sliter med å finne en storsekk (dvs 100 liter +) som sitter ordentlig. 

Jeg startet med å kjøpe en Bergans Viking 110L på finn. Denne er jeg ellers veldig fornøyd med MEN den gnager meg over skuldrene fordi bæreremmene sitter for langt fra hverandre (jeg har justert de til å sitte så nærme som mulig, det er ikke mer å gå på). Det er håndterbart på turer med en overnatting og ikke for lange distanser, men jeg er redd det blir håpløst på flerdagersturer med mye vandring i sommer. 

Jeg kjørte derfor på og ga fire lapper for en Bergans Alpinist Lady 100L fra magasinet. Den satt utmerket over skuldrene, men jeg synes hoftebeltet er mye bedre på Viking-sekken. Hovedproblemet var imidlertid at da jeg testet sekken på en tredagerstur i Trillemarka, så røyk glidelåsene på sidelommene uten noe god grunn (med andre ord, jeg stappet de ikke spesielt fulle). Synes glidelåsene på denne sekken ser langt mer puslete ut enn på Viking 110L. Jeg har reklamert og sekken er sendt tilbake til magasinet, som skulle ta dette med Bergans. Dersom de finner en "løsning" så beholder jeg antakelig sekken, men synes liksom ikke dette startet så veldig bra. 

Nå sitter jeg og kikker på Norrøna Recon og Fjällräven Kajka 100 og Osprey Xenith 105. Imidlertid er jeg redd for at jeg bare møter på samme problem som med Bergans Viking, nemlig at sekkene ikke er dimensjonert for spede skuldre. Er det noen som vet om noen av disse sekkene kan stilles inn til spinkle, spede skuldre?... Det vil si, bærereimene må kunne justeres til å sitte veldig tett, en god del tettere enn det er mulig på f eks Bergans Viking. Eller andre gode forslag for å løse dette her...

Ja, Fjellreven Kajka kan stilles på. Small Medium og Large i skulderbredde. Jeg mener det er et ganske godt sprang mellom S og L og at den kan tilpasses til mange forskjellige kropps fasonger. Passer du den ellers på ryggen så syns jeg det er en veldig god sekk med mange fine løsninger! 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den om fjellreven kajka, sjølv må e ha den på M i bredde men tar du den inn på S så er den nokså smal, gå i butikk og prøv ut. spør også om å få stappe to eller tre tunge campingtelt oppi for å kjenne på vekta. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klattermusen Tor har fantastiske bærereimer. Dvs brede og gode. Mer likt Bergans viking enn noen annen sekk jeg har eid. I tillegg har denne sekken et veldig bra system for å feste og stramme hoftebeltet. Har du mulighet så test denne sekken. Har stort sett alle de andre sekkene som foreslås over og klattermusen er anderledes. Men ingen sekk er perfekt. Fordeler og bakdeler med alle. Jeg har endt opp med en hel haug og er fortsatt ikke helt i mål.

Tore

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill!  

@Diger Jotne kan jeg spørre hvor mange cm det er mellom bærereimene på Recon (helt øverst for eksempel)? 

Fikk melding i dag fra Magasinet og at de ikke klarer å "fremkalle feilen" med glidelåsen. Har også fått melding om at sekken er på vei tilbake i posten. Så da får jeg teste den litt videre, og så tror jeg at skal prøve Fjällräven og Klattermusen også. Mulig en bekjent av meg er interessert i Bergans-sekken, selv med litt spinkle glidelåser på sidelommene. 

Lars Stenseth skrev (På 8.6.2020 den 9.54):

Vet ikke om det kan fungere, men kunne det vært en mulighet å sy in skulderputer på jakka du gjerne bruker når du bærer sekken? At den da vil sitte mer stabilt å ikke skli så mye oppe på skuldra di? 

Jeg har vurdert å polstre den litt, så det absolutt er en mulighet. Men ser etter en litt annen langtidsløsning... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått Bergans i retur da Magasinet avslo reklamasjon. Hadde en overnattingstur nå og glidelåsene oppførte seg normalt. Den sitter godt så kanskje jeg bare satser på å beholde den inntil videre. 

Var ellers innom en G sport-butikk og prøvde Fjällräven Kajka 100. Hadde ikke så mye tid så fikk ikke testa skikkelig, men førsteinntrykket er at den satt rimelig godt når jeg stilte den inn på S og at rygglengden var innafor.

Mens jeg prøvde kom det en butikkansatt og informerte meg at den sekken ikke var for meg fordi det var en herremodell, og at jeg bare trengte 75 liter... 🙄 minnet meg litt om da Fjellsport sa jeg ikke burde kjøpe Åsnes Gamme fordi jeg ikke var mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
varmtvann skrev (På 13.6.2020 den 21.55):

... informerte meg at den sekken ikke var for meg fordi det var en herremodell, og at jeg bare trengte 75 liter... 

Det kan være et poeng å prøve nettopp en herremodell. Menn og kvinner er jo bygd litt ulikt i overkroppen, og skulderremmene på en kvinnesekk blir laget så de ligger litt annerledes over skuldre og bryst enn herresekken. Men alle kvinnekropper passer jo ikke i samme form heller. Noen kvinner kan passe en herresekk bedre.  

Mange sekker har mulighet til å flytte bryststroppen som skal hindre skulderremmene å skli ut. Det kan være du kan få en bedre passform ved å flytte den lenger opp eller ned? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Min erfaring (som e 180 cm/70 kg/ størrelse small, altså ikkje den største) er at arcteryxsekkar i rygglengde M er som skapt for en person med min kroppsform. Har hatt Para ranger, den var som du beskriver, føltes som at vekta pressa utover på skuldrane. Er nok bygd for kraftige elitesoldatar den sekken ;) Arcteryx sine sekkar er radielt utforma slik at reimene pressar vekta vinkelrett på skuldrane, inn mot midten av ryggen. For store sekkar kan Bora 95 (versjonen med vasstette glidelåsar) eller Naos 85 anbefalast. Dei er nokre år gamle, men teknologisk og komfortmessig langt forran dagens sekkar etter mitt syn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.