Gå til innhold
  • Bli medlem

hengekøye - vondt i ryggen


Anbefalte innlegg

Hei! Er en kar på 195 cm som har prøvd hengekøye nå to netter, uten å ha kommet helt inn i det, får vondt i ryggen.

Har en ticket to the moon dobbel hengekøye, sovepose og et Mammut Ajungilak Bamse underlag som jeg bruker. Prøver å stramme godt. Har prøvd å ligge litt på tvers, men synes det er vanskelig å få til en god stilling. Kan det være at en enkel hengekøye hadde vært bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Espen Ørud skrev (1 minutt siden):

Det kan heeeeeeeeeelt sikkert være at dette er en bedre løsning: 
1939660772_2020-06-0622_35_43.thumb.jpg.ca4915c56172196bba9d025431d3de89.jpg
 

+1 :D For Amok Draumer

Jeg fikk aldri til å sove i en vanlig hengekøye. Gikk over til Amok og ligger utrulig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theinvisibleman skrev (13 minutter siden):

Prøver å stramme godt. Har prøvd å ligge litt på tvers, men synes det er vanskelig å få til en god stilling. Kan det være at en enkel hengekøye hadde vært bedre?

Du skal ikke stramme godt! du skal ha ca 30 grader på opphengstauene og ned til køya. Strammer du for mye får du ikke til å ligge mye på tvers og du belaster køya veldig mye.

Har du "ridgeline" på køya?

 

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theinvisibleman skrev (3 timer siden):

Hei! Er en kar på 195 cm som har prøvd hengekøye nå to netter, uten å ha kommet helt inn i det, får vondt i ryggen.

Har en ticket to the moon dobbel hengekøye, sovepose og et Mammut Ajungilak Bamse underlag som jeg bruker. Prøver å stramme godt. Har prøvd å ligge litt på tvers, men synes det er vanskelig å få til en god stilling. Kan det være at en enkel hengekøye hadde vært bedre?

Enkel vil bare gjøre vondt verre. Jo lengre du er, jo mer lengde og bredde på køya trenger du. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stram køya. Den skal henge slakt. 30 grader vinkel på tauene fra treet når du trekker køya ned på midten (prøv gjerne mye mer også). Hvis du har møneline ("ridge line" på nynorsk) er ikke dette veldig nøye, men ikke stram køya allikevel. Ta heller alt for mye slakk og prøv deg fram med å stramme til etter hvert. Så skal du legge deg på skrå i køya. Finn den vinkelen på skrå som du synes fungerer best, men 15-30 grader er nokså normalt. Lykke til. Nevnte jeg forresten at du ikke må stramme køya?

Amoken er bra køye det, men den har sine sider den og.

Det er mange sider på Internet med tips og triks. Her er en av dem: https://theultimatehang.com/hammock-camping-101/

😉

Endret av Skogens Stønn
Lagt til lenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Køya di er for kort for deg og du henger den opp feil. Du sier ikke hva du veier, men jeg tipper at stoffet også gir deg for lite støtte. Draumr er en del enklere for nybegynnere å forstå, men du vil få like god komfort i en båtkøye som er lang og bred nok i riktig stoff. Ingen av delene er billige, dessverre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel tro at det å bruke annet underlag en Mammut Ajungilak Bamse også er med på å gjøre liggeflata "flatere". F.eks Exped Downmat/Synmat, eller tilsvarende fra andre leverandører vil stive av liggeområdet betraktelig. Da i kombinasjon med de andre rådene selvsagt.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (4 minutter siden):

Vil vel tro at det å bruke annet underlag en Mammut Ajungilak Bamse også er med på å gjøre liggeflata "flatere". F.eks Exped Downmat/Synmat, eller tilsvarende fra andre leverandører vil stive av liggeområdet betraktelig. Da i kombinasjon med de andre rådene selvsagt.

Egentlig så tar du litt feil. Ved bruk av oppblåsbart rektangulært (altså ikke Klymit sitt spesialkøyeunderlag) liggeunderlag i køya lønner deg seg å ikke blåse opp mer enn til ca 70%. Da former underlaget seg bedre etter køya. Jo stivere underlaget er (mer luft), jo mer vil du øke sjansen for å skli av underlaget om natten. Dette gjelder altså for banankøyer, eller "gathered-end" køyer for å bruke et godt norsk ord.

Amok Draumr bruker jo underlaget for å gi stivhet og form til køya. Bro-køyer (bridge-hammocks) dvs køyer der du ligger på langs, men som er spredt ut med en tversoverstang i hver ende, kan nok også tåle stivere underlag.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har det helt motsatt: Jeg døyer iblant med litt ondt over korsryggen, men så er en god langsiesta eller hel natt i køya en herlig kur for meg. Gjerne med et gammelt oppblåsbart termarest underlag i - ikke for hardt oppblåst.

Jeg skal ikke si noe ondt om ridgeline, som blir gjentatt så ofte, at det er blitt en vedtatt sannhet. Og jeg skal også eksperimentere med mellom mine perfekte køyetreer på hytta i gode lange siestaer. men jeg er altså opplært på skoleskip med andre ting. Men Skipskøyer er da også litt annerledes enn "indianerkøyer", som selges nå.

Man må eksperimentere frem til det som er best for ens egen rygg!

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.