Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med Exped UL 7 lw


Anbefalte innlegg

Har et 6-7 år gammelt underlag som jeg sliter endel med. Problem 1 er at jeg må jobbe med å fordele dunene i underlaget hver gang det skal brukes, ellers vil all dunet ligge i en klump i fotenden. Problem 2 er at det stinker, og jeg mener virkelig ille, når jeg slipper luft ut av underlaget. Kan dunene ha råtnet eller noe? og kan det henge sammen med problem 1? Kan ikke huske at det har blitt noe spesielt utsatt for fukt og har aldri brukt annet enn pumpesekk til å blåse det opp.

Noen som har vært borti noe lignende?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
KS10 skrev (11 minutter siden):

Har du husket å lufte/tørke godt etter bruk? Det vil alltids være litt fuktighet i underlaget etter en tur.

Nei, har nok syndet endel der dessverre. Men tror du problemene skyldes fukt? Og kan underlaget reddes nå? Jeg syns det er stress at jeg må jobbe dunet på plass når det skal brukes og ikke være helt sikker på at de er godt fordelt (=kulde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne begge ventiler og bruk en hårføner på kald luft til å blåse gjennom. Må tette passe med hånda der du blåser inn så der ikke blir for karftig luft. Dette er lettere på de modeellene som har utstikkende ventiker som man vrir. Den gang het det vel 7DLX. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har samme underlag som deg, og det har luktet fra første stund. Men så lenge det kun er når jeg slipper ut luft, så er det ok. Hadde vært verre å sove med lukten😉 Mitt er luftet etter bruk hver gang.

Har ikke tenkt på det med at dunet klumper seg, men synes underlaget har isolert dårligere med årene. Kanskje jeg må blåse det opp og ta en inspeksjon.

Kan det være at dunet klumper seg pga at underlaget blir oppbevart sammenrullet? Jeg har ikke noe egnet sted å oppbevare det oppblåst, men vet enkelte lagrer de oppblåst under seng etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (4 minutter siden):

Åpne begge ventiler og bruk en hårføner på kald luft til å blåse gjennom. Må tette passe med hånda der du blåser inn så der ikke blir for karftig luft. Dette er lettere på de modeellene som har utstikkende ventiker som man vrir. Den gang het det vel 7DLX. 

Takk for godt tips, dette skal jeg også prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hildis skrev (4 minutter siden):

Hei. Jeg har samme underlag som deg, og det har luktet fra første stund. Men så lenge det kun er når jeg slipper ut luft, så er det ok. Hadde vært verre å sove med lukten😉 Mitt er luftet etter bruk hver gang.

Har ikke tenkt på det med at dunet klumper seg, men synes underlaget har isolert dårligere med årene. Kanskje jeg må blåse det opp og ta en inspeksjon.

Kan det være at dunet klumper seg pga at underlaget blir oppbevart sammenrullet? Jeg har ikke noe egnet sted å oppbevare det oppblåst, men vet enkelte lagrer de oppblåst under seng etc.

Godt å vite at det ikke kun er mitt som lukter! ;)

Hvis du blåser underlaget opp og holder det opp mot lyset, kan du se hvor dunet befinner seg. I morges våknet jeg med null dun under overkroppen. Var heldigvis ikke en kald natt, men kjipt å ikke kunne stole på underlaget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.