Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode lærstøvler til fuktige turer


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Jeg har gitt opp såkalte vanntette støvler. 

La Sportiva og Alfa...kjøss meg i ....antydning til halvfuktig blåbærlyng... blir bløt ganske kjapt. De er gode i tørt vær. 

Hvilke lette lærstøvler anbefales, så man gå tørrskodd i litt fuktig vær?

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fornøyd med mine Lundhags Forest II til skogsturer på vått og fuktig føre: slitesterke, uforede, ikke noe nonsens.   Ikke veldig lette, ikke så mye støtte som fjellstøvler, litt store i størrelsen.

Endret av Luesveis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har hatt samme greie, lei av membransko som punkterer etter noen ti-talls mil. Akkurat nå prøver jeg ut Jörnkängor Vandrer, http://www.jjensen.no/Jornkangan-Handlagde-Stovler. Så langt fornøyd. De er lette og passer min fot veldig bra. Ingen gnagsår. Har veldig brede føtter og høy rist. Må passe på å smøre de jevnlig med lærfett slik at læret holder seg mykt. Kompisen min har hatt sånne i fem år og er veldig fornøyd. Dette er sko som skomakeren kan fikse.

Endret av Lars Erik Moen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær uten membran, med god motstand mot vann, går erfaringsmessig ikke så godt sammen med lav vekt. Skal det stå i mot noe særlig, så er litt tykkelse på læret god hjelp. Selvfølgelig sammen med grundig impregnering. Og da puster de ikke så veldig uansett. Så membran, eller  ei, se etter støvler med kraftig lær og få sømmer. Men da ryker den lave vekta. Eller så er de nevnte svenskene med gummiert fotdel vegen å gå. Annen form for kalosjering hjelper også.

Jeg hadde et par Varg Rastegaisa. Ingen membran, men tykt lær og høy kalosjering. Ble aldri bløt med dem, men så var de ikke akkurat lette heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (15 timer siden):

Jeg er fornøyd med mine Lundhags Forest II til skogsturer på vått og fuktig føre: slitesterke, uforede, ikke noe nonsens.   Ikke veldig lette, ikke så mye støtte som fjellstøvler, litt store i størrelsen.

+1

Disse er dønn tette så lenge man setter dem inn med gris, og nederste del er gummiert. Ingen membran som sprekker. Dette er som nevnt ikke spesielt lette støvler, men jeg tror faktisk de er lettere en et par søkkblaute alfa-sko som har en ekstra kilo vann i foret i hver sko. 😄

I og med at Forrest-støvlene er uforede kan du bruke så mange par tynne/tykke sokker du vil, og skulle du bli blaut ved f. eks. vading er det bare og skifte.
 

Jeg bruker vanligvis 44 i sko, og størrelse 44 passer perfekt. Jeg bruker alltid et par tykke raggsokker, og av og til et par tynne sokker i merinoull innerst, hvis det er kaldt.  

Endret av ketilring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker alltid ull.

Alfa Lyng, er jo ikke GoreTex...ikke noe som kan punktere. De har jo også vann/fukt-skrekk.

Gummistøvler er jo greit på kortere turer i regnvær i nærmarka. 

Heller litt småklam en gjennomvåt. Den fukten man får med å bli litt varm tørker jo relativt kjapt med lufting. 

Og litt rart at GT-støvler til 2000 ikke tåler mer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd vanntette sokker? Jeg har brukt Sealskinz en del turer nå og er storfornøyd. Har ikke mer enn en halv sesong med bruk, men brukes regelmessig et par ganger i uka nå på tur med hunden. Kan om ikke annet være verdt et forsøk da det koster langt fra så mye som nye fjellsko, men de bør helst brukes i luftige, ikke vanntette sko som tørker fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (4 timer siden):

Bruker alltid ull.

Alfa Lyng, er jo ikke GoreTex...ikke noe som kan punktere. De har jo også vann/fukt-skrekk.

Gummistøvler er jo greit på kortere turer i regnvær i nærmarka. 

Heller litt småklam en gjennomvåt. Den fukten man får med å bli litt varm tørker jo relativt kjapt med lufting. 

Og litt rart at GT-støvler til 2000 ikke tåler mer.

 

Er GoreTex i Alfa Lyng skoa jo.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I en del sko/støvler punkterer membranen forholdsvis raskt, særlig i bøyet over tæerne. I mine Meindl Island Pro  holder det ennå etter en del år og bruk, Jeg blir ikke våt i disse, bare ved vad, når vannet går over støvlekanten! Eller vann fra bukser som siger ned i støvlene. derfor kan det være viktig å bruke vanntette gamasjer - også på sommerstid i våd bevoksning! Dette bør man ikke overse.

Var en gang på våt tur omkring Kebnekaise - en ganske våt sommer. De lokale og ganske mange svenske fjellvandrere gik i gummistøvler uansett hva. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (3 timer siden):

Har du prøvd vanntette sokker? Jeg har brukt Sealskinz en del turer nå og er storfornøyd. Har ikke mer enn en halv sesong med bruk, men brukes regelmessig et par ganger i uka nå på tur med hunden. Kan om ikke annet være verdt et forsøk da det koster langt fra så mye som nye fjellsko, men de bør helst brukes i luftige, ikke vanntette sko som tørker fort.

Bra tips. Har sealskinz hansker. De er topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter oppunder Lundhags. Har selv Vandra II high (finnes i mid-versjon som er lavere) og har testet Forest II. Begge er suverende til bruket du beskriver, men Forest II er lagd for litt ekstra høy vrist, og passet meg dårlig. Vasser mye i myr uten å bli bløt, og om de blir bløt tørker de på en brøkdel av tiden. Min erfaring med forede gore-tex-støvler er at de er vanntette til vannet går over ved f.eks. bekke-kryssing eller myr, og deretter er de søkkbløte resten av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter opp om Lundhags her også etter x antall år med alfa. Første paret var Professional High og nå Jaure Light High,er vel ikke mange høye sko som slår sistnevnte på vekt. Tørker også mye fortere i felt enn sko med gtx. Mine Jaure lekker litt i overgang mellom gummi og lær,men ikke så mye at det utgjør et problem så lenge man smører og steller med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

68820595_458280294764306_1207961239922147328_n.jpg.5e7c177f7dc8f272235634329ffdf54b.jpg

Det er riktig at gore-tex`en ikke holder hele levetiden til ALFA Walk-King, men så lenge den er i orden, så er den i hvert fall vanntett..... (Membranen holder lengre i dag enn tidligere, og støvlene er "nesten" utslitt når gore-texen ryker. )

De nye skoene til ALFA - Impact, er fortsatt vanntett etter nesten et halvt års bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at membranen ryker er jo stort sett mekanisk slitasje. De går gjerne først i bretten til tærne eller i foldene til pløsen. Dess mykere en sko er, dess mer utsatt er membranen for mekaniske påkjenninger. Jeg har et par forferdelig stive Scarpasko for bruk med stegjern. Disse er jo omtrent som slalåmstøvler i sålen, og det kommer ikke en eneste brett på dem. Her kommer membranen til å overleve meg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen i denne tråden. 

Om man har lærstøvler med membran, som overflatebehandles som om de ikke hadde membran, da har man jo «dobbelt» barriere mot fukt? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (1 time siden):

De nye skoene til ALFA - Impact, er fortsatt vanntett etter nesten et halvt års bruk.

Det skulle jo også bare mangle. Et par sko skal jo holde mye lenger enn et halvt år. Før pleide jeg å regne rundt 10 år på et par gode lærstøvler (da snakker vi 70-80-tallet). Da var sålene utslitt. I dag er et pat sko som regel fullstendig utslitt etter et par-tre år. Både lær/stoff og membraner bærer preg av det. Dårlig lær kom etter at man begynte å bruke membraner i sko, for det er ingen vits med godt lær i sko som skal kastes etter et par-tre år uansett fordi membranen har røket. Også andre detaljer ryker, for eksempel lissehempene.

 

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen i denne tråden. 

Om man har lærstøvler med membran, som overflatebehandles som om de ikke hadde membran, da har man jo «dobbelt» barriere mot fukt? 

 

Jeg tror du er inne på noe. Det kan muligens henge sammen med geografi... På østlandet er det så pass lite nedbør - normalt - at mange ikke tar ut i regnvær. Når folk, etter å ha brukt skoene en god stund, oppdager at de lekker, så føler de seg lurt.

Vi på vestlandet, som bruker skoene ukentlig i fuktig vær, har fått med oss fordelen med Gore Tex langt flere ganger. Jeg har i alt for mange år brukt sko (Alfa Marka - M77) og gått med våte bein, til at jeg synes det er kjekt. (Og jeg vedlikeholdt skoene skikkelig - de ble satt inn med voks og pusset jevnlig. Det gjør jeg ikke lenger.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (13 minutter siden):

Et par sko skal jo holde mye lenger enn et halvt år. Før pleide jeg å regne rundt 10 år på et par gode lærstøvler (da snakker vi 70-80-tallet). Da var sålene utslitt. I dag er et pat sko som regel fullstendig utslitt etter et par-tre år. Både lær/stoff og membraner bærer preg av det. Dårlig lær kom etter at man begynte å bruke membraner i sko, for det er ingen vits med godt lær i sko som skal kastes etter et par-tre år uansett fordi membranen har røket.

Hvor lenge skoene holder er avhengig av hvor mye de blir brukt. Jeg har hatt en lang diskusjon med ALFA SKO AS, og jeg fikk ikke overbevist ALFA om at jeg hadde krav på nye Walk King når de ikke holdt mer enn omtrent 1 1/2 år. Skoene jeg sendte inn var nesten utslitt, mente ALFA. (Det jeg tror det som gjorde utslaget, var bildet at ti par sko som så likedan ut...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (20 minutter siden):

Jeg tror du er inne på noe. Det kan muligens henge sammen med geografi... På østlandet er det så pass lite nedbør - normalt - at mange ikke tar ut i regnvær. Når folk, etter å ha brukt skoene en god stund, oppdager at de lekker, så føler de seg lurt.

Vi på vestlandet, som bruker skoene ukentlig i fuktig vær, har fått med oss fordelen med Gore Tex langt flere ganger. Jeg har i alt for mange år brukt sko (Alfa Marka - M77) og gått med våte bein, til at jeg synes det er kjekt. (Og jeg vedlikeholdt skoene skikkelig - de ble satt inn med voks og pusset jevnlig. Det gjør jeg ikke lenger.)

Meget mulig! 
 

Men det finnes en og annen skrulling på Østlandet også (sågar nær Ring 2), som gjerne trekker ut i med packraft regnvær for å se om regnet trigger insektklekkinger eller som ønsker seg skikkelig ruskevær, for å harve i mørke høstnetter. 
 

Slike tullinger har lærstøvler med membran, som behandles etter hver tur .... 

Endret av TOT
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.