Gå til innhold
  • Bli medlem

Brusboks ovn og drivstoff


Anbefalte innlegg

Hei hopp, har prøvd å søke litt uten å finne noe svar, så jeg må spørre dere som har prøvd om tips og råd.

Har laget en slik brusboks ovn, jeg har så lyst til å prøve den på en helgtur jeg skal på, dette er ikke den jeg har laget men dette er varianten: 

https://images.app.goo.gl/XCVYc28SwB3C1Gmg8

 

Det jeg lurer på er hva jeg skal bruke til å fyre med? Det har vært vanskelig å finne ut av.

Noen som kan dele noen erfaringer med meg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fyrt de der med rødsprit uten problem i hvertfall. 


Ellers siteres "amerikanske eksperter" på: 

 

Sitat

HEET: HEET is sold as a gas line antifreeze, but it actually is methanol. It is inexpensive and readily found at Walmart and auto parts stores, especially in the winter. Methanol is ideal for the shoulder season as it has a lower boiling point and burns readily in colder temps. You have to be careful not to contaminate your cooking pot or utensils with this fuel because it is toxic.

Denatured alcohol: Denatured alcohol is ethanol with a small amount of methanol added to make it undrinkable. It is cheap and easy to find in the paint department of most hardware stores. It burns hotter than methanol but loses efficiency at colder temps.

Everclear or grain alcohol: Everclear or grain alcohol has all the advantages of denatured alcohol without the toxic methanol additive. Because it is potable, Everclear tends to be more expensive than denatured alcohol. It also is harder to find in trail towns and is even banned in some states.

Isopropyl alcohol (91% or 99%): Isopropyl alcohol, also known as red-bottle Heet or drug store rubbing alcohol, can be burned in a pinch but it is not recommended as a primary fuel source. Isopropyl alcohol doesn't burn completely and will leave some unburned soot residue in your stove. It also is mixed with water which will decrease the flame strength and efficiency.

Se også: 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Erik Pettersen skrev (4 timer siden):

Hei hopp, har prøvd å søke litt uten å finne noe svar, så jeg må spørre dere som har prøvd om tips og råd.

Har laget en slik brusboks ovn, jeg har så lyst til å prøve den på en helgtur jeg skal på, dette er ikke den jeg har laget men dette er varianten: 

https://images.app.goo.gl/XCVYc28SwB3C1Gmg8

 

Det jeg lurer på er hva jeg skal bruke til å fyre med? Det har vært vanskelig å finne ut av.

Noen som kan dele noen erfaringer med meg?

 

1.  Åpnet lenken og så at det er to typer, en "åpen" Bunnen var fjernet og en lukket hvor bunndn var på.    

2.  Jeg lager alltid bare den lukkede, da den er raskere å lage.  Ikke lag brennehullene for tett opptil ringen.  Lag dem akkurat i overgangen blankt metall og rødt.  Gjør du det kan du sette et kokekar direkte på ovnen.  

3.  Opptenning.  Bruk rødssprit/tilsvarende.  Ikke la barn gjøre dette!

a.  Opptenning av den åpne:  Fyll på rødsprit og tenn.  Bruk gjerne en sprøyte, så vet du hvor mye rødsprit som går me til å kope opp f eks en kopp kaffe.  Jeg bruker en bønneboks til kokekar

b.  Opptenning av den lukkede:  Fyll på sprit gjennom påfyllingshullene på toppen.  Sett ovnen på et syltetøylokk.  Hell litt sprit på syltetøylokket og tenn på (bare der).  Den brennende spriten varmer opp rødspriten inne i ovnen som antennes og blå flammer kommer til syne i brennehullene.  Flammen er realtiv høy ca 30 sek, men roer seg  etter hvert.  

4.  Slukking.  Ved å blåse hardt rett ovenfra er det mulig å slukke.  Eller bruk vann.  Slukker du ovnen, må gjenværende sprit tømmes over i en beholder.   

For øvrig , hvis du har god tid, kan du slå opp under "Gjør det selv":  "Siden jeg er noen tusen km unna: Colaboxovn"! 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så meget begge to, er den med lukket bunn jeg har prøvd meg på. er er i hovedsak til kaffe men skal se om ikke jeg klarer å steke en god biff gryte på den også, men regner med å måtte trenge en som er større. Takk for gode tips og råd. 

Har forøvrig blitt fortalt at man bare bør la den brenne ut da man har en viss sjans for å sprute brennende sprit over alt. Høres ut som en kjip situasjon midt i skogen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden lagde vi denne, det er en brenner med åpent hull i midten, litt mer jobb , men likte resultatet. Ikke langt fra Trangia.
t.ly/ToxV

Rødsprit er greit drivstoff, har du tilgang på å tilsette 10-20% metanol så reduseres sotinga ned til 0 uten merkbar reduksjon av effekten.
Ha du en blikkboks du kan tre over hele greia uten at diameteren er mye større så kan den slukkes i løpet av et par minutter men det tryggeste er å la den brenne ut.

dsk

 

Endret av dsk
rettet feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (10 minutter siden):

For mange år siden lagde vi denne, det er en brenner med åpent hull i midten, litt mer jobb , men likte resultatet. Ikke langt fra Trangia.
t.ly/ToxV

Rødsprit er greit drivstoff, har du tilgang på å tilsette 10-20% metanol så reduseres sotinga ned til 0 uten merkbar reduksjon av effekten.
Ha du en blikkboks du kan tre over hele greia uten at diameteren er mye større så kan den slukkes i løpet av et par minutter men det tryggeste er å la den brenne ut.

dsk

 

Får man tak i alternativ til rødsprit? Leste om dette og soting, virker for meg som om det er umulig å få tak i? Å kjøpe heet over nettet er vell ikke lovlig?

Ville blårens vært bedre? Ach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se etter Fin Fyr Brennvæske på frilufts- eller båtutstyrsbutikker - den soter litt mindre enn vanlig rødsprit (og koster mer). Tror også @Blaser fant noe peisbrensel han syntes var bra?

Ellers er avstanden mellom brenneren og kokekaret viktig. Generelt er det sånn at om høydeforskjellen blir for stor så blir det mye soting, mens om høydeforskjellen blir for liten så blir det dårlig varmeeffekt og lange koketider. Vanligvis er en avstand på ca 2,5 cm regnet som OK - da skal bunnen på kokekaret stå i flammene omtrent der de skifter farge fra blått til gult. Soter det likevel, kan du forsøke enten litt vann i brenselet, eller få senket kokekaret et par millimeter nærmere brenneren. Lykke til :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

a_aa skrev (2 timer siden):

Du kan se etter Fin Fyr Brennvæske på frilufts- eller båtutstyrsbutikker - den soter litt mindre enn vanlig rødsprit (og koster mer). Tror også @Blaser fant noe peisbrensel han syntes var bra?

Ellers er avstanden mellom brenneren og kokekaret viktig. Generelt er det sånn at om høydeforskjellen blir for stor så blir det mye soting, mens om høydeforskjellen blir for liten så blir det dårlig varmeeffekt og lange koketider. Vanligvis er en avstand på ca 2,5 cm regnet som OK - da skal bunnen på kokekaret stå i flammene omtrent der de skifter farge fra blått til gult. Soter det likevel, kan du forsøke enten litt vann i brenselet, eller få senket kokekaret et par millimeter nærmere brenneren. Lykke til :) 

jepp,  dette peisbrenselet i fra Biltema virker fint:

https://www.biltema.no/hjem/innredning/drivstoff/peisbrensel-2000034955?gclid=Cj0KCQjww_f2BRC-ARIsAP3zarHcSz24IBQfuhgxixYVfA7pkiASjAmih2fMDJknwvtoLRl1gS6NmYAaAk3NEALw_wcB

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra sikkerhetsdatabladene ser det ut til at peisbrenselet innholdmessig ligger litt næmere Fin Fyr enn Kemetyls rødsprit. Dvs forholdvis mer etanol og mindre isopropanol.

Biltemas rødsprit har høyere etanol-innhold enn Kemetyls, men har kanskje også mer isopropanol. D'ække lett detta her.

Uansett, peibrenselet er vel det billigste. Det setter vår indre sunnmøring pris på (eller indre skotte om du er nordmøring?).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Du verden, dette var gøy å lage. Fant ut at den med åpen topp, der funker det best med 85% håndsprit gel. Og i den med lukket topp med mynt på toppen, der var ovnsbrënsle fra Biltema best. Skal prøve å lage den med trykkmulighet i også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (22 minutter siden):

Antibak.. det ble litt til overs etter pandemien.  Litt lavere effekt enn rødsprit, ingen sot. (Testet på den som ligner mest på Trangia)
https://docs.google.com/document/d/1N7vG4wiI1kn9SKRtgbJYYKXvt0u_zgbLjArD8iOHHoI/edit?usp=sharing

 

Hadde 85% håndsprit gel. Var god fres og holdt lenge ut fra mengden. Men, den må brukes på åpen topp, da hullene på toppen blir for små til at gelen renner ned i boksen. Ovnsbrensle brant også bra, hadde i bare en liten mengde for å teste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje lage drivstoff sjøl også. Il Tempo gigante fungerte også på himlaga. :) Blir stinkende gjær i skogen når man fyrer opp. Og, er det igjen noe, så bare drikker man opp siste resten når det har blitt kaldt 😆 😆

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (21 minutter siden):

Fikk noe slikt en gang, sammen med zalo og vann på spylerveskebeholderen så virka det. Morsomt å bruke i Oslo sentrum :-)

Hemmbrent funker til det meste det. Malingsfjerner, spylevæske, spritbrenner og i drinken. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.