Gå til innhold
  • Bli medlem

Tunnel- eller kuppeltelt? Pros and cons?


Limux

Anbefalte innlegg

Hvilken telttype er best? Jeg tenker å bruke teltet året rundt men mest vår, sommer og høst. Det blir gjerne bare noen få overnattingsturer vinterstid.

Første skikkelige tur blir 10 dager i Jotunheimen nå i sommer. Har folket her inne noen erfaringer som det er verdt å bite seg merke i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Generelt skal vel tunneltelt veie mindre enn kuppeltelt. (Med tilsvarende personkapasitet.) Tunneltelt har som regel også større fortelt. De er i tillegg som regel lettere å slå opp. Kuppeltelt regnes gjerne som mest vindstabile. En annen fordel med kuppeltelt er at de ofte er selvstående (ikke avhengige av plugger), og lettere kan plasseres i ulendt terreng. Kuppeltelt pleier også å være høyere. 

Det fins også noen populære hybridtelt som kombinerer egenskaper fra tunnel- og kuppeltelt. Eksempler her er Helsport Reinsfjell og Exped Orion. 

Endret av uendelig
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, Limux said:

Hvilken telttype er best? Jeg tenker å bruke teltet året rundt men mest vår, sommer og høst. Det blir gjerne bare noen få overnattingsturer vinterstid.

Første skikkelige tur blir 10 dager i Jotunheimen nå i sommer. Har folket her inne noen erfaringer som det er verdt å bite seg merke i? 

Ingen er "best" - da hadde ikke noen kjøpt den andre typen.
Hvert til sitt bruk - kuppel har sine fordeler, akkurat som tunneltelt. Dessuten finnes det en del veldig gode telt som er både og, eller egentlig en kombinasjon av kuppel og tunnel, de har tatt de beste egenskapene fra hver type.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ville begynnt "litt i andre enden" enn å velge teltkategori først.

-Hvor stor plass trenger du? Normalt trenger du litt mer plass om vinteren

Hvor lang er du? Det er selvsagt relatert til plassen, men også takhøyden om du f.eks vil sitte oppreist.

Hvor store og mange fortelt ser du for deg du trenger? Det kan være lite eller stort, ett eller to og kombinert i størrelse.

-Skal du bære langt på det, eller bare ta det ut av bilen. Hva er da akseptabel vekt og plakkvolum?

Hvor mye vil du betale?

Altså se på behovet for plass, vekt, praktiske løsninger, bruk, styrke, ventilasjon, hvor lett å sette opp og pris. Dette utelukker noe og andre seiler opp som gode kandidater uavhengig av konstruksjon.

Mange teltprodusenter har kategorisert sine telt ut fra styrke, vekt, og "løsninger", disse er uavhengig av grunnkonstruksjon. F.eks har Helsport Superlight, Trek, Pro og Extreme. Hilleberg har Yellow, Red og Black label. Fjellreven har Abisko, Keb og Polar.

Du kan fint dra på Nordpolen i et tunnelltelt på lik linje som med et kuppeltelt. På samme måte kan et godt konstruert og riktig oppsatt telt kan tåle utrolig mye, men samme teltet reise av gårde mye tidligere om det er bare er "dratt ut av teltposen".

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg liker med tunneltelt er at det ofte er bedre plass, spesielt i forteltet. Det kan være praktisk hvis det regner mye og det blir mye innetid. Da er det enkelt å lagre all baggasje innendørs og også lage mat inne.

Det jeg liker med kuppeltelt er at de er mer fleksible i bruken. Tåler mye vind og snø. De krever mindre plass så de er lettere å sette opp steder hvor du ikke har så mye plass. Står fint av seg selv uten bruk av plugger. Ofte flere innganger, slik at hvis en er to på tur så kan en ha hver sin inngang, og om du er alene på tur så har du fordel med å kunne se ut i flere retninger, og være bedre rustet dersom vinden snur.

Nå er ikke alle tunneltelt like og heller ikke alle kuppeltelt er like, og som flere poengterer så er det flere kombinasjontelt.

Personlig er jeg veldig glad i mitt Hilleberg Staika kuppeltelt til ekspedisjoner, bilturer, padleturer og vinterturer alene med pulk. På sommerstid, og når jeg er alene så liker jeg å ta med et lett tunneltelt (Hilleberg Enan). Større tunneltelt (type Helsport eller Fjellreven) har jeg stort sett brukt når jeg er på tur med andre og når vi skal tilbringe mye tid i teltet, f.eks. på vinterstid når det er mørkt store deler av døgnet, eller når det er meldt mye regn og vi ønsker å lage mat innendørs.

Så det kommer an på hva prioriteringene dine er. Ville også prøvd å tenke litt frem i tid og se for deg hva mer du ønsker å bruke teltet til. Høy vekt og stort pakkvolum er ofte årsaken til at jeg fornyer utstyr som ikke er utslitt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du her får flere tilbakemeldinger på din henvendelse. Noen tilbakemeldinger får du fra rimelig anonyme FF'ere som frekventerer forumet ofte. Råd fra disse bør du ta med en stor klype salt. Kan de ikke sette navnet sitt bak rådene sine, ja da bør du også sjekke andre steder og andre kilder. Jeg ville ikke tatt deres råd for gitt så lenge de ikke signerer med skikkelig navn og rykte.

;)

  • Hehe 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (25 minutter siden):

Jeg ser du her får flere tilbakemeldinger på din henvendelse. Noen tilbakemeldinger får du fra rimelig anonyme FF'ere som frekventerer forumet ofte. Råd fra disse bør du ta med en stor klype salt. Kan de ikke sette navnet sitt bak rådene sine, ja da bør du også sjekke andre steder og andre kilder. Jeg ville ikke tatt deres råd for gitt så lenge de ikke signerer med skikkelig navn og rykte.

;)

Det var vel litt volsomt @Bjarne H.S.? Hva med å argumentere mot de rådene du er uenig i, i stedet for å gå på forumbrukeren?

 

Her er synser Aleksander Gamme noe om kuppel vs tunnell forresten.

 

Endret av Terka
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rent personlig synes jeg at råd fra forumbrukere med mindre enn 5219 positive tilbakemeldinger bør tas med en stor klype salt. De er åpenbart en ganske luguber gjeng :huh: 

For ordens skyld: Neida, fakta og bruk av dem i logiske vurderinger er helt uavhengig av både "likes" og navn

Endret av a_aa
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt generelt skal ein gjera eigen vurdering av alt ein les på slike forum. Men for min del, legg eg meir tyngde på dei som argumenterer og forklarar svaret sitt, enn dei som bare kjem med eit ubegrunna svar med utropsteikn. Heilt uavhengig av om brukar enkelt kan knyttast til ein navngjeven person.

Sjølv likar eg best tunneltelt pga lågare vekt, større plass og enklare oppsetjing. Så er det også mange mellomting mellom tunnel og kuppel, der enkelte kombinerer nokre av fordelene til kvar av typene, og enkelte virkar som har kombinert alle ulempene til kvar av typene.

Eg vil råde trådstartar til å vurdere konkrete teltmodellar, heller enn å fokusere på tunnel eller kuppel.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt så har ingen forumbrukere skrevet i denne tråden med fullt navn (som i seg selv ikke nødvendigvis er entydig, f.eks. "Bjarne Hansen" gir 93 treff på gulesider.no).

image.png.894b1bbdfc4e41018c473cbc41e413f3.png

Og rykte? Det er det vel alle andre enn en selv som kan uttale seg om? ;) 

 

Men med innlegget over dette så er vel tråden tilbake på opprinnelig tema... #lørdagskveld (og drittvær ute)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS skrev ikke noe om hvorvidt han/hun skal telte alene, eller ha med turpartner(e) og eventuelt hund. Selv har jeg hund som, etter en litt traumatisk teltopplevelse, ble skeptisk til å ligge i innertelt når det blåser og blafrer i teltduken. Derfor legger jeg vekt på å ha ganske store fortelt i mine telt, så de fleste kuppeltelt utgår automatisk. Hunden skal etter planen være med på alle mine teltturer, og jeg syns det er greit å gi henne valget mellom å ligge i fortelt, innertelt eller ute (i bånd, så klart). Stort fortelt kan også være greit å ha for den som har stor ryggsekk og ikke vil ha denne i innerteltet. (Pga fukt o.l.) 

Det er nok viktig at du, TS, sier litt mer om hvor mange som, etter planen, skal bruke teltet ditt. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både tunnel og kuppel telt. Som en skrev i tråden, det er ingen ting som er best, men  hvert til sitt bruk. Tunnel telt klarer jeg fint å sette opp i mye vind ( Helsport Ringstind) med kuppelteltet (Helsport Trolltind) har jeg en utfordring og jeg mangler erfaring. Jeg setter alltid i to plugger på  den siden som er opp mot vinden, men hva vil skje med stangbuene når jeg reiser teltet og etterpå må få på plass bardunene mens vinden river i teltet.? 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Per Fredrik

Se på denne :

Her setter han bardunene delvis på plass underveis i oppsettet. Er det mulig på Trolltind ?

Dersom det er mye mye vind som er viktig å sikre seg for så kan man jo berolige oss som har soulo med denne snutten:

 

Endret av Blaser
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre dette går ikke på Trolltind. Her trer jeg stengene inn i stangkanalene og når stang nr. to er på plass er teltet oppe. Jeg har ikke ennå noen løsning på dette, men får øve meg. Utfordringen er at i sterk vind kan kanskje stengene blir bøyd før jeg får strammet bardunene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes,  det er vel litt av ulempen med et Helsport SL telt at man ikke har strammere for stengene ( jeg har Reinsfjell 2 SL).  Kanskje du kan be Helsport sette på det isteden for stangkoppen?.

Jeg har jo også Helsport Mil-LT1  og der er det strammere ( = pro serien).  Så disse kan jeg løsne helt ut og da blir det en lav profil på teltet og derifra er det ( sikkert) mulig å bardunere før man strammer.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange supre svar og tilbakemeldinger!

Har personlig vurdert kuppel lenge siden det står så stabilt uten barduner da det ofte kan være vanskelig å finne godt underlag til å sette barduner i fjellheimen. Mer spesifikt så har jeg vurdert Exped Orion 3 eller Reinsfjell Pro 3.

Har god erfaring med tunelltelt og det blir nok det igjen selv om jeg stadig vekk sikler på et kuppeltelt. Har et Helsport telt fra 1980 tallet som er arvet av foreldre, fungerer supert fremdeles men har begynt å bli litt slapp i fisken. 

Har noen erfaring med Helsport Fjellheimen X-trem? Jeg har sett på Fjellheimen Pro 3 men blir litt revet med av X-tren versjonen, blir det litt overkill hvis en ikke skal bruke det vinterstid? 
 

Igjen takk for mange gode svar!☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke problem med at det ikke er strammere på SL teltene mine. Ringstind SL 1-2 har ikke strammere i motsetning til Pro 2 teltet som jeg bruker som base camp. Utfordringen min er at Trolltind teltet står uten barduner opp mot vinden i det øyeblikket jeg har fått i den siste telt stanga. Jeg vil tro at det er samme problemet med Hilleberg Unna, det har samme stang konfigurasjon som Trolltind. Jeg har sjekket instruksjons videoene på Youtube for Hilleberg Unna, men det er ikke et vindpust når de setter opp teltet. Hilleberg Soulo er kanskje den ideelle konstruksjonen når teltet skal settes opp i dårlig vær, men for meg blir det for tungt og "soverommet" blir for trangt. Trolltind kjøpte jeg egentlig for bruk i marka hvor det kan være vanskelig å finne en god teltplass til Ringstind teltet. Til denne bruken er Trolltind perfekt for meg. Da er jeg vel tilbake til ts og svaret er vel kanskje at det er ikke noe som er best, hvert telt til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvstående, eller tilnærmet selvstående kuppet til barmarkssesongen. Tunell med stort fortelt til vinter.

Det er min definitive preferanse!

x-trem hadde jeg også kun valgt til ekstremturer, eller dedikert vintertelt. Jeg har ikke telt med stormmatter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.