Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyrelyd, en slags hvesing, men usikker på hva. Noen forslag?


Anbefalte innlegg

 

Var ute å klatret på et felt en dag. Da jeg skulle henge opp toppanker, hørte jeg plutselig en hvesing fra en liten sprekk i fjellet. Fikk ikke så lyst til å klatre mer den dagen, men jeg klarte ikke helt å sette fingern på hva lyden var. Tenkte først hoggorm, men er ikke helt overbevist.

Noen forslag?

 

Endret av Vegard Buø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjetter på hoggorm, men jeg kan godt ta feil. Det er typisk at den vil lage lyd hvis den føler seg truet. Et nettsted du bør prøve er "Spør en biolog": https://www.sporenbiolog.no/ Der er det veldig mange velvillige sjeler som mer enn gjerne bidrar med sine erfaringer og synspunkter. Jeg har fått svar på mye jeg har lurt på der.

Her er ett opptak jeg gjorde av huggorm for noen år siden (2015, videoen nederst i artikkelen): https://www.flangset.net/?p=1497

;-)

Endret av Skogens Stønn
presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om kan dette faktisk også ligne veldig på lyden en blåmeis kan lage når du åpner fuglekassa og den ligger på redet. Gjentatte "Thissss"-lyder med en skarp T i starten. Samtidig sprer den ut og slår stjerten fram mot inntrengeren. Det ligner faktisk mer på det enn på hoggorm. Så nå gjetter jeg heller på blåmeis istedenfor. 😁

Om noen dager, ei uke eller to vil du kanskje se en blåmeis fly inn og ut for å mate ungene. Det hadde vært artig om du kommer tilbake med fasit om du skulle finne svar.

 

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte og hoggorm, men lyden var ikke jevn som den hoggormen pleier å lage. Blåmeis kan det godt være! Så et forlatt fuglerede i fjellveggen 3 meter bortenfor, tenkte først at hoggormen hadde tatt det, men kan hende meisen har valgt å flytte på seg.

Takk for link til nettsted, skal forhøre meg litt der og. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt førsteinntrykk da jeg så videoen var ihvertfall at lyden kom fra en fugl, for jeg har hørt slike fuglelyder selv. Klarte ikke selv å identifisere det som blåmeis, men syns det var et godt forslag, så jeg stemmer for det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på hoggorm straks jeg hørte lyden. Samme lyd som kom fra en hoggorm da en av hundene mine ble for nærgående. Det var den hvesingen som gjorde meg oppmerksom på ormen og fikk hundene unna i tide, slik at møtet løste seg fint for alle parter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.