Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Dyrelyd, en slags hvesing, men usikker på hva. Noen forslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Var ute å klatret på et felt en dag. Da jeg skulle henge opp toppanker, hørte jeg plutselig en hvesing fra en liten sprekk i fjellet. Fikk ikke så lyst til å klatre mer den dagen, men jeg klarte ikke helt å sette fingern på hva lyden var. Tenkte først hoggorm, men er ikke helt overbevist.

Noen forslag?

Endret av Vegard Buø
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Jeg gjetter på hoggorm, men jeg kan godt ta feil. Det er typisk at den vil lage lyd hvis den føler seg truet. Et nettsted du bør prøve er "Spør en biolog":

(Logg inn for å se skjult innhold)

Der er det veldig mange velvillige sjeler som mer enn gjerne bidrar med sine erfaringer og synspunkter. Jeg har fått svar på mye jeg har lurt på der.

Her er ett opptak jeg gjorde av huggorm for noen år siden (2015, videoen nederst i artikkelen):

;-)

Endret av Skogens Stønn
presisering
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Når jeg tenker meg om kan dette faktisk også ligne veldig på lyden en blåmeis kan lage når du åpner fuglekassa og den ligger på redet. Gjentatte "Thissss"-lyder med en skarp T i starten. Samtidig sprer den ut og slår stjerten fram mot inntrengeren. Det ligner faktisk mer på det enn på hoggorm. Så nå gjetter jeg heller på blåmeis istedenfor. 😁

Om noen dager, ei uke eller to vil du kanskje se en blåmeis fly inn og ut for å mate ungene. Det hadde vært artig om du kommer tilbake med fasit om du skulle finne svar.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte og hoggorm, men lyden var ikke jevn som den hoggormen pleier å lage. Blåmeis kan det godt være! Så et forlatt fuglerede i fjellveggen 3 meter bortenfor, tenkte først at hoggormen hadde tatt det, men kan hende meisen har valgt å flytte på seg.

Takk for link til nettsted, skal forhøre meg litt der og. :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt førsteinntrykk da jeg så videoen var ihvertfall at lyden kom fra en fugl, for jeg har hørt slike fuglelyder selv. Klarte ikke selv å identifisere det som blåmeis, men syns det var et godt forslag, så jeg stemmer for det. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte på hoggorm straks jeg hørte lyden. Samme lyd som kom fra en hoggorm da en av hundene mine ble for nærgående. Det var den hvesingen som gjorde meg oppmerksom på ormen og fikk hundene unna i tide, slik at møtet løste seg fint for alle parter. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Morten Grefstad
      Leker med tanken på en tur på (Nord)Vestlandet i neste uke, da det er der været ser best ut.
      Med utgangspunkt Oslo har jeg mulighet til å bo delvis i min selvbygde campervan Caravelle, men også vandre noen dager der jeg bor i telt/tarp/åpne koier/DNT.
      Litt fristet til å ta en tur ala de gamle episodene av Monsen på villspor, med fiske og bål og dagsetapper på 10-20km.
      Spesielt turen der han gikk fra Lesja-området og kom ned i Isfjorden så veldig flott ut. Synes også turer der man går på kanten av vidda der den møter fjord, eksempelvis Odda osv er flott.
      Dvs. jeg er glad i fjell og daler mer enn rent vidde-landskap og flatmyrsområder.
      Tips til rundturer, eventuelt turer på tvers eller langs av et område med muligheter for kollektivtransport til utgangspunkt for så å gå tilbake til bilen mottas med takk.
      Har det litt åpent, alt mellom 3-8 dagers turer er aktuelt.
    • Av Amaya
      (For ordens skyld: Jeg kommer til å dra og prøve aktuelle sekker, for å finne en som sitter godt  Vil bare orientere meg litt i jungelen av muligheter først  )
      Jeg skal gå til innkjøp av tursekk til bruk både på hytte-til-hytte- og teltur.
      Normalt sett vil jeg gjerne begrense oppakningen til 12-17kg, men jeg vil gjerne at det skal være mulig å bære hunden min i tilfelle noe skulle skje, uten at jeg sliter i stykker sekken eller meg selv. Har en 25kg blandingshund på størrelse med liten labradortispe. I et eventuelt nødstilfelle ville jeg antakelig lagt igjen noe utstyr eller fått en venn til å ta noe av oppakningen slik at sekken ikke blir stort tyngre enn rundt 30kg. Budsjett: Maks 4000,-
      Funksjoner jeg ønsker meg:
      Bæresystem som ikke blir vondt med 25-30kg oppakning Romslig hovedrom med åpning både i topp, bunn og front (enklere å få hunden inn) Kraftig stoff som ikke rives opp uten videre av huneklør Godt med lommer eller festemuligheter utenom hovedrom, slik at det går an å pakke om sekken for å gjøre plass til hunden. At sekken i seg selv er litt "fast i fisken" og ikke blir altfor ustabil med pelsdotten oppi Gjerne damemodell (om det er relevant er jeg 173cm høy, med rygglengde på ca 46cm) Minimum 65 L. Har kikket litt på Lundhags Gnaur og Fjällräven Kajka. Synes også mange av modellene til Gregory og Osprey ser interessante ut, men er litt nyskjerige på om de er for "myke" (ikke faste i fisken  ).
      - Amaya
    • Av Kuolseie
      Hei lurer på om det er noen her som har noen tips til gode tur muligheter  i Agder. 
      Skal noen dager til Setesdal vesthei i sommer, men kunne gjerne hatt noen tips til andre plasser. Gjerne i lavlandet. 
      Helt topp vis det er fiskemuligheter også 
    • Av JKfotball
      Hei 
      Hvilket kart benytter du for å gå tur opp i fjellet? Noe elektronisk eller kjøper du sånn vanlig kart?
      Takker på forhånd
    • Av martin.m
      Vi hr nå fått en ny 2000 meters topp i fjellheimen vår. Foreløpig navn er Styggebreahesten.
      Primærfaktorrn er ennå ikke kjent da den nye toppen er omgitt av Styggebreen som har hatt relativt mye nedsmelting. 
      Foreløpig angitt høyde er på 2048 moh. 
      Tipper en del samlere av  2000 metere får nytt mål for samlingen sin. 

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.