Gå til innhold
  • Bli medlem

Kombinert flaske- og boksåpner (multitool)


a_aa

Anbefalte innlegg

Annonse

He he skjønner at dette var litt flaut ja, for nå ble jeg nesten litt flau på dine vegne. Men sånn er det jo, selv det enkle kan bli vanskelig. Sikkert derfor man driver mye med overlæring i forsvaret, slik at når kuler og granater smeller rundt deg skal åpning av hermetikk kunne skje helt automatisk. Er vel det de kaller øyeblikkelig handling ved ild-avbrudd (ØH1 og ØH2 husker jeg). Dette må vel være ØH3 da, når geværet klikker helt; ta det med ro, åpne en boks RSP og kos deg! 😀

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

[...] skal åpning av hermetikk kunne skje helt automatisk.

Nettopp :) Som feks å sykle, en automatisk bevegelse som krever null tankevirksomhet. Men dersom sykle-bevegelsen blir rammet av jernteppe, og man begynner å analysere og tenke gjennom hvordan bevegelsen egentlig skal være - ja da blir resultatet bare tull og kræsj.  Eller mishandlet hermetikkboks :D Pussige greier - og flaut, ja ...

Satser på at jeg husker hvordan Real-posen åpnes på neste tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a_aa skrev (På 4.6.2020 den 22.12):

Men dersom sykle-bevegelsen blir rammet av jernteppe, og man begynner å analysere og tenke gjennom hvordan bevegelsen egentlig skal være - ja da blir resultatet bare tull og kræsj. 

Ikke sant. Mange har nok sett rekrutter  som begynner å tenke på armbevegelsene når de marsjerer. Ufrivillig morsom passgang blir fort resultat.  Setter forøvrig pris på folk (her, du) som med glimt i øyet kan dele slike historier og le litt av egne "prestasjoner!  :)

Endret av zimwalker
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 5.6.2020 den 23.23):
a_aa skrev (På 5.6.2020 den 19.39):

Ser ut som du har god plass til en skikkelig boksåpner inni det svære knivskaftet der, ja ;) 

Boksåpneren er i den andre enden....

Humor på nett er ikke enkelt, spesielt når man er belemret med en viss særhet  🤨 Jeg skjønte hva du mente, men forsøkte på et obsternasig halvironisk vis å antyde:

  • En viddesabel er en kniv, ikke en "skikkelig boksåpner"
  • En viddesabel er en "svær" dings, og muligens er en svær dings ikke det gunstigste å jobbe med for å åpne en hermetikkboks

Men folk får nå åpne hermetikkboksene sine som de vil - kniv, sag, tang, øks, fil, jekk, skjærebrenner - selv ser jeg for meg å benytte boksåpner på korrekt vis i fremtiden :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

a_aa skrev (7 minutter siden):

Humor på nett er ikke enkelt, spesielt når man er belemret med en viss særhet  🤨 Jeg skjønte hva du mente, men forsøkte på et obsternasig halvironisk vis å antyde:

  • En viddesabel er en kniv, ikke en "skikkelig boksåpner"
  • En viddesabel er en "svær" dings, og muligens er en svær dings ikke det gunstigste å jobbe med for å åpne en hermetikkboks

Men folk får nå åpne hermetikkboksene sine som de vil - kniv, sag, tang, øks, fil, jekk, skjærebrenner - selv ser jeg for meg å benytte boksåpner på korrekt vis i fremtiden :) 

Skjønte humoren jeg altså. Derfor jeg svarte med humor... 😉

 

Ellers så er nevnte sabel meget god til å åpne bokser med. Og ikke minst så trenger man ikke ha med andre greier med smalt bruksområde. Skal få laget en demovideo en dag vi går så kort og er så sultne at hermetikk er et alternativ...

 

😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Selv de mest ydmyke modeller av tradisjonell Schweizer lommekniv har jo både bra boksåpner og korketrekker og flaskekapselåpner!! Så hvad er problemet? Man kan åpne boks med kniv, men skal passe på fingrene!

Elgen

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fungerer utmerket: https://www.skittfiske.no/coghlan`s/148987/coghlan-s-gi-boksåpner-minimalistisk-tur-boksåpner

For å vippe korken av ei øl-/brusflaske kan man bruke nær sagt hva som helst, selv samekniven vist over her, men en stein eller trebit duger også, eller kanten på boksåpneren i lenken over. Jeg har også sett en person åpne flasker med tenna, men vil ikke anbefale det med mindre man har god råd eller en snill tannlege.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt ute av trening etter 20 år med aluminiumsbokser, men å åpne flasker ble gjort på følgende måte:

Åpne første øl ved å jekke med korken til den neste øllen i køen. 

Drikk øl.

Gjenta fire ganger. 

Når man kommer til siste øl i sixpacken, og man ikke lenger har en øl med kork å jekke med, bretter man pappen i sixpacken, og jekker øllen med kanten på bretten. 

Med de første fem øllene innabords bør selvtilliten være akkurat stor nok til å dra i land dette. 

Dessverre har jeg aldri vært tilstrekkelig interessert i hermetikk til å utvikle tilsvarende teknikk for åpning av bokser. 

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, Øl flaske kapsler-no problem! Kan åpnes med tenner, giftering, kam, kanten av vernehjelm, vannpistol av plast, bordkant, diverse verktøy mmm, observert gjennom arbeidslivet. 😉

Elgen 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesning skrev (1 time siden):

(70-, 80-tallet).

Det kan faktisk godt tenkes at jeg også må tilbake til 80-tallet for å finne nest siste gang jeg åpnet en hermetikkboks på tur :) Tung å bære med ut, ikke alltid like godt, og mye metallskrap å bære i retur. Men denne siste gangen var leiren/hengekøyeplassen 50 meter fra bilen, og den bacalaoen er faktisk ikke så ille ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermetikk er bra mat det, særlig på korte turer, men også til første og kanskje andre dagen på lengre turer for å få en god start. Mais, tomater, bønner, erter og andre grønnsaker for eksempel. Stekt kjøttdeig med mais, tomater, erter og gjerne eggnudler er en fin starter på tur. Eller bacon, egg og tomatbønner. Tomatbønner er også godt sammen med stekt falukorv eller stekt bogskinke (som nå faktisk også selges i pappkartong). Biff med mais, tomater og bernaise også, og potetsalat hvis du ikke gidder å koke poteter.

Eller lever man bare på tørrfor i dag? De fleste boksene kommer jo med hurtigåpning, men det hender man røsker med seg feil boks uten å sjekke.

😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke har brukt en kniv eller ei skjei til  dette før; www.youtube.com/watch?v=rKeTc6ACLM0
men for de som heller vil dra med seg ei sementblokk eller en mustein når de har hermetikk i sekken:  www.youtube.com/watch?v=pV55iQUU6MU
Men husk, her som ellers, det er også mulig å bruke hodet.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.