Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellfiske rett etter isen har gått


Anonym123

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fisker i en kjede med fjellvann utenfor Tromsø hvor jeg alltid får masse fisk om sommeren. Dette er da kun ørret. Dette er relativt små vann, men ikke på kulpnivå. På det ene vannet har isen gått på strekket fra innløp og til utløp på andre siden. Det er da en del strøm på hele denne stripa, mens isen ligger tykt på resten av vannet. På et annet vann har isen gått kun på innløp. Jeg har forsøkt å fiske begge steder i flere timer, både med makk/dupp og med diverse sluker/spinnere. Slukene har hovedsakelig vært bronse ettersom det er dette jeg får fisk på om sommeren, men også sølv. Alt uten hell, noe jeg syns er rart da vi får masse fisk om sommeren og også på isfiske om vinteren. 

Har noen tips til hva jeg burde gjøre annerledes/evt hva jeg gjør galt? Må jeg rett og slett vente til isen slipper taket enda mer? Er litt utålmodig :)

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje ikke mye hjelp, men for noen år siden fisket jeg i et fjellvann i Tromsø (ved Skarvassbu). Det var is nesten på hele vannet, men enkelte steder var det noen få meter vann mellom land og iskanten. Etter kort tid fikk jeg ei røye, men det er den tynneste røya jeg har sett, den hadde tydeligvis hatt det veldig knagert i løpet av vinteren. Men det viser i hvert fall at det er mulig å få fisk fra land mens det ennå ligger mye is på vannet :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På våren innan isen har gått på fjällsjöarna/vannen brukar jag fiska vid et utlopp som blir isfritt lite tidigare.

Har fått flera fina öringar här, men det är ju lite begränsad område som en fiskar på.

Det här är uppe i  Finnmark

20170610_134658.jpg

20170608_121013 (2).jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innløpsos i smeltingen kan ofte være veldig gode fiskeplasser. Fisken har hatt lite å spise på om vinteren, og de står gjerne og venter på godbiter som kommer med strømmen fra bekkene. Det kan være steinfluelarver eller annet. Om man fisker med flue bruker jeg gjerne litt store nymfer, som Montana. Fisker man med mark, så bruker jeg veldig liten krok og en liten (halv) mark med et bitte lite splitthagl på snøret en halv meter opp.

Dette er smygfiske. Fisken står ofte nær land i strømmen, og er derfor veldig lettskremt. Med det lette utstyret kan man ikke kaste mange meter, så det er viktig å ikke vise seg i siluett mot himmelen. Da kan man glemme å få fisk. Ikke vær redd for å se ut som en idiot. Kryp frem til passende sted. Vadere er en veldig stor fordel til dette fisket. La marken bli ført med strømmen uten motstand. Merker eller ser du noe som er borti marken, så la den gå helt uten motstand noen sekunder før du strammer opp. Den største fisken finner ofte den beste plassen i strømmen hvor den har førsteretten til godbitene. 

Jeg har tatt ørret på over to kg på akkurat sånne steder og forhold som bildet i innlegget over viser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal jeg absolutt prøve i morgen. Har nå vært fjerde dag på rad oppe på fjellet uten så mye som et napp. Mistenker at vannet er for kaldt og at fisken står der isen fortsatt dekker, og på bunn. Uansett, takk for innspill!

Lompa skrev (På 5.6.2020 den 10.13):

Innløpsos i smeltingen kan ofte være veldig gode fiskeplasser. Fisken har hatt lite å spise på om vinteren, og de står gjerne og venter på godbiter som kommer med strømmen fra bekkene. Det kan være steinfluelarver eller annet. Om man fisker med flue bruker jeg gjerne litt store nymfer, som Montana. Fisker man med mark, så bruker jeg veldig liten krok og en liten (halv) mark med et bitte lite splitthagl på snøret en halv meter opp.

Dette er smygfiske. Fisken står ofte nær land i strømmen, og er derfor veldig lettskremt. Med det lette utstyret kan man ikke kaste mange meter, så det er viktig å ikke vise seg i siluett mot himmelen. Da kan man glemme å få fisk. Ikke vær redd for å se ut som en idiot. Kryp frem til passende sted. Vadere er en veldig stor fordel til dette fisket. La marken bli ført med strømmen uten motstand. Merker eller ser du noe som er borti marken, så la den gå helt uten motstand noen sekunder før du strammer opp. Den største fisken finner ofte den beste plassen i strømmen hvor den har førsteretten til godbitene. 

Jeg har tatt ørret på over to kg på akkurat sånne steder og forhold som bildet i innlegget over viser. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll1 skrev (På 4.6.2020 den 22.53):

På våren innan isen har gått på fjällsjöarna/vannen brukar jag fiska vid et utlopp som blir isfritt lite tidigare.

Har fått flera fina öringar här, men det är ju lite begränsad område som en fiskar på.

Det här är uppe i  Finnmark

20170610_134658.jpg

20170608_121013 (2).jpg

Skulle jo tro det var relativt likt i Finnmark. Det gir meg håp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll1 skrev (2 minutter siden):

Skall också upp i morgon, men det är fortfarande lit för mycket vatten i bäckarna så jag tar mig bara till vaken som syns på bilden.

Skitt fiske på dig.🙂

Takk! I like så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet er ikke for kaldt. Tenk som på isfiske og fisk langs bunnen. Bruk mark og søkke, eller eventuelt noen mormyska du kan la synke til bunns og trekke inn.

En synkende bombarda med flue (steinfrie eller fjærmyggimitasjoner) eller mormyska kan også fungere. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybruker skrev (På 7.6.2020 den 11.41):

Ble det fangst? Jeg bort selv i Tromsø og håper at regnet som er meldt nå sammen med litt sol mot slutten av uka hjelper på isen. 

Det ble ikke det desverre. Men jeg drar ut igjen på lørdag og prøver på ny! Burde være vesentlig varmere i vannet nå:) Lykke til du også 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är ganska så hög vattenstånd i vannen här i öst Finnmark och tror det har större påverkning på fisken än temperaturen har, men heldött är det inte fick lurat en öring förra helgen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må tilføye at jeg var en tur på lørdag. Vannet var fortsatt for kaldt, eller var samme opplegg med fisking uten napp. Så prøvde jeg det ene tipset jeg fikk her med mark og søkk. Lot den synke helt ned til bunnen og dro veldig sakte inn. Da fikk jeg to ørret. Veldig slanke, men likevel fine! Så det er altså en løsning for de som måtte lure senere :) Takk for tips! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dette som gjør fiske så fasinerende. Hvis det var sånn at vi fikk to fisk hver gang vi ville ha to fisk, så var det ikke noe moro. Når man jobber målrettet og til slutt knekker en kode for hvor fisken står og hva den vil ha, så blir det ekstra gøy å få den.

Sist helg strevde jeg i flere timer med fluefisket før jeg gikk over til nymfer som jeg fisket dypt i strømmen. Da fikk jeg plutselig flere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte vann kan ha fantastisk ørretfiske like etter isløsningen, mens andre vann oppleves som vrange, bortimot umulige å få liv i før vanntemperaturen stiger litt og det blir mer gang i ørreten. Det varierer nok veldig fra vann til vann. Det gjelder å utforske metoder og steder. Bunnmeite med makk er nok ofte det mest effektive i trege vann på våren/forsommeren. Kastelodd og en fin klyse makk en meter i overkant kan gi resultater. 

Var selv ute med stanga i helga i et lite røyevann i indre Troms. Røya er en arktisk fisk, som i motsetning til ørreten er mer aktiv når vanntemperaturen er kald. 

Endret av Nordhauk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.