Gå til innhold
  • Bli medlem

Kinesiske dunposer - erfaringer


Anbefalte innlegg

Driver og oppgraderer turutstyr til lettere varianter etter rene dødsmarsjen ifjor med alt for tung sekk til middelaldrende mann i middels form. Har nå kommet til soveposen.
Budsjettet for tiden forsvarer dessverre ikke dunpose til 5k.

Har jo sett at det begynner å florere med kinaproduserte dunposer rundt omkring på utenlandske sider. En del av påstandene om dunkvalitet og komforttemperaturer tar jeg imidlertid med en trillebår eller to med salt.

Er det noen av dere som har erfaringer med kinaposer som duger?
Ser for meg komforttemperatur på 0C.

Det gjør jo heller ikke saken enklere at jeg er en røslig kar på 95+kg og 182 høy, og ikke har ønske om å ligge som ei stappa pølse.

Endret av Beron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel bare å fortsette å ta kvaliteten på kinaposer med et trillebårlass eller 2 med salt, kan også sannsynligvis legge til noen etiske betraktninger rundt forholdene både for de som har bidratt med duna i posen og de som har lagt ned arbeidet med den. Grunnregelen er vel er det ikke spesifisert i beskrivelsen så er det ikke tatt hensyn til. Så greit at det er spesifisert at den er testet etter EN-standarden og at det er beskrevet hvor duna kommer fra. Det dyreste utstyret er forøvrig det man må kjøpe flere ganger, de fleste av mine "kinakjøp" har havnet i den kategorien ..   

Hva med warmpice viking 300 i  wide utgave?

edit: hadde forøvrig vurdert en litt annen komfortemperatur, så hadde sett på warmpice 600 også. 

  • Liker 4
  • Takk 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (59 minutter siden):

Er vel bare å fortsette å ta kvaliteten på kinaposer med et trillebårlass eller 2 med salt, kan også sannsynligvis legge til noen etiske betraktninger rundt forholdene både for de som har bidratt med duna i posen og de som har lagt ned arbeidet med den. Grunnregelen er vel er det ikke spesifisert i beskrivelsen så er det ikke tatt hensyn til. Så greit at det er spesifisert at den er testet etter EN-standarden og at det er beskrevet hvor duna kommer fra. Det dyreste utstyret er forøvrig det man må kjøpe flere ganger, de fleste av mine "kinakjøp" har havnet i den kategorien ..   

Hva med warmpice viking 300 i  wide utgave?

edit: hadde forøvrig vurdert en litt annen komfortemperatur, så hadde sett på warmpice 600 også. 

Takk for tips om Warmpeace Viking. Ser absolutt interessant ut den wide utgaven ja!

Ofte vanskelig det der med etiske dilemmaer. 
Jeg har jo en mistanke om at mange av de vestlige merkene av dunposer er sydd og fylt med kinesisk dun i Kina, hvordan har de kinesiskoppdrettede endene som selges av de store matvarekjedene i Norge hatt det, osv osv.
På syntetiske poser kommer blir det etiske dilemma med mikroplast og utslipp ved brenning og lignende.

Vedrørende kinavarer generelt så synes jeg det er en tendens til at kvalitetsøkningen i kinautviklet og produsert elektronikk også har begynt å komme til kinaprodusert turutstyr. En del av Naturehike produktene som ett eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beron skrev (1 time siden):

Jeg har jo en mistanke om at mange av de vestlige merkene av dunposer er sydd og fylt med kinesisk dun i Kina, hvordan har de kinesiskoppdrettede endene som selges av de store matvarekjedene i Norge hatt det, osv osv.
 

De fleste seriøse produsentene fyller posene med etisk dun. Warmpice blir fylt i Tyskland.
Mye av kinaproduktene er fylt med dun fra ender som blir plukket levende. 
Det synes vel de fleste at ikke er veldig greit 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, tubbs said:

De fleste seriøse produsentene fyller posene med etisk dun. Warmpice blir fylt i Tyskland.
Mye av kinaproduktene er fylt med dun fra ender som blir plukket levende. 
Det synes vel de fleste at ikke er veldig greit 

At en pose blir fylt med dun i Tyskland sier lite om hvor duna kommer fra, og om den er plukket fra døde fugler.

For ikke mange år siden ble det også plukket dun fra levende fugler i Europa, Ungarn var et skrekkeksempel. Forholdene er blitt bedre over hele verden, også i Kina. Jeg savner en dokumentasjon på påstanden om at "mye av kinaproduktene er fylt med dun fra ender som blir plukket levende".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Equipment følger http://www.thedowncodex.co.uk/,  Rab og Marmot følger https://responsibledown.org

Warmpeace er ikke like tydelige, fant ikke mye på deres sider utenom dette: https://www.warmpeace.com/www/technical-info-warmpeace-products-origin.html

For Naturhike har jeg ikke funnet noe om etiske standarder: https://www.naturehike.com/

Det er opp til hver enkelt av oss å sjekke om produsenten av produktet vi vurderer å kjøpe har slike standarder de følger. (Hvorvidt de følger dem i praksis er vanskelig å si for sluttbruker, men for mine ME dunprodukter har rapporten ihverfall vært klar på om ME mener noen steg i produsentlinjen har forbedringsområder å ta tak i.)

 

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (15 minutter siden):

 

Warmpeace er ikke like tydelige, fant ikke mye på deres sider utenom dette: https://www.warmpeace.com/www/technical-info-warmpeace-products-origin.html

Fant dette om Warmpeace hos "hekta på tur" :

Etisk dun.
Warmpeace fyller alle sine poser hos Tyske Karl Sluka. Karl Sluke GmbH er sertifisert av VDFI og EDFA for bl.a. etisk dun og garanterer at ingen dun kommer fra levende dyr.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (1 time siden):

At en pose blir fylt med dun i Tyskland sier lite om hvor duna kommer fra, og om den er plukket fra døde fugler.

Warmpeace fyller alle sine poser hos Tyske Karl Sluka. Karl Sluke GmbH er sertifisert av VDFI og EDFA for bl.a. etisk dun og garanterer at ingen dun kommer fra levende dyr.
Yttertrekk er sydd i Tsjekkia og sendes til Tyskland for å fylles med dun.
For en som missliker sterkt varer som er produsert i østen av barnehender så får Warmpeace tommel opp herfra!

Ser at @Beron var raskere enn meg :) 

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan spille inn at Western Mountaineering også velger etisk dun

Sitat

Sourcing Commitment

As a manufacturer of products which are filled with goose down, we are very concerned for the welfare of all geese that provide the insulation that is ultimately used in our products. The down we purchase does not come from geese that have been live-plucked or subjected to force feeding. We have a unique direct contact in Eastern Europe which sources our plumage from a mother goose farm. This is a location where the geese are raised for breeding as opposed to strictly being raised for poultry. This means that their life span is much longer and they do not live their life in confinement or cages. These geese have relatively little interaction with humans on a day to day basis since the plumage is gathered from their nesting area while the geese are out on other parts of the property. We take the time to visit both the farm and the processor, and have always found the geese to be in good health, with a clean, covered nesting area on a large rural property with a stream and several ponds.

https://www.westernmountaineering.com/about/

 

Nå er dunene en ting, en annen ting er forholdene til dem som jobber der, stoffene de bruker, fargestoff, etc. Så lenge de ikke forteller noe om denne delen av prosessen eller kvaliteten så er jeg skeptisk. Generelt ser en at dunposer med tilsvarende kvalitet har tilsvarende priser på tvers av produsenter. Velger du luksusdun fra en polsk produsent, så betaler du omtrent det samme som for western mountaineering. Samme gjelder ME, etc.

Buy once, cry once. Jeg har vært gjennom flere soveposer fordi jeg ikke fant den riktige med en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 dunposer. MH Ratio 32(Sommer/3 sesongers), Mammut Lahar 3 season (Vinter/3 sesongers) og Mammut Altitude Vinter (5 sesongers). De to førstnevte gav jeg vel rundt 1200 for hver, med noen års mellomrom. Rimelige dunposer som er langt mer komfortable å bære og ligge i enn syntet etter min erfaring. Aldri tatt på kinaposene, men selv de rimelige dunposene mine er vel verdt pengene og en fin oppgradering fra syntet. Kjøpte og en MH Lamina Z spark nylig da Ratio 32 kan bli for varm av og til 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg fikk nettopp denne i 700g utgave.
https://a.aliexpress.com/_dXbe3zM

Sammenligning
BlackSnow x700
Lengde 210 cm
Bredde 80 - 50 cm
Vekt 1100g
Dun 700g
FP 850
Komfort 0
Limit -5
Ekstrem -10
Pris $95
Produsent Anxin
https://responsibledown.org/for-business/find-certified-companies/all-companies-certified-to-the-responsible-down-standard/

Aegismax G2L
Lengde 216 cm
Bredde 82 cm
Vekt 1078g
Dun 700g
FP 800
Komfort -2
Limit -8
Ekstrem -26
Pris $160

Naturehike ULG700
Lengde 210 cm
Bredde 80 cm
Vekt 1170g
Dun 700g
FP 850
Komfort -10
Limit -16
Ekstrem -26
Pris $220

Førsteinntrykk uten å ha prøvd å sove i den.

1. Levering tok litt over 1 måned.
2. Rødfargen er er grusom.
3. Kvaliteten virker grei. Ingen dun viste seg. YKK glidelås. Skulle passe opptil 185cm. Jeg er 185 cm og 100kg. Jeg synes plassen var bedre enn i en Helsport Compact som passer opptil 188cm.
4. Levert med kompresjons- og oppvevaringspose
5. Tross at jeg bestilte venstresidig glidelås fikk jeg høyresidig, det er litt upraktisk.
6. Veier ca 150g mer enn oppgitt. Greit nok da jukser de nok ikke på mengden dun.
7. Selvom jeg aldri ville utsatt meg for ekstrem grensa med denne, virker den mer realistisk enn konkurrentene.

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har en Aegismax G400L med komforttemp på 0 grader. Veldig lett og liten, veier 800g med kompresjonstrekk. 
Brukt den kanskje 20 netter over et par år, og opplever at den ikke varmer like godt nå som i starten. Stoffet føles også ganske klamt og tett. Sov i den i 4-5 minus i vår, det var en av de kaldeste nettene i mitt liv. 
Til at den kosta under tusenlappen inkl moms/frakt er jeg meget fornøyd. I 0 grader og oppover funker den helt fint med litt klær på, men på varme sommernetter ville jeg valgt noe mindre klamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.