Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Staika / Allak 2


Fredrik Milson

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg lurer på om det er noen som har god erfaring med bruk av Hilleberg Staika eller Allak 2/3? Gjerne testet under de fleste forhold både over og under tregrensen, gjerne i mye regn og litt utfordrende forhold. For meg er ikke vekten den største bekymring dersom jeg tidligere har bært på kuppeltelt på 4,17kg som singeltelt :)

 

Jeg står litt fast mellom de to og ønsker gjerne brukererfaringer med opplevelse av innertelt/yttertel. Gjerne noen store pluss/minus sider hvis det er noen som har det! 

 

Takk på forhånd 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke brukt mitt Allak 2 i uvær, og telter nok desidert mest i godt vær. Men jeg hadde Staika med på ei samling for et par år siden, der røyk det tre telt i løpet av natten. Jeg merket knapt at det var vær. Det sto som støpt, og jeg er ikke spesielt god på å sette opp telt rett og sånt egentlig. Etter det kaller jeg bare Staika for bomberommet.

Men det er så stort pakket at jeg bruker det kun hvis jeg trenger et bomberom, eller at jeg kjører helt fram.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Allak 2 til både solotelt og sammen med nær familie eller nære venner, sommer og vinter. Jeg skriver "nær" fordi en skal tåle litt av teltkamerater i situasjoner som krever litt bevegelse på en grunnflate 220x130/120. Teltet er stort nok til denne bruken både sommer og vinter, men lengre vintercamping med mye fyring innendørs og behov for tørking av klær blir trangt for to, helt OK med én.

En forskjell ut over generell robusthet er de asymmetriske dørene på Staika. Fordelen er her at en alltid har en dør helt i le. På Allak er det vanligvis også minst en dør i le, men om vinden kommer rett fra fotenden får den en litt fallskjerm-aktig aerodynamikk. Til gjengjeld får du åpnet Allak opp på en helt annen måte en Staika, ettersom dørene er mer 2/3 og ikke 1/2 av liggelengden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt mitt Allak 2 i veldig mye vind, bare mye snø å taklet det fint.

Jeg likert generelt teltet veldig godt, men det jeg ikke liker er at begge inngangene peker samme vei, Slik at du ikke kan ha en inngang i le for vinden. Trur kanskje Staika har dette?

Men ser ut til at andre har testet det i "stiv kuling"

 

 

Endret av Dortase
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Har grublet en stund på det. Valget faller bok på Staika dersom dette tåler det meste av vær så og si! 

 

Bra svar fra alle, setter pris på de gode svarene og at dere tok dere tid 😁

 

Staika er bestilt og gleder meg veldig til å teste dette godt gjennom sommeren og utover vinteren 🏕️⛰️

 

Tusen takk 🙌

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (6 minutter siden):

@KristianP fy søren for en variert bildesekvens som følger teksten din! Det må jeg si ass... 

#imponert

Hehe, ja, forsøkte å få frem at teltet duger til det aller meste. Noe jeg regner med du sikkert har oppdaget selv hvis det er sant at du har tre stykker av det? 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (9 minutter siden):

(..)hvis det er sant at du har tre stykker av det? 😄

Nei, jeg har ikke tre stykker, men jeg er på mitt tredje i rekken nå. Du er åpenbart en "one tent man", noe jeg dessverre ikke er. Det som er sikkert er at det neste teltet jeg skal kjøpe er det beste men jeg skal selge det etter en likevel stund likevel. Før jeg kjøper et annet osv... Taper sjelden, noen ganger noen hundrelapper og har tom. tjent litt noen ganger.  :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg har ikke tre stykker, men jeg er på mitt tredje i rekken nå. Du er åpenbart en "one tent man", noe jeg dessverre ikke er. Det som er sikkert er at det neste teltet jeg skal kjøpe er det beste men jeg skal selge det etter en likevel stund likevel. Før jeg kjøper et annet osv... Taper sjelden, noen ganger noen hundrelapper og har tom. tjent litt noen ganger.  :-)

Ah, skjønner. Høres kjent ut. Har det på samme måte når det kommer til fotoutstyr. 😄

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.