Gå til innhold
  • Bli medlem

Slettmarkhøe 16.10.06


morten

Anbefalte innlegg

Helga hadde vært fantastisk med strålende vær i fjellet og temperaturer som tidvis kunne minne om sommeren og enda var det i følge metereologene en dag igjen. Var litt turtrøtt, men en slik dag kunne ikke kastes bort når muligheten bød seg.

Litt før 8 dukket Line opp i Skrautvål og sammen kjørte vi til Eidsbugarden.

Vi krysset Høystakke på privat trebru nede ved Bygdin og fulgte stien innover mot Rundtom før vi skrådde over Slettmarken og opp på Høe. På toppen var det fint og snøhvitt og et massivt skyteppe stanget inn mot Jotunheimen fra vest. I tillegg til å innhylle enkelte Jotuntinder i tåkagrauten dannet det et bølgende teppe så langt øye kunne se mot vest og sørvest.

Vi somlet ikke veldig mye, selv om det ble tid til å knipse nesten 250 bilder, og rakk greit tilbake før det ble for mørkt.

Alt i alt en strålende feiende fantastisk flott tur.

Legger ved noen bilder.

post-3-133474439048_thumb.jpg

post-3-133474439054_thumb.jpg

post-3-13347443906_thumb.jpg

post-3-133474439066_thumb.jpg

post-3-133474439071_thumb.jpg

post-3-133474439076_thumb.jpg

post-3-13347443908_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ahh - nydelig! :P Høstfjellet er vakkert med melislaget på toppene. Bare at i år er nysnøen 1 måned etter skjema, og ikke er det særlig tjukt heller. Ser nesten ut til å være mindre nordover i Jotunheimen også, eller er det bare at vi da ser sørsiden av fjellene hvor sola har tint vekk mye av snøen? :roll: Kan ikke huske når det sist var så greit å gå fotturer i den høyden 16. oktober...

Ellers var breen veldig oppsprukket ja. Den øverste store sprekken ser jo ut til å krysse hele breen (ser ikke helt innunder fjellet nærmest :D ), så en vandring opp den breen kunne jo ha blitt en utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nesten ut til å være mindre nordover i Jotunheimen også, eller er det bare at vi da ser sørsiden av fjellene hvor sola har tint vekk mye av snøen? :roll: Kan ikke huske når det sist var så greit å gå fotturer i den høyden 16. oktober...

Det er nok en enorm forskjell på sør- og nordflankene ja. Sørflanken på Torfinnstindane f.eks. er så godt som snøfri helt opp. Tror det ligger omtrent like mye i resten av Jotunheimen. Men akkurat nå sludder det tett i Skrautvål. Det betyr vel noen snøfnugg i fjellet det da. Dessuten var det nok ikke så ille å gå fottur i fjor høst heller. Det kom en del snø, men det meste smeltet bort, og til jul var det jo omtrent ingenting i østjotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særdeles flotte bilder med tåka liggende mot sør, på en topp jeg selv var på i sommer. Her i Oslo har det i flere dager vært lave tåkeskyer og 6-7 grader, så det er litt overraskende at det er så fint i høyden, og ikke minst så lite snø på denne tiden av året. Men det spørs om ikke vinteren og skiføret nå kommer for godt i områdene over 1200 moh. og etterhvert lenger ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det foreløpig har kommet lite snø i fjellet, er det godt å se at det likevel er såpass at bresmeltingen forhåpentligvis er stanset for i år. Måtte det bli en snørik vinter både til fjells og i lavlandet.

Det kokte godt i sørhellingene utpå dagen og alle sørvendte breer svettet godt, også på mandag. Men nå er det i alle fall hvitt av tung våt nysnø på utsiden av døra i Skrautvål, og Beitostølen har mer enn 5 cm, så la oss håpe det er starten på en grom snøvinter i fjellet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gadd ikke Julia å bli med?

Det var en mandag, Tom. Jeg jobber i uka :). Fra de to turene Morten og jeg hadde lørdag og søndag gadde Morten ikke å lage turrapporte og legge ut bilder (nå var de riktignok litt mer kjedelig enn denne turen her). Og så må jeg til min skam bare bekjenne at jeg ville hatt store problemer med min kondis å følge de to sprekinger på denne turen :wink: (ville nok sikkert klart det, men ikke før mørkets innbrudd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten var det nok ikke så ille å gå fottur i fjor høst heller. Det kom en del snø, men det meste smeltet bort, og til jul var det jo omtrent ingenting i østjotunheimen.

Du har rett i det Morten, høsten 2005 var ikke mye snørik den heller. ”Manns minne” er jaggu ikke lenge gitt… :wink:

Disse turrapportene fra ifjor høst viser at forholdene ikke var mye annerledes enn i år:

Vest-Jotunheimen 14.-15. oktober 2005: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3854

Eggen 5. oktober 2005: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg mener at det er for bratt for en skitur, men hvis man har skikkelig skifeller går det vel ann på et vis.

den egnes vel best til å bruke beina, men er nydelig å gå videre innover.

Er en ekte valdris ja hehe har begynt å gå mye i fjellet og trives kjempe godt med det. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.