Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til av valg av telt (1-pers, 2.0kg, 3500kr)


Rompetroll

Anbefalte innlegg

Etter en dårlig erfaring og retur av Flying Tent, har jeg bestemt meg for å kjøpe et litt ordentlig fjelltelt.

image.png.a999674f625e548fc954b47cc43c209f.png

  • Budsjett: 3500kr (Kan strekke meg litt lengre hvis nødvendig)
  • Vekt: Helst rundt 2.0kg, men jeg kan ofre litt vekt for bedre kvalitet.
  • Bruk: 3-sesong, hovedsaklig korte turer (1-2 dager), men kommer også til å bli brukt på litt lengre turer (1-2 uker). 
  • Størrelse: 1-2 mannstelt

Det er kun jeg som skal bruke teltet, men jeg ønsker helst et tomanns-telt for litt ekstra plass (selvfølgelig på bekostning av ekstra vekt). Jeg setter pris på et telt som har litt høyde inni slik at jeg i alle fall kan sitte oppreist (er ca. 192cm lang). Det hadde det vært en fordel hvis teltet har en liten vestibule for evt. matlaging og oppbevaring, men det er ikke noe krav. 

Skjønner at det er begrenset med hva man kan få med mitt budsjett, men vil helst at det er greit med plass i sekken (50L) til annet utstyr i tillegg til teltet. Derfor er jeg på utkikk etter et telt som er både lett og har relativt liten pakkestørrelse. 

 

Disse teltene har jeg kikket på:

Bergans Trysil 2

image.png.17edb29d8ecc5ba68203b1a7a7443dcf.png

 

Star River 2p

 

image.png.345f23b227fe11861cd67cf2280dfb9f.png

Naturehike CloudUp 2

 

image.png.5bd00ba5be4b2be10cdb6e5a2c200060.png

Helsport Ringstad Superlight 2 (BRUKT)

 image.png.b761b613b51e140fe48f32aca34001b8.png

 

Ser at bergans teltet har en duk av polyester, og de tre andre er av nylon. Har noen erfaring med kvaliteten på nylon duker i forhold til polyester? I tillegg hvor høy vannsøyle burde man ha på et slikt telt? 

Nå som jeg først skal kjøpe et telt, vil jeg kjøpe noe som i alle fall varer et par år fremover. Jeg er som sagt villig til å opp i pris for bedre kvalitet, men tror ikke jeg har budsjett til noe 10.000kr telt 😁

 

Er åpen for å kjøpe brukt hvis det finnes noen gode tilbud der ute på bruktmarkedet. Jeg er også smått innom outlet hos forskjellige nettbutikker som Helsport, Fjellsport, Bikster og Outdoorexperten for å se om det dukker opp noen gode tilbud. 

 

Setter pris på alle tips 😀

 

Endret av Rompetroll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et av de første teltene jeg kjøpte var et NatureHike CloudUP-3, etter at tomannsversjonen ble skrytt opp i skyene av en bruker her på forumet. Det er et bra og veldig lett telt til den prisen, men helt ubrukelig i sterk vind. Pga dårlig stangkonfigurasjon kollapser det hvis vindstyrken kommer opp i liten kuling eller mer, noe du må regne med at den gjør, særlig på høyfjellet. Så jeg vil anbefale deg å styre unna NatureHiketeltene du postet bilde av, med mindre du kun har tenkt å telte i frisk bris eller svakere vind. Jeg ble liggende og holde taket oppe med hendene, og det kunne fort vært en utrivelig opplevelse om jeg hadde vært lengre borte fra sivilisasjonen, og ikke hadde hatt mobildekning. Ubehagelig og skremmende var det ihvertfall for hunden jeg hadde med meg. Vinden rev også en liten flenge i ytterduken mens jeg var borte fra det veldig godt bardunerte teltet i halvannet døgn eller så. 

Man får ofte hva man betaler for. 

 

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringstindteltet finnes det ikke skikkelig bilde av i annonsen, og det eneste som står om tilstanden er at det har vært brukt i fire døgn. Ser heller ikke hva slags bruker som har lagt det ut for salg. Mulig det skyldes pågående teknisk krøll hos Finn. 

Det ligger noen gode og billige telt ute på Helsports outlet nå, hvis du er villig til å kjøpe telt på over tre kg. Eventuelt gode og lette telt, hvis du er villig til å betale mer enn 3500. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg har et Terra Nova 1-manns telt. Vekt ca. 1,5 kg. Teltet er på hytta, så jeg kan ikke kontrollere! Kvaliteten er  bra nok, men konstruksjonen slik at det nok ikke tåler hard vind. Har lufting langs kanten, ingen ventiler. For så vidt bra nok, men kan gi noe trekk og avkjøling i teltet ved vind. Pluggene er minimalistiske, så der bruker jeg andre. Ikke noe fortelt. Dette fikser jeg dog med ponsjo. Derfor er det bare sommertelt for mig Jeg får plass til mig selv og mine 2 huskyer etter en del knuffing om retten til soveposen, men det med soveposen gjelder også i større telt!

Teltet var på tilbud en gang så jeg kjøpte uten å se det slått opp. Derfor blingset jeg på sittehøyden som er under 1 m! Når jeg har sittet med innerteltet gnikkende på hodetoppen, føler jeg mig som en munk med tonsur! Dessverre er det ikke så rikelig med hår å ta av lenger. Jeg blir litt vanvittig av det og har derfor brukt teltet en del uten innertelt, som lett kan klipses av. Igjen OK, men noe mer trekkfullt. Ja, det var tåkete på foto!

Elgen

Photo0139.thumb.jpg.8225f51ec47e27d4903cc9eada8c5a87.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (10 timer siden):

Et av de første teltene jeg kjøpte var et NatureHike CloudUP-3, etter at tomannsversjonen ble skrytt opp i skyene av en bruker her på forumet. Det er et bra og veldig lett telt til den prisen, men helt ubrukelig i sterk vind. Pga dårlig stangkonfigurasjon kollapser det hvis vindstyrken kommer opp i liten kuling eller mer, noe du må regne med at den gjør, særlig på høyfjellet. Så jeg vil anbefale deg å styre unna NatureHiketeltene du postet bilde av, med mindre du kun har tenkt å telte i frisk bris eller svakere vind. Jeg ble liggende og holde taket oppe med hendene, og det kunne fort vært en utrivelig opplevelse om jeg hadde vært lengre borte fra sivilisasjonen, og ikke hadde hatt mobildekning. Ubehagelig og skremmende var det ihvertfall for hunden jeg hadde med meg. Vinden rev også en liten flenge i ytterduken mens jeg var borte fra det veldig godt bardunerte teltet i halvannet døgn eller så. 

Man får ofte hva man betaler for. 

 

Takk for tipset! Skal holde meg unna NatureHike teltene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (9 timer siden):

Ringstindteltet finnes det ikke skikkelig bilde av i annonsen, og det eneste som står om tilstanden er at det har vært brukt i fire døgn. Ser heller ikke hva slags bruker som har lagt det ut for salg. Mulig det skyldes pågående teknisk krøll hos Finn. 

Det ligger noen gode og billige telt ute på Helsports outlet nå, hvis du er villig til å kjøpe telt på over tre kg. Eventuelt gode og lette telt, hvis du er villig til å betale mer enn 3500. 

Jeg ville nok ha spurt etter flere bilder hvis jeg skulle kjøpt det teltet fra Finn. Tror selgeren har valgt å ikke vise brukerene i annonsen, det kan jo være et dårlig tegn. Har du noen erfaring med å kjøpe telt brukt? 

Har sett litt på outlet til Helsport som du nevner. Alternativene er Rondane Trek 3 som er litt tyngre på 3,4kg, men koster kun 2800, eller Fjellheimen SL 2 som veier kun 1,6kg (!), men koster 5300. Hvordan er egentlig holdbarheten til disse superlight-teltene i forhold til de andre Helsport modellene med tykkere duk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du er villig til å gå opp i pris for bedre kvalitet. Har du vurdert Hilleberg Unna? Det er utsolgt mange steder, men Outnorth har tilsynelatende noen få igjen på lager. https://www.outnorth.no/hilleberg/unna#Green Abonner på nyhetsbrev, og få 15% rabatt.

Har selv hatt noen lettvektstelt, og bestemte meg til slutt for å skaffe noe litt mer solid til liknende bruk som du beskriver. Teltet virker helt strålende, og har meget god plass både i lengde, bredde og høyde til å være et 1-manns-telt. Og Hilleberg-kvaliteten gir en god følelse hver gang jeg bruker teltet. Det finnes mange tråder på Fjellforum om dette teltet, og det er mange fler enn meg som er veldig godt fornøyd med Unna.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere Helsport Ringstind telt, både Superlight 1-2 og Pro 2. Jeg bruker mest Superlight teltet og det er det jeg har mest erfaring med i dårlig vær og det har klart seg bra. Pro 2 teltet bruker jeg når jeg skal ligge stille på samme plassen og bare gå noen turer i nærområdet .Light 2 teltet du har sett på tilsvarer Pro ,2. Dette var en modell Helsport hadde en periode som hadde 200 g. lavere vekt enn Pro 2. Disse to teltene har en "takhøyde" på en meter, mens tilsvarende for Superlight er 90 cm. Det holder for meg med mine 187 cm, men der går grensen.Det kan hende Light 2 teltet er et godt kjøp, men jeg reagerer på at han ikke har lagt ut flere bilder, det går det kanskje an å be om. Til mitt bruk gir Pro 2 teltet god plass i inner teltet og sekken min på 65 liter passer godt i forteltet.

R2.thumb.JPG.da598a5a5260f6d87e3f327818fa22f5.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

R3.thumb.JPG.99bd3b32a6b79f39f191314d308d689d.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baconpåtur skrev (På 4.6.2020 den 8.58):

Du sier du er villig til å gå opp i pris for bedre kvalitet. Har du vurdert Hilleberg Unna? Det er utsolgt mange steder, men Outnorth har tilsynelatende noen få igjen på lager. https://www.outnorth.no/hilleberg/unna#Green Abonner på nyhetsbrev, og få 15% rabatt.

Har selv hatt noen lettvektstelt, og bestemte meg til slutt for å skaffe noe litt mer solid til liknende bruk som du beskriver. Teltet virker helt strålende, og har meget god plass både i lengde, bredde og høyde til å være et 1-manns-telt. Og Hilleberg-kvaliteten gir en god følelse hver gang jeg bruker teltet. Det finnes mange tråder på Fjellforum om dette teltet, og det er mange fler enn meg som er veldig godt fornøyd med Unna.

Har bare hørt gode ting om Hilleberg, men jeg tror prisen blir litt for stiv for min del. Har forsovet sett et par Hilleberg telt på bruktmarkedet til litt rimeligere pris; ligger blant annet et Hilleberg Unna på finn til 5000.

Jeg tror at hvis jeg skal kjøpe et Helsport eller Hilleberg telt, så blir nok å kjøpe det fra enten outlet eller brukt fra finn eller noe lignende på grunn av prisen. Tar gjerne imot tips til andre telt som ikke er så altfor dyre brukt (4-5000). Jeg trenger egentlig ikke telt før om noen uker, så har ikke noe stress med å kjøpe det første jeg kommer over. Har satt opp varsler på finn, så jeg kan bare å vente og se om det dukker opp noe. 

Vil også ha et alternativ som jeg kan kjøpe nytt hvis det ikke dukker opp noe brukt. Har sett litt på de forskjellige nettbutikkene og funnet et par rimeligere kandidater:

 

Helsport Fonnfjell Pro 2

image.png.84ad8061c16570edfc365ac197fc0297.png

 

Urberg 2-person Dome Tent G3

image.png.ba62e97f2a3fd3e194e16e1047314e80.png

 

Sydvang Skaring 2P Ultralight Tunnel Tent

 

image.png.7b2ff10424853cf145c2395df5c59b24.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Trollhetta 1 ser ut til å tilfredsstille mange av dine krav. 1670 gr, litt dyrere (3999), og tilsynelatende god høyde innvendig... ellers kan du få kjøpe min gamle Ringstind 2 (2,2 kg) rimelig, den er velbrukt men fullt funksjonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (På 4.6.2020 den 11.46):

Jeg har flere Helsport Ringstind telt, både Superlight 1-2 og Pro 2. Jeg bruker mest Superlight teltet og det er det jeg har mest erfaring med i dårlig vær og det har klart seg bra. Pro 2 teltet bruker jeg når jeg skal ligge stille på samme plassen og bare gå noen turer i nærområdet .Light 2 teltet du har sett på tilsvarer Pro ,2. Dette var en modell Helsport hadde en periode som hadde 200 g. lavere vekt enn Pro 2. Disse to teltene har en "takhøyde" på en meter, mens tilsvarende for Superlight er 90 cm. Det holder for meg med mine 187 cm, men der går grensen.Det kan hende Light 2 teltet er et godt kjøp, men jeg reagerer på at han ikke har lagt ut flere bilder, det går det kanskje an å be om. Til mitt bruk gir Pro 2 teltet god plass i inner teltet og sekken min på 65 liter passer godt i forteltet.

R2.thumb.JPG.da598a5a5260f6d87e3f327818fa22f5.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

R3.thumb.JPG.99bd3b32a6b79f39f191314d308d689d.JPG

Ringstind SL 2 blir nok litt for liten i høyden for meg, men Ringstind Pro 2 og Light 2 virker som gode telt, helt greie priser også! XXL selger Ringstind Pro 2 til 5000, håper kanskje at noen legger ut på finn til en litt billigere penge. 

Men hvordan er lengden på teltet? Treffer du innerteltet med soveposen i fotenden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TR skrev (13 minutter siden):

Bergans Trollhetta 1 ser ut til å tilfredsstille mange av dine krav. 1670 gr, litt dyrere (3999), og tilsynelatende god høyde innvendig... ellers kan du få kjøpe min gamle Ringstind 2 (2,2 kg) rimelig, den er velbrukt men fullt funksjonell.

Har sett på denne også, virker veldig lik Ringstind modellene. Hadde egentlig sett for meg et tomanns-telt med litt god plass, spesielt i høyden. men jeg skal absolutt ha dette i baktankene. Hvor mye skal du ha for ditt Ringstad 2? Når du sier velbrukt, er det noen skader eller rifter i teltet eller er det bare generelt litt slitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rompetroll skrev (20 minutter siden):

Ringstind SL 2 blir nok litt for liten i høyden for meg, men Ringstind Pro 2 og Light 2 virker som gode telt, helt greie priser også! XXL selger Ringstind Pro 2 til 5000, håper kanskje at noen legger ut på finn til en litt billigere penge. 

Men hvordan er lengden på teltet? Treffer du innerteltet med soveposen i fotenden? 

For meg med mine 187 cm er det god liggelengde. Jeg bruker i Pro 2 teltet Exped Synmat 7 med bredde 65 cm. Jeg har heller ikke noe problem med høyden i fotenden. I Superlight teltet må jeg bruke et tynnere ligge underlag ellers kan soveposen ta oppi. Pro 2 teltet mitt er 2017 modell, den "gamle" konstruksjonen med en inngang. Den nye modellen har to innganger praktisk for gjennomlufting på varme sommerdager og hvis en er to på tur

Endret av Per Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rompetroll skrev (1 time siden):

Har sett på denne også, virker veldig lik Ringstind modellene. Hadde egentlig sett for meg et tomanns-telt med litt god plass, spesielt i høyden. men jeg skal absolutt ha dette i baktankene. Hvor mye skal du ha for ditt Ringstad 2? Når du sier velbrukt, er det noen skader eller rifter i teltet eller er det bare generelt litt slitt?

Sendte deg en melding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold et øye med bruktmarkedet. Mange telt som lever sine liv i boder, og som kommer for salg når eieren finner ut at telt nr. 7 ikke har vært slått opp enda.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=179667327

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=176258210

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=180769707

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=150965608

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=177757116

10-20% prutningsmonn bør det være.

Lykke til!

Endret av Bjørja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørja skrev (29 minutter siden):

Hold et øye med bruktmarkedet. Mange telt som lever sine liv i boder, og som kommer for salg når eieren finner ut at telt nr. 7 ikke har vært slått opp enda.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=179667327

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=176258210

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=180769707

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=150965608

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=177757116

10-20% prutningsmonn bør det være.

Lykke til!

Føler meg litt skamfull truffet...... Men i vår ryddet jeg opp og solgte ut litt telt fra loftet. Har nå bare 3 stk, og det får holde. Trur eg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Bjellesau said:

Føler meg litt skamfull truffet...... Men i vår ryddet jeg opp og solgte ut litt telt fra loftet. Har nå bare 3 stk, og det får holde. Trur eg. 

Jeg snakker av egen erfaring, men har kommet meg ned til kun 4 telt nå! 💪 Det blir verre når du gjør det samme med kajakker, enda verre om vekten er litt jojo så kajakker blir som klesplagg 😄

Endret av Bjørja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørja skrev (1 time siden):

Hold et øye med bruktmarkedet. Mange telt som lever sine liv i boder, og som kommer for salg når eieren finner ut at telt nr. 7 ikke har vært slått opp enda.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=179667327

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=176258210

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=180769707

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=150965608

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=177757116

10-20% prutningsmonn bør det være.

Lykke til!

Takk for gode tips!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.