Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose trang eller vid


Anbefalte innlegg

Hei, etter å ha lest mye om poser her på siden er det noen som nevner dette med bredde på posene. Dette har ikke jeg tatt så tungt før jeg nå i helga testet min nye ME helium 800. Den satt som et pølseskinn. Enten er denne posen spesielt trang ( mener jeg leste dette i et av terka sine innlegg) eller så har jeg blitt større siden sist. Men uansett så sov jeg som en stein. Nå hadde jeg ikke noe valg da jeg kun hadde kun den ene posen med meg og det var ikke spesielt kaldt (4-5 grader). Men uansett ble jeg overrasket over hvor godt jeg sov. Da er spørsmålet til dere 1) hva foretrekker dere og 2) hva er egentlig best. Er det kun smak og behag? Vil et pølseskinn være mindre varmt? Er disse trange posene lagd for små tynne personer. 

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trange poser passer kanskje bra for personer som sover på rygg. Selv klarer jeg ikke å sove på ryggen, kun på siden og på magen, og jeg har en tendens til å breie meg. Jeg snur meg mye, sovner veldig sent, våkner lett, etc. Folk som sover på rygg klarer seg sikkert også bra med smale liggeunderlag, dvs ca 50 cm. For sånne som meg er 65 cm (eller mer) nesten en nødvendighet. (Jeg har ganske lav BMI, for the record.) 

Noe av grunnen til at jeg bestilte ny sovepose nå nylig, var at jeg ville ha noe romsligere. Men også noe varmere. Helsport Alta Pro er både litt for trang og kald til sommerbruk (i høyfjellet) for mitt vedkommende, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere faktorer som kommer inn her. Kroppsfasong, preferanser (noen liker "snug" fit på posen, andre ikke), søvnmønster (ligge urolig, på siden, ligge kun på rygg), om posen skal ha plass til klær inni (lett pose og bruke lag på lag når temperaturen synker ned mot/under posens temperaturgrense), osv.

Mye større volum innvendig en det kroppen opptar gir teoretisk mer rom/luft å varme opp en når posen passer "akkurat" til kroppen. Men når lufta rundt kroppen inne i soveposen har nær samme temperatur som kroppen, hvor mye ekstra energi går med til å varme opp "tomrommet" da? Spesielt om posen er snurpet igjen i åpning rundt hode slik at minimalt med luft slippes ut/kald luft flyter inn.  I tillegg bruker noen produsenter det Mountain Equipment kaller EXL som gir "stretchfit" på enkelte av sine soveposemodeller og dunjakker som da minimerer tomrom rundt kroppen.

image.png.726cdb4cf61cf308849e9a23f4ebb21f.png

Soveposer kommer i mange bredder og fasonger, og hvor de eventuelt smalner av kan også påvirke sovekomforten (f.eks. bred øverst men smal nedover bena i kombinasjon med at man ikke sover med begge beina rett ut).

image.png.86438bb67bc309e37dba452e0c5518b8.png

 

Hva slags turer posen skal brukes til er også en faktor, mindre volum på posen gir mindre vekt å bære med, større volum kan gi mer komfort og fleksibilitet mtp bruk. Eksempler under er fra Mountain Equipment sine definisjoner av hvordan de utformer ulike soveposemodeller. (https://www.mountain-equipment.co.uk/pages/sleeping-bag-buying-guide)

image.png.162ee57fb030b551450cd5afdbf6c27c.png

I tillegg kan hvor isolasjonen plasseres påvirke om den oppleves som kald eller varm. Sover du på f.eks. alltid på ryggen og har et godt liggeunderlag, så trenger du ikke mye isolasjon på undersiden av posen. Bilde under lånt fra Thermarest som eksempel. (https://www.thermarest.com/blog/lighter-warmer-zoned-zoned-insulation-explained/)

image.png.4967c5329a15f2760dd27d3effd3ac2f.png

Jeg hadde Helium 400 og 800 en stund, og var forsåvidt fornøyd med dem selv om jeg syntes at posene var noe trange. Siden jeg flytter meg side til side når jeg sover så roterte også soveposene innimelom og andre ganger ikke og det hendte da at jeg endte opp med hetta over ansiktet. Tilsvarende ble det veldig tvangstrøye på de turene jeg hadde behov for littegrann ekstra isolasjon (tynn dunjakke) når posen ikke opplevdes varm nok. Utfordringen da var at volum av meg og jakke ble såpass stort i Helium 800 posen at jeg garantert komprimerte dunet på enkelte områder i posen ut mot posens ytterstoff også på sideene/ovenpå slik at isolasjonsevenen ble redusert. Med en bredere sovspose som jeg har nå sover jeg mer komfortabelt, posen roterer ikke med meg når jeg snur meg side til side, og jeg har bra med rom til ekstra klær om jeg trenger mer isolasjon.

Merk! Dette er ikke kritikk av Helium posene. De er gode poser, men var ikke helt optimal for min kroppsfasong, mitt sovemønster, og til mitt bruk for overnatting under ganske så forskjelige friluftsaktiviteter.

OG om du er "nybegynner" på søk etter sovepose så se bort fra alle disse faktorene nevnt i innlegget her. Har soveposen en lengde som passer deg og en temperatursone som passer ditt bruksbehov, så funker den antagelig brillefint, og det er ikke mer å fundere på. Jeg har selv sovet veldig godt i sovepose noen tiår før jeg ble mer nyskjerrig (eller oppmerksom) på ulikheter mellom ulike soveposemodeller.

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg foretrekk dei passe vid. No har eg aldri prøvd sovepose før kjøp, og har aldri opplevd at dei ikkje passar i breidda. Llengda derimot er langt verre. Det aller verst i så måte er soveposen eg fekk utdelt i militæret, den nådde meg bare oppunder armane og var fullstendig ubrukeleg til å sova i.

Dersom posen er for rom, slik at han ikkje følger med rundt når eg snur meg, ser eg for meg at det kan bli trøblete utover natta.

Dersom ein vil ha posen vid, må ein no belage seg på litt ekstra vekt for same isolasjonevne, og det er nok grunnen til at enkelte, særleg dei som er vektfiksert i marknadsføringa, tøyer strikken i lengste laget med å laga trange posar, og korte også gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (4 timer siden):

Mye større volum innvendig en det kroppen opptar gir teoretisk mer rom/luft å varme opp en når posen passer "akkurat" til kroppen. Men når lufta rundt kroppen inne i soveposen har nær samme temperatur som kroppen, hvor mye ekstra energi går med til å varme opp "tomrommet" da?

<..>

image.png.162ee57fb030b551450cd5afdbf6c27c.png

I tillegg kan hvor isolasjonen plasseres påvirke om den oppleves som kald eller varm. Sover du på f.eks. alltid på ryggen og har et godt liggeunderlag, så trenger du ikke mye isolasjon på undersiden av posen. Bilde under lånt fra Thermarest som eksempel. (https://www.thermarest.com/blog/lighter-warmer-zoned-zoned-insulation-explained/)

image.png.4967c5329a15f2760dd27d3effd3ac2f.png

 

Ein brukar ikkje energi på å varme opp varm luft. Men med større overflate, vert varmetapet større. Det betyr større energibehov for å oppretthalde temperaturen inni posen.

Vinterposen min har mindre isolasjon på ryggen, etter designteorien du nevner. Det merkar eg godt når eg ligg på sida. Eg ville valgt ein annan pose dersom eg skulle kjøpe no.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (20 minutter siden):

Dersom ein vil ha posen vid, må ein no belage seg på litt ekstra vekt for same isolasjonevne, og det er nok grunnen til at enkelte, særleg dei som er vektfiksert i marknadsføringa, tøyer strikken i lengste laget med å laga trange posar, og korte også gjerne.

Delvis enig, men om ein er villig til å betale litt meir så er det mulig.  Løselig sitert etter @SnorreL om jeg husker riktig: Lav vekt - høy isolasjonsevne - lav pris, velg bort en av dem.

Nevnte Helium 800 i str reg (personlengde 185 cm) har følgende spec.:

  • Dunmengde/dunkvalitet: 776 g / 700+ Cuin
  • T-comf./T-lim.: -4°C / -11°C
  • Vekt sovepose: 1260 g

Soveposen eg har no (180 cm personlegnde) har 13 cm større skulderomkrets en Helium posene, og har følgende spec.:

  • Dunmengde/dunkvalitet: 540 g / 850+ (US) Cuin
  • T-comf./T-lim.: -4°C / -10°C
  • Vekt sovepose: 880 g

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har du også redusert lengda 5cm, der sparar ein også vekt. Du hadde fått ein endå lettare pose dersom du hadde hatt den korte lengda, smale breidda og beste dunkvaliteten.

Dei 13 cm ekstra i skulderomreks gjer posen din tyngre enn om posen din hadde vore 13cm trangare. Og det er ingen grunn til at ein 13 cm trangare pose skulle koste meir enn den posen du allereie har. Mindre materiale betyr mindre vekt, det treng du ikkje prøve å vera uenig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg blåser litt liv i denne. Den siste turen min brukte jeg Helsport Alta (Pro?) 3-sesongsposen igjen, etter å ha brukt Rago X-trem flittig siden i fjor høst. Jeg irriterte meg veldig over hvor trang denne var i forhold til Rago-posen. Å snu seg rundt i natten var noe herk, men kanskje spesielt det at det er _umulig_ å bøye kneet på ett ben om gangen, eksempelvis for å legge foten under leggen for litt mer varme.  Det skal også temmelig godt gjøres å sitte med benene noenlunde i kryss i åpen sovepose uten å måtte åpne den heeeeeeeelt ned til fotenden.

Jeg kan ikke huske å ha irritert meg nevnverdig over dette tidligere, og har tydeligvis blitt litt bortskjemt av passformen til Rago-posen.
På Helsport sine sider ser jeg at de nye Alta-posene skal ha fått et design og passform inspirert av Rago-serien. Er det noen som har prøvd disse og eventuelt kan si noe om opplevd passform? Eventuelt andre gode 3-sesongsposer som har en relativt romslig passform?

Ellers er jeg jo litt nysgjerrig på hvordan passformen oppleves på de nye Norrøna-dunposene som kommer i juni vil være.

Edit: Jeg er forresten 183 cm, 78-80kg. Ikke veldig stor altså.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (På 3.6.2020 den 14.05):

Hei, etter å ha lest mye om poser her på siden er det noen som nevner dette med bredde på posene. Dette har ikke jeg tatt så tungt før jeg nå i helga testet min nye ME helium 800. Den satt som et pølseskinn. Enten er denne posen spesielt trang ( mener jeg leste dette i et av terka sine innlegg) eller så har jeg blitt større siden sist. Men uansett så sov jeg som en stein. Nå hadde jeg ikke noe valg da jeg kun hadde kun den ene posen med meg og det var ikke spesielt kaldt (4-5 grader). Men uansett ble jeg overrasket over hvor godt jeg sov. Da er spørsmålet til dere 1) hva foretrekker dere og 2) hva er egentlig best. Er det kun smak og behag? Vil et pølseskinn være mindre varmt? Er disse trange posene lagd for små tynne personer. 

Mvh

Tore

Et pøseskinn er varmere. Det er samme prinsippet som gjelder mellom posen og kroppen som gjelder inne i dunkammeret. Luft som flytter på seg mellom to legemer med ulik temperatur (sovepose og kropp) transporterer varme, og det er denne luftbevegelsen man vil unngå. I en sovepose med et betydelig innvendig luftvolum mellom kroppen og soveposen, vil det være "stor" massetransport av luft, og dette øker varmetransporten og reduserer isolasjonsevnen. Sånn jeg forstår EXL strikksystemet til Mountain Equipment så er det effektivt fordi soveposen ligger tettere inntil kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.