Gå til innhold
  • Bli medlem

Navnsetting av Jotunheimtopper


JohannesO

Anbefalte innlegg

Driver og forsøker å navnsette toppene på dette bildet fra Jotunheimen. Er sikker på en del av dem, usikker på noen og en hel del får jeg ikke til. Er det noen av forumets eksperter som kunne vært snille og hjulpet til?

Beklager kvaliteten på bildet, men forumets begrensninger på bildestørrelse og pixelbredde rammer et slikt bilde hardt..

Johannes

post-971-133474439023_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiterhøe har du satt på Leirhøe. Spiterhøe ligger rett bak Midtre Tverråtinden, mens bak den i gjen, litt mot venstre ses Ryggjehøe. Flott bildet, svært mange tinder med på denna. Blir litt trang om du skal tekste alt man ser :roll:

Registrerer for øvrig at brepassasjen (jfr. kart) mellom Styggehøe og Nørdre Bukkeholstinden nå ser tilnærmet bortsmeltet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den bakre rekka fra venstre ser du Sjogholstind, Mjølkedalstind, Urdanostind, Falketind, Stølsnostind...Like foran Stølsnostind ser du Rauddalstindene...osv. Hvordan får man tegnet inn a?

Her er en ny versjon med litt nummerering, hjelper det kanskje?

post-971-133474439085_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25: Torfinnstindane, Mesmogtinden og Langedalstinden.

26: Slettmarkhøe

27: Slettmarkpiggen

24: Tjønnholstindne og Steinflytinden

23: Høgdebrotet

19: Høgste Veotinden

20: Austre Memurutinden

21: Memurutinden V1

22: Memurutinden V2 og V3

28: Litt usikker, men må vel være Galdebergtinden

I alle fall noen. Men nord for Glittertinden kunne du jo også godt puttet på noen nummer :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere:

3. Olavsbunuten/1970

4. Mjølkedalstind/2137

5. midtre Høgvagltind/2066

6. midtre Bukkeholstind øst/2154

7. vestre Høgvagltind/1967

8. Uranostind/2157

9. Falketind/2067

10. store Rauddalstind/2157

11. Stølsnostind/2074

12. midtre Tverrbotntind nord/2151

13. store Tverrbotntind/2161

15. Gravdalstind/2113

16. Hurrungane, 16-tallet står over Styggedalstindane/2387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer fælt på 18 jeg. På kartet mitt er eneste høyere toppen i den himmelretningen Liabrekulen, men får det ikke helt til å stemme.

Store Urdadalstinden har du plassert på Semeltinden (Urdadalstinden ses såvidt nede til venstre for Semeltinden), mens det du har kalt Semeltinden er Hellstugutinden S2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 er vel Stornubben.

1 Må vel være Snøholstinden.

42 er en pixelmiks av Sentraltinden, Velte og Store Skagastølstinden.

41 blir vel nesten litt søkt å forsøke seg på, for det er jo bare en håndfull pixler.

40 ville jeg tippet på Kjerringi og Mannen, men er nokså usikker.

31 kan kanskje være Vestre Kvitingskjølen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det tydeligere ja:

14. vestre Tverrbotntind/2113

43. Storebjørn/2222

46. Gjertvasstind/2351

42. Storen/2405, med Sentraltind/2348 nedenfor til venstre.

44. midtre Skagastølstind/2284

45. nordre Skagastølstind/2167

De andre må sjekkes nøyere opp mot kart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket nøyere på bildet ditt JohannesO, og noen av nr’ene var sannelig ikke greie å navnsette. De jeg har klart å kjenne igjen nå, av de som gjenstår, er:

39. Sørøstre Smørstabbtind/2030 foran søre Smørstabbtind/2033.

41. Er nok Midtmaradalstindane, 2056 til høyre og 2017 til venstre.

40. Er verre! Den runde på skrå under til høyre for ”40” er trolig Midtmaradalstind/1958, mens den under på skrå mot venstre muligens er Mannen/1950, på Maradalsryggen. :twisted: Kjerringa forsvinner foran 1958-toppen. Er usikker på disse, og det blir så smått at det er vanskelig å skille de fra hverandre.

29. og 30. er ganske sikkert Lauvhøe. Nr.29 er 1964-toppen, mens nr.30 er 1991 moh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utgangspunkt i Nåla på Skarstind er det tre første i bakgrunnen (fra høyre mot venstre)

1: Austre Holåtindan

2: Midtre Holåtindan

3: Vestre Holåtindan

4: Tverrådalskyrkja

Se bilde pano 1

bildet graahoe viser Gråhøe

Forøvrig er Snøhetta/Dovre riktig plassert

post-92-133474439754_thumb.jpg

post-92-133474439758_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle så langt, dette blir veldig bra! Jobber med en oppdatering av bildet, kommer snart, må sette meg ned med kartet etter jobb.

Pelle, hvilken Gråhø(e) er det man ser bak Galdhøpiggen? Et søk på Norgesglasset gir flere resultater både med og uten e, og jeg er ikke så vel bevandret i kommuner nord for Jotunheimen...

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at Søre Veotind er er der du har skrevet, og det er også riktig at den er den er den høyeste Veotinden, men man kan så vidt ane Store (som faktisk er lavere) noe til venstre for søre. At den kalles Store har nok sammenheng med at den er mer alpin og ser på avstand ut til å "tårne" mer enn Søre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått ferdig en ny versjon av bildet. Har gått nøye over med kart og linjal, og er ganske sikker på resultatet, men hadde satt pris på å få høre om noen finner noe feil. Så langt er det 96 navn på bildet, ganske grei utsikt må man kunne si..

Johannes

post-971-133474439816_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JohannesO: Den eneste Gråhø majoriteten av Fjellforum-gjengen(regner meg ikke som aktiv nok i fjellet til å være en av dem) snakker om. Det vil si den som med 14 meters margin klarer å runde den magiske 2000 m grensa.

Pirk, pirk - biletet viser òg Gråhøe/2154, og det kan henda at nokre snakkar om denne òg.

JohannesO: Med 96 namn på biletet kan det jo vera eit mål å pressa namnelista opp i 100? Rett over toppen av Midtre Tverråtinden/2302 ser du ein fint avrunda topp med litt snø på. Dette er Spiterhøe/2033.

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.