Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin (etc) klokke - dine mest brukte funksjoner?


Lin

Anbefalte innlegg

Hva bruker du din pulsklokke til i forbindelse med turbruk? 
Jeg har kjøpt en Garmin Fenix 6 for løping. Men ble nok også overbevist av selgeren om at denne klokken er også perfekt for friluftsfolk. 

Så da lurer jeg på! Selv de helt banale ting. 
Hvilke funksjoner på smartklokka / treningsklokka / pulsklokka bruker du på tur i fjell og mark? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Garmin fenix 3 selv, og for min del har den erstattet dedikerte GPS-enheter fullstendig. GPS-funksjonene jeg bruker mest er å lese av UTM-koordinater hvis jeg må vite nøyaktig hvor jeg er, samt å lagre posisjon til hver leirplass. Men de funksjonene jeg bruker hyppigst til navigering er klokka (naturligvis), digitalt kompass, og barometer/høydemåler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fenix 6x.

Bruker pulsbelte, håndleddspuls var "far out" på ski og på steinete sti. På vei er det bedre.

Har noen ganger en "tempe" hengende på sekken for å logge temperatur. Bor du i telt kan du feks henge den et strategisk sted og åpne temperatur-widgeten for å se temperaturen.

Har lastet ned kart fra frikart på den, har som regel kartvisningen fremme når jeg går. Zoom og panorer er litt klønete, så har det zoomet på 120m. Kartet viser stier og stikryss er indikert, så det fungerer fint å gå f.eks en runde på 2mil i skogen der jeg aldri har vært før, og navigere etter stiene på klokka. Så bruker jeg kartapp på telefonen eller papirkart som støtte for å få oversikt over hvor stiene går for "ruteplanlegging".

Høydelinjer vises fint på det zoomnivået jeg har, så jeg har også navigert opp stigninger på ski i whitout/paddeflatt lys ved hjelp av høydelinjene.

Høydemåleren er temmelig nøyaktig, så høydemåleren bruker jeg noen ganger for å få et bilde på hvor mange hm det gjenstår til toppen jeg har tenkt meg på.

Batteritiden på 6X er god, 60t med GPS logging, så trenger ikke tenke så mye på strømforbruket med mindre det er en lengre tur. Fenix 6 og 6S har kortere batteritid.

Pass på at du skrur av auto pause i settingene på hver eneste aktivitet du bruker fra favorittlista. Auto pause stopper all logging og er treg å starte igjen. For "fotvandring" var denne satt til 5km/t, du skal gå konstant ganske fort for at det gir mening...

Endret av Omnilite
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Garmin Instinct, og på lengere tur så bruker jeg egentlig ikke noe sporing eller noen fancy saker, for å få batteriet til å vare. Men liker å bruke pulsmålingen, for jeg har en tendens til å stresse på tur for å komme fort fram, men da blir jeg desto fortere sliten også, så da bruker jeg pulsmålingen som en liten indikasjon på når man bør roe det litt ned.

I tillegg har jeg jo selvsagt Sol opp- og nedgang lett tilgjengelig på displayet.

Men jeg har og en "Tempe" (temperaturmåler) og Garmin InReach Mini jeg kan koble opp mot klokka ved behov.

På ukjente steder så kanskje jeg kan finne på å markere hvor bilen eller camp er, for å ha det tilgjengelig på klokka tilfelle man må ha en liten guide. Men ikke brukt det enda..

Ellers så sporer jeg dagsturer med GPSen da, men det er mest for å sammenligne tider og få opp løypa på kartet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Fenix 5x plus. Det jeg brukler mest når jeg er på overnattingtur er klokka. I tillegg hender det at jeg bruker timeren hvis jeg går med veldig tung sekk for å varsle at jeg har gått i en time og trenger en 5-minutters pause for å drikke vann og for å løsne på skuldermusklene. Så pleier jeg å bruke "finn telefonen"-funksjonen ganske ofte fordi jeg ikke husker hvor jeg la den (da må BT være påslått på telefonen). Det hender jeg titter på barometeret for å sjekke om det er væromslag.

Navigasjon (posisjon, høydemåler, kart, kompass osv) bruker jeg en egen GPS til (Montana 650/680). For meg blir skjermen på klokka alt for liten til sånt bruk, og også veldig krøkkete å bruke. Hadde jeg brukt papirkart ville posisjonen kunne være nyttig hvis jeg skulle miste oversikten over nøyaktig hvor på kartet jeg er. Kompasset kunne være greit for å holde retningen når jeg går, men det er ikke særlig enkelt å stille inn kompasskursen på klokka, så nytteverdien er ikke veldig stor for akkurat dette formålet synes jeg (mulig man kan laste ned en app for dette, vet ikke). I fjellet er navigasjon på papirkart sjelden et problem, men i noen typer skogsterreng kan det være lett å gå seg litt vill hvis man er uoppmerksom et øyeblikk.

I tillegg pleier jeg å ha en temperatursensor (tempe) hengende ute i friluft (utenfor telt/hengekøye/tarp) for å kunne skryte av hvor h... kaldt det var i natt når jeg sov ute. Skulle gjerne hatt en sensor som kunne måte vanntemperatur også for å kunne skryte av hvor kaldt det var i vannet når jeg badet.

Ville jeg følt det som et savn om jeg lot klokka bli igjen hjemme? Nei. Den brukes fordi den nå engang sitter der på armen. Alt klokka gir meg kan jeg få like enkelt på GPSen som alltid er lett tilgjengelig.

Klokka brukes mye mer under trening da.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Fenix 5S og nå 6S, innkjøpt med fokus på turer i marka. Mest brukte funksjoner er puls (for å ikke brenne av kruttet for tidlig), tracking (for å i ettertid kunne se hvor jeg har vært og ev. finne veien tilbake til start), høydemåler (for å se hvor mange halvparter jeg har igjen til toppen) og avstandsmåler. Slim-versjonen har etter min mening for liten skjerm for kart, så det har jeg ikke testet. Da bruker jeg heller mobil dersom jeg ikke tar fram GPS-en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fenix 3. Nå bruker stort sett kun klokka. Av og til husker jeg på å tracke en og annen trimtur. Er jeg på turer hvor det blir mange høydemeter så sjekker jeg høyden nå og da. 

Det er vel det. 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en fenix 5 og i tursammenheng så bruker jeg den nesten utelukkende som klokke. På dagsturer hender det jeg bruker den for å se hvor jeg har vært, men det er sjeldent. Jeg har nok mer glede av dem som treningsverktøy utenom (løping og svømming).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fenix 3 og brukes som nevnt ovenfor her i tråden.  Har kuttet ut sol opp!!!

Som regel er det et slit å gå opp til base camp og da benytter jeg turgåing treningsmodusen for å sjekke at puls ikke kommer inn i terskel sonen. 

Prøver til stadig å finne en unnskyldning til å kjøpe fenix 6x, men har ikke funnet riktig argument enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fenix 2

Har lastet inn kart på denne, som blir flittig brukt spesielt når jeg er i Marka (Oslo). I tillegg bruker jeg det digitale kompasset endel. Papir kartet blir liggende i topplokket, og blir kun tatt ut under drodling i teltet for å finne ut hvor turen går videre neste dag. 

Jeg logger stort sett alle turene jeg er på (gå-, jogge-, sykkel-, og padleturer) og har dermed også blitt veldig glad i Tempe’n som er klipset på sekkene som brukes på de forskjellige aktivitetene. Jeg får da oversikt over hvordan temperaturen har vært på turen. Den tar også med minimum temperaturen på natten når jeg er overnattingstur, siden jeg pauser loggingen når jeg ankommer leir, og fortsetter logging neste dag.

Siden det går endel batteri når man logger hele dagen, så har jeg med ladekabel og liten Powerbank (som også brukes for å lade mobilen , som primært blir bruk som kamera)

Jeg har hatt lyst til å oppgradere siden Fenix 3 kom, men får meg ikke til å gjøre det siden Fenix 2 klokka fungerer fint og har lite reduksjon i batteritid. Jeg har ikke vært forsiktig med klokken, men det vises knapt at den har blitt brukt.  Har slitt ut to reimer, og da siste røyk, måtte jeg på EBay for å finne nye, så nå ligger det to i reserve. 

At kartvisningen har blitt såpass bra nå, gjør nok at jeg kanskje oppgraderer når neste versjon kommer, og Fenix 6 forhåpentligvis dropper i pris.

Pulsbeltet har jeg ikke brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Fenix 6X og bruker den til alt av aktiviteter. Har satt mål om antall kilomoter fottur, gåtur, løping og sykkling.
Sporer derfor alt av turer. Vet nå hvor min melkesyretersker ligger og kan holde pulsen rett under i bakken når jeg er på fjellet.
Ellers, så blir den også brukt til å markere interessante telt/hengekøye områdere på turene mine. Har alltid med meg mobilen med Topokart i tillegg for navigering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Fenix 5X Plus. Bruker den i all hovedsak til å spore turer og til trening, men det er enkelte funksjoner som er nyttige også på tur. Kompasset kan være greit å ha enkelte ganger, men duger ikke til annet enn å finne himmelretningen. Padla på Fjorda forrige helg, og da var det ganske greit å bruke kartet til å ha oversikt over avstander og "fjordarmer", har imidlertid ikke brukt kart i andre sammenhenger enda. På fjellturer og turer med tung sekk er det fint å ha kontroll på pulsen og kunne bruke høydemåler. Ser for meg at trackback kan være bortimot livreddende om tåka kommer i fjellheimen. Batteritiden er for øvrig strålende, noe som er en utfordring med andre smartklokker. Gikk fra Fenix 3HR, og forskjellen er enorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Fenix 3 Hr. Bruker den tik løping, ski og sykkel i det daglige. Har også brukt den noe med program for vekttrening. På tur er det mye for å ha en klokke. Hender jeg bruker en hiking app. Ellers er kompass og høydemåler kjekt. Fenix 3 kan ikke laste kart men jeg har gått inn i mapsource/basecamp på pc og laget en del sporpunkter med navn som så er lastet inn i klokka. Da får jeg litt oversikt over hvor jeg er selv om det ikke er kart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Fenix 5X og bruker den likens som mange foran her (kart, puls, soloppgang/-nedgang, høyde, sportracking, osv.). Har også lastet ned tidevanns-widget, så jeg kan sjekke tidspunkt for flo og fjære der jeg er på en rask og enkel måte.

Ellers må jeg påpeke som en annen foran her, brukt sammen med Tempe for å ha kontroll på temperaturen i telt er veldig kjekt - spesielt når man er på tur med småbarn. Telt i solsteik kan bli varmt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en fenix 5X, nå har jeg en 6X Solar Pro. Bruker klokka 24/7 til det meste den kan brukes til, lettere å si hva jeg ikke bruker den til:
- Golf (jeg spiller ikke golf)
- Høre på podcast/musikk (kan ikke fordra lyd til trening og turer og sånt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bernt skrev (2 timer siden):

Hadde en fenix 5X, nå har jeg en 6X Solar Pro.

Er solcelle løsningen bare en gimmick og fint på papiret, eller har det faktisk noe for seg i vanlig bruk ?

Det er Solar Pro versjonen jeg har penslet meg inn på om det blir kjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Walle said:

Er solcelle løsningen bare en gimmick og fint på papiret, eller har det faktisk noe for seg i vanlig bruk ?

Det er Solar Pro versjonen jeg har penslet meg inn på om det blir kjøp. 

Den har lengre batterilevetid enn 5X. Om det er pga solcelle, bedre batteri eller om den er mer nøysom i strømbruk finner jeg vel ikke ut før til vintreren :-) Første bruk ut i bushen blir til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke solcelle på Garmin men på en Casio Pro trek jeg har. På den fungerer det veldig bra. Trenger aldri lades på annen måte. Må legge den i vindu mot sola 2-3 ganger om vintern men ellers får den nok lys. Dog er vel Garmin 6 en del mer strømkrevende enn Casioen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er spec på 6X og hvor mye mer solar potensielt kan gi. Det med liten skrift nederst..

Selv gikk jeg for Sapphire for å få ripebestandig glass. Det er litt "dårligere" fargegjengivelse i sapphire glass i henhold til "tester". Har ikke tenkt over at det er "mangler" i fargegjengivelsen.

Tactix Delta har forøvrig samme innmat med litt "røffere" utseende på eksteriøret.

117440449_Screenshot_20200610-095724_SamsungInternet.thumb.jpg.bac80dfcfe5b466c68199fcc35805d7f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Fenix 6-serien er som Instinct, så kan man fint legge på noen flere dager på batteritiden. På Instinct er det oppgitt "opptil 14 dager i smartklokkemodus". Jeg har testet min flere ganger og når batteriindikatoren går fra 2 til 1 strek, har det gått 18 dager fra fulladet batteri. Da i smartklokkemodus med pulsmåling, ingen bruk av GPS. Hvor lenge den siste streken varer har jeg ikke testet.

Siden batteritiden er så bra som den er på Fenix 6 bare ved oppgitte tall, så anser jeg Solar som en gimmick. Er vel igrunn ytterst få som har det behovet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 6/10/2020 at 6:44 PM, Kristian J. Vabø said:

Siden batteritiden er så bra som den er på Fenix 6 bare ved oppgitte tall, så anser jeg Solar som en gimmick. Er vel igrunn ytterst få som har det behovet.

Ikke undervurder gleden ved gimmicks :-) Strengt tatt så trenger jeg jo ikke klokka i det hele tatt, min 14 år gamle Garmin GPSMap 60Csx virker fremdeles......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.