Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan få plass til alt i sekken?


Tittei

Anbefalte innlegg

Kulde frå bakken er eit tema når bakken er tela eller det er snø. Tina mark er ikkje kald, og isolerer dessutan godt også. Så sumarstid kan ein altids greie seg utan underlag, men det kan vera hardt og ukomfortabelt eller heilt greitt avhengig av vegetasjonen.

Vintertid ville eg aldri stolt på bare oppblåsbart underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tittei skrev (7 minutter siden):

Det med liggeunderlag er bare noe jeg har blitt fortalt og ikke engang vurdert å tenke selv. Kanskje det holder med det oppblåstbare ja.

Jeg har med ett halvt tynt skumunderlag. Det dekker fra rompen og opp til nakken, så det vil fungere i ett nødsfall. Og utenpå sekken tar det liten plass, samt veldig greit å ha i inngangen i teltet.

Legg igjen alt du ikke må ha, og «klipp alt i to» :) 

Med å «klippe alt i to» mener jeg at en tannkost med halvt skaft veier halvparten, og tar halvparten av plassen til en fullsize tannkost. Det samme gjelder en evt. stekespade etc. Ett kjøkkenhåndkle er mer enn nok til å tørke kroppen og teltgulvet om du har med denslags.

Og om jeg har med en sovepose jeg vet er mer enn varm nok til å ligge i uten klær, trenger jeg faktisk ikke tørt skift engang.

Jeg synes den vanlige 90 literen eller deromkring er helt passe :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lurt "triks" er hvertfall å slakke/løsne ALLE kompressjonsreimer på sekken, for å så sette de på/stramme når alt er pakket.

Hadde en 3-dagers tur nå i helgen, og lekte vel "Pakketetris" av og på i 2 uker før alt passet og jeg var fornøyd med vekta. Ville ha både lavt volum og lav vekt denne gang. Jeg har to sekker, 85l og 45l, og ville helst bare bruke den minste. Er utrolig hva man kan få til med pakking bare man forandrer litt her og der, både på formen og plassering av innholdet. Hadde med meg regn/vindjakke, men det var meldt flott vær så den var ikke prioritert, men den havnet i bunnen av sekken, sånn tilfelle. Sammenrullet gikk ikke så bra, men jeg brettet den så den dekket hele arealet på bunnen av sekken, da fikk jeg bedre plass igjen.

Jeg droppet teltet på 2 kg, derfor kunne jeg velge den lille sekken. Bare der sparte jeg fort 5kg og mye volum.. (2kg telt, 2kg ekstra vekt i 85l sekken + Exped 9M Downmat-liggeunderlag).
Endte opp med hengekøye og en liten Hilleberg-tarp, og kun bamseliggeunderlaget(utenpå sekken)..
En annen ting jeg gjorde var å fjerne unødvendige tilbehør, feks pakkposen til opphengstauene til hengekøya. Igjen, formen på det man pakker har mye å si. En til dels firkanta klump tok mer plass enn å legge tauene løst. Her ble faktisk løsningen å legge de nederst mellom selve sekken og mesh-nettingen i ryggen på sekken, en Fjällräven Abisko Friluft 45l.

Og så er det å evt finne ting som passer inni eller oppi hverandre, eller bedre mot hverandre enn annet utstyr. Jeg får feks gassbrenneren min akkurat oppi Trangia kaffekjelen, sammen med lighter og fyrstikker. Boksen med kakao får jeg oppi koppen. Gassboksen ble satt oppå pakkposen for klær, da gassbuksen er konkav under, og pakkposen ble rundt og konveks og liten nok til at gassboksen passet fint oppå, og jeg sparte noen centimeter på høyden.

Passer soveposen (den virker litt stor den du har..?) oppi sekken på tvers, så prøv det, kanskje den pakker lavere i sekken på den måten og frigjør mer plass,  enn å sett den på høykant. Kompresjonspose er jo selvsagt et must, jeg bruker det forløpig bare på dunsoveposen og ekstra skift av undertøy. Liggeunderlag av skumgummi fester jeg alltid på utsiden av sekken. På lengere turer på sommeren, om jeg også har med et Exped oppblåstbart liggeunderlag, et Exped 7 UL LW, som pakker svært lite i forhold til de andre de har.

Jeg har den ulempen at jeg skal ha med både fiskeutstyr og fotoutstyr også, så blir fort fullt i en liten sekk, men det gikk til slutt, med gode marginer faktisk!
Pakketetris er jo faktisk ganske gøy, hvertfall når man får det slik man vil :P :D


(Nå må jeg bare passe meg for at jeg ikke blir en sånn UL-pakker..)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (45 minutter siden):

Jeg har med ett halvt tynt skumunderlag. Det dekker fra rompen og opp til nakken, så det vil fungere i ett nødsfall. Og utenpå sekken tar det liten plass, samt veldig greit å ha i inngangen i teltet.

+1

Et lite skumunderlag må med. Dette er en grei sikring dersom noe skulle skje med det oppblåsbare underlaget. Brukes også som sitteunderlag i leiren og i pauser, og til å stå på når man skifter. Brettet 2 eller 3 ganger kan det også brukes til å støtte opp under ene siden av liggeunderlaget dersom liggeplassen ikke er helt i vater. Og selvfølgelig som bordplate under matlaging, etc. etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkpose. Er ikke det de posene soveposene kommer i? Jeg har hele tiden trodd at det er det samme. 

Mulig jeg har en stor sovepose. Har kun en dunpose og den er for vinteren, kommer ikke til å kjøpe flere poser med det første. Har puttet soveposen på tvers nederst og da virker det brått ikke som noe stort problem lenger. 😅

Bamse har jeg, men syns de tar enormt mye plass selvom de er lette (ungene som bruker bamse) jeg kjøpte trekkspill for det så ut som de hadde mindre volum, men nå er jeg ikke så sikker lenger. 

Har egentlig ikke så mye med meg utover bo og sove, så føler ikke det er stæsjet ellers som er problemet. Men jeg skal teste, er bare litt for varmt for meg om dagen til at jeg orker styre med noe som helst. 

Målet er ikke å bli noen lettvekter. Teltene vil nok bli lettere etterhvert som pengene og erfaringen kommer  og ikke minst bruken økes, men ellers blir det nok ikke så mye som endres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittei skrev (57 minutter siden):

Pakkpose. Er ikke det de posene soveposene kommer i? Jeg har hele tiden trodd at det er det samme. 

Mulig jeg har en stor sovepose. Har kun en dunpose og den er for vinteren, kommer ikke til å kjøpe flere poser med det første. Har puttet soveposen på tvers nederst og da virker det brått ikke som noe stort problem lenger. 😅

Bamse har jeg, men syns de tar enormt mye plass selvom de er lette (ungene som bruker bamse) jeg kjøpte trekkspill for det så ut som de hadde mindre volum, men nå er jeg ikke så sikker lenger. 

Har egentlig ikke så mye med meg utover bo og sove, så føler ikke det er stæsjet ellers som er problemet. Men jeg skal teste, er bare litt for varmt for meg om dagen til at jeg orker styre med noe som helst. 

Målet er ikke å bli noen lettvekter. Teltene vil nok bli lettere etterhvert som pengene og erfaringen kommer  og ikke minst bruken økes, men ellers blir det nok ikke så mye som endres. 

De fleste soveposer kommer i helt fine poser. Men en vanntett kompresjonspose, ikke av den tynneste typen, er ett av mine beste kjøp.

De fleste poser som følger med soveposen er enten ikke vanntette, eller har ikke kompresjonsreimer.

Soveposen skal ikke oppbevares i det trange trekket hjemme, da kan den miste litt spenst med tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittei skrev (På 1.6.2020 den 23.44):

Hvordan klarer dere å få det ned i en 45liter? Hva gjør dere som jeg ikke gjør?

En god regel ved nytt/oppgradering av utstyr er å kjøpe sekken sist. Ikke bare for volumet, men for å finne en som takler vekta fint. Jeg får plass til en uke med mat i 40-50 liter med min pakkeliste selv om jeg aldri har tenkt på volum som en faktor. Jeg hadde en 115 liters sekk tidligere, men da bar jeg også på en kokvarm sovepose, 3-pers telt og downmat i tillegg til en del unødvendig utstyr. Telt, sovepose og underlag nå tar mindre plass i sekken enn soveposen alene gjorde tidligere. Nå har jeg en litt annen tilnærming når jeg pakker og litt mer erfaring for hva slags utstyr jeg liker, så etter jeg oppgraderte utstyrsparken ble det til slutt kjøpt inn ny og mindre sekk. Jeg har også relativt nylig blitt bitt av packraft-basillen og det tar mye plass i sekken. Da fant jeg til slutt ut at jeg måtte ha minst 70 liter for å klare ukesturer med ekstra plass til overs. Sekken ble da kjøpt inn sist så jeg visste jeg trengte en som var behagelig å bære 20kg og som rommet alt utstyret uten at jeg måtte plundre for mye med å spille tetris for å få plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (33 minutter siden):

En god regel ved nytt/oppgradering av utstyr er å kjøpe sekken sist. Ikke bare for volumet, men for å finne en som takler vekta fint. Jeg får plass til en uke med mat i 40-50 liter med min pakkeliste selv om jeg aldri har tenkt på volum som en faktor. Jeg hadde en 115 liters sekk tidligere, men da bar jeg også på en kokvarm sovepose, 3-pers telt og downmat i tillegg til en del unødvendig utstyr. Telt, sovepose og underlag nå tar mindre plass i sekken enn soveposen alene gjorde tidligere. Nå har jeg en litt annen tilnærming når jeg pakker og litt mer erfaring for hva slags utstyr jeg liker, så etter jeg oppgraderte utstyrsparken ble det til slutt kjøpt inn ny og mindre sekk. Jeg har også relativt nylig blitt bitt av packraft-basillen og det tar mye plass i sekken. Da fant jeg til slutt ut at jeg måtte ha minst 70 liter for å klare ukesturer med ekstra plass til overs. Sekken ble da kjøpt inn sist så jeg visste jeg trengte en som var behagelig å bære 20kg og som rommet alt utstyret uten at jeg måtte plundre for mye med å spille tetris for å få plass.

Hvilket abbonement har du på din Inreach? Forøvrig ryddig pakkliste 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittei skrev (3 timer siden):

Bamse har jeg, men syns de tar enormt mye plass selvom de er lette (ungene som bruker bamse) jeg kjøpte trekkspill for det så ut som de hadde mindre volum, men nå er jeg ikke så sikker lenger.

Eg har halde meg unna trekkspillliggeunderlag fordi dei ser ut til å ha stort volum, og derfor kun eignar seg til å pakke utanpå sekken. Bamse er hardt, så det brukar eg bare vinterstid.

Sumarstid brukar eg eit tunnare liggeunderlag som eg rullar saman, puttar nedi tom sekk, og pressar ut mot kantane slik at det vert rom inni rullen. Så pakkar eg alt anna nedi dette rommet. Dette var noko eg byrja med ein gong eg brukte ein vanntett sekk utan ramme eller annan for for avstiving i ryggen, og var altså noko eg gjorde for å stive opp ryggen. Men eg har fortsatt å pakke på denne måten fordi det gjer at eg kan pakke liggeunderlaget tørt. Vert det for liten plass i sekken på denne måten, endar liggeunderlaget utanpå.

Det eg lurar mest på når eg følger denne tråden, er kva slags sekk på 40-50l som er behagleg på ryggen, eller eventuelt kor småvokste dei er, dei som brukar sekk på 40-50l... Dersom det finnst gode sekkar for slike som meg, kunne det vera ein kandidat til dagstursekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brutal prioritering av hva som skal med pluss en langsiktig plan om å skaffe seg lettere og mindre voluminøst utstyr er en god strategi for å få plass til alt i en mindre sekk. Jeg har gått Oslo-Stavanger med en 55 liter sekk, da måtte sovepose og telt være utenpå. Så krysset jeg Island med en 70 l sekk og da var det bare et ekstra trekkspillunderlag som hang utenpå selv om jeg på det meste bar mat for 11 dager og vann for 2 døgn. Da hadde jeg forøvrig med meg to par sokker for mye (jeg hadde ikke forutsett at jeg skulle få en aversjon mot å bruke sokker når jeg ikke gikk...). På korte helgeturer klarer jeg meg fint med 45 liter og da veier ikke sekken mange kiloene heller selv om jeg tar med meg en stol for luksus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere som har det at det funker greit med liggeunderlag utenpå sekken? Jeg ser for meg at det blir et jækla gris når det regner og man legger det inn i teltet? Jeg erfarer sjøl at stoltrekk på Expedn i praksis er finværsstol, og når jeg skulle ha jervenduken utenpå soveposen tok jeg med en til, så jeg slapp å ta den fuktige inn i teltet…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg prøver som nevnt å unngå det. Men må eg så må eg. Det er det aller fyrste som kjem på utsida¹. Då ruller eg underlaget slik att undersida kjem ut, og slik at den endefliken peikar nedover. Det er forskjell på overflata til ulike underlag. Overflata til Bamse trekker vatn, og er eit underlag eg ikkje vil ha pakka utanpå sekken. Underlag med glatt overflata går betre. Når eg har slått leir brukar eg å ta fram soveposen så denne får lufta seg og får att spennsten, men dersom underlaget er meir eller mindre vått, ventar eg i det lengste.

I vind, særleg sidevind, er det også ein fordel med minst mogleg vindfang på sekken, så det er også ein grunn til å få underlaget ned i sekken.

Er det finvær, er det jo bare kjekt å ha underlaget tilgjengeleg til pausebruk undervegs.

¹Dersom eg må ha endå meir enn bare underlaget på utsida, er teltet neste, men då reknar eg at eg har for liten sekk. Men det kan likevel vera aktuelt fyrste dagen, eller dagana på ein lenger tur, til matvolumet er deusert så alt går nedi sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (41 minutter siden):

Synes dere som har det at det funker greit med liggeunderlag utenpå sekken? Jeg ser for meg at det blir et jækla gris når det regner og man legger det inn i teltet?

Ja, jeg synes det har funnet greit med det trekkspillunderlaget jeg har. Har gått med det utenpå sekken i både regn og sandstorm og det har bare vært å tørke av lett før jeg har tatt det inn i teltet så har det vært ok. Hvis jeg har hatt sovepose utenpå sekken så har det blir pakket i en vanntett pakkpose. Har jeg teltet utenpå så ligger innerteltet som regel pakket i en separat pose slik at det ikke blir vått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (57 minutter siden):

Synes dere som har det at det funker greit med liggeunderlag utenpå sekken? Jeg ser for meg at det blir et jækla gris når det regner og man legger det inn i teltet? Jeg erfarer sjøl at stoltrekk på Expedn i praksis er finværsstol, og når jeg skulle ha jervenduken utenpå soveposen tok jeg med en til, så jeg slapp å ta den fuktige inn i teltet…

Har alltid med ett lite kjøkkenhåndkle eller lignende til å tørke opp i teltet. Sakse-underlagene ligger tørt-mot-tørt, og blir ikke så våte. Rister litt, og tørker. Evt. kan man sy en liten vanntett pose å ligge det i, eller klippe av en søppelsekk til passe størrelse.

 

prøver å ha god «regnhygiene» på tur, og holder tørt inni teltet så godt jeg klarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (1 time siden):

Det eg lurar mest på når eg følger denne tråden, er kva slags sekk på 40-50l som er behagleg på ryggen, eller eventuelt kor småvokste dei er, dei som brukar sekk på 40-50l... Dersom det finnst gode sekkar for slike som meg, kunne det vera ein kandidat til dagstursekk.

Du kan se på Gregory Alpinisto 50 om den kan være noe for deg. Jeg er 179 høy, har en rygglengde på 50cm, og har forrige modell av Alpinisto i størrelse M.

Den er god å bære og takler tung last, passer godt til skibruk, sitter godt på ryggen så den ikke føles som et vektlodd, og hemmer ikke bevegelser på noen måte. Har blant annet gått 2 varianter av Høgruta på ski med den. På grunn av "mye nødvendig hardware" på den type tur, har startvekten inkludert vann vært i størrelseorden 16-18kg. Det synes jeg sekken har taklet veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (3 timer siden):

Synes dere som har det at det funker greit med liggeunderlag utenpå sekken?  Jeg ser for meg at det blir et jækla gris når det regner og man legger det inn i teltet?

Regntrekket som fulgte med min Fjällräven Kajka 85l-sekk er såpass stort (er vel beregnet for å passe til Kajka 100l også) at det går over Bamse-liggeunderlaget også, så ikke noe problem for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Haaland skrev (5 timer siden):

Hvilket abbonement har du på din Inreach?

Kun et Safety-abm. Har ikke behov for sporing, og da holder det i massevis for min bruk.

Miamaria skrev (3 timer siden):

Synes dere som har det at det funker greit med liggeunderlag utenpå sekken? Jeg ser for meg at det blir et jækla gris når det regner og man legger det inn i teltet?

I drittvær blir det alltid litt gris inni teltet mitt. Spesielt om hunden er med da hun sover i innerteltet. Men når vi snakker om skumunderlag av den store typen så blir det sjeldent med helt inn. Det brukes i yttertelt, som sitteunderlag, backup og til kos utenfor teltet. Det tynne jeg har med er mye enklere å ha med å gjøre så det brettes fint inntil ryggen i sekken. For å sette det i perspektiv; et bamse-underlag er over 4x så tykt som det tynne jeg pleier å ha med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det hull på det oppblåsbare liggeunderlaget så tar det bare 30 min å fikse med repkitet, så selv om det kan være kjipt å våkne på et flatt underlag midt på natta så er det ikke verdens undergang heller. Lett jobb å lappe sammen. Har slutta å ha med skumunderlag, med mindre jeg vet det er fryktelig mye skarpe steiner der jeg skal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (4 timer siden):

Det eg lurar mest på når eg følger denne tråden, er kva slags sekk på 40-50l som er behagleg på ryggen, eller eventuelt kor småvokste dei er, dei som brukar sekk på 40-50l... Dersom det finnst gode sekkar for slike som meg, kunne det vera ein kandidat til dagstursekk.

Sjekk ut sekker fra Osprey, de lager sekker tilpasset flere forskjellige rygglengder. F. eks. så har Osprey Atmos AG 50L meget god bærekomfort. De har også lettere varianter som Exos 48L og Levity 45L. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaahan skrev (44 minutter siden):

Blir det hull på det oppblåsbare liggeunderlaget så tar det bare 30 min å fikse med repkitet, så selv om det kan være kjipt å våkne på et flatt underlag midt på natta så er det ikke verdens undergang heller. Lett jobb å lappe sammen. Har slutta å ha med skumunderlag, med mindre jeg vet det er fryktelig mye skarpe steiner der jeg skal.

Jeg gannet vel egentlig dette underlaget etter en vandring i tafjordfjella/reinheimen, og skulle ikke kjøpe flere, men har kjøpt inn 2 til, som brukes flittig på tur. 
Det er ikke så holdbart, men med litt forsiktig bruk så varer det faktisk en god stund. Har enda det første jeg kjøpte, som nå bare brukes til sitteunderlag. (Komprimeres over tid, så blir relativt tynt etterhvert)

Mitt bruk er som underlag for pauser og for å beskytte Xtherm underlaget. 
 

https://jysk.no/hage/luftmadrasser/liggeunderlag/liggeunderlag-lappmeis-h06-gronn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaahan skrev (3 timer siden):

Blir det hull på det oppblåsbare liggeunderlaget så tar det bare 30 min å fikse med repkitet, så selv om det kan være kjipt å våkne på et flatt underlag midt på natta så er det ikke verdens undergang heller. Lett jobb å lappe sammen. Har slutta å ha med skumunderlag, med mindre jeg vet det er fryktelig mye skarpe steiner der jeg skal.

Det er lett å reparere hullet i felt ja. Men det kn være vanskelig å finne små hull uten såpe og vann. Blir mye gris det i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Det er lett å reparere hullet i felt ja. Men det kn være vanskelig å finne små hull uten såpe og vann. Blir mye gris det i teltet.

Godt poeng! Men det kan jo være greit å holde såpevannet utenfor teltet også 😄

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Det er lett å reparere hullet i felt ja. Men det kn være vanskelig å finne små hull uten såpe og vann. Blir mye gris det i teltet.

sleike litt med tungen på underlaget??

I Pinsen var hyttevegen stadig delvis sperret av snødriver -helt fra innkjøringen. Pulk og truger eller trillebør var nyttesløst. Så blir man fornøyd med den gamle Norrøna Recon Pack med hylle forneden, når alt skal bæres inn. inkl mat boksen med diver juice, melk, skumma kultur poteter mm. 

Sekken er urimelig tung i sig selv ca. 4,5 kg, men 12 kg gassbeholder og 20 l parafinkanner går ned i sekken og matboksen spennes fin på rammen. På tur ligger telt fint på hyllen. Telt tåler å bli vått og er det pakket sammen vått kommer det ikke ned i sekken til tørre saker. Bærekomforten er altid bra med god lufting på ryggen. Rammen sitter og lever sit eget liv på ryggen. Solide saker uten glidelåser og annet dill som kan gå i stykker. Holder min levetid ut!

Photo0312.thumb.jpg.c563be9b69e6e4cb54ebe33f47840376.jpgPhoto0313.thumb.jpg.5e0cce147bc84978c3657ebdd6dc8051.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (15 timer siden):

Det eg lurar mest på når eg følger denne tråden, er kva slags sekk på 40-50l som er behagleg på ryggen, eller eventuelt kor småvokste dei er, dei som brukar sekk på 40-50l... Dersom det finnst gode sekkar for slike som meg, kunne det vera ein kandidat til dagstursekk.

Jeg er 179,5 cm på strømpelesten 😁 og har en sekk på 48 l som jeg veldig ofte bruker. Den heter Osprey Kestrel 48. For hytte til hytte-tur er denne stor nok til i hvert fall en ukes sommertur på ubetjente hytter (altså uten sovepose, liggeunderlag og kokeutstyr, men med mat). Jeg synes den er veldig god å bære. Det er den sekken jeg aller helst bruker på dagsturer og korte overnattingsturer om sommeren, hvis den ikke blir for liten da. Det er i hvert fall stor nok hvis du skal ligge under åpen himmel eller et tarp.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.