Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose jeg blir fornøyd med


Anbefalte innlegg

Hei.

Håper det fortsatt er noen her inne som orker flere spørsmål ang soveposer 🙂 

Siden jeg blir nødt til å kjøpe meg en ny sovepose har jeg kikka litt rundt, både her inn og generelt søkt på nettet, men føler meg ikke helt tilfreds med informasjonen jeg finner. Jeg er i hovedsak ute etter en 3-sesong sovepose, hvor bruken er i skogen med  hengekøye og telt, men som også fungerer på Hardangervidda (nytt krumspring for året) om sommeren. Prismessig tenker jeg rundt 2000,-. Er ca 173cm høy og veier 85kg. Min erfaring rundt dette emnet strekker seg til Helsport Alta, som for meg er en god pose, men oppleves noe "trang" da jeg liker å vri meg litt. Største minuset er selvfølgelig plassen den tar oppi sekken. Foreløpig har jeg kikka litt på Mammut Kompakt/Nordic/Perform Fiber, men ser mange her inne anbefaler blant annet Warmpeace. 

Det jeg lurer på er hvorvidt valget bør være dun eller syntetisk? Når det kommer til vekt og volum er dun å foretrekker, men er det dumt å ha en dunpose i hengekøye om det blir rått om natten?

Endret av Fredrik L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med en dunpose med et mer robust og fuktavvisende ytterstoff som f. eks. Helsport Rago Down? Ungene har juniorvarianten av denne, den ser ut til å holde stand mot fukt bedre enn «lettvektsposer». Tror det er 30D nylon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (13 minutter siden):

Hva med en dunpose med et mer robust og fuktavvisende ytterstoff som f. eks. Helsport Rago Down? Ungene har juniorvarianten av denne, den ser ut til å holde stand mot fukt bedre enn «lettvektsposer». Tror det er 30D nylon..

Takk for tipset, den skal sjekkes ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (4 minutter siden):

Hva med Warmpeace viking 600 eller 900

dunpose, ekstra bred og og fås i forskjellige lengder og bredder

 

edit. Så etterpå at du hadde sett på denne.

Har det. Warmpeace står foreløpig øverst på lista, men er usikker på dunpose ift fuktighet. Dessuten er HPT utsolgt for begge disse i wide utgavene 😏 Tror de 10 cm ekstra er å foretrekke for min del. 300 er på lager, men ser ingen grunn til å gå ned ett hakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olamann skrev (20 timer siden):

Jeg har Warmpeace Viking. Ikke voldsomt fornøyd med løsningen de har valgt på kragen, men man får vel det man betaler for.

Den fungerer greit til 3-sesongs bruk synes jeg, men blir ikke like tett som på en fullblods vinterpose med borrelås i krageendene.

 

Forøvrig synes jeg viking er relativt romslig i passformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik L. skrev (20 timer siden):

Hva er du misfornøyd med?

Det er sikkert flisespikkeri, men kragen strammes ved hjelp av en enkelt strikk, som også oppleves som ganske billig. Denne blir også ganske lang, og kan oppleves som litt irriterende. 

Jeg har ikke voldsomt mye å sammenligne med, men den ble kjøpt inn fordi Mammut Kompakt MTI ble for tung å drasse på på lengre turer. Der strammes kragen med to tråder i stedet for denne strikken. Det blir både tettere rundt kroppen, og mindre som henger og slenger rundt. Glidelåsen er også av bedre kvalitet.

Men som sagt, Warmpeace er vesentlig billigere enn andre dunposer, og man får jo det man betaler for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (36 minutter siden):

Den fungerer greit til 3-sesongs bruk synes jeg, men blir ikke like tett som på en fullblods vinterpose med borrelås i krageendene.

 

Forøvrig synes jeg viking er relativt romslig i passformen.

Posen som sådan fungerer bra, men både kvalitetsfølelsen og systemet på kragen er ganske mye dårligere enn på synt-posen min (se over). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olamann skrev (49 minutter siden):

Men som sagt, Warmpeace er vesentlig billigere enn andre dunposer, og man får jo det man betaler for.

Dette gjelder ikke Solitaire-serien, den er et hakk eller to mer forseggjort enn Viking-serien. Jeg har prøvd begge, og eier i dag 2 Solitaire-poser, 250 og 500, som fungerer bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i samme situasjon som deg nylig. Har også Helsport Alta, som jeg syns er litt for trang, da jeg også liker å vri meg (og aldri sover på ryggen). Dessuten er den egentlig i kaldeste laget i fjellheimen, selv til sommerbruk.
Jeg endte opp med å bestille en Carinthia Brenta M, som både er romsligere, har mye bedre temperaturspecs (comf. på minus 4,4), veier ca 1800 gram og kostet litt over 1500 kr. Grunnen til at jeg landet på denne er at samboeren min har gode erfaringer med Carinthia Defence 4, som hun fikk i Forsvaret, og som er en lignende militærpose (vel å merke med litt høyere vekt og enda bedre specs). 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olamann skrev (2 timer siden):

Det er sikkert flisespikkeri, men kragen strammes ved hjelp av en enkelt strikk, som også oppleves som ganske billig. Denne blir også ganske lang, og kan oppleves som litt irriterende. 

Jeg har ikke voldsomt mye å sammenligne med, men den ble kjøpt inn fordi Mammut Kompakt MTI ble for tung å drasse på på lengre turer. Der strammes kragen med to tråder i stedet for denne strikken. Det blir både tettere rundt kroppen, og mindre som henger og slenger rundt. Glidelåsen er også av bedre kvalitet.

Men som sagt, Warmpeace er vesentlig billigere enn andre dunposer, og man får jo det man betaler for. 

Jeg kan se at det kan oppleves som irriterende, ja👍 Spent på hvordan Pajak posen er 🙂

uendelig skrev (1 time siden):

Var i samme situasjon som deg nylig. Har også Helsport Alta, som jeg syns er litt for trang, da jeg også liker å vri meg (og aldri sover på ryggen). Dessuten er den egentlig i kaldeste laget i fjellheimen, selv til sommerbruk.
Jeg endte opp med å bestille en Carinthia Brenta M, som både er romsligere, har mye bedre temperaturspecs (comf. på minus 4,4), veier ca 1800 gram og kostet litt over 1500 kr. Grunnen til at jeg landet på denne er at samboeren min har gode erfaringer med Carinthia Defence 4, som hun fikk i Forsvaret, og som er en lignende militærpose (vel å merke med litt høyere vekt og enda bedre specs). 
 

Så du nevnte den her inne tidligere. Den posen jeg har bestilt er noen cm videre enn Alta. Warmpeace kan bestilles i wide på 90cm, noe som kan bli en smule stort igjen. Å velge sovepose ble mye vanskeligere enn jeg så for meg 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/3/2020 at 4:57 PM, Fredrik L. said:

Da var posen kommet👍Meget hyggelig å få med en liten overraskelse med på kjøpet! Stor tommel opp for HPT!

Bare å glede seg til å få teste posen🙂

20200603_165118.jpg

20200603_170718.jpg

Oppdater gjerne etter du har fått testet denne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har fått testet posen noen netter på skauen nå, både ved varme netter og ved litt kjøligere netter. Posen lever absolutt opp til forventningene så langt. Nå i helga ble det litt kjølig i løpet av natta, så jeg tok på meg ett tynt lag med ull og dro opp glidelåsen i bunnen for lufting. Det funka knall med tanke på regulering av varmen. Gleder meg til å teste posen til høsten 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.