Gå til innhold
  • Bli medlem

Coldsoaking. Matlaging med kaldt vann


Billington

Anbefalte innlegg

Det høres utrolig kipt ut, men er det noen som har erfaring med Coldsoaking? 

Det er enkelt nok. Man lager mat ved å la det ligge i vann over lenger tid uten bruk av gass eller energi til oppvarming. 

Er det noen som har testet denne måten å lage mat på tur? Hva har du i så fall laget? 

Jeg skal gi det et lite forsøk, uten at jeg har stor tro på at jeg blir frelst, men jeg kan se for meg at det er litt deilig og slippe å drasse rundt på et kjøkken. 

Endret av Billington
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest om kaldgrøt, men aldri laget det. Det skal visstnok gå å lage kald havregrøt. Har tidligere mest lest om bløtlegging for å spare koketid på f.eks ris.

Lagde en gang noen energi barer som bare skulle stå i kjøleskapet til de ble faste. Der var prinsippet at havregryn i blandingen trakk ut væske fra blandingen av hovedsakelig kakao, kokosmelk og peanøttsmør....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kald havregrøt fungerer fint ja. Har spist det noen ganger. Alt som er naturlig går som regel greit. Ris som du sier. Det tar bare lenger tid, men da er tanken at man gjør det klart på morgen, legger det i sekken før man går, så er det klart til middag når du kommer frem til camp. 

 Jeg prøvde ertestuing tidligere i dag. Det fungerte greit det. Lot det stå i litt over en time, så ble konsistensen grei nok, men jeg tror jeg dropper ertestuing på tur. Kald ertestuing lukt var ganske brutal. haha






 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt rundt på nettet. Noen mener det ikke går an å bruke denne metoden for pasta. Andre bruker metoden for "Mac & cheese" blandinger. Tror First Price Pasta Formaggio er en mulig kandidat til metoden i Norge. Uten å ha prøvd selv.

Det går forresten fint an å spise store havregryn som har vært dynket i vann. Men hvis du vil ha grøt konsistens, tror jeg du må kjøpe lettkokte havregryn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Øyvind Hellenes said:

Kan sjå appellen på lengre turar i varme strøk, men ellers nei takk.

Enig, dette faller utenfor mitt begrep av "mat". Jeg kan gå med på å kalle det "næring" :-)
For min del er det å fyre opp kjøkkenet og lage god og forhåpentligvis velsmakende mat et høydepunkt når man har slått leir og satt opp teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (På 2.6.2020 den 10.10):

Enig, dette faller utenfor mitt begrep av "mat". Jeg kan gå med på å kalle det "næring" :-)
For min del er det å fyre opp kjøkkenet og lage god og forhåpentligvis velsmakende mat et høydepunkt når man har slått leir og satt opp teltet.

+1. Eneste motivasjon jeg har til å utforske cold soaking er om det skulle bli totalt ildforbud som det var for noen år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

sakser noe jeg skrev  en annen tråd just nå 

Har nok blitt litt "mote" de senere år blant gram-jegere. Har sett flere som går sånne langdistanseturer i USA som PCT, CDT, AT m.fl. (link) som sverger til s.k. "Cold soaking" (på norsk: "kaldbløting", det fant jeg på nå, eller kanskje bare "svelling"!) for å slippe å bære brenner og drivstoff (stoveless hiking).

For "oss andre" kan slik "kaldbløting/svelling"  være relevant for å spare litt drivstoff på langtur. Legge fryse-/tørket mat til svelling en stund før man gir det et raskt oppkok og lar det trekke litt (av varmen), som et alternative til 10-12 min koketid for eksempel.

 

  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.