Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok med 2 soveposer?


Anbefalte innlegg

Hei! Min eldgamle sovepose er utslitt så jeg tenkte skaffe meg ny. Men, i tråd med tiden vi lever i så vil jeg ikke ende opp med å ha veldig mange soveposer, så tenkte at ideelt så kan jeg klare meg med 2 soveposer. Tenkte da en syntetisk 3-sesongspose av god kvalitet som jeg kan ha med meg på lengre turer som jeg gjerne går på sommeren (1-2 uker til fjells) i tillegg til en vintersovepose som jeg har med meg på helgeturer.

Tanken bak syntetisk sovepose er at det, ifølge hva jeg har lest, takler godt potensiell fukt på lange turer. På kortere turer er ikke fukt et så stort problem, derfor dunsovepose til vinterturene, som for min del stort sett bare er helgeturer.

Tanker om dette? Er det realistisk å klare seg med bare 2 poser? Eventuelt kan jeg gå for dun på 3-sesongsposen? Ville vært fint med lavere vekt og bedre plass på turene som varer flere uker, men om jeg kan la være å eie så sinnsykt mye utstyr så vil jeg gjerne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skrotnissen skrev (9 timer siden):

Tanker om dette? Er det realistisk å klare seg med bare 2 poser? Eventuelt kan jeg gå for dun på 3-sesongsposen? Ville vært fint med lavere vekt og bedre plass på turene som varer flere uker, men om jeg kan la være å eie så sinnsykt mye utstyr så vil jeg gjerne det.

Det kommer litt an på sekkevolum og hvor tungt du vil bære.

Jeg liker ikke å drasse på mye vekt, så på ukesturer på sommeren bruker jeg en lett 45-liters sekk, og det hadde nok ikke gått uten en egen dedikert sommerpose. Jeg bruker da en T-lim 0° dunpose på 600g som komprimeres ned til ca. handballstørrelse. En fiberpose med samme varmeegenskaper vil vel veie rundt 1,2kg og pakkes ned til rundt 40x20 vil jeg tro. 

Så oppsummert har jeg endt opp med tre forskjellige poser: en sommerpose, en tresessongspose som brukes til fotturer resten av året, samt en vinterpose som brukes med pulk.

Alle posene mine er av dun, og jeg har vendt meg til å bruke enhver anledning til å lufte og tørke soveposen. Heng den opp i et tre i pauser i oppholdsvær, finner du ei åpen bu med vedovn så ta en times pause der, etc. etc. Det går som regel greit.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (1 time siden):

Det kommer litt an på sekkevolum og hvor tungt du vil bære.

Jeg liker ikke å drasse på mye vekt, så på ukesturer på sommeren bruker jeg en lett 45-liters sekk, og det hadde nok ikke gått uten en egen dedikert sommerpose. Jeg bruker da en T-lim 0° dunpose på 600g som komprimeres ned til ca. handballstørrelse. En fiberpose med samme varmeegenskaper vil vel veie rundt 1,2kg og pakkes ned til rundt 40x20 vil jeg tro. 

Så oppsummert har jeg endt opp med tre forskjellige poser: en sommerpose, en tresessongspose som brukes til fotturer resten av året, samt en vinterpose som brukes med pulk.

Alle posene mine er av dun, og jeg har vendt meg til å bruke enhver anledning til å lufte og tørke soveposen. Heng den opp i et tre i pauser i oppholdsvær, finner du ei åpen bu med vedovn så ta en times pause der, etc. etc. Det går som regel greit.

 

Hvilken del av landet holder du til på? Jeg bor nemlig på vestlandet og ser for meg at jeg i perioder ikke vil ha mulighet til å lufte posen så veldig ofte om det feks regner flere dager i strekk og jeg er på telttur. Men når jeg tenker meg om, så er det kanskje ikke da jeg aller helst vil på lengre telttur, så kanskje det ikke er et problem. Og det frister å kunne ha alt i dun, for av det (ganske begrensede) jeg har sett av syntetiske poser så tar de STOR plass, og plass i sekken er stort sett begrensningen for min del

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger veldig godt tankegangen din og tror absolutt dette er realistisk, dersom du ikke synes +0,5 kg på soveposen kontra en dedikert sommerpose er avskrekkende. På de kaldeste vinterturene kan du vurdere om du kan bruke begge posene i et 2-lagssystem, i så fall kan det være verdt å sjekke på forhånd at de passer noenlunde godt sammen. Mange klarer seg ypperlig med en 3-sesongspose til lengre sommerturer, de fleste av oss kan fint spare inn en halvkilo et annet sted på utstyrslista. Eller på kroppen om man skal være helt ærlig ;-) 

Dette ble for så vidt veldig generelt, om du opererer med veldig lange dagsetapper og eventuelle kroppslige begrensninger tilsier at du bør bære så lett som mulig, så kan du se bort fra mine tanker. Men siden du har klart å slite ut en eldgammel sovepose uten å falle for fristelsen til å investere i andre samtidig, vil jeg anta at en høykvalitets 3-sesongspose uansett blir en oppgradering 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrotnissen skrev (2 timer siden):

Hvilken del av landet holder du til på? Jeg bor nemlig på vestlandet og ser for meg at jeg i perioder ikke vil ha mulighet til å lufte posen så veldig ofte om det feks regner flere dager i strekk og jeg er på telttur. Men når jeg tenker meg om, så er det kanskje ikke da jeg aller helst vil på lengre telttur, så kanskje det ikke er et problem. Og det frister å kunne ha alt i dun, for av det (ganske begrensede) jeg har sett av syntetiske poser så tar de STOR plass, og plass i sekken er stort sett begrensningen for min del

Jeg holder til ved trøndelagskysten, og her er det ikke alltid penvær hele tiden. Men ukesturene legges som regel til fjellområder lenger inn i landet. Og så må jeg bare innrømme at dersom langtidsvarselet viser bare dårlig vær, så finner jeg på noe annet. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 soveposer? Trodde det var 2 soveposer alle hadde jeg, en 3-sesong og en vinterpose.

Jeg har aldri eid mer enn 2 soveposer samtidig. Er det ett behov her jeg har gått glipp av i hele min friluftskarriere  ? 🤷‍♂️🤔🤷‍♂️
 

Jeg har en 3-sesongs (warmpeace viking 600), som jeg synes er passe varm ned til noen få minusgrader. Denne har hel glidelås, og kan brukes som dyne på varme sommerdager.

Så har jeg en tykk Cumulus Alaska til vinterbruk.

Klarer du å bære 3-sesongsposen på høsten og våren, klarer du det ihvertfall på sommeren!


Jeg har aldri savnet syntetpose, for jeg sover i telt og prøver å ha god regnhygiene. Men en 3-sesongspose veier uansett ganske lite, så den kunne like gjerne vert syntet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 timer siden):

2 soveposer? Trodde det var 2 soveposer alle hadde jeg, en 3-sesong og en vinterpose.

Jeg har aldri eid mer enn 2 soveposer samtidig. Er det ett behov her jeg har gått glipp av i hele min friluftskarriere  ? 🤷‍♂️🤔🤷‍♂️
 

Nå er det jo ofte stor forskjell på juli og oktober her i landet, så mange foretrekker nok en liten og lett pose til sommermånedene og en varmere tresessongs til kalde høst- og vårnetter. 😊

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en dunpose med t-lim 0 og en med t-lim -10, begge ganske smale. Planen er å kjøpe expander til den varmeste slik at jeg kan bruke dem som to-posesystem. Jeg har litt vondt for å se for meg at en sommerpose i dun ikke vil tåle 1-2 uker på tur uten å kollapse/miste vesentlig isolasjon, kun basert på kondens fra omgivelsene og kroppen. Men dette har jeg ikke førstehåndskjennskap til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte meg en Helsport Rago Down til 1999 hos XXL nå. Rekordbillig ifølge Prisguiden. Vet ikke om denne er bedre eller dårligere enn Warmpeace Viking 600, men ser den ikke er like varm i alle fall. Usikker om jeg ender med å beholde den, eller gå for Warmpeace Viking 600.

Plusset med Helsport sin er kanskje at den har vannavvisende ytre? Aner ikke om Viking 600 har det. Og kanskje er den mer komprimerbar? Jaggu ikke lett å velge sovepose.

I tillegg var jeg usikker om jeg burde ha Long eller Standard. Jeg er 185 cm, og Standard står det personlengde 185 cm, men er vel ofte greit med noe ekstra? Aner ikke om "Personlengde 185 cm" betyr at jeg SÅVIDT får plass nedi eller om det betyr at det også er lagt inn en ekstra 5-10 cm klaring for at jeg ikke skal bli presset sammen 🤪

Endret av Skrotnissen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra pris på  Helsport Rago Down. .. og i den sammenheng det er greit å være oppmersom på at Rago Down Posene har 75 cm bredde (Samme som ME Helium posene),gitt de trådene som nylig har vært rundt bredde på posen & komfort. 

Rago og Rago Lady: (Rago i long utgave har 80 cm skulderbredde)

image.png.f014a89590cb9d0238d5e2d4dbd774d1.pngimage.png.6e0cde09fe09287cc93b1b71936f8b81.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er en av dem som også bruker 2-posesystem. Vinterposer er alle store, tunge og volumiøse i større eller mindre grad - og så har de begrenset anvendelighet tross alt

En litt varm  3-sesong pose kombinert med en lun sommerpose vil holde til vanlige vinterturer ned til -20-25 C. Jeg har begge i syntet etter å opplevd våt dunpose. Elginnne som er en frysepinne har en dun 3-sesong og en fiber 3-sesong som hun kombinerer til vinterpose. Hun ville fryse uansett i en sommerpose om sommeren. Faktisk har hun en gammel Ajungilak fiber super vinterpose. Den er stor og tung og fylder enormt og utslitt og lukteer selvdød soldater. Den er i realiteten kassert, men er da i kjelleren enda. 

For varm pose om sommeren i varmttelt løses som regel ved å åpne glidelåsen oppe og nede eller åpne helt og bruke posen som dyne.

Helsport har visst en vinterpose, som i realiteten består består av 2 poser: en Sommer og kraftig 3-sesong. de ville jeg se nærmere på.

Ved personlengde 185 cm ville jeg så avgjort ta en pose som er lenger for ikke å ligge og gnikke hodet og føtter mot posen og ha den i "spenn".

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrotnissen skrev (8 timer siden):

Bestilte meg en Helsport Rago Down til 1999 hos XXL nå. Rekordbillig ifølge Prisguiden. Vet ikke om denne er bedre eller dårligere enn Warmpeace Viking 600, men ser den ikke er like varm i alle fall. Usikker om jeg ender med å beholde den, eller gå for Warmpeace Viking 600.

Plusset med Helsport sin er kanskje at den har vannavvisende ytre? Aner ikke om Viking 600 har det. Og kanskje er den mer komprimerbar? Jaggu ikke lett å velge sovepose.

I tillegg var jeg usikker om jeg burde ha Long eller Standard. Jeg er 185 cm, og Standard står det personlengde 185 cm, men er vel ofte greit med noe ekstra? Aner ikke om "Personlengde 185 cm" betyr at jeg SÅVIDT får plass nedi eller om det betyr at det også er lagt inn en ekstra 5-10 cm klaring for at jeg ikke skal bli presset sammen 🤪

har rago i long, er 186cm. synest det må være long utgaven , alså 200cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også bare to poser. Ein 3-sesong i kunstfiber som holder ned til frysepunktet, og åpnes opp for å brukes som dyne på sumarstid.

No ser eg også på å gå over til 2-posesystem der posene er kompatible med kvarandre, som beskrevet av fleire over. Tenker da å gå for ein god 3-sesong dunpose som kan benyttes tidlig vår til sein høst for utenom på de varmeste sommerdagene. Suppleres med ein fiberpose som kan trekkes utenpå 3-sesong dunposen for bruk på vinterstid, og aleiene for bruk på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To poser her også, begge i ren syntet fra Mountain Hardwear. Robust løsning for den fuktige Velstandslufta!

En 3 sesonger som er komfortabel ned til et par-tre blå + en dedikert vinterpose som eventuelt kan suppleres med jervenduk eller et formsydd fleecepledd på de kaldeste dagene. Posene brukes om hverandre året rundt alt etter som....

2-3 grader og vind i sommerfjellet føles igrunnen like kaldt ut som 2-3 grader og vind i februarnatta ved kysten, så hadde ikke gått langt til fjells med en ren sommerpose. Er det for varmt ligger eg oppå posen og spreller :) Enig at det kan være litt overkill på de varmeste dagene i lavlandet, men der er heller ikke vekta så kritisk med færre høydemeter å forsere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.