Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til rimelig og greie vandrestaver


Fomle

Anbefalte innlegg

Etter en litt småtrøblete dagstur i går (dårlig kondis + varme + et litt kjipt kne) så dukket tanken på vandrestaver opp igjen. I utgangspunktet har jeg aldri sett for meg å gå med staver,  men innser jo at det kan være grei støtte/hjelp i rett type terreng. Trøblete kne blir visst ikke bedre med årene...  Etter å ha lest her inne så har jeg jo også innsett at det kan ha sine fordeler i dersom man skal sette opp tarp selv om det ikke er så ofte jeg drasser det med på mine dagsturer. 

Ville derfor sette pris på tips til OK vandrestaver som ikke koster skjorta og som kan henges på sekken når de ikke er i bruk (teleskop eller sammenleggbar). På den ene siden vil jeg ha noe som ikke bryter sammen på første tur, men på den annen side har jeg ikke lyst til å legge alt for mye penger i det før jeg ser om det virkelig fungerer for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble fryktelig glad i gipron skistavene mine. Teleskopstaver med flicklock system.. ble ganske fornøyd når jeg fant dem i gåstaver også, ikke de letteste men solide, og ikke de aller dyreste .. gipron 749 trekking eller noe slikt er navnet ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid vandre staver i fjellet. De er tredelte, teleskop. Jeg hadde et uhell en gang da jeg mistet balansen og lente meg for hardt på den ene staven. Her var låsesystemet for svakt så den klappet sammen. Så pass på at du får et par med solid låsemekanisme. Selv om jeg ramla gikk det bra, litt forslått og med bulk i termosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig erfaring med fliplock (hva pokker kaller man det på norsk) både på staver og kamerastativ. På vandrestaver har det lett for å hekte seg i småkvist og tjafs, og det blir fort slarkete. Jeg synes skrulås fungerer best, der du vrir to ledd mot hverandre for å åpne og låse. Jeg har Leki og Komperdell vandrestaver, begge har vært gode, men Komperdell virker et hakk over kvalitetsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også vurdere om du vil ha en eller to staver. Én stav hjelper veldig bra, og gir god støtte, særlig i bakker og skrått terreng. Jeg synes to staver blir litt uhåndterlig og upraktisk, men det kommer jo an på hvor dårlige knær/bein man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (1 time siden):

Du bør også vurdere om du vil ha en eller to staver. Én stav hjelper veldig bra, og gir god støtte, særlig i bakker og skrått terreng. Jeg synes to staver blir litt uhåndterlig og upraktisk, men det kommer jo an på hvor dårlige knær/bein man har.

Tror jeg må gå for (og med) to og prøve meg litt fram. I verste fall kan stav nr. 2 henges på sekken i forsøksperioden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse https://alpkit.com/collections/walking-poles/products/shox-twins har fulgt min kone på 4000 km fra Stiklestad til Roma, så de har åpenbart fungert. Selv bruker jeg disse https://alpkit.com/collections/walking-poles/products/carbonlite-pair når jeg en sjelden gang bruker staver.  Nå er krona svak, såd e er ikke like rimelige som da de ble kjøpt (kona sine gikk under 350-kronersgrensen som gjalt da), men jeg synes de har en ok pris, og har ikke noe å utsette på kvaliteten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha brukt disse hardt nesten daglig siden 2017, sommer som vinter, kan jeg stå inne for kvaliteten på disse:

https://eu.blackdiamondequipment.com/en_NO/trekking-poles/trail-ergo-cork-trekking-pole-BD1121530000ALL1.html
 

Har ergonomisk korkhåndtak, veier 504g paret og fås til rundt 800,- på tilbud. Jeg har ikke hatt noen problemer med låsesystemet og tuppene ser ikke slitt ut i det heletatt. Håndtak og stopper holder stand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.