Gå til innhold
  • Bli medlem

Jegerprøven. Råd/tips


thopet

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeger prøven er ikke vanskelig!

Det man må gjøre er å pugge ett lite hefte med lover.

Det lønner seg også å lese et lite hefte med dyr og fugler som man får på kurset.

Hvis man kan lovene er det i seg selv nok til å klare prøven.

Kan man da i tillegg dyr og fugler så går prøven veldig greit!

Skyte situasjoner er også veldig viktig å kunne, men det lærer man på kurset.

Går man på kurs og følger med der og leser det jeg har sagt over er det ingen problermer

med å klare prøven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegerprøven er ikke vanskelig, men det er faktisk en del som stryker. Hvis du jobber med stoffet og følger med på kurskveldene bør det gå greit. Sjefstabben er å tro at du kan alt fra før..

Helt enig! Og de som stryker skylder ofte på alle fugle spørsmålene... Men man kan ha 10 feil, og der er ikke 10 spørsmål om fugler :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å jakte storfugl med børse (når de sitter i ro så klart)?

Hva kalles den delen man må fjerne fra våpenet når det ikke er i bruk?

Hva vil "Kaliber" si?

Hvordan skal felt vilt ( for eksempel rådyr) behandles etter det er skutt?

- Har mange andre spørsmål :D Siden jeg ikke kan så mye er det KONGE å kunne få hjelp :mrgreen:

Thom P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å jakte storfugl med børse (når de sitter i ro så klart)?

Hva kalles den delen man må fjerne fra våpenet når det ikke er i bruk?

Hva vil "Kaliber" si?

Hvordan skal felt vilt ( for eksempel rådyr) behandles etter det er skutt?

- Har mange andre spørsmål :D Siden jeg ikke kan så mye er det KONGE å kunne få hjelp :mrgreen:

Thom P

1. Det er lov å skyte storfugel som sitter i ro.

2. Den delen du må ta vekk fra våpenet når det ikke er i bruk heter sluttstykke ( på rifle).

Forskjefte på halge.

3.Kaliber er betegnelsen på hva slags amunisjon som skal brukes i våpenet.

Man kan også si at kaliber er størrelsen på kula.

( Dette ble sikkert litt rart forklart)

Eksempel 6.5 x 55 er det kallibre som er det minste kallibret som det er lov til å bruke på storvilt jakt.

308 er hakket sterkere og 30-06 er enda større.

4. Det første man skal gjøre er å vomme ut dyret, det finnes mange slaktekurs rundt om kring. Og jeg anbefaler deg å være med på ett slikt kurs, hvis du ikke kan ha med deg en erfaren jeger på jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiri skrev:

3.Kaliber er betegnelsen på hva slags amunisjon som skal brukes i våpenet.

Man kan også si at kaliber er størrelsen på kula.

( Dette ble sikkert litt rart forklart)

Eksempel 6.5 x 55 er det kallibre som er det minste kallibret som det er lov til å bruke på storvilt jakt.

308 er hakket sterkere og 30-06 er enda større.

Den riktige definisjonen på kaliber er : Kaliberet i en rifle er avstanden mellom to motstående bommer ! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaliber på hagle er litt innfløkt. kaliber 12 vil si at du kan lage 12 runde blykuler med samme diameter som innvendig løpsdiameter (18,52mm) av et pund bly. Kaliber 20 vil si at du kan lage 20 blykuler med samme diameter (15,62mm) som løpet av ett pund bly. Kaliber 12 er altså større enn kaliber 20.

Ikke så lett å gjette seg fram til akkurat!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bit deg merke i de artene som har distinktive forskjeller, som tiurens hale, røyas hale opp mot orrfuglenes haler og deres respektive størrelser. Bekkasinene er også grei å vite forskjellen på, og oter, mink, og røyskatt. Bit deg merke i centimeterlæren, den er svært hjelpsom. Og som andre har sagt, andefugler og gjess er viktige, og desto vanskeligere.

Ellers går mye av seg selv. Paragraf 19 gjelder nær sagt over alt annet i jaktsammenheng så tenk at det skal være så humant som mulig hvis du noen gang står fast på prøven.

Det finnes også mange sider hvor du kan ta vanskelige jegerprøver på nett, strykprosenten er høyere der har jeg erfart, men du får se hvor skoen trykker og hvilke områder du må pugge mer på, samtidig som du får korrektert det du "vet" feil.

Lykke til på prøven, og velkommen som jeger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok jegerprøven med eksamen for ca en måned siden.

Var i overkant av 20 stykker på kurset. Etter at karen hadde rettet alle besvarelsene, kalte han oss inn igjen. Han gikk så til bort til en person, klasket et nytt svarark i pulten og sa; "Du tar den på nytt, dere andre har bestått" :lol:. Litt småkjipt gjort kanskje, men sier litt om hvor (lite) vanskelig det er. I tillegg betaler du for to forsøk når du betaler eksamensavgiften, og skulle man stryke på andre forsøk også er instruktørene ofte ikke så flinke å telle :wink:

Som mange sier går mye på sunn fornuft i forhold til human jakt og sikkerhet, mens spesielt artene er viktig å sette seg godt inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegerprøven er der for å gjøre jakta sikrere og bedre. DET burde være grunnen til å lese til jegerprøven. Skal man jakte finner man interessante og lærerike ting i hele "pensum"... Jeg synes ikke man bør legge opp til å lese så lite som mulig. Det er tross alt livsfarlige våpen det er snakk om, og hvilke arter som man har lov til å jakte på/hvilke som er fredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det en burde tenke på er at jegerprøven er det staten krever av kompetanse for å jakte.

Nå har jeg bare vært gjennom den gamle utgaven av jegerprøven men:

--Det er LITE om våpen og sikkerhet. Jeg har flere ganger blitt redd på skytebanen når ferske jegere kommer.

Vær ydmyk og spørr. Det er veldig forskjellig kultur på våpenhåndtering rundt om kring. Noen er veldig strenge og andre håper på at sikringa holder. Alltid er det bedre å være på den HELT sikre siden. Våpen er jo dødlige (ellers hadde jeg ikke eid noen i alle fall).

--Det er ingneting om hva en skal gjøre med felt vilt. Det er litt ikke veldig kult når du endelig etter masse slit har greid å skyte noe og så aner du ikke hva du skal gjøre for å få mat ut av det.

--Skytetrening er viktig. En burde kjenne våpenet og kunne skyte med det. Det gjør du ikke etter 15 skudd på kurset.

--Når du er ferdig med prøven og lurer på noen er det lov å slå opp i bøkene igjen. En trenger ikke plage forum med ting som står i bøkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.