Gå til innhold
  • Bli medlem

Forcemaster BX 14-40gr eller 10-30gr


Fredrik L.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har bestilt én Forcemaster BX 9 fot 10-30gr, men fikk tilsendt én Forcemaster BX 14-40gr. Spørsmålet mitt er da om jeg bør bytte den siden jeg stort sett bruker sluker/spinnere i 10-14gr, dog mest 14gr.

Endret av Fredrik L.
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg ville byttet. Tror du vil oppleve at stanga blir som en stokk, og vanskelig å spenne opp under kast. Men jeg synes forsåvidt 10-30 også høres litt stivt ut dersom du ikke bruker sluker tyngre enn 14 gram. Men den er bedre enn 14-40-stanga

Endret av Bjørn J
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik L. skrev (48 minutter siden):

Hei.

Jeg har bestilt én Forcemaster BX 9 fot 10-30gr, men fikk tilsendt én Forcemaster BX 14-40gr. Spørsmålet mitt er da om jeg bør bytte den siden jeg stort sett bruker sluker/spinnere i 10-14gr, dog mest 14gr.

For sluker på 10-14g ville jeg definitivt valgt 240L/270L med kastevekt 3-14g. Mye mer følsomt fiske, og den takler tyngre sluker uten problemer.

Endret av ketilring
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (20 minutter siden):

For sluker på 10-14g ville jeg definitivt valgt 270L med kastevekt 3-14g. Mye mer følsomt fiske, og den takler tyngre sluker uten problemer.

🤔 Er da Shimano generelt stivere enn Abu og Sølvkroken i lavere prisklasser? Selvom jeg har fisket endel, er jeg heller svak på utstyr siden. 

Endret av Fredrik L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja ideell eller ei eg syns ho fungere bra, hive langt med tynn gøt men no er da ikkje så ofte eg bruke Noko under 12 gram da riktignok, hender eg bruka spinner da. Dei er vel lettare.

Men eg ville heller hatt 14-40 enn 3-14, med mindre det er opplevelsen av og fiska som står i sentrum. Hos meg er da vel helst da og få fisk som betyr Noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med å bestille en 3-14gr for sammenligning 👍 Vi fisker vel alle for både opplevelsen og å få fisk. At en 14-40 stang fungerer er ikke selve spørsmålet, for det gjør den. Går mer på hvordan stanga oppfører seg kontra bruken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga kom i posten idag og jeg fikk lurt meg en kjapp tur ut i skauen etter jobb. Kan ikke si annet enn takk til @Bjørn J og @ketilring for gode råd👍 Kastet hverken lengre eller kortere med 3-14gr, men den var lettere å kaste med og vesentlig mer presise kast! 

Var heller ikke feil når denna ruggen beit på 15gr møresilda! 

 

Snapchat-213644428.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.