Gå til innhold
  • Bli medlem

Begynne med fiske??


Reggie

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer litt på om jeg skal gjøre fiske til en del av turene mine. Problemet er bare at jeg har veldig lite erfaring. Som liten har jeg fisket mye på sjøen så eg tror jeg kunne klart å sløye en fisk (med en liten pekepinn fra Youtube først!), men jeg har aldri fisket i ferskvann og aner ikke hvor jeg skal starte. Tror jeg har en fiskestang og noen sluker liggende i boden som ble brukt på sjøen for 15 år siden, men vet ikke om dette er riktig utstyr eller om det er i god stand. Noen som har noen tips til å begynne med denne hobbyen? Jeg begynner som sagt helt fra scratch. Trenger man dupp eller spesielt utstyr? Er det dyrt med bra nok utstyr, eller kan det gjøres på budsjett? Kan man bruke samme utstyr i saltvann som i ferskvann? Hvor kan man regne med å finne fisk, eller hva skal jeg se etter i et vann? Har høydemeteren noe å si? Jeg bor i Bergen sentrum så jeg regner med det er lite i de nærmeste fjellene, men jeg skal gå til Oslo i løp av sommeren og tenker dette kunne vært en fin kilde til mat på veien, i tillegg til hyggelig tidsfordriv så klart. Det er sikkert en haug med andre spørsmål jeg ikke vet at jeg har enda så all informasjon blir satt stor pris på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utstyr trenger ikke være dyrt. Men kvaliteten på utstyret går opp om du betaler mere for det. Ville styrt unna de billigste pakkene som finnes. Men for en 1000 kr så får du både snelle og stang som har ok kvalitet. I forhold til om du kan bruke samme utstyr i saltvann og ferskvann så er det ikke noe som stopper deg sånn sett. Men en bruker generelt sett lettere sluker i ferskvann og har derfor en stang som klarer å kaste lettere sluker. Denne stanga vil da knele når tyngre sluker skal kastes. Generelt sett så brukes 5-15 grams kastevekt stenger eller 7-21 grams kastevekt stenger til typisk ørretfiske. Kastevekta er vekta på slukene du skal bruke. Så om gamle stanga du har i boden stemmer med dette kan du fint bruke den.

Hvor du skal fiske er ikke alltid like lett og si, men marbakken er en plass hvor fiske ofte er(plassen hvor det skrår kraftigere ned til dypere vann).  Ellers så er innos og utos fine plasser.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal slukfiske etter ørret er det Lill-Auren og Spesial som gjelder. Sølvkroken spinnere er også gull verdt. Fargekombinasjonen rødt/kobber og rødt/sølv.Vekt 7-12 gram. Jeg har strengt tatt ikke annet i slukboksen, og trenger det heller ikke.

  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møresilda funker også gull på ørreten og står høyt på lista over sluker her hvertfall.

Når det gjelder stang og snelle har jeg kjøpt to forskjellige ferdig sett fra Abu. En til 5-600 og ett til rundt 1000 lappen (Tornado). Fungerer greit nok til sitt bruk, men min erfaring er at snellene begynner fort å lage ulyd, noe jeg irriterer meg. I år har jeg lagt til noen hundrelapper ekstra og angrer ikke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olamann skrev (På 1.6.2020 den 23.01):

Om du skal slukfiske etter ørret er det Lill-Auren og Spesial som gjelder. Sølvkroken spinnere er også gull verdt. Fargekombinasjonen rødt/kobber og rødt/sølv.Vekt 7-12 gram. Jeg har strengt tatt ikke annet i slukboksen, og trenger det heller ikke.

Bra sluker dette, men jeg tror ikke jeg hadde turt å dra på tur uten minst en grønn versjon av dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et veldig rimelig allroundsett for nybegynnere: https://www.hektapatur.no/aktivitet/jakt-og-fiske/fiskeutstyr-1/solvkroken-fiskesett-allround?gclid=CjwKCAjw8df2BRA3EiwAvfZWaCpxhWdOrbUIJrNf816KG-W0-HN36clxCRID_rhvslSAH_2HE3Hb4hoC3n4QAvD_BwE

Det er av grei kvalitet, og det følger bl.a. med en bok med info om forskjellige typer fiske. Forøvrig trenger du bare noen såkalte snaphvirvler/svivler (kanskje størrelse 12 el. 14), og noen av slukene nevnt over her. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (16 timer siden):

Bra sluker dette, men jeg tror ikke jeg hadde turt å dra på tur uten minst en grønn versjon av dem. 

Jeg har minst en grønn versjon av disse, men det er ikke den jeg får fisk på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olamann skrev (På 1.6.2020 den 23.01):

Jeg har strengt tatt ikke annet i slukboksen, og trenger det heller ikke.

Kjenner nok flere enn 10 seriøse sportsfiskere som er uenig med deg i det gitt !
Og mange sluktester også.
Verken Villmarksliv sin test eller denne støtter teorien din heller
https://www.hooked.no/hooked-tester/beste-sluk-til-orret-test-av-orretsluk-2018

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (4 minutter siden):

Kjenner nok flere enn 10 seriøse sportsfiskere som er uenig med deg i det gitt !
Og mange sluktester også.
Verken Villmarksliv sin test eller denne støtter teorien din heller
https://www.hooked.no/hooked-tester/beste-sluk-til-orret-test-av-orretsluk-2018

I og med at jeg ikke er en seriøs sportsfisker, men en fyr som liker å fiske når jeg er på hytta eller på fjellet, og stikker på en fisketur i Østlandsskogene i ny og ne for å slippe unna kjerring og unger, så blir jeg ikke overraska over det. Men jeg har nå engang fiska i snart 40 år og fått fisk på de fargene like lenge, samtidig som jeg har vært mindre heldig med grønne sluker (og det kan selvsagt være mange grunner til det). Det er altså ikke en teori, men kunnskap bygget gjennom erfaring

I og med at trådstarter er helt fersk burde det vel være innafor,  ja kanskje til og med mer relevant å anbefale det som funker for vanlige folk enn det som funker for seriøse sportsfiskere?

Hva er dine egne erfaringer med ørretsluker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olamann skrev (20 minutter siden):

Hva er dine egne erfaringer med ørretsluker?

Att hva som fungerer kan variere hvor i landet man er, når på sesongen man fisker.
Sluker som fanger glimrende ett sted trenger ikke å være spesielt bra i andre vann.
Du kan jo kikke litt på bloggen til @Bjarne H.S..  ( https://bjarnesturblogg.blogspot.com/ )
Han reiser en del rundt i landet og fisker og deler erfaringene på blant annet sluker.
Dvs. ikke bare i vannet ved hytta!

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen habil fisker men deler gjerne noen tanker; ferskvannsfiske er en super aktivitet både til matauk og ikke minst underholdning / tidtrøyte, enten det er telttur eller kveldstur. Du kan gjerne teste både sluk, spinner og mark / dupp. Samme stanga funker til alle ovenfornevnte, så det er bare siste ledd som blir ekstra kostnad når du først har stanga. Slukfiske er både underholdende og spennende, det å fiske seg rundt et større eller mindre vann med 10-30 kast på hvert sted er skikkelig kveldskos. Mark og dupp kan du i prinsippet ha liggende ute en god stund, gjerne i nærheten av leiren mens du koser deg med bål og kveldsmat. Til ferskvann ville nok jeg valgt ei stang som er beregnet til å takle sluker under 10 gram. 

Dette ble svært basic (lengre strekker heller ikke min kunnskap seg ;-) ) men tolket det slik at du gjerne tar imot selv de mest banale tipsene. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (3 timer siden):

Att hva som fungerer kan variere hvor i landet man er, når på sesongen man fisker.
Sluker som fanger glimrende ett sted trenger ikke å være spesielt bra i andre vann.
Du kan jo kikke litt på bloggen til @Bjarne H.S..  ( https://bjarnesturblogg.blogspot.com/ )
Han reiser en del rundt i landet og fisker og deler erfaringene på blant annet sluker.
Dvs. ikke bare i vannet ved hytta!

Jeg er på det rene med at det er variasjoner, men jeg var nysgjerrig på dine egne erfaringer, ikke lenker til en blogg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til enden av snøret, får man like mange preferanser som det finnes typer og fargevarianter. Selv om man varierer mye vil de fleste få noen favoritter som gjerne brukes oftere enn de "beste" ørret fangerene. Disse favorittene får igjen mer brukstid og derfor mest sannsynlig mer fangst 😉 Jeg har én tanke om at ørreten gir det glatte lag i hva du prøver å friste den med hvis det ikke er interessant der og da.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olamann skrev (1 time siden):

Jeg er på det rene med at det er variasjoner, men jeg var nysgjerrig på dine egne erfaringer, ikke lenker til en blogg.

Har i hvert fall med meg Møresilda i 3 farger, Spesial i 3 forskjellige farger, Møreungen Nordlys i farge B + Aura flake i både rød og grønn. Og Spesial i "Fire tiger".  
Men leiter gjerne på nett og sjekker om det ligger anbefalninger fra folk som har fisket i omerådet jeg skal til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg vil slå et slag for mepps-spinnere bronse/svart og sølv/rød. Det var de jeg begynte med og fikk mest på:) Str. 2 og 3 er fint. Suppler gjerne med et par sildesluker...gjerne fargerike...for å kaste lenger og imitere maten til storingene som spiser småfisk:) Suppler med noen skjesluker (flake, sølv/rød , bronse/rød og svart med gule prikker.) Da har du et godt utvalg.

Slutter meg til forslag om innos og utos. Kast på skrå foran deg i vifteform. Ofte lurt å holde seg litt unna vannkanten. Finner du en sluk/spinner som gir deg et par fisk så har du gjerne knekt en kode for vannet, men bett kommer og går og kan være svært kortvarige - særlig i høyfjellet....men når vinden løyer litt, skifter retning, når solen går ned og lyset endrer seg, eller at fjærmyggstabbene plutselig reiser seg....da må du være på pletten. Det betyr egentlig at tålmodighet er en nøkkel.Vurder også haill av noe slag..
 

Spennende å lære å tolke vak når en ikke har fisket mye. Mye hopp og sprett tyder ofte på rikelig med fisk, men kanskje ikke storfiskvann. Ser du derimot lite liv bortsett fra noe som sakte bryter vannflata og skaper søkk når det går ned igjen, er du på sporet etter større fisk. For meg er spenningen ved å gå noen hundre høydemeter til et nytt vann, finne en utkikkspost, lese livet i vannet og sannsynlige godplasser det fineste. Jeg gir meg god tid, super litt urge (obligatorisk:)) , får i meg næring, bytter til tørre klær og ordner telt. 
 

Ikke vær for utålmodig om du får på fin fisk. Bruk brems. La den slite seg litt ut. Ikke bruk for mye makt under landing. Slep inn, ikke lemp. Unngå skarpe steiner.
 

Du trenger ikke superdyrt utstyr for å bedrive fisking, men om du finner ut at du vil vie mer enn litt tid til hobbyen din, vil du kanskje kjenne på at det er fint med ei snelle som er til å stole på, har stabil brems og spoler jevnt. Du vil kanskje også ha ei stang med spenst nok til å nå kaste ut til marbakkene 80+ meter der ute, og du vil spekulere på hva slags sene du skal bruke. Da er du bitt av basillen. Da leter du etter kalkrike områder, vurderer gyteforhold, oppsøker avsidesliggende vann, lytter til rykter, ser på fjellstyresider på nett om utsettingsår og pønsker på om det er marflo eller skjoldkreps i områdene...Du går på langturer i jff-hytter og finner glede i å saumfare hyttebøkene etter tips. Du drømmer deg bort om vinteren på kartsider og håper på lang sommer og lite snø på SeNorge.no. Sørøstlig vind og lummert er ikke dumt, ei heller værskifte, men ingen regler uten unntak når det gjelder ørreten.
 

Dersom du en gang vil ha konkret tips om innkjøp av god stang, snelle og sene som ikke koster skjorta, må du gjerne gi meg en PM. Lykke til med satsingen:)
 

  • Liker 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode tips! Spesielt setter jeg pris på alle tanker om hvordan faktisk fiske, hvor man skal plassere seg i vannet, osv. Som @Lofoten-Møring sier så er det mest banale av tips velkomment! Jeg ble prakket på et lett sett på Sportsdepotet med en 5-6 sluker. Prisen var innafor, selv om jeg kanskje kunne fått noe enda billigere om jeg hadde vært tålmodig. Angående sluker hører jeg anekdoter og meninger som går i mot hverandre i hytt og pine så her tror jeg at jeg bare må prøve meg frem med de jeg har (som innebærer litt variasjon). 

Da sitter jeg bare igjen med to spørsmål. Først, i hvilke vann kan man egentlig fiske? Må jeg se etter en viss størrelse og/eller inn og utløp? Ser for meg at jeg kan stå ved et vann i Bergdsalen og at forbigående fiskere ler seg skakk av at jeg fisker i noe som "åpenbart" ikke kan ha fisk... I tillegg må jeg vell ha statens fiskekort og eventuelt lokale, private fiskekort?

Det andre spørsmålet mitt gjelder kniv. Jeg har en gammel, liten speiderkniv liggende med litt rust rundt skaftet og ellers en del "metalliske", grå flekker på bladet. Er denne brukanes? Jeg må jo ha noe til sløying, men jeg tenker også at jeg vil ha noe litt allsidig da dette blir den eneste kniven jeg tar med meg. I tillegg vil jeg helst holde både pris og vekt så lave som mulig. Jeg planlegger flere langturer (i første omgang blir det Bergen - Oslo) så allsidighet og vekt er viktig.

Endret av Reggie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluker er alltid greit å prøve seg frem med ja. Som folk sier så funker forskjellige sluker på forskjellige steder til forskjellige tider 😅 Har du basisvarene så er du godt på vei til å finne riktig sort uansett.

Små vann uten noe tydelig inn- eller utløp er ofte dårlige fiskeplasser, med mindre det er noen som prøver seg på litt kultivering av vannet med utsetting av fisk. Ellers er det overraskende hvor små pytter, bekker og kulper du kan få fisk i.

Du finner ofte info om fiskekort på nettet, bare å søke på navnet til vannet eller området + fiske eller lignende så dukker det ofte opp noe. Mange grunneiere og statlige/kommunale vann selger fiskekort via inatur.no, så du kan også kikke der. Og spør folk du møter i marka. Spesielt hvis de bærer rundt på fiskeutstyr! De fleste vil nok neppe gi fra seg de aller beste fisketipsene sine til fremmede, men de sender deg heller ikke på villspor.

Kniven høres ut som den kunne trengt seg en omgang med et bryne, men etter det går den sikkert fint å bruke. Greit å ha en skarp kniv når du prøver å sprette opp en sleip fisk ;) 

Endret av Jaahan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke statskort (fisketrygd) for innlandsfiske. Dette ble avviklet for en del år siden. 
 

Ad kniv, så kan du kjøpe en billig Mora-kniv eller tilsv. i en byggevarebutikk. Å rense fisk med sløv kniv er litt kjipt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, høres ut som kniv ikke blir noe særlig problem. Ang. fiskekort: jeg har sett litt på inatur.no, men må innrømme jeg skjønte lite av den siden. Når jeg trykker litt rundt på noen av de område-kortene som finnes på for eksempel Hardangervidden ser det jo ut som flere av de overlapper. Og noen områder ser ikke ut til å være dekket i det hele tatt. Trenger man fiskekort? Uff, er nok litt treig her, men det kan virke som denne delen må inn med te-skje. Hvordan går dere frem når dere er på tur, finner et vann og kjøper/finner ut om dere må ha fiskekort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reggie skrev (1 time siden):

Hvordan går dere frem når dere er på tur, finner et vann og kjøper/finner ut om dere må ha fiskekort?


Dette varierer litt etter hvor man skal. I noen vann er det kanskje fritt frem, mens andre er helt private, og fisking er forbudt for andre enn grunneier. Atter andre kan man altså kjøpe kort i. Sist jeg var på tur (en liten uke siden) dro jeg til et vann som var helt fremmed for meg. Der fikk jeg heldigvis bestilt dagskort via sms. (På tross av dårlig mobildekning.) Dette gjorde jeg mest pga egen samvittighet, ikke fordi jeg regnet det som sannsynlig å bli tatt i kontroll. Å bestille et dagskort via sms er så enkelt som å skrive en kort kode som sendes til et bestemt nummer. Det er gjort på et blunk, og er vel den enkleste måten å få tak i fiskekort på. Men det tilbys neppe alle steder. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er rom for dumme spm.

Jeg er ivrig nybegynner, men kun fått 2 små fisk ...

Hvordan fester man mark/dupp? 

Skjønner duppen kan både være "løs", dvs skli på snøret, og festet fast? 

Fortommen, er det den delen av snøret som er under duppen? Er det en fortsettelse av snøret, eller noe ekstrautstyr en må kjøpe? Hvordan vet en hvor lang den delen skal være?

Skal marken synke til bunn, eller være oppi vannskorpa?

Ser det er utrolig mye ulike dupper isopor i mange varianter, avlange, runde, av tre, de du kan fylle vann i...skjønner ikke helt forskjellen. Har en jeg kan fylle med vann, jeg liker den foedi da kan jeg kaste lengre når den er tung.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
Ingen dumme spørsmål, alle må startet ett sted, og har du ingen å fiske med som har erfaring, så må du jo spørre.
Det finnes mange ulike dupper med ulike egenskaper. Fra de enkleste i tre/plast til dupper som er semiflytende. Til markfiske bruker jeg gjerne enkel dupp med 1-2 meter fra dupp til krok, alternativt "Anders Duppen" som har gjennomgående snøre, og kroken kan da synke ned mot bunn.
Eller du kan bruke bare søkke og la marken bli liggende på bunn, fint i feks elv mens du lager kaffe/mat og stanga fisker for deg.

Fortom er den ytterste ende av snøret, i en annen type enn resten av snøret. Det kan være en liten kort wire for gjeddefiske eller en tynn sene.
Spør også om tips i lokal sportsbutikk, da får du råd om hva som er lurt der du skal fiske.
Ellers så står det mye bra tips i denne tråden.

Men fest sluk, spinner eller dupp med en svivel, det gjør at snøret ditt ikke tvinnes når du sveiver inn. Da er det også lett å prøve ulike sluker/spinnere.
(ikke bruk svivel på markkroken, den festes direkte på snøret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du fisker med en «klassisk» korkdupp, må du bruke et søkke på snøret under duppen, feks et par splitthagl. Det er disse som utgjør kastevekten. Jeg pleier å sette søkket ganske nær duppen, så marken daler sakte gjennom vannet. 
I mange tilfeller er bunnfiske vel så effektivt som duppfiske, feks i elv som det skrives over her. 

Du trenger ingen fortom om du bruker monosnøre. Bruker du multi (flettet) line, ville jeh hatt en monofortom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
6 hours ago, Kristoffer1 said:

Hei!

Jeg skal gå denne turen i sommer (starter derimot i Oslo og skal gå hjem til Bergen), og lurer på hvordan turen og fisket gikk for deg Reggie?

Reggie var sist aktiv tidlig 21 så tviler på at du får no svar.

 

Men når alt kommer til alt er fiske veldig enkelt og det skal mye til for å ikke få litt i sommersesongen, spesielt om man beveger mye på seg.

 

Finnes også mange fine teknikker man kan prøve seg på. Men det enkleste er å holde seg til spinnere i 8 og 9 grams kategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.