Gå til innhold
  • Bli medlem

Bør man prioritere å kjøpe norsk i disse tider - utskilt fra Lett fjelltelt til 2-2,5 per


Per Fredrik

Anbefalte innlegg

Annonse
21 minutes ago, Per Fredrik said:

Bør vi ikke nå kjøpe norsk for å gjøre det lille hver og en kan for å hjelpe våre egne på beina, igjen eller er jeg helt nedsnødd som mener dette?.

Store deler av verden sliter for tiden, ikke bare Norge, et av verdens rikeste land og med et av de beste velferdssystemene for innbyggerne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (30 minutter siden):

Bør vi ikke nå kjøpe norsk for å gjøre det lille hver og en kan for å hjelpe våre egne på beina, igjen eller er jeg helt nedsnødd som mener dette?.

Ikke veldig nedsnødd. Vi skal klare å finne deg! ;) Fra spøk til revolver: Å kjøpe norskutviklede produkter som Helsport m.fl. er ikke noe dumt forslag. Disse "lages" jo ikke i Norge (de utvikles og designes her), men i lavkostland. Og DE trenger jo også en opptur igjen garantert!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (43 minutter siden):

Bør vi ikke nå kjøpe norsk for å gjøre det lille hver og en kan for å hjelpe våre egne på beina, igjen eller er jeg helt nedsnødd som mener dette?.

Jo, men jeg kjøper ikke norskt om andre utenlandske alternativer er bedre til mitt bruk :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvis jeg kunne handlet direkte med fabrikken som syr Helsportteltene, og kjøpt Reinsfjellteltet mitt der (under bordet) + gjort det samme med produsenten av stenger. DET hadde vært DIGG, men hadde jo ikke gitt en dritt til Helsport. Jeg hadde jo spart tusener av kroner, garantert!

... en tanke bare...

;)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (1 time siden):

Ikke veldig nedsnødd. Vi skal klare å finne deg! ;) Fra spøk til revolver: Å kjøpe norskutviklede produkter som Helsport m.fl. er ikke noe dumt forslag. Disse "lages" jo ikke i Norge (de utvikles og designes her), men i lavkostland. Og DE trenger jo også en opptur igjen garantert!

For vår del, så er den største fordelen norsk service apparat og at de repareres/modifiseres her. Helsport service er jo fabelaktige. Føler ikke samme komforten med ymse utenlandske alternativer. Har primært Hilleberg selv, men har meget god erfaring med Helsport sitt service apparat. Mindre erfaring med Bergans, men utelukkende god der også. Jeg tror nok Norsk har noe for seg. Da jeg kjøpte de to siste soveposene falt valget på Helsport fordi jeg vet at de er der hvis jeg trenger dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Jimster said:

For vår del, så er den største fordelen norsk service apparat og at de repareres/modifiseres her.

Helt klart et godt poeng. Helsport, Norrøna, Bergans (og sikkert noen andre) er kjent for sin gode service, selv om produktene deres lages utenlands. Det er utrolig hvor lite varer som faktisk produseres i Norge.
Men mange norske importører tar også ansvar og gir god hjelp, selv om de "bare" er importør.
Å importere en vare selv kan være rimeligere, men hvis man skal reklamere eller trenger hjelp, kan det være problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å velge norskutviklet, eventuelt skandinavisk (flere enn meg som har lyst på en Nortent lavvo?) , gitt at det er et fullgodt alternativ.  Mye nasjonalromantikk iblandet her, men det er jo koselig. Av samme grunner jeg kjøper over disk med mindre det er store penger å spare, og velger norske nettbutikker om det koster over en hundrings. Klær og sko og slikt kjøpes utelukkende over disk. Det må jo prøves på. Setter pris på tryggheten med god service, samt norsk forbrukerkjøpslov. Kan det repareres eller reklameres, så skal det det (noen syntes jeg er rar 😅

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om man støtter noe særlig flere norske arbeidsplasser ved å kjøpe norsk enn ved å kjøpe utenlandsk. Jeg tror mesteparten av arbeidsplassene er i utlandet uansett hvem som sier de har utviklet produktet. Helsport flyttet jo fra Trøndelag nå, og tok med seg 14 arbeidsplasser, ikke veldig mye i den store sammenhengen. Jeg tror det heller er slik at vi er mye mer avhengig av at utlandet ønsker å kjøpe norske produkter, og da først og fremst råvarer. Skulle andre land ha tenkt at det var bedre å kjøpe lokalt ville Norge lett havne i ei lei klemme. Men det er nå bare noe jeg tror da.

Jeg kjøper det jeg synes dekker behov/ønsker enten produktutviklingen skjer i Norge eller andre land, men gjerne via norske butikker og nettbutikker som jo består av er en god del norske arbeidsplasser da. Jeg betaler da litt mer, men har til gjengjeld et veldig sterkt forbrukervern, noe som må (bør) koste penger og fungerer nærmest som en slags forsikring der alle som handler i norske butikker deler på forsikringspremien. Det er gull verdt spør du meg.

 

;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert ganske upopulært av meg å si, men jeg tenker nesten motsatt. Nå casher vi inn fra oljefondet, og de pengene kommer fra utlandet. Vi har vært heldige med godt helsesystem og gode støtteordninger, så vi har ikke særlig store problemer. Jeg ønsker heller å støtte andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (20 timer siden):

Tenk hvis jeg kunne handlet direkte med fabrikken som syr Helsportteltene, og kjøpt Reinsfjellteltet mitt der (under bordet) + gjort det samme med produsenten av stenger. DET hadde vært DIGG, men hadde jo ikke gitt en dritt til Helsport. Jeg hadde jo spart tusener av kroner, garantert!

... en tanke bare...

;)

Godt at du ikke gjør det, for da tjener jo ikke Johan H Andresen pengene han er så i beit for..

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i USA om dagen og jeg kan garantere deg at de folka blir grineglade om dere kjøper amerikansk utstyr iallfall. 30 millioner amerikanere er arbeidsløse nå, så om du investerer i et tarptent eller en zpack så skal jeg love deg at pengene havner et tiltrengt sted. 

Jeg skjønner tanken med å kjøpe norsk, men har egentlig akkurat utstyrsprodusentene som lager friluftsgreier lidd i denne krisen? Friluftsutstyr har jo solgt som hakka møkk. Jeg mener ikke at vi ikke skal støtte norske produsenter, men jeg er bare usikker på om de faktisk har gjort det dårlig nå eller om de faktisk har hatt en bra periode siden friluftsliv og sosial distanse rimer så fryktelig godt med hverandre. 

Jeg er imidlertid veldig for å støtte norske matprodusenter, norske restauranter, norsk reiseliv, alt av små norske bedrifter, særlig treningssentre og nisjebutikker. Jeg tror virkelig det er tiden for å ta både en og to pauser på turen opp til fjellet, samt kjøpe en full middag på begge raster, helst på en lokal sjappe, sove på ei fjellstue på veien hjem, ta med ungene i den lokale klatreparken og kjøpe et drop in på det lokale treningssenteret. 

Endret av Sovjetunionen
  • Liker 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper det produktet som passer meg best og hvis det er to relativt like produkter (funksjon, kvalitet, service, osv) til omtrent samme pris hvor det ene er utenlandsk og det andre er norsk så har jeg en tendens til å velge det norske produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (På ‎29‎.‎05‎.‎2020 den 14.43):

Er det nødvendig å skrive et innlegg som oser av misunnelse . Det var ikke hvor mye penger J. H. Andresen har som var tema. 

Hvis du forsto det innlegget som misunnelse så har du misforstått grundig. Det var et svar til et innlegg om hvor pengene havner. Den der "kjøp norsk-greia" var et poeng tidligere, da Helsport var et familieeid selskap og produserte i Norge. Da ble det faktisk norsk verdiskapning av en slik handel. Nå forsvinner teltkronene dine inn i Ferd/Andresen-systemet, hvor de med sine mange skatteadvokater har bestemt på forhånd hvor mye de skal berike samfunnet med av skattekroner.

Den eneste reelle verdiskapningen man gjør i Norge på et teltkjøp er varehandelen i butikken..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (På 29.5.2020 den 13.57):

Godt at du ikke gjør det, for da tjener jo ikke Johan H Andresen pengene han er så i beit for..

Lompa skrev (25 minutter siden):

Hvis du forsto det innlegget som misunnelse så har du misforstått grundig.

Ironi i skriftlig form er alltid vanskelig og blir lett misforstått😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (På 2.6.2020 den 3.59):

Hvis du forsto det innlegget som misunnelse så har du misforstått grundig. Det var et svar til et innlegg om hvor pengene havner. Den der "kjøp norsk-greia" var et poeng tidligere, da Helsport var et familieeid selskap og produserte i Norge. Da ble det faktisk norsk verdiskapning av en slik handel. Nå forsvinner teltkronene dine inn i Ferd/Andresen-systemet, hvor de med sine mange skatteadvokater har bestemt på forhånd hvor mye de skal berike samfunnet med av skattekroner.

Den eneste reelle verdiskapningen man gjør i Norge på et teltkjøp er varehandelen i butikken..

Jeg visste ikke det, kan du si litt mer om det? Jeg trodde Helsport var helnorsk og biddro til verdiskapning her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (12 timer siden):

Jeg visste ikke det, kan du si litt mer om det? Jeg trodde Helsport var helnorsk og biddro til verdiskapning her. 

Helsport var et familieeid selskap (Helliksen sport=Helsport). Det er en del år siden de la teltproduksjonen ut av landet. For 3-4 år siden solgte Helliksen seg ut, og det var Ferd som overtok med hovedeier Johan H Andresen ("tobakksandresen"). Det eneste som var igjen var en liten administrasjons-/serviceavdeling i Trøndelag. Nå flyttes administrasjonen sammen med Swix på Lillehammer og det eneste som er igjen av rene Helsportstillinger er hun som reparerer teltene..  

Når det gjelder verdiskapning på kapitalen Helsport genererer, så forventer i alle fall ikke jeg at det er rare dråpene som finner veien tilbake til storsamfunnet..  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

De fleste var vel kinesiske produsenter for Helsport!? Men de skal ha, at de så langt har veldig bra servise. Så hun telt-sydama må Tobakks Andresen altså ta vare på.

Globaliseringen har vært omtalt noen ganger av økonomer og journalister nå her i forbindelse med Corona og vanskelighet med leveranser av bl.a medisin og for noen land matvarer. Da har globaliseringen stort sett vært omtalt som i prisippet positivt, fordi i lærebøkene om økonomi står at "produksjonen finner sted der, hvor man er best og mest effektiv til det" Også i min gamle lærebok om Nasjonaløkonomi.

Men vi kjenne vel alle eksempler på voldsomt fall i kvalitet når produksjonene legges til billig land i Østen. (fx. Optimus Nova brenner de første Kina år)

Altså ikke fordi dette er best, men billigst, fordi arbeidene får luseløn, ofte under nesten slaveliknende forhold og evt. barnearbeide og endelig elendig miljø behandling. Transport med containerskip er billig og produktene blir stadig solgt til til ganske høye priser i Vesten. Dette kalles vel profitmaksimering. Sådan er kapitalismen.

Eller var dette nå for politisk for FF?

Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, elgen said:

Men vi kjenne vel alle eksempler på voldsomt fall i kvalitet når produksjonene legges til billig land i Østen. (fx. Optimus Nova brenner de første Kina år)

Enig i alt du skriver, bortsett fra denne setningen. Det er slett ikke automatikk i at kvaliteten faller når vestlige firmaer flytter produksjonen utenlands. Selvsagt finnes det eksmpler på akkurat det, men de seriøse vestlige firmaene har så klare krav og god kvalitetskontroll at produktet er likt det som produseres i vestlige land. Det beste eksemplet jeg kommer på er Arcteryx, som produserer i Canada, Kina og Mexico. Jeg har (eller har hatt) klær fra dem som er produsert i alle disse landene, og de var alle av samme høye kvalitet. Og Arcteryx garanterer selv at kvaliteten er like høy.
Jeg vil protestere mot den myten som sier at alle varer produsert i Asia er av dårlig kvalitet, i det ligger det også fordommer som at asiatiske arbeidere er dårlige rent faglig, de slurver, de bruker elendige materialer osv.

Derimot er jeg helt enig i at de vestlige firmaene som får varene produsert i Asia (eller Sør-Amerika, Baltikum, Afrika eller Wherever), har et stort ansvar for at de som gjør jobben får anstendig betalt, regulert arbeidstid og ellers gode arbeidsforhold og velferdsordninger. Det er blitt bedre, men det er fortsatt en lang vei igjen. Alle skrekkeksemplene fra Foxconn som lager produkter for Apple gjorde et voldsomt inntrykk på mange. Jeg er mer bekymret for de forholdene enn for at kvaliteten er dårligere enn om det var produsert i Vesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (1 time siden):

Jeg vil protestere mot den myten som sier at alle varer produsert i Asia er av dårlig kvalitet, i det ligger det også fordommer som at asiatiske arbeidere er dårlige rent faglig, de slurver, de bruker elendige materialer osv.

Jeg mener heller ikke, at alle varer produsert i billig land nødvendigvis er av dårlig kvalitet. Hvis produsenten klare å spesifisere og fastholde kvalitetskrav - kontroll kan det være nok så bra. Eller bedre enn engelsk slurvet bilproduksjon. Made in Japan er jo blitt kvalitetssymbol, men var det ikke tidligere.

De asiatiske arbeidere er heller fingerferdige og raske! Materiale kvaliteten blir vel som produsenten spesifiserer - og ønsker denne billigst mulig sluttprodukt blir det kanskje knepet på materialerne.

For en del år siden var Polen og de Baltiske lande "billigland". Jysk hadde dengang noen tre klappstoler med "polsk" lakk som ikke tålte fukt eller regn. Nå blir de produsert i Kina med bra lakk.

Vi hører jevnlig om fabriks branner i Østen, hvor mange arbeidere brenner inne, ekstremt lange arbeidsdager, og så kommer ofte totalt manglende miljø og forgiftningskatastrofer forhold ofte i forbindelse med tekstil produksjon. det var en nylig i India.

Jeg har sett dokumentar om beaching og opphugging av skip i Pakistan, Bangaladesh, India som er forbudt nå av IMO men stadig foregår. Hvis man forestiller sig skipsopphugging med skarpt metall, glass, asbest iført lendeklede og tåneglene som vernesko, har man bildet. Jeg har gamle kollegaer som har beached tankship i Pakistan og mente, at det var en sælsom opplevelse. Norge og Nederland er flinke på skipsopphugging under ordentlige miljøforhold.

Men ellers er vi jo dypest set enige.

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.