Gå til innhold
  • Bli medlem

valg av lavvo til årlig guttetur


AndersD

Anbefalte innlegg

Hei. Vi er en kompisgjeng på 6 stk som har gått en årlig sommertur hvert år.  Turene strekker seg over hele sørnorge, i alt av terreng fra skog til 1500m høyde i kuling og snøvær i august. Har de siste 5 årene brukt en enstangs Venor 12 manns lavvo. Alder på denne er ca 20-25år. Denne lavvoen har blitt lappet og sydd en god del gjennom disse årene,  det virker også som at stoffet blir sprøere og sprøere for hvert år. 

Nå ser vi etter en ny lavvo som kan følge oss på disse turene.

- Jeg tror denne gamle bomullslavvoen veier 12-15kg + stenger, så noe lettere kunne vært ideelt. (våt lavvo = 20kg+)

- minst like god slitestyrke som gamle venor. (forventer ikke at de tåler full storm osv)

- vil helst ha klassisk design, uten fortelt osv. 

- må kunne tåle kuling, regn osv. 

- Vi har noen ganger brukt stein på duken for å holde denne fast.

-har ikke fyring inne i teltet, utenom primus. 

-Størrelsen som den gamle venorlavvoen er å foretrekke, da 6 voksne+ 6 100l + sekker tar en del plass. 

 

Har noen tips til hvilken lavvo som bør kjøpes. Har sett på helsport varanger 12-15, noen som kjenner til denne?  Frisport ekstrem har også en, men her tror jeg 10 manns blir for liten og 15 manns for tung og stor. 

Kunne selfølgelig kjøpt ny venor lavvo, men vekt spiller selfølgelig inn, samt pris på rundt 20tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

Hei!

Ser at du ikke har fått noe svar, så jeg kan no gi det jeg har.

Jeg bruker Helsport Varanger camp 8-10 med innertelt med fast bunn.
Jeg gikk bort ifra løs bunn og innertelt, da det er mer trekk fra sidene med dette.

Lufting i toppen er justerbar innefra.

Dette er noe av det letteste du får, å tåler en storm fra egen erfaring. Det bråker mer en bomull i vind. Det har inngangsparti som er god til å holde vann ute, mulighet til å sette sko og en sekk eller 2. vil tro at å gå hakke opp fra 8-10 til 12-14 manns ville passe deg.

Jeg er fornøyd med denne lavvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersD skrev (På 28.5.2020 den 9.40):

Har sett på helsport varanger 12-15, noen som kjenner til denne?

Jeg har en Varanger Camp 12-14 med bunnduk og innertelt som ekstrautstyr, og har ikke noe negativt å si om denne, bortsett fra at den krever litt plass. Selve lavvoen har diameter på 5,15 meter og man må legge 1,30 m for campløsningen. Men det gjør jo også at det er veldig god plass i den, så sikkert super størrelse for 6 gutter.

Har aldri opplevd at den har hatt problemer med vind på de kanskje 50 overnattingene jeg har hatt i den. Det er mange barduneringspunkter og stormmatter som man kan legge steiner eller snø på. Den er også behandlet med flammehemmende materiale, så det går fint å fyre i den. Vi har en vedovn fra Helsport som vi fyrer med.

Den veier vel ca 9 kilo, men ytterduken veier rett under 6 kg så den burde være grei å frakte med seg for en kompisgjeng. 

Har sett at det kan være ganske stor variasjon på prisen, så det kan hende det kan lønne seg å sitte litt på gjerdet og se om det dukker opp et godt tilbud. Jeg ga vel 5.500 for den jeg har (ytterduk + stang på XXL vennefest) men ser f.eks at den kostet ca 7.600 for et år siden. Varianten uten campløsningen kan man få enda litt lavere pris på

Prishistorikk med campinngang:

image.png.5db2acfaf4becf4c02b15b1af719380a.png

Uten camp:

image.png.a83cab0fd1cb72559f5d678accf496ab.png

 

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, jeg endte opp med en lavvo fra den norske produsenten nortent, dem kommer i to størrelser, henholdsvis 4 og 6 manns. Vekta er latterlig lav, og jeg har drasset med meg 4-mannsutgaven med ekstra innertelt på flere fjellturer alene. Jeg får plass til hele familien på 5 pluss to bikkjer i 4-mannsutgaven, litt trangt men har fortsatt med sekken inn i lavvoen. 

Lavvoene kommer med pipehatt så du har mulighet til å sette inn ovn om du skulle ønske. Har satt opp lavvoen alene i kuling, sludd, regn og tordenbyger (litt nervøs i sistnevnte situasjon) uten problem. Lavvoene har også storm-matter så du kan lempe stein eller snø etter behov. Tror det er snakk om ikke mindre enn 20 pluggfester nede på duken og 10 stormbarduner midt på duken, så lavvoen er godt rustet for dritvær. 

Det absolutt beste med nortent lavvoen er den lave vekta, som gjør at den likegreit blir med på soloturer når jeg ønsker litt mer plass å boltre meg på, samtidig som den gjør en like god jobb til å huse resten av familien. 

Eneste negative jeg har å si er at lavvoen kommer uten tapede sømmer, så du må til med ei pakke eller to med sil-tec på sømmene for å få lavvoen vanntett, noe jeg smertelig erfarte i den verste regnbyga på fjellet i sommer.. 

Se forøvrig siste bildet, exped venus 3 til venstre, lavvo i midten med tilhørende stang til høgre. 

 

 

 

IMG_20200607_211437-01.jpeg

received_2487717031327820.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et supert valg, men det skal nevnes at de er lavere enn tradisjonelle lavvoer. 
Men jeg ser fordelen med dette under kraftig vind.

For meg så blir dette mer et «telt» enn lavvo. Men ser riktig spennende ut, og vekten er virkelig lav. Valg av pipeutforing istedet for hatt i senter kan være smart. Kan du fortelle litt mer om hvordan du får brukt det, hvordan oppleves dette inni? Sove, spise, skifte klær? 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltenkt bruksområde var å ha lavvoen som basecamp for å peakbagge over flere dager, og det å ha mulighet for å dra med seg disse hendige titanovnene på 1.8 kg om campen blir under tregrensa. Nå viste det seg at komforten ved å sove og bo i en lavvo kontra telt, for min del, ble hevet med såpass mange hakk at jeg helst velger lavvo fremfor telt om turen tillater det, selv på turer med bare én overnatting. 

Lavvoen er som du skriver, lavere enn tradisjonelle lavvoer, men fortsatt er takhøyden såpass at jeg på 180 står oppreist for å kle på meg. Luftinga i lavvoen er overlegen i forhold til mine andre telt, og ønsker jeg ekstra trekk en varm sommerdag åpner jeg begge inngangene med heldekkende myggnetting. Jeg sover også særdeles bedre i lavvoen enn i telt, da jeg syntes lufta fort blir tett og klam i vanlige telt. 

Jeg har kjøpt både bunnduk og innertelt som ekstra tilbehør, og med innertelt blir komforten løftet enda noen hakk. Innerteltet er formet som en halvsirkel, slik at halve lavvoen fungerer som et slags fortelt, hvor jeg har plass til sekk, våte klær, kjøkkenkrok og to mellomstore bikkjer. Innerteltet har to åpninger, slik at du fortsatt kan benytte deg av begge inngangene i lavvoen på hver side, her slenger jeg inn sovepose og liggeunderlag, og gjerne det jeg med av elektronikk og skifteklær. 

Når det kommer til å sette inn ovn i lavvoen, så har jeg foreløpig ikke erfaring med det. Pipegjennomføringa er som du skriver asymmetrisk, og både innertelt og bunnduk er tilpasset for å kunne bruke ovnen. 

Skal jeg trekke frem det negative med lavvoen, så er det oppsett av lavvoen. Ettersom fotavtrykket er adskillig større enn telt, er du avhengig av en mye større flate, så en bruker mer tid på å finne egnet campsted. Det tar også en del lenger tid å sette opp lavvoen kontra telt, det er tross alt 20 plugger du skal ha ned i jorda, og du kan banne på at du hvertfall treffer på minst én stor stein eller ett berg under plugginga. 

Det skal også nevnes at dørene på en lavvo er utsatt for regn når du åpner dem, grunnet den skrånede profilen, så om det høljer ned mister en mulighet for å bruke dør med kun myggnetting. 

Alt i alt er jeg veldig tilfreds med kjøpet, lavvoens bruksområde er så enormt mye større enn dens tyngre slektninger, grunnet lav vekt og lite pakkvolum. 

Legger ved et stemningsbilde fra foten av Slogen fra sensommeren ;)

 

 

 

IMG_20200819_194145.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får slenge ved et bilde av den jeg bruker å a😊

Helsport Varanger Camp 8-10

og en eldre helsport av ukjent modell for meg. (En venns)

Min er nok noen mer kilo å drasse på, så sånn sett ser jeg fordelen med din.

Men vår brukes i basecamp, komplett med tett innertelt med fastsydd bunn, helsport sin ovn.

85BDCE2A-2BF5-4207-BA4B-0252978B985E.jpeg

1D2A3CD1-93B7-4668-B79F-885E38B8CA6D.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at helsporten din er litt over metern høyere enn min, så forstår godt at nortent sin lavvo fremstår som telt for deg 😂 

Med fare for å spore av, så var vi en gjeng som dro med oss en lavvo fra tentipi på kajakktur. Endte opp på en av disse holmene ved Harøy i storm. Vinden var så sterk at den presset regnet gjennom duken av kanvas, og vi kunne like greit sovet utenfor lavvoen som inni. Jeg skiftet til tørt tøy inne i lavvoen, men som du ser av bildet kunne jeg spart meg for det 🙃

 

Screenshot_20201203_161509.jpg

Screenshot_20201203_162306.jpg

Endret av Joffe
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Joffe skrev (På 3.12.2020 den 6.48):

Hei, jeg endte opp med en lavvo fra den norske produsenten nortent, dem kommer i to størrelser, henholdsvis 4 og 6 manns. Vekta er latterlig lav, og jeg har drasset med meg 4-mannsutgaven med ekstra innertelt på flere fjellturer alene. Jeg får plass til hele familien på 5 pluss to bikkjer i 4-mannsutgaven, litt trangt men har fortsatt med sekken inn i lavvoen. 

Lavvoene kommer med pipehatt så du har mulighet til å sette inn ovn om du skulle ønske. Har satt opp lavvoen alene i kuling, sludd, regn og tordenbyger (litt nervøs i sistnevnte situasjon) uten problem. Lavvoene har også storm-matter så du kan lempe stein eller snø etter behov. Tror det er snakk om ikke mindre enn 20 pluggfester nede på duken og 10 stormbarduner midt på duken, så lavvoen er godt rustet for dritvær. 

Det absolutt beste med nortent lavvoen er den lave vekta, som gjør at den likegreit blir med på soloturer når jeg ønsker litt mer plass å boltre meg på, samtidig som den gjør en like god jobb til å huse resten av familien. 

Eneste negative jeg har å si er at lavvoen kommer uten tapede sømmer, så du må til med ei pakke eller to med sil-tec på sømmene for å få lavvoen vanntett, noe jeg smertelig erfarte i den verste regnbyga på fjellet i sommer.. 

Se forøvrig siste bildet, exped venus 3 til venstre, lavvo i midten med tilhørende stang til høgre. 

 

 

 

IMG_20200607_211437-01.jpeg

received_2487717031327820.jpeg

Tenker å kjøpe 5 produkter fra nortent, men ser mva kommer på over 3000😳, klarte du å få noe avslag i prisen pga dette? Hvor kjøpte du tek-cil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke fått noe avslag i prisen fra nortent, men jeg spurte heller ikke. Syntes dog at pris matcher kvaliteten Nortent leverer :)

Følgte med en tube med sil-tec til lavvoen, hvertfall :)

 

Endret av Joffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for mange gode innspill. Det har gått en stund siden vi kjøpte lavvo. Tentipi Safir 9BP ble kjøpt inn allerede i juni. Vi fikk lavvoen dagen før den årlige fjellturen og kjente fort at dette var kvalitet. Mange fine finesser med myggnetting og enkel justering av hetten. Var også svært enkelt å sette opp.

Vekten er omtrent den samme som den gamle venor lavvoen, men duken er ENORMT mye større i innpakning! Fikk såvidt plass i norrøna reconpack (sammen med div sovepose og minimal oppakning).  Vi fikk heller ikke teste ut teltet i skikkelig vær, da det var 28-30 grader + sol hele uken vi gikk. 

Tatt i betrakning det som Joffe skriver (ser ut som samme type vi har), vurderer vi å satse på en annen lavvo neste tur. Har noen erfaring med polyesterstoffet som tentipi har? Står på sidene deres at stoffet er 4-5ganger sterkere ifht tredisjonell teltduk. 

 

Mvh Anders 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal så høyt som 1500 meter, så har til og med jeg revurdert lavvo. Grunnen er at det kan bli skikkelig ille vind i lite le. Min tåler en storm, men det kan komme noen voldsomme kast i de, så du er i grensen på hva jeg ville gitt meg ut på. I tillegg, så skal du sove i støyet😊

Jeg ville heller brukt telt i den høyden, og brukt lavvo opp til tregrensen.

men det er meg a😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.