Gå til innhold
  • Bli medlem

Handle i utlandet


Miamaria

Anbefalte innlegg

Det ser ut for at jeg blir tvunget til å handle i utlandet. Det byr meg imot, derfor har jeg egentlig liten peiling på hvordan man gjør det. Er det noen som har gjort det etter de nye reglene? Jeg prøvde å lese litt om det, men skjønner ikke bæret. Hvordan finner man for eksempel ut om en nettbutikk er med i den der ordningen med ferdigfortolling?

Lettfattet "bruksanvisning" søkes, gjerne en link om noen allerede har laget det. Jeg fant bare drittartikler foreløpig.

Gjerne også hvis det f.eks. er land som det er enklere enn andre å handle fra, osv.

Endret av Miamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken nettbutikk og hvor stort beløp?

På ebay legges moms automatisk til på alle varer opp til 3000.- inkl. frakt.  Da kommer ingenting ekstra når du mottar pakken. Beløp over 3000.- må fortolles.

Bestiller du fra EU skal butikken trekke fra lokal moms, og du må betale norsk moms når du får den, pluss et fortollingsgebyr på mellom 150-200 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (3 minutter siden):

Hvilken nettbutikk og hvor stort beløp?

På ebay legges moms automatisk til på alle varer opp til 3000.- inkl. frakt.  Da kommer ingenting ekstra når du mottar pakken. Beløp over 3000.- må fortolles.

Bestiller du fra EU skal butikken trekke fra lokal moms, og du må betale norsk moms når du får den, pluss et fortollingsgebyr på mellom 150-200 kr.

Nei hvilken nettbutikk er forsåvidt også noe av det jeg sitter og lurer på.

Skal ha en sånn her: https://www.google.com/search?q=kestrel+1000&oq=kestrel+1000&aqs=chrome..69i57j0l6j69i60.2415j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ser ut som den er tilgjengelig på ebay, da er kanskje det enklest? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn (dvs. jeg har modell 2000), det er god kvalitet!
Bestilte min på ebay, betalte med paypal, som vanlig helt problemfritt. Når du legger den i handlekurven vil du se at moms er lagt til. Så du får den hjem i postkassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (7 minutter siden):

Jeg har en sånn (dvs. jeg har modell 2000), det er god kvalitet!

Ja! Jeg kjøpte en Silva da den siste gikk heden, men den er fullstendig ubrukelig. Når det begynner å bli så mye vind at det er interessant å måle, så blir det for mye for den… Aldri opplevd at det har blitt for mye for Kestrel, resultatene med den stemmer også generelt bra med målestasjoner og andre observasjoner. Så jeg fatter ikke helt hvorfor det er slutt på å selge dem i Norge.

Takk for hjelpen, da tar jeg nok sjansen på å bestille en sånn. Det er vel 2500 jeg har hatt, men har kommet til at jeg i praksis bare bruker vind-delen så jeg gidder ikke kjøpe så avansert denne gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Miamaria said:

Takk for hjelpen, da tar jeg nok sjansen på å bestille en sånn. Det er vel 2500 jeg har hatt, men har kommet til at jeg i praksis bare bruker vind-delen så jeg gidder ikke kjøpe så avansert denne gangen. 

Husk bare på at i disse tider tar det litt lengre tid å få varer fra utlandet, også fra USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (3 minutter siden):

Husk bare på at i disse tider tar det litt lengre tid å få varer fra utlandet, også fra USA.

Det må nå bare ta den tiden det tar, når alternativet er å være fri. Klarer i hvert fall ikke å finne noen i Norge som selger, de som jeg visste om har slutta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (2 timer siden):

Hvilken nettbutikk og hvor stort beløp?

På ebay legges moms automatisk til på alle varer opp til 3000.- inkl. frakt.  Da kommer ingenting ekstra når du mottar pakken. Beløp over 3000.- må fortolles.

Bestiller du fra EU skal butikken trekke fra lokal moms, og du må betale norsk moms når du får den, pluss et fortollingsgebyr på mellom 150-200 kr.

Etter min erfaring fungerer dette veldig greit på e-bay. Har handlet endel derfra i vår (alt under 3000,-). Moms har blitt lagt på automatisk, så ingen adminstrasjon for kjøper. Leveringstiden kan variere endel, men jeg har bare gode erfaringer med kjøp via E-bay.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (4 minutter siden):

Hvorfor må du handle vindmåler i utlandet? Du finner de på både kite og båtbutikker. Eller er det bare en spesiell type du vil ha?

Fordi jeg allerede har kjøpt en som var bedriten, så ja, det er bare en spesiell type jeg vil ha. Den jeg vet virker.

Denne her - bedriten:
https://www.westsystem.no/p/23644/silva-vindmaaler-adc-summit

Tusen kroner - måler bare puslete vindstyrker. Så dårlig at jeg burde egentlig reklamere på den, når jeg tenker meg om.

Endret av Miamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (10 minutter siden):

Fordi jeg allerede har kjøpt en som var bedriten, så ja, det er bare en spesiell type jeg vil ha. Den jeg vet virker.

Denne her - bedriten:
https://www.westsystem.no/p/23644/silva-vindmaaler-adc-summit

Tusen kroner - måler bare puslete vindstyrker. Så dårlig at jeg burde egentlig reklamere på den, når jeg tenker meg om.

Eller be om å få byttet i denne. Den har jeg brukt til kiting på fjellet, og jeg vet den virker greit i kuling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (2 minutter siden):

Eller be om å få byttet i denne. Den har jeg brukt til kiting på fjellet, og jeg vet den virker greit i kuling..

Den så jo ganske lik den jeg hadde, kan godt hende den er bra. Men når det er kuling er det gjerne vindkast som er enda sterkere, så jeg vil gjerne ha en jeg vet ikke kneler om det er mer også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Miamaria said:

Den så jo ganske lik den jeg hadde, kan godt hende den er bra. Men når det er kuling er det gjerne vindkast som er enda sterkere, så jeg vil gjerne ha en jeg vet ikke kneler om det er mer også. 

Kestrel oppgir at den er kalibrert til vindstyrker opptil 40 m/s (orkan starter på 33). Weatherhawk oppgir ikke noe maks. vindstyrke på sine Windmate, dessuten har de sluttet å lage vindmålere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra meteo.no om WeatherHawk vindmålerne:

Sitat

1 Vindhastighet nøyaktighet + / -3% fra 0,35-40 m/s. Vindhastighet områdene er høyere enn spesifikasjonene

 

spesifikasoner-weatherhawk-vindmaaleret.

Endret av meliis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Noen som har peiling hvor lenge ting blir liggende ved ankomst til Norge for tiden? Eller hvordan jeg kan få sporet den etter den passerte grensen? Her står bare Delivered til postal agent, Oslo, den 6. juni. Eller følger Ebay-sporingen den også etter den har kommet inn i det norske fraktsystemet? (Gudene vet hvilken postal agent de har levert til.) 

Eh - nå kom jeg på å bare teste sporingsnr på Posten og da fikk jeg jammen opp noe. Men de har ikke fått med seg at den har kommet til Norge... 

Bare å vente i spenning, dette. 

Endret av Miamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (Akkurat nå):

Sendinger fra utlandet tar mye lengre tid nå, bl.a. fordi det er færre flyavganger. Jeg har opplevd det samme som deg, men det kommer frem til deg til slutt :-)

Jo men det tok ikke så lang tid fra utlandet, veien videre fra ankomst Oslo har jo allerede tatt like lang tid. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Miamaria said:

Jo men det tok ikke så lang tid fra utlandet, veien videre fra ankomst Oslo har jo allerede tatt like lang tid. :) 

For noen uker siden fulgte jeg en pakke fra USA, og litt avhengig av hvilket sporingssystem jeg brukte fikk jeg forskjellige resultater. Bl.a. påsto et system at pakken hadde kommet til Norge men blitt sendt tilbake til USA, for så å bli sendt hit en gang til. Det var feil, men det tok ganske lang tid fra den kom til Norge før jeg fikk den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (11 minutter siden):

For noen uker siden fulgte jeg en pakke fra USA, og litt avhengig av hvilket sporingssystem jeg brukte fikk jeg forskjellige resultater. Bl.a. påsto et system at pakken hadde kommet til Norge men blitt sendt tilbake til USA, for så å bli sendt hit en gang til. Det var feil, men det tok ganske lang tid fra den kom til Norge før jeg fikk den.

Men da er vel i grunnen alt som normalt. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Miamaria said:

Men da er vel i grunnen alt som normalt. 🤣

Det har vært unormalt lenge, jeg ser at tjafs jeg bestilte fra Asia for et par måneder siden begynner å ankomme nå - mye lengre tid enn det pleier. Senest i dag lå det en pakke i postkassen, tilbehør til den nye elsykkelen min :-)
Så det ser ut for at ting begynner å normalisere seg. Til neste virusbølge slår inn ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nettopp noe fra Frankrike med DHL, den hentet de fra butikken 10juni, og hadde han på bilen giddet å banke på og ikke bare "gli forbi" ute i gata hadde jeg fått den den 11juni og ikke den 12. Altså 1 dag. Dette var DHL express.

Merk: DHL har leveringssoner, noen steder er det levering hver dag, andre bare hver uke. Det kan være forskjellige leveringssoner i samme komune dersom noen områder er definert som litt langt unna. Er ikke pakken for stor kan du bestille levering til et pickup point med daglig levering å hente den selv der. Da slipper du også passe på å være hjemme.

Har også fått levert med UPS denne pakken ble hentet 27mai og levert 2juni. Denne var UPS standard og kom fra Tyskland.

 

Det jeg imidlertid holder med milevis unna er levering med Deutche Post, de surrer alltid. Altså postpakker

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.