Gå til innhold
  • Bli medlem

Kortfeller til Åsnes combat - 45 eller 30mm?


Oksen

Anbefalte innlegg

Har et par Åsnes combat som er mer eller mindre uten spenn, og som jeg bruker 60mm nylon kortfeller på.

Jeg er heldig å bo rett ved siden av fjell og daler, men er rimelig flatt langrennsterreng noen km før det begynner å stige, og jeg må nærmest stake meg nedover med 60mm fellene. Lurer derfor på om jeg vil kunne få littegrann gli om jeg bytter til 30 eller 45mm mohair? Er det noen som har erfaringer med å gå ned i bredde og klippe lengde på feller, og om det glir bedre eller bare er penger ut vinduet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Ingstad (forrige modell) som er den sivile broren til Nato.

Bruker 45mm mohair på tørt vinterføre.

Bruker 35mm syntet på isete og vått føre.

Altså egentlig mohair tidlig på vinteren og syntet senere når det blir mildere og skareføre. Har 190 ski men har ikke kuttet fellene. Bruker du mohair på is kan du slite ut fellene på en god dagstur. Er det blått føre smører jeg, blir det for bratt legger jeg fellene rett på, bruker jeg f.eks lilla, skraper jeg av først. 

Jeg går mest utenfor løyper og spor, har også prøvd 30mm mohair, men de satt for dårlig på løs snø. Bredere feller har jeg ikke hatt behov for.

Nå er nylon fellene til Åsnes med det nye festet 30mm, nylon glir dårligere og sitter bedre, så de bør fungere bedre enn 45mm nylon som er neste størrelse opp, 45mm nylon vil gli for dårlig.

Mohair er fortsatt i 45mm, det er også en ny 40mm race variant tilgjengelig du kan vurdere i stedet, men ikke smalere enn dette i mohair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (4 timer siden):

Jeg har Ingstad (forrige modell) som er den sivile broren til Nato.

Bruker 45mm mohair på tørt vinterføre.

Bruker 35mm syntet på isete og vått føre.

Altså egentlig mohair tidlig på vinteren og syntet senere når det blir mildere og skareføre. Har 190 ski men har ikke kuttet fellene. Bruker du mohair på is kan du slite ut fellene på en god dagstur. Er det blått føre smører jeg, blir det for bratt legger jeg fellene rett på, bruker jeg f.eks lilla, skraper jeg av først. 

Det er primært i og rundt løypene problemet mitt er størst med tanke på gli, men også utenfor løypene når snøen er blitt våt. I tørr og løs snø funker 60mm nylon helt topp i grunn, men har ikke testet i løyper på den tørre tiden av vinteren. Hvis jeg skal prøve å få noe som funker bedre i løyper + våt snø, tenker du 35mm syntet da dekker behovet best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme ski og samme felle. Kutter og kutter av lengden på fella og håper etterhvert glien skal bli bedre. Tar kun en cm i gangen og har holdt på en stund. Hjelper lite. Mine åsnes gamme med mohair glir bedre uten at jeg har kuttet fella. Men tror ikke du skal regne med å få noe særlig gli på natoplanken med felle. Kjøpte meg standard felleski fra Madshus og det er som en annen verden og man kan jo spørre hvorfor klarer man ikke å lage tilsvarende fjellski.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (4 timer siden):

Har samme ski og samme felle. Kutter og kutter av lengden på fella og håper etterhvert glien skal bli bedre. Tar kun en cm i gangen og har holdt på en stund. Hjelper lite. Mine åsnes gamme med mohair glir bedre uten at jeg har kuttet fella. Men tror ikke du skal regne med å få noe særlig gli på natoplanken med felle. Kjøpte meg standard felleski fra Madshus og det er som en annen verden og man kan jo spørre hvorfor klarer man ikke å lage tilsvarende fjellski.

Tore

Møkkaski altså! Vurderer slipe ned skiene en millimeter der hvor fellene skal ligge, men redd jeg mister alt feste oppover da 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte i farten at Åsnes fortsatt har spesialfellene til Nato.

35mm syntet gir mer enn nok feste som du noensinne vil trenge, med mindre du skal slepe pulk. Jeg bruker de på Åsnes Tind 76 også, ikke bare Ingstad.

Når det gjelder glid, så er det syntet som glir dårligst. De forholdene de glir minst dårlig, er når det er et lite slushlag oppå noe som er fast under. 

At kortfeller glir dårlig på hardt føre er i og for seg logisk. De ligger oppå sålen, dermed blir det en "friksjons-strimmel" som skurer mot det harde underlaget. Det skal bare bittelitt løs snø oppå det harde for at det glir bedre. Da "bærer" sålen litt fordi fellen blir trykket ned i den myke snøen og friksjonen blir mindre. Derfor går jeg aldri i spor med kortfeller, går jeg mot formodning langs en kvistet løype hvor det er hardt, søker jeg litt ut på siden hvor det kanskje er litt løst.

Ingstad/Nato er fenomenale til å lage egne spor med, de er de fjellskiene av de jeg forskjellige parene jeg har som jeg bruker desidert mest. Men jeg går aldri i løyper med de, heller ikke kvistet med mindre sikten er så dårlig at det er stress å finne frem ellers.

Så om du kan, "drit" i å gå der alle andre går, prøv å lag dine egne spor med Nato'ene, da vil du se at det funker som bare det!

Endret av Omnilite
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.