Gå til innhold
  • Bli medlem

Skim Beufort kajakk?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å skifte ut kajakken min, av den enkle grunn at jeg ikke vil gå lei. Har padlet mange mange mil i den, sist 125 km i helgen.

Jeg leter etter en kajakk som er like rask og lettdreven som Norse Freyja, like lett å holde retningen med i bølger, men med manøvrerbar og mer surfevennlig. Beregnet for små padlere.

Finnes noe sånt, og er Skim Beufort LV kajakken jeg leter etter?

Får dessverre ikke prøvd før evt. kjøp så jeg må bare undersøke så godt jeg kan på forhånd.

Freyja er 550 lang, men lavt volum i endene (så kortere «effektiv vannlinje« enn det ser ut til, lav PC-faktor, men lettdrevet.). Bredeste punkt er 53 cm, bak cockpit, swede-form.

Bilder av Freyja:

10346A98-CBB5-45EE-B818-1166433792FE.thumb.jpeg.1f172835124d275e86c1316de98cfc4b.jpegA2BD6B28-1EE6-440E-BF60-F2D4275A27B4.thumb.jpeg.254a0a2d78653fe11001a1ea3aaa20af.jpegB3703152-A399-4314-B218-3FB62FD7D6B1.thumb.jpeg.2ff26accd4de1d597ce4fac5c7b2d323.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Miamaria skrev (33 minutter siden):

Rockpool Tarantella eller Taran 16?

Rockpool taran 16 og tarantella er meget gode kandidater. Men jeg har inntrykk av at den ikke er like godt egnet til røffe forhold, men raskere.

Knøttliten frontluke, og ror i stedet for senkekjøl er minus.

Ror er forsåvidt mindre utsatt for skade, enklere å reparere og veldig behagelig på lange turer, men siden jeg allerede har rorkajakk vil jeg over på nye nytt. (Variasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (43 minutter siden):

Men jeg har inntrykk av at den ikke er like godt egnet til røffe forhold, men raskere.

Hvordan da? Den var helt ny for meg. Jeg har sittet helt løs i en sånn (alt for stor cockpit for meg så jeg hadde kun kontakt under rumpa og hælene) og slengt i clapotis-sjø og det var null problem. Den er både stabil og manøvrerbar og surfer som f med den baugen. Til å være rask kajakk er den jo også veldig manøvrerbar - jeg håndterte den i hvert fall helt greit uten å bruke ror selv om jeg satt helt løst.

Rockhopping er den kanskje ikke perfekt til siden den har ror, men det sto jo heller ikke på lista di.

Knøttliten luke er noe drit som jeg i utgangspunktet synes er helt idiotisk - men jeg kommer likevel til å kjøpe en sånn hvis jeg kommer over en til grei pris en dag. (Og jeg virkelig hater og er motstander av runde luker generelt, også de som er større.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (26 minutter siden):

Hvordan da? Den var helt ny for meg. Jeg har sittet helt løs i en sånn (alt for stor cockpit for meg så jeg hadde kun kontakt under rumpa og hælene) og slengt i clapotis-sjø og det var null problem.

Prøvde du Taran 18, 16 eller tarantella? (Jeg trives i liten sittebrønn).

Hvordan reagerer den på kanting?

Jeg har ikke prøvd kajakkene, så det er bare inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest. Testen i padling sier at primærstabiliteten var så lav at han ikke kunne sette seg på bakdekket for å gå nedi. Det er alltid ustabilt å sitte der såklart, men Hallvard Torp burde ha god balanse. Testen gav inntrykk av at min egen Freyja er bedre i grov sjø, men jeg kan ha tolket det helt feil.

Generelt er kajakker som reagerer godt på kanting og manøvrerbare utstyrt med senkekjøl, mens de med høyere retningsstabilitet og mindre manøvrerbarhet utstyres med ror. Derfor tenker jeg også at Beufort er bedre å manøvrere i bølgene.

Jeg har lest at Beufort snur godt opp mot vinden, og da er jo senkekjøl bra for å justere kursen i forhold til vinden. Min egen freyja snur også opp mot vinden, men i veldig kraftig vind (så kraftig at man sjeldent padler) ligger den seg med siden mot vinden og da blir det veldig tungt å snu i andre retninger. Har du noen formening om hvordan Taran16/tarantella oppfører seg i sterk vind?

Enig i det med lukene. NDK påstår at ovale luker ikke holder tett, så de bruker kun runde luker. Har ikke prøvd gummiluker så mye, men jeg har ikke fått vann inn i ovale gummiluker.

Persoblig synes jeg Beufort ser kulere ut, men akkurat det kommer veldig langt nede på prioriteringslisten ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 minutter siden):

Prøvde du Taran 18, 16 eller tarantella? (Jeg trives i liten sittebrønn).

Hvordan reagerer den på kanting?

Jeg har ikke prøvd kajakkene, så det er bare inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest. Testen i padling sier at primærstabiliteten var så lav at han ikke kunne sette seg på bakdekket for å gå nedi. Det er alltid ustabilt å sitte der såklart, men Hallvard Torp burde ha god balanse. Testen gav inntrykk av at min egen Freyja er bedre i grov sjø, men jeg kan ha tolket det helt feil.

Generelt er kajakker som reagerer godt på kanting og manøvrerbare utstyrt med senkekjøl, mens de med høyere retningsstabilitet og mindre manøvrerbarhet utstyres med ror. Derfor tenker jeg også at Beufort er bedre å manøvrere i bølgene.

Jeg har lest at Beufort snur godt opp mot vinden, og da er jo senkekjøl bra for å justere kursen i forhold til vinden. Min egen freyja snur også opp mot vinden, men i veldig kraftig vind (så kraftig at man sjeldent padler) ligger den seg med siden mot vinden og da blir det veldig tungt å snu i andre retninger. Har du noen formening om hvordan Taran16/tarantella oppfører seg i sterk vind?

Enig i det med lukene. NDK påstår at ovale luker ikke holder tett, så de bruker kun runde luker. Har ikke prøvd gummiluker så mye, men jeg har ikke fått vann inn i ovale gummiluker.

Persoblig synes jeg Beufort ser kulere ut, men akkurat det kommer veldig langt nede på prioriteringslisten ;) 

Prøveturen jeg hadde var med den ene testkajakken, jeg padlet nok 16 går jeg ut fra, siden han er større enn meg og padler 18 i dag. Jeg har i ettertid hørt av andre at disse kommer med to forskjellige cockpitutgaver, og den jeg padlet må i så tilfelle ha hatt stor.

Ellers lurer jeg på at du kanskje bør lese testen en gang til. Jeg finner ikke det du sier at han skriver, og han er også den jeg har det meste av mitt inntrykk av kajakken fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (31 minutter siden):

Jeg finner ikke det du sier at han skriver, og han er også den jeg har det meste av mitt inntrykk av kajakken fra. 

Det var nok i testen fra Freyja/Ymir jeg leste akkurat det jeg nevnte, der han sammenlignet kort stabiliteten mellom dem.

Men for tiden koster en taran 16 Hele 40,000 kr 😅😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (10 minutter siden):

Ja jeg kjenner ikke Beaufort så godt så den kan godt være det du er ute etter, det kommer jo an på hva som er viktigst for deg. 

Får prøvd en Rockpool Taran 18, og en Skim Differ LV i løpet av de neste ukene.

Det burde ihvertfall hjelpe litt på valgets kval tenker jeg, selv om ingen av kajakkene er helt riktig akkurat de jeg har sett på.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (37 minutter siden):

Får prøvd en Rockpool Taran 18, og en Skim Differ LV i løpet av de neste ukene.

Det burde ihvertfall hjelpe litt på valgets kval tenker jeg, selv om ingen av kajakkene er helt riktig akkurat de jeg har sett på.

Vil tro du får litt aning da ja. :) Prøving gir ofte mer svar enn teori.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg padlet Skim Differ LV, skal prøve den litt mer de kommende dagene, og ha begge kajakkene ved sjøen for å sammenligne.

Foreløbig er skim Differ:

- Tyngre å bære på land
- Låstøttene er gode, men i veien for å bære den på skulderen. Man kan heller ikke ha knærne mellom og «sykle» for å padle mest mulig effektivt. På Freyja kan man velge.
- Differ bli veldig påvirket av vind og bølger sammelinget med Freyja. Freyja ligger dypere i vannet, har mindre volum, og spissere ender.
- Lavere toppfart enn Freyja.
- Turfarten med lav innsats er ca. lik, men man må korrigere kurs mye hyppigere enn med Freyja. Jeg skal prøve ut turfarten litt mer nøye de neste dagene.
- Mye mer urolig primærstabilitet. (Ikke noe problem, men i Feyja sitter man veldig godt «nedi myra»)

- Bedre åreisett på Freyja.

- Differ sies å surfe veldig bra, det har jeg ikke prøvd. Freyja surfer middelmådig.

- Differ har nesten helt rett kjøllinje, Freyja har ganske mye spring.
- Like god å rulle.
- Differ har Veldig god ryggstøtte, jeg synes den var bedre enn på Freyja.

- Differ er lettere å snu når man står stille.

- Differ reagerer bedre på kanting, men bare når det ikke blåser og er bølger.


Inntrykket mitt er at Differ er en kajakk som prøver å legge seg mellom tur og surf/lek, og klarer ingen av delene særlig bra. Freyja er mer rettet mot tur, og klarer det veldig bra. Men nå har jeg bare padler Differ i noen timer, så dette er førsteinntrykk.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner en Rockpool Taran 18 for tiden. Og både meg og større padler i EU-standard er ganske enige om at Norse Freyja er mye bedre å padle.

Vi padler også Freyja raskere i vanlige småbølger og litt vind, den skjærer mer gjennom og har mye mindre båt over vannet. Under lengre distanser er Freyja veldig lettdreven, men i krapp motsjø taper den trolig litt mer fart pga. den går under bølgetoppene.

Taran 18 har mye båt i områder foran cockpit der man skal padle og ha effektive framdriftstak, og lav åreføring blir vanskeligere enn med Freyja. Taran går bedre i vannet enn Skim Differ, men ikke like smørmykt og presist som Freyja.

Blir mer og mer fornøyd med Freyja jo flere kajakker jeg prøver :)

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Låner tråden din litt @Marius Engelsen, håper det går greit! (Om ikke får vi be om å splitte dette ut i egen tråd.)

 

Blåhvalen (Thahe Marine Reval) jeg har nå fungerer knall til langtur/med mye bagasje, men er litt balje med en del vindfang når den padles tom.

Jeg funderer derfor litt på en kajakk nr. 2 til lek/morro, meistring/øving og evt til kortere turer om det er plass til litt bagasje.

Har tidligere padlet elvekajakk, men kun diverse havkajakker siste 15 år om det det skulle ha noe å si ifr preferanser.

Snuser litt på noe nært grønnlandskajakk, og mer "playboat", men vet ikke helt hva som finnes, om grønlandskajakk har en del begrensinger ift andre lekne kajakker osv. Om det blir "grønlandskajakk vil jeg ha en med keyhole-cockpit, ut fra hvor smidig jeg er ift å smette oppi en kajakk (trenger noen år med yoga / tøy&bøy for å endre på det)😄

Noen som har anbefalinger på hva jeg bør kikke på/teste ut? Skriv gjerne hvorfor. 😊

Bilde nedenfor som illustrasjon (båter som selges i kjørbar avstand).

received_255698468856821.png.09b8ec799ac609171180d59f950ef868.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint Terka :)

Spisse grønlndskajakker med lavt volum i baug er ikke alltid så gode til surf, de dykker i bølgene når de får fart. Men her er nok også store forskjeller ute å går. Ikke kjøp en Black pearl til surfing den dykker for mye.

Quanik og Arrow play har jeg hørt mye bra om, men Seabird har Dessverre mye dårlig kvalitet på produktene sine. All seasons kayaking på youtube har Zegul greenland, han svare på meldinger om du lurer på noe. Kajakkpilotene på instagram har Quanik. Arrow play har jeg hørt har god framdrift også. Men alt dette bør vel prøves, jeg har ikke padlet noen av de nevnte.

 

(EDIT: trodde det var ocean cockpit du ville ha, jeg ville valgt det om det var tilgjengelig på kajakkmodellen jeg vurderer)

 

Av lekekajakkene jeg selv har prøvd er Norse Idun den beste, raskeste, og den som er lettest å manøvrere/svinge, samtidig som den er retningsstabil nok når den ikke kantes. Den har bøttesete, så her sitter man mer fast og det begrenser rotasjon om man liker å snurre mye i setet når man padler. Men har ikke stort sammenligningsgrunnlang enda, men har hørt mange andre som liker den.

Grønlandskajakker med skikkelig lavt volum ser utrolig kule ut! 😎

Har nylig padlet Rockpool Taran 18, i helgen skl jeg prøve Ymir (bare siden en kompis skal låne den), og så har jeg ordnet meg en Skim Beufort. Veldig lærerikt å prøve forskjellige kajakker! :) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (48 minutter siden):

Det går fint Terka :)

Spisse grønlndskajakker med lavt volum i baug er ikke alltid så gode til surf, de dykker i bølgene når de får fart. Men her er nok også store forskjeller ute å går. Ikke kjøp en Black pearl til surfing den dykker for mye.

Quanik og Arrow play har jeg hørt mye bra om, men Seabird har Dessverre mye dårlig kvalitet på produktene sine. All seasons kayaking på youtube har Zegul greenland, han svare på meldinger om du lurer på noe. Kajakkpilotene på instagram har Quanik. Arrow play har jeg hørt har god framdrift også. Men alt dette bør vel prøves, jeg har ikke padlet noen av de nevnte.

 

(EDIT: trodde det var ocean cockpit du ville ha, jeg ville valgt det om det var tilgjengelig på kajakkmodellen jeg vurderer)

 

Av lekekajakkene jeg selv har prøvd er Norse Idun den beste, raskeste, og den som er lettest å manøvrere/svinge, samtidig som den er retningsstabil nok når den ikke kantes. Den har bøttesete, så her sitter man mer fast og det begrenser rotasjon om man liker å snurre mye i setet når man padler. Men har ikke stort sammenligningsgrunnlang enda, men har hørt mange andre som liker den.

Grønlandskajakker med skikkelig lavt volum ser utrolig kule ut! 😎

Har nylig padlet Rockpool Taran 18, i helgen skl jeg prøve Ymir (bare siden en kompis skal låne den), og så har jeg ordnet meg en Skim Beufort. Veldig lærerikt å prøve forskjellige kajakker! :) 

Hei. Nyfrelst rett ut av grunnkurs bosatt i Bergen her.

Jeg er veldig fram og tilbake på om jeg vil ha ror- eller skegbåt. Har foreløpig ikke prøvd så mange båter, så har en haug med båter som skal prøves før jeg bestemmer meg.

Men, kunne du forklart litt om ditt valg (Freyja) kontra feks Idun (gjerne også hvorfor du valgte ror)? Jeg er litt tyngre enn deg, så jeg var på Aktiv igår og så på Ymir og Bylgja, og tenkte å prøve de neste uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (14 timer siden):

Låner tråden din litt @Marius Engelsen, håper det går greit! (Om ikke får vi be om å splitte dette ut i egen tråd.)

 

Blåhvalen (Thahe Marine Reval) jeg har nå fungerer knall til langtur/med mye bagasje, men er litt balje med en del vindfang når den padles tom.

Jeg funderer derfor litt på en kajakk nr. 2 til lek/morro, meistring/øving og evt til kortere turer om det er plass til litt bagasje.

Har tidligere padlet elvekajakk, men kun diverse havkajakker siste 15 år om det det skulle ha noe å si ifr preferanser.

Snuser litt på noe nært grønnlandskajakk, og mer "playboat", men vet ikke helt hva som finnes, om grønlandskajakk har en del begrensinger ift andre lekne kajakker osv. Om det blir "grønlandskajakk vil jeg ha en med keyhole-cockpit, ut fra hvor smidig jeg er ift å smette oppi en kajakk (trenger noen år med yoga / tøy&bøy for å endre på det)😄

Noen som har anbefalinger på hva jeg bør kikke på/teste ut? Skriv gjerne hvorfor. 😊

Bilde nedenfor som illustrasjon (båter som selges i kjørbar avstand).

received_255698468856821.png.09b8ec799ac609171180d59f950ef868.png

 

Jeg er også en stiv gammel gubbe, men klarer fint å lirke meg nedi en grønlender. Det handler bare om bordingsteknikk. 

Ta en tur til Vestfossen og se på kajakkene til Thygesen/Kajakkspesialisten. Der kan du bygge din egen grønlender, akkurat med de spesifikasjonene du vil ha. Jeg har padlet min i snart 10 år, og får fremdeles et stort smil hver gang jeg setter meg i den. Nå har han begynt å trekke med nylon i stedet for canvas, og da får du lett vekten ned i 13-14 kg.. Han har til og med laget en ekstrem lettvekter på 8 kg(!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leinad skrev (4 timer siden):

Hei. Nyfrelst rett ut av grunnkurs bosatt i Bergen her.

Jeg er veldig fram og tilbake på om jeg vil ha ror- eller skegbåt. Har foreløpig ikke prøvd så mange båter, så har en haug med båter som skal prøves før jeg bestemmer meg.

Men, kunne du forklart litt om ditt valg (Freyja) kontra feks Idun (gjerne også hvorfor du valgte ror)? Jeg er litt tyngre enn deg, så jeg var på Aktiv igår og så på Ymir og Bylgja, og tenkte å prøve de neste uke. 

Man velger ikke ror eller senkekjøl, man velger kajakk. En kajakk er designet slik at den egner seg best med ror eller senkekjøl.

En manøvrerbar kajakk styrer man med åretak, kanting, og plassering av ben og tyngdepunkt. For å gjøre den mer retningsstabil bruker man senkekjøl.
En retningsstabil kajakk har ikke behov for senkekjøl, da slenger man ned roret om det blir så mye bølger/vind/strøm at man ikke orker å styre med kanting og åren.
Det var generelt, ingen regel uten unntak. Eks. er taran ganske manøvrerbar, men denne kajakken har ror.

Ror er mindre utsatt for skader, sand/stein som kiler seg, og er lett å reparere.

Idun er manøvrerbar, lett å svinge. Den har mer bøtteformet sete, og man har god kontakt med knær/lår, bredeste punkt foran cockpit. Den surfer bedre enn Freyja.

Men Freyja er mye bedre å padle, og mye mindre påvirket av vind og bølger. Bredeste punkt er bak cockpit, den er raskere, går mye rettere, går gjennom bølger i motsetning til idun som går mye mer opp og ned og plasker. Åreisettet er mye smalere og lavere som gir god padleergonomi, kajakken lager nesten ikke bølger. Setet er flatere, så det er lett å rotere i. På lange dager hvor vind og bølger skifter er roret helt fantastisk å slenge ned, man blir sliten av å korrigere hele dagen, og ska man langt i veldig krevende og rotete forhold slipper man å kødde med senkekjølen korrigere kurs hele tiden. Freyja er relativt tung å snu 360 grader når man står i ro, men jeg fikser det også.

Glassfiberlukene er vanskeligere å betjene enn gummiluker, men ser bedre ut og skvetter mindre. O-ringer under låser på lukene til Freyja og Ymir gir potensielle lekkasjepunkt med tiden (men er lett å skrifte).

Både idun og bylgja har v-bunn og ganske strak kjøllinje (mest rocker i kantene egentlig, ikke så mye i kjøllinjen), dette gir brukbar turfart på en manøvrerbar kajakk.


Min konklusjon:
Idun er en god lekekajakk (men rask nok til tur allikevel).
Freyja er en god og rask turkajakk (men kan brukes til lek også).
Begge båtene er sjøsterke som det holder, og ruller helt uproblematisk i kaos-sjø. (Idun kanskje ett lite knepp bedre å rulle pga. større kontakt med lår/knær. Kanskje).

Prøv begge når du har mulighet!

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (10 minutter siden):

Man velger ikke ror eller senkekjøl, man velger kajakk.

Den var nå litt pussig. Det er mange som bestemmer seg først om de vil ha ror eller senkekjølkajakk, og så ser på modellene som har det de har bestemt seg for. For noen er jo ror/senkekjøl nærmest religion. Overhodet ikke dum problemstilling å tenke gjennom før man skal ha kajakk, hva som er mest hensiktsmessig. Så er det jo også sånn at en del kajakker kan man også velge det ene eller det andre eller begge deler, selv om de er designet for en av delene i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (26 minutter siden):

Den var nå litt pussig. Det er mange som bestemmer seg først om de vil ha ror eller senkekjølkajakk, og så ser på modellene som har det de har bestemt seg for. For noen er jo ror/senkekjøl nærmest religion. Overhodet ikke dum problemstilling å tenke gjennom før man skal ha kajakk, hva som er mest hensiktsmessig. Så er det jo også sånn at en del kajakker kan man også velge det ene eller det andre eller begge deler, selv om de er designet for en av delene i utgangspunktet.

Ja, noen tenker i den rekkefølgen, ingen regel uten unntak. Da er det preferanse av styremetode som bestemmer valget av kajakk. Men kajakktype og styresytem følger hverandre i grove trekk. Bjørn Thomasson har også skrevet litt om dette i designmanualene sine, når man bør sette ror på en kajakk og når man bør sette senkekjøl på kajakken.

Jeg tenker kajakken og bruksområdet er viktigst og begynner derfor i den enden, så utstyres kajakken med styreenheten som er best egnet fra designers side.

Opphavet til såkalte rudder/skeg kajakker, er nettopp det at noen vil ha ror, noen vil ha senkekjøl, så da slenger man på begge deler 😬

Skim Differ er hittil den eneste modellen jeg har prøvd selv, som er tilrettelagt for begge deler, da kan man velge det man ønsker, men den jeg lånte hadde senkekjøl. Kunne like gjerne hatt ror, men da kunne jeg like greit valgt en bedre turkajakk.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 minutter siden):

Ja, noen tenker i den rekkefølgen, ingen regel uten unntak.

Nei, men er det en regel i det hele tatt, undres jeg. Skjønner at du synes det, men jeg synes også at du er forbausende bastant på det til at jeg aldri har hørt den uttalt før. 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Man velger ikke ror eller senkekjøl, man velger kajakk. En kajakk er designet slik at den egner seg best med ror eller senkekjøl.

En manøvrerbar kajakk styrer man med åretak, kanting, og plassering av ben og tyngdepunkt. For å gjøre den mer retningsstabil bruker man senkekjøl.
En retningsstabil kajakk har ikke behov for senkekjøl, da slenger man ned roret om det blir så mye bølger/vind/strøm at man ikke orker å styre med kanting og åren.
Det var generelt, ingen regel uten unntak. Eks. er taran ganske manøvrerbar, men denne kajakken har ror.

Ror er mindre utsatt for skader, sand/stein som kiler seg, og er lett å reparere.

Idun er manøvrerbar, lett å svinge. Den har mer bøtteformet sete, og man har god kontakt med knær/lår, bredeste punkt foran cockpit. Den surfer bedre enn Freyja.

Men Freyja er mye bedre å padle, og mye mindre påvirket av vind og bølger. Bredeste punkt er bak cockpit, den er raskere, går mye rettere, går gjennom bølger i motsetning til idun som går mye mer opp og ned og plasker. Åreisettet er mye smalere og lavere som gir god padleergonomi, kajakken lager nesten ikke bølger. Setet er flatere, så det er lett å rotere i. På lange dager hvor vind og bølger skifter er roret helt fantastisk å slenge ned, man blir sliten av å korrigere hele dagen, og ska man langt i veldig krevende og rotete forhold slipper man å kødde med senkekjølen korrigere kurs hele tiden. Freyja er relativt tung å snu 360 grader når man står i ro, men jeg fikser det også.

Glassfiberlukene er vanskeligere å betjene enn gummiluker, men ser bedre ut og skvetter mindre. O-ringer under låser på lukene til Freyja og Ymir gir potensielle lekkasjepunkt med tiden (men er lett å skrifte).

Både idun og bylgja har v-bunn og ganske strak kjøllinje (mest rocker i kantene egentlig, ikke så mye i kjøllinjen), dette gir brukbar turfart på en manøvrerbar kajakk.


Min konklusjon:
Idun er en god lekekajakk (men rask nok til tur allikevel).
Freyja er en god og rask turkajakk (men kan brukes til lek også).
Begge båtene er sjøsterke som det holder, og ruller helt uproblematisk i kaos-sjø. (Idun kanskje ett lite knepp bedre å rulle pga. større kontakt med lår/knær. Kanskje).

Prøv begge når du har mulighet!

Takk for utfyllende og godt svar. Jeg skal prøve begge, og mange flere før jeg tar noen avgjørelse, men disse frister veldig foreløpig ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leinad skrev (1 time siden):

Jeg skal prøve begge, og mange flere før jeg tar noen avgjørelse 

Det er det viktigste, uansett hva noen påstår så sørg for å ha prøvd sjøl før du velger. At en kajakk "er best å padle" i noens øyne behøver slett ikke å bety at den er det for deg. Vi har veldig forskjellige kropper, man har forskjellig stil, det er forskjellig hvordan man føler primær- og sekundærstabilitet, om man trives best med ror eller senkekjøl (eller det ikke er så nøye), hvilken bruk man skal ha kajakken til, og så videre.

Det finner du best ut med å prøve, så du har en god plan. :)

Når det gjelder ror og senkekjøl kan det også være noe å ha i bakhodet at siden typiske rorkajakker er laget for å styres med ror, så kan det bli større krøll når man først får problemer med det, av grunner påpekt over. Det legger noen mye vekt på, mens andre ikke synes det er så nøye. (Men blant annet derfor er det også en del som velger disse kajakkene som egentlig er designet for senkekjøl, men får dem med ror også. Ole Brumm, du vet.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (1 minutt siden):

Når det gjelder ror og senkekjøl kan det også være noe å ha i bakhodet at siden typiske rorkajakker er laget for å styres med ror, så kan det bli større krøll når man først får problemer med det, av grunner påpekt over.

Jeg vet om kajakker man må ha ror for å padle, noen raske havracere blant annet blir uhåndterlige uten roret, har jeg lest.

Når der gjelder Ymir, som @Leinad ser på, padler jeg Freyja mest uten ror (samme kajakk, mindre volum). Bruker roret kun når det blir for mye arbeid å korrigere i vind/bølger/strøm, samme som jeg gjør med senkekjølskajakk egentlig. Noen senkekjølskajakker kan også være slitsom å styre i rotete forhold om senkekjølen er ute av drift.
 

@Leinad på florvåg har de utgang til brygge i fra butikken, hvis du ikke har sett det allerede. Der kan du prøve alle modellene på vannet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (7 timer siden):

Jeg er også en stiv gammel gubbe, men klarer fint å lirke meg nedi en grønlender. Det handler bare om bordingsteknikk. 

Ta en tur til Vestfossen og se på kajakkene til Thygesen/Kajakkspesialisten. Der kan du bygge din egen grønlender, akkurat med de spesifikasjonene du vil ha. Jeg har padlet min i snart 10 år, og får fremdeles et stort smil hver gang jeg setter meg i den. Nå har han begynt å trekke med nylon i stedet for canvas, og da får du lett vekten ned i 13-14 kg.. Han har til og med laget en ekstrem lettvekter på 8 kg(!)

Tidsmessig så tror jeg ikke jeg får satt av tid til det, men det hadde vært kult å bygge en egen en gang.

En liten digresjon; Jeg er vokst opp med at to av søksenbarna til far min hadde grønnlandskajakker i canvas. Skikkelig fine kajakker, som jeg alltid var fasinert av som liten. Hvor de er blitt av aner jeg ikke da sjøhuset de lå i er revet og de ikke hadde vært i bruk på en del år før det ble revet. Hadde vært gøy å få tak i en av dem om de ligger og støver ned en plass.

Marius Engelsen skrev (10 timer siden):

(EDIT: trodde det var ocean cockpit du ville ha, jeg ville valgt det om det var tilgjengelig på kajakkmodellen jeg vurderer)

Jeg er ikke så opptatt av av "stil", mer opptatt av funksjon og hva som funker og ikke funker for min del. 😊

Forøvrig så kan definisjonen på hva som er "riktig" ift en kajakk være så meget. (Linker til side hvor bildene er lånt står under bildene.)

image.png.f70192e7523ca1b5ad6b05f8f9a5bf56.png

https://www.traditionalkayaks.com/Kayakreplicas/398281.html

 

image.png.d2ab74868df1346abd37a02af5cd0b23.png

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Greenland_kayak_seal_hunter_2006.jpg

 

Ror vs skeg er som en del andre diskusjoner på forumet her, f.eks. stormklaffer eller ikke på telt... Tror jeg unlater å synse noe som helst om det. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

 

@Leinad på florvåg har de utgang til brygge i fra butikken, hvis du ikke har sett det allerede. Der kan du prøve alle modellene på vannet 👍

Fikk tilbud om å prøve begge igår, men hadde ikke tid. Skjønte fort at man ikke bare "stikker innom" den butikken der, der kan man bruke timesvis :) 
Tenker å ta en tur neste uke og se om jeg får prøvd litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.