Gå til innhold
  • Bli medlem

Stekepanne med lokk


zimwalker

Anbefalte innlegg

Fikk dette settet for noen dager siden: Firebox Ultra Cook Kit, 8"-utgaven: bikeshop.no/firebox-stove/firebox003/firebox-ultra-cook-kit-anodisert-aluminium-8-540g

Ultra, blir litt skeptisk til slike produktbetegnelser. Men har nå brukt dette på en dagstur og er godt fornøyd. 

Husk bare på å forbehandle stekepannen (for å få et herdet fettlag, naturlig non-stick, på samme måte som man behandler jernpanner) Jeg gjør det også med "pai pannen", da kan jeg også bruke den til steking ved behov.  Les  bruksanvisningen som det ligger link til nede på siden hos Bikeshop.  Eller man kan gå til Firebox sin web for produktet -  der man i tillegg til bruksanvisningen også finner (nederst) en "seasoning" video www.fireboxstove.com/value-kits?product_id=351.

Har jo tur-stekepanner fra før. Prøver alltid å finne en tallerken eller et fat  (stål eller titanium) som jeg kan bruke som "lokk" for å gjennomvarme/dampe (for eks. grønnsaker som jeg legger oppå kjøtt/fisk eller hva det nå er jeg steker). Falt da for dette settet, for der er det "rom under lokket". Litt dyrt kanskje, og ikke superlett, men men, (mere) god mat på  dags- og helgeturer skal det bli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skogens Stønn skrev (25 minutter siden):

Trangia har vel ei turstekepanne har vel lokk. Trangia Gourmet eller noe sånt.

Jeg har ei sånn stekepanne ett eller annet sted, men har tatt lokket fra den og satt på ei anna stekepanne som jeg synes er bedre, denne: http://www.primuskongen.no/lamp/shopexd.asp?id=421

;-)

440 gram den panna fra Primuskongen (uten lokk). Firebox settet veier 503 gram, dvs for stekepannen, lokket ("pai-pannen") og trekket.

Liker at stekepannen er uten håndtak, at man bruker ei klype - på samme vis som med Trangia kjøkken. (Den som fulgte med i Firebox settet har jeg ikke med i vekta her. Bruker ei mindre klype fra MSR som alltid er med i "kjøkken posen" min).

Trangia Gourmet er et alternativ ja, 390g. Med innfellbart håndtak, med "vanlig" non-stick belegg, og til bare litt over to hundrelapper, 

I heimen har jeg stekepanne i karbonstål (De Buyer "Mineral B" ) som jeg fortrekker å bruke. Altså med et slikt naturlig og selv-frembrakt "non-stick "belegg . Det påvirket nok valget mitt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 minutt siden):

440 gram den panna fra Primuskongen (uten lokk)

Ja, det er derfor jeg liker den bedre enn alle de andre pannene jeg har (jeg har kjøpt en del av dem gjennom tidene - og parkert dem). Den er tykkere enn de fleste panner og god å steke i, både på bål (pga. håndtaket som også kan forlenges) og på kokeaparat. 👨‍🍳

 

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 27.5.2020 den 14.12):

Ja, det er derfor jeg liker den [...] er tykkere enn de fleste panner og god å steke i, både på bål (pga. håndtaket som også kan forlenges) og på kokeaparat.

Fast håndtak som kan forlenges med pinne o.l. er jo gunstig når man skal steke over bål ja. Stekepanne uten håndtak, eller med innfellbart håndtak, er på sin side gunstig når man skal pakke i sekk :)  Nevner ellers at Firebox stekepanna passer i "stekepanneholderen" til Trangia 27.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er kanskje ikke direkte med lokk, med jeg bruker Gsi Pinnacle 8’’ i kombinasjon med en Primus campfire ss asjett. 
Asjetten passer over stekepanna og nedi i panna ved pakking. 374g på stekepanna og 125g på asjetten.

Friluftsamatørene har laget en liten YouTube snutt av stekepanna, og gubben bak Firebox bruker den rett på kvistbrenneren sin så de tåler en støyt uten at jeg har brukt den rett på et bål. 1/2 kilo er jo ikke det letteste, men panna er så jækla bra at vekta godtar jeg lett😉

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.