Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett fjelltelt til 2-2,5 per


turmari

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter et LETT telt, som passer til to voksne og et lite barn (helst < 3 kg) Har kikket på Helsport Reinsfjell Superlight, men misliker at det ikke er myggnetting på hele inngangen, både ifht ventilasjon og utsikt ;)  Teltet bør tåle en fjelltur med ruskevær, men jeg har annet til bruk på vinteren. Har også sett på Exped Orion/venus f eks, men finner bare 2-pers - er disse innafor for 2,5 pers også? Ser at Urberg har lette fine telt, men synes det er upraktisk å måtte sette opp innerteltet, og så ha på løs ytterduk, ifht ruskevær. Takknemlig for gode tips! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Terka skrev (24 minutter siden):

Fjellsport hadde inne Exped Orion III UL (2.8 kg) 

 

Er vel det @Sovjetunionen "babycamper" med så mulig hun kan komme med erfaring på det teltet? 
En annen ting som taler for Orion 3 UL er en innvendig takhøyde på 130cm.
Da kan man sitte oppreist på kne når man leker eller steller "avleggern" :) 

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i kuppelkonstruksjonen til Reinsfjell/Orion/Allak osv.

Etter mye research på jakt etter et 2+ personer-telt til 4-sesonger i lavlandet og fjellet på vår-sommer-høst endte jeg med et Exped Orion III Extreme. http://www.exped.com/international/en/product-category/tents/orion-iii-extreme-terracotta 

Synes det er et fabelaktig telt, med muligheter for både tette dører og full myggnetting. Veldig gode løsninger, og vesentlig mer solide materialer enn UL uten særlig vektstraff synes jeg. Har tidligere hatt Reinsfjell Superlight, som jeg nå har solgt da jeg følte jeg måtte være alt for forsiktig med det (kanskje ubegrunnet). Orion Extreme kjennes mye mer solid, ikke minst bunnduken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis én person bærer inner- og ytterteltet, i teltpakkposen, da veier teltet 3056g. (Bardunene henger på ytterteltet, de er inkludert i vekten)

Dette er da avhengig av at den andre personen bærer teltstengene, i sin egen pakkpose, og 15stk teltplugger, i sin egen lille pakkpose. Vekten her blir da tilsammen 968g.

Da er rep-hylse og ekstra stangledd lagt igjen hjemme. De to veier tilsammen 31g.
Rep-kit-settet er da også lagt igjen hjemme. Det veier 19g.
 

Teltet det er snakk om har en takhøyde på 120cm, en liggelengde på 235cm, og en bredde på 180cm. Teltet har plass nok til to voksne med Long and Wide (LW) liggeunderlag og ett barn med Medium (M) liggeunderlag. Teltet har hel myggnetting og hel vegg i begge åpningene. Teltet er et Helsport Reinsfjell Pro 3. Et solid telt, med en mørk flott grønnfarge.
 

Totalvekten på mitt telt (2017-modell), alt inkludert, er 4,07kg  (4074g). Litt mindre vekt enn hva Helsport har oppgitt 4,17kg.
 

Hvis dere kan fordele vekten av boligen som gitt i eksemplet ovenfor, vil det være innenfor 3kg. 

 

P.s. Ekstra tilbehør: Footprint, veier 503g, er ikke tatt med). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter fullt ut forslaget om Exped Orion III UL. Selv har jeg Orion Extreme, det er tyngre og beregnet for bruk i skikkelig uvær. Men Orion UL er samme teltet, med tynnere stoff. Konstruksjonen er smart, en slags kombinasjon av kuppel- og tunneltelt. To innganger/to fortelt vil dere sette stor pris på. Det samme med den gode takhøyden. Det skal godt gjøres å finne et så romslig telt med to innganger som veier mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (4 timer siden):

Er vel det @Sovjetunionen "babycamper" med så mulig hun kan komme med erfaring på det teltet? 
En annen ting som taler for Orion 3 UL er en innvendig takhøyde på 130cm.
Da kan man sitte oppreist på kne når man leker eller steller "avleggern" :) 

Kan skrive under på at orion UL er et veldig bra telt som egner seg godt til to voksne og et barn. Det er høyt under taket, hvilket er en stor fordel når man skal styre rundt med bleieskift og eventuelt amming, du kan fint sitte i en sånn liten stol der inne og amme eller gi flaske f eks (med mindre du er ekstremt høy). Veldig praktisk telt! Egner seg veldig bra til tur med barn. Ville skrevet til utedepot og spurt om de har på lager, eller bestilt fra utlandet 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse gode tips! Exped orion III ul ser glimrende ut! Men er det noen som har prøvd 2- pers teltet med to voksne og et barn? Går det? Er liksom enorm prisforskjell på 2 og 3 pers utgaven!!  🙄 Er nok oftere to enn 3 pers på tur... Må nesten ned på ~3 kg hvis det skal monne, da jeg allerede har et helsport Svalbard på 4,4 kg som jeg synes blir for mye å drasse på når det bare er meg og poden... 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, turmari said:

Tusen takk for masse gode tips! Exped orion III ul ser glimrende ut! Men er det noen som har prøvd 2- pers teltet med to voksne og et barn? Går det?  

Jeg har ikke prøvd, men jeg ser for meg at blir temmelig trangt. Barnet i midten og dere på hver side? Tja, klart det går for en natt eller to, men jeg er redd for at dere får  en urolig natt. Men i godvær kan kanskje barnet ligge på et godt underlag  i et fortelt, med innerdøra åpen? Hvis vedkommende vil ligge uten kroppsnærhet til dere da. Siden dere ligger på tvers har en av dere god kontakt med barnet likevel. Så bruker dere den andre inngangen hvis dere må opp om natta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for Tarptent Stratospire 2. Har et som er på vei i posten nå. Størrelse: 2.5 personer (innerteltet kan strekkes ut for å akkurat få plass til 3 standard liggeunderlag). To dører som kan åpnes helt opp som en tarp med kjempeutsikt. Skal tåle vind godt. Meget god ventilasjon. Svært god plass, med to enorme fortelt. 

Ikke minst god vekt: 1.2 kg, som kan fordeles på to, ca 600 gram hver. Settes opp med gåstaver.

$ 359 pluss frakt og moms

https://www.tarptent.com/product/stratospire-2/

Omfattende anmeldelse av forrige utgave (2020 oppdateringen har ekstra funksjoner og ventilasjon)
https://youtu.be/Ya9-HBWkWoI

spacer.png

 

 

Endret av Rolferno
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

turmari skrev (12 timer siden):

Men er det noen som har prøvd 2- pers teltet med to voksne og et barn? Går det?

Et tomannstelt med max 120-140 cm bredde innvendig er trangt med to og for lite med tre, uansett hvor liten den minste kroppen er. Om du tviler kan du jo forsøke å legge underlag ut på gulvet og se hva det blir av plass. En elendig natt borger ikke for lysten til gjentagelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

turmari skrev (12 timer siden):

Men er det noen som har prøvd 2- pers teltet med to voksne og et barn?

Exped Orion II UL har vel samme oppgitte bredde på innerteltet som Orion II Extreme (125 cm)? Det går med 2 stk Exped LW liggeunderlag (65 cm bredde pr stk) men da er det stappa. Om dere da har plass til 2 voksne og ett barn må nesten du vurdere. (Etter mine "sovepreferanser" så er det ikke plass)

 

Bilder av Orion II exteme med 2 Downmat 9 LW her: 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjøper norsk eller ikke er det jo uansett fint om man kjøper noe i Norge. Det betyr at en norsk butikk får noen kroner og det hjelper å hodle arbeidsliv i gang. Man kan aldri ta for gitt at man har det butikktilbudet man har, for når folk slutter å bruke dem så forsvinner de.

Til trådstarter: Har du vurdert tunneltelt? De byr gjerne på mer plass i forhold til vekten, og man får gjerne solid fortelt som kan være nyttig med sko og sekk til 2 voksne. Eksempelvis Kaitum 2/3 gir lav vekt for god liggeplass, rette endevegger (det gir helt annen romfølelse. Jeg har slev keron 3, vinterversjonen av Kaitum, og romfølelsen med rette endevegger er fantastisk) og utgang og fortelt i hver ende. Finnes også i GT-versjon som har ekstra stort fortelt. Helsport og Fjällräven har jo også gode tunneltelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle nevne at det er muligheter for å få tak i Orion III UL til litt greiere priser med ujevne mellomrom, jeg har personlig erfaring med tre tilfeller:

6799,- var det jeg betalte hos vpg.no i juni 2017, var vel blant de første som ble solgt her i Norge, og vpg.no hadde da 20% rabatt en periode.

4200,- var det jeg solgte ovenstående telt for i juli 2019 etter å lagt ut for salg her på fjellform, altså ca 50% av full nypris.

5950,- var det jeg betalte for 2019-modellen i juni 2019 (som har økt liggelengde) da fjellsport.no kjørte salg med 30% rabatt.

Du er avhengig av å ha tid til å vente til de rette tilbudene dukker opp samtidig som teltet ikke blir utsolgt på et blunk. Hvis du ikke finner et pent og rimelig brukt, ser du også at du kan få igjen en god del av pengene selv om du kjøper uten super-rabatter, dersom du velger å selge det videre senere. :-) Det skal dog sies at UL-produktene til Exped har to års garanti, men alt annet hos dem har 5 års garanti - det betyr at om du kjøper brukt, så bør du være sikker på at teltet har blitt godt behandlet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vurderer Tarptent og har spørsmål så er det bare å prate med Henry Shires på https://www.tarptent.com. Sjefen selv (og designeren) svarer deg umiddelbart på alle spørsmål (i california-tid vel å merke). Har aldri før vært borti en slik lynrask og fantastisk service så føler meg nesten forpliktet til å skryte av dem 😀 Familiebedrift som er høyt anerkjent i backpacker-miljøet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

turmari skrev (På 27.5.2020 den 16.49):

Tusen takk for masse gode tips! Exped orion III ul ser glimrende ut! Men er det noen som har prøvd 2- pers teltet med to voksne og et barn? Går det? Er liksom enorm prisforskjell på 2 og 3 pers utgaven!!  🙄 Er nok oftere to enn 3 pers på tur... Må nesten ned på ~3 kg hvis det skal monne, da jeg allerede har et helsport Svalbard på 4,4 kg som jeg synes blir for mye å drasse på når det bare er meg og poden... 😅 

Jeg har begge teltene (Exped orion UL i to str, ja jeg har for mange telt), 3ul til når vi er alle tre på tur, og 2ul når jeg og juniorinnen og bikkja er på tur alene. Jeg synes 3p er for stort til to og 2p er for lite til tre. Det perfekte kompromiss er sikkert UL 3p, det er bare 200g mer enn 2p uansett. For mye plass er jo et luksusproblem i telt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mottok orion iii ul i dag som arvtaker etter reinsfjell 3 superlight. Har kun slått opp teltet i hagen, men meget imponert av kvalitetsfølelsen sett i sammenligning. At disse to teltene veier omtrent det samme er for meg ikke til å tro. Det skal sies at jeg var godt fornøyd med reinsfjell, og ikke minst kundeservicen til Helsport. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Stratospire får du også kjøpt en SideCar som gir en ekstra soveplass i et av forteltene med inngang fra utsiden og innsiden. Passer barn opp til 12 år eller dyr. Kan kanskje være aktuelt etterhvert som barnet kan sove alene.

spacer.png

 

Du får kjøpt innertelt til Stratospire i både mesh og solid (men med mesh på toppen) versjon. Jeg skeiet ut og kjøpte begge delene, men det ble litt dyrt... Går ann å kjøpe separat senere. Mesh er nok optimalt på sommeren for lufting og utsikt, men i det norske høyfjellet kan det fort bli litt for luftig med mesh-versjonen.

Endret av Rolferno
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, jeg var medlem her tidligere men lyktes ikke å logge inn. Har mye erfaring med Venus 2 Extreme til kajakkturer og bilcamping. Kjøpte mitt i 2015 og har kassert det nå etter ca 400 døgn tilsammen. Det er et ok telt, lett å sette opp, god sittehøyde,lette materialer, 2 store fortelt til koking og fyring. Men det er for lett til ekspedisjoner, særlig i mye regn og vind. Det har blåst flatt flere ganger på Helgelandskysten, stenger ble knekt 2 ganger. Det tåler lite regn. Pga lite yttertelt som ikke går ned til bakken. Når silikonet er slitt bort er teltet bare å kaste siden det ikke kan impregneres. Har gått over til Robens Challenger 2 for soloturer. Det veier 2.4 kg. Hilsen Rune

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.