Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste turhatt


Jod-R

Anbefalte innlegg

Tenkte at jeg skulle prøve noe nytt denne sommeren og det er en turhatt. Jeg vil ha en hatt som kan beskytte meg mot sol da jeg blir veldig lett solbrent og det begynner å bli lite igjen av den naturlige beskyttelsen på topplokket. Svetter også veldig lett og mye så vil ikke ha en varm hatt, det burde helst være noe sirkulasjon av luften. Anbefalinger taes imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å bruke en buff som jeg bretter bruker som lue, eller en shemag som jeg binder rundt hodet som ei lue (knute eller strikk i nakken). Trenger jeg avkjøling dypper jeg den i vann og lar den være så våt at det nesten renner av den før jeg tar den på hodet. Dette gjentas så ofte som jeg har tilgang på vann.

 

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (10 minutter siden):

Den koster en del, men du har hatt for resten av livet.

Dette stemmer kanskje i teorien, men erfaringsmessig vil jeg si at du har hatt til du blir uvenn med værgudene. Jeg bruker mye caps (eller skyggelue som jeg insisterer på å kalle det) på tur, og har ofret flere slike til sinte værguder ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, TOT said:

Dette stemmer kanskje i teorien, men erfaringsmessig vil jeg si at du har hatt til du blir uvenn med værgudene. Jeg bruker mye caps (eller skyggelue som jeg insisterer på å kalle det) på tur, og har ofret flere slike til sinte værguder ... 

Tilleyhattene har en stropp du kan ta under haken, og en stropp som kan gå rundt bakhodet. Da sitter den på :-)
Når du ikke trenger stroppene gjemmer du dem oppe i hatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skogens Stønn Høres egentlig ganske så deilig ut, men tilbyr litt lite beskyttelse for solen i panne, ører og nakke.

Fant faktisk LTM6 fra Tilley etter litt googling i natt og det ser ut som en høyaktuell kandidat. Så også LTM8 på hjemmesiden til dem og ble litt nysgjerrig på den, er det noen som har erfaringer med den. Kjenner at jeg er litt små skeptisk til at alt er mesh så av de to heller jeg mot LTM6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, begge deler. Jeg bruker gjerne en hatt , men velger som oftest en cap siden den er så fin å bruke når hetta på jakka kommer på i drittvær. Men hva med å ha en enkel cap pakket ned i sekken, for så å bruke hatten når det er solskinn ? Jeg har også opplevd det å bli solbrent på ørene. En cap er også det beste når man skal tre ett myggnett over hodet synes jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Sunday Afternoons sin Sun Guide Cap for halvannet år siden - jeg ser sikkert litt teit ut med den på, men funker fint og er hendig å ta med "just in case".

Ser av UltraLightOutdoorGear (vet ikke om norske forhandlere) at prisen er høyere med dagens valutakurser, ja :( Vurderte en stund om jeg skulle kjøpe en Cruiser Hat som en mer tradisjonell turhatt, men det har foreløpig utgått fra alle handlekurver - og jeg har strengt tatt ikke savnet det, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker noen ganger cap, tar det mye i nakken snues den rundt "hip hop style".

Jeg er kronisk varm i nepa, og bruker ikke mye lue heller når jeg skal være i aktivitet. Når det er på tide å fiske frem solkrem litt utover vinteren på fjellet bruker jeg denne solkremen (og resten av solkremsesongen ellers). Sprayer i hånda og gnir ut i ansiktet, men der jeg har vokst høyere enn håret, sprayer jeg bare godt rett på. Blir ikke klissent å fælt som vanlig solkrem. "Etterfyller" normalt bare en gang i løpet av en dag.

b.jpeg.thumb.jpg.a5f03e0a74b43c344cf5cbbfd934b74f.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jod-R skrev (1 time siden):

men tilbyr litt lite beskyttelse for solen i panne, ører og nakke

En shemag vil dekke akkurat hva du vil alt etter hvordan du bruker den. Det er et tradisjonelt hodeplagg i land der det er tørt, varmt og mye sol og sand (arabiske land, Iran, Tyrkia,...). Brukes som beskyttelse mot både sol og støv/sand. Shemag kalles også for kefije, eller er vel kanskje mest kjent under det noe missvisende navnet "palestinaskjerf" her i Norge. Shemag brukes også av militæret, for eksempel det britiske SAS. Shemag er etter min mening et mye mer anvendelig plagg enn en turhatt. Mye mer anvendelig. Turhattene mine ligger i skapet - alle sammen. En video som viser anvendeligheten:

Buff er også meget anvendelig. Se for eksempel denne videoen:

 

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker noe som heter "skaut" (tror det, usikker på rettskriving), altså stor (60x60cm) firkanta strech "tørkle". Hovedsaklig for å beskytte håret, har nokså langt hår da.

Nakken blir beskytta litt,ørene blir dekt til, men kan få sånn skylle-stripe midt i panna, nederste delen av panne blir brun, øverste forblir kvitt.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/27/2020 at 6:34 PM, Robinson said:

Ja takk, begge deler. Jeg bruker gjerne en hatt , men velger som oftest en cap siden den er så fin å bruke når hetta på jakka kommer på i drittvær. Men hva med å ha en enkel cap pakket ned i sekken, for så å bruke hatten når det er solskinn ? Jeg har også opplevd det å bli solbrent på ørene. En cap er også det beste når man skal tre ett myggnett over hodet synes jeg.

 

En caps passer sikkert bedre under ei hette i dårlig vær enn en hatt kan jeg tenke meg til. Blir nok ikke å kvitte meg med capsene som ligger i huset.

 

On 5/27/2020 at 6:52 PM, Prebb said:

Shelta hats lager hatter ment for å beskytte deg mot solen når det er varmt. Det er veldig deilig med noe som beskytter nakken og selv om det ser litt rart ut. 

Jeg hadde tenkt å bestille meg en slik hatt, men så gikk kronen i dass så de er litt dyre for øyeblikket. 

De så ikke så dumme ut, men det er ikke norske forhandlere på de?

 

On 5/27/2020 at 7:17 PM, a_aa said:

Kjøpte Sunday Afternoons sin Sun Guide Cap for halvannet år siden - jeg ser sikkert litt teit ut med den på, men funker fint og er hendig å ta med "just in case".

Ser av UltraLightOutdoorGear (vet ikke om norske forhandlere) at prisen er høyere med dagens valutakurser, ja :( Vurderte en stund om jeg skulle kjøpe en Cruiser Hat som en mer tradisjonell turhatt, men det har foreløpig utgått fra alle handlekurver - og jeg har strengt tatt ikke savnet det, heller.

Den flappen blir ikke plagsom ved lengre tids bruk? Lager den gnisse lyder rett at med øret?

 

23 hours ago, Skogens Stønn said:

En shemag vil dekke akkurat hva du vil alt etter hvordan du bruker den. Det er et tradisjonelt hodeplagg i land der det er tørt, varmt og mye sol og sand (arabiske land, Iran, Tyrkia,...). Brukes som beskyttelse mot både sol og støv/sand. Shemag kalles også for kefije, eller er vel kanskje mest kjent under det noe missvisende navnet "palestinaskjerf" her i Norge. Shemag brukes også av militæret, for eksempel det britiske SAS. Shemag er etter min mening et mye mer anvendelig plagg enn en turhatt. Mye mer anvendelig. Turhattene mine ligger i skapet - alle sammen. En video som viser anvendeligheten:

Buff er også meget anvendelig. Se for eksempel denne videoen:

 

;-)

Ser at jeg ikke helt viste hva jeg svarte på, tenkte bare på en buff som ble trukket over hode som en lue. Vil ikke en shemag bli varm hvis den skal gi mest mulig beskyttelse og du ikke har vann tilgjengelig for å bløte den med? Er det en tekstil type som er anbefalt å bruke til dette formålet? Bruker du den slik at den tildekker munnen også og hvis ja, er det tungt å puste gjennom den? Ser at det ble en del spørsmål her, men så ble også jeg nysgjerrig på slike også nå.

 

23 hours ago, can said:

Kan du  bruka ein vanlig caps? Da gjere eg.

Gir for lite sol beskyttelse og har blitt solbrent mer enn en gang med caps på hodet. Vil ha beskyttelse til ører og nakke i tillegg til pannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jod-R skrev (1 time siden):

[...]

a_aa skrev (På 27.5.2020 den 19.17):

Kjøpte Sunday Afternoons sin Sun Guide Cap for halvannet år siden - jeg ser sikkert litt teit ut med den på, men funker fint og er hendig å ta med "just in case".

Ser av UltraLightOutdoorGear (vet ikke om norske forhandlere) at prisen er høyere med dagens valutakurser, ja :( Vurderte en stund om jeg skulle kjøpe en Cruiser Hat som en mer tradisjonell turhatt, men det har foreløpig utgått fra alle handlekurver - og jeg har strengt tatt ikke savnet det, heller.

Den flappen blir ikke plagsom ved lengre tids bruk? Lager den gnisse lyder rett at med øret?

Tok en temmelig solfylt tur en knapp måned etter at jeg bestilte den, og jeg ser vel ikke direkte misfornøyd ut? :D :

627529288_SunGuideCap(IMG_20190123_081550386_HDR).thumb.jpg.df634e20494987e9fd915cb237b6e74d.jpg 1368219777_SunGuideCap(IMG_20190119_093240871).thumb.jpg.b0fd54f2b5b4fdf3377bfc0f3fdd81d5.jpg

Men faktum er at jeg var skikkelig solbrent i en smal stripe på toppen av hvert øre da jeg kom hjem. Jeg brukte flappen stort sett bare når solen kom inn bakfra og glødet mot nakken, men burde brukt den også når solen stod rett over meg. Da stakk ørene litt for mye ut på sidene. Var jo temmelig nær ekvator, og jeg tror ikke det er samme problem på våre breddegrader :) Stoffet er forresten lett og relativt mykt, jeg vil ikke si at det støyer veldig mye. Men hvis ikke solen gjør det nødvendig å beskytte seg ekstra, er det selvsagt mer behagelig å gå med flappen i lomma. Det lå forresten lenker til to tester i "Hva har du kjøpt nå?"-innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jod-R skrev (2 timer siden):

Ser at jeg ikke helt viste hva jeg svarte på, tenkte bare på en buff som ble trukket over hode som en lue. Vil ikke en shemag bli varm hvis den skal gi mest mulig beskyttelse og du ikke har vann tilgjengelig for å bløte den med? Er det en tekstil type som er anbefalt å bruke til dette formålet? Bruker du den slik at den tildekker munnen også og hvis ja, er det tungt å puste gjennom den? Ser at det ble en del spørsmål her, men så ble også jeg nysgjerrig på slike også nå.

Hvis det er trykkende varmt kan det selvsagt bli varmt i shemagen, spesielt hvis stoffet er tykt, men det kan bli varmt i en hatt også. Man kan også bruke den på måter som gjør den mer luftig, for eksempel bare legge den løst over hodet som er solbeskyttende tørkle.

Som oftest har jeg med en tynn buff i tillegg til shemagen. Jeg pleier nemlig å bruke shemag en rundt halsen for å tette sovepose åpningen og en buff som lue når jeg sover hvis det er kaldt. En sånn tynn buff tror jeg kan være bedre når det er trykkende varmt. 

Og nei, jeg pleier ikke å binde shemag en opp foran munnen. Jeg tror det er mer for tørre omgivelser der vinden bærer med seg mye sand og støv, som i ørken/halvørken. Men det er klart, kommer det ei kraftig hagglskur og du ikke kan gjemme deg i ei hette, så kan nok dette være et brukandes alternativ i høyfjellsnorge og. En annen situasjon jeg dekker til ansiktet er når jeg kjører motorsykkel med hjelm uten visir. Hvis det da begynner å regne (for ikke å snakke om hagglskur) så må du enten kraftig ned i fart eller dekke til ansiktet nedenfor brillene. Det samme med mye insektet i lufta. Som regel bruker jeg da en buff fordi det er det jeg har for hånden rundt halsen, men en shemag fungerer vel så bra. 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i caps fra XXL og en "boonie" fra eBay. Sistnevnte er billig og pakkes enkelt i sekken om jeg skal på fjellet og det er masse sol, den blir helt flat og tar ikke særlig med plass.

Dukker opp diverse norske nettbutikker om man søker på "boonie" på Google.. men kjært barn har mange navn.

Fjällräven har jo og noen varianter av hatter:
https://www.fjallraven.com/no/no/herre/tilbehor/caps-hatter-luer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.