Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt kjøper for første gang


braddenauto

Anbefalte innlegg

Da har jeg å samboeren planlagt å kjøpe telt,og trenger derfor bistand.(da samboeren sa det ordner du)

Vi har planer om helgeturer i første omgang.Vi er rimelig blanke på hva vi skal kjøpe,min telt erfaring er storsett fra årlige treninger i HV,til jakt bruker jeg fjellduk/sovepose å tarp viss det bli overnatting å da er d godvær.

Men har sett hatt gjengangeren er at er du to,med litt pikkpakk og evt hund kjøper du tremanstelt?

Mulig det er jegeren i meg men vil ha et grønt telt. Har sett på de fleste helsport modellene sammenlignet mål på diverse telt.Har av den grunn hengt meg litt opp i fjellheimen 3,da den har bra plass i forteltet,grei høyde,da vi har ganske tykke underlag,og greier da kanskje å sitte i teltet uten å subbe i innerduken.eller er jeg på bærtur nå? Har å sett på fjellheimen oppi mot reinsfjell.Etter som det flere plasser er å lese om hvor fornøyd folk er med service å reparasjoner hos helsport virker det som et godt valg å velge det merket.

Vi er ikkje bevandret i teltverdenen og er ute etter et førstegangs telt for telting i greit vær. Ser at dem som er drevne har flere telt i boden å kan velge etter tur å været,men vi må starte en plass. Ser å det er en pro versjon å en super light versjon. Som førstegangs kjøper er det noe en må tenke på her? Har søkt litt men ikkje funnet noe helt klare svar.

Teltet blir brukt helger i utgangspunktet og i greit vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velger du telt fra kjente leverandører trår du sjelden feil... :-) har sett fjellheimen 3 camp utstillt på xxl, masse telt for pengene til en hyggelig pris?! Rundt 3700,- meiner eg. Har sjøl børgefjell 3 frå samme leverandør. Kan vere greitt å gå for 3 manns sjøl om ein er berre to.

 

 

camp versjonen er vell mellom superlight og pro. Så har dei vell ein xtrem over der igjen.

Endret av Baltazarmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med fjellheimen 3 når man er to. Jeg har en eldre versjon av SL utgaven og har følt meg trygg med det på langtur. Mange syns det er litt skummelt at duken virker så tynn. Jeg tror ikke du trenger det mest fancy og dyreste til den bruken du skisserer, så velg gjerne den rimeligste varianten. Jeg tror du kommer til å bli fornøyd. Det finnes et hav av andre bra telt også som kan være minst like bra. Ingen telt er 100 % perfekte, men mange kan gi fantastiske turopplevelser like vel 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall grei pris på Fjellheimen Trek Camp 3 hos XXL, ser jeg. Godt under 4000 kr. Men jeg ser det er ganske tungt til å være et tresesongs tremannstelt. Over fire kg. Jeg ser også at det er veldig langt, faktisk hele 430 cm. Det er jo fint med stort telt, men ulempen er at det kan bli vanskelig å finne en teltplass som er stor nok. Men hvis dere ikke skal telte mye i steinete terreng i høyfjell o.l. så blir nok ikke dette et stort problem. 

Service hos Helsport har visst pleid å være veldig bra, ja, og vi får håpe det fortsetter nå når avdelingen i Melhus legges ned, og administrasjon og service flyttes til Swix på Lillehammer. 

Det kan være lurt å følge med på både Helsport og Bergans outlet-nettbutikker, da det avogtil dukker opp brukbare tilbud der. Selv kjøpte jeg nylig et Helsport Sarek superlight 3 (tunneltelt) hos XXL, til kr 4000, nedsatt fra 6000. Forøvrig samme pris som jeg måtte betalt om jeg hadde kjøpt det brukt på Finn. Nevner det bare, siden det hender det dukker opp folk som sier at det alltid lønner seg å handle brukt. Selv har jeg gjort flere røverkjøp ved å vente på gode tilbud, så jeg har flere telt og ryggsekker (kjøpt nytt) som jeg ser selges for en dyrere penge på Finn. 

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser det nå at det var ganske langt telt ja,kanskje ikkje det enkleste å finne gode plasser bestandig.Har vel hatt mere fokus på de innvendige målene. Ja outlet er det kanskje ikke dumt å følge med på,får holde øynene åpne etter gode tilbud.

Angående vekt,hva er OK vekt på et telt i tremanns segmentet,det bli ikke trasking milevis i gangen uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare å ha det flatt under den delen av teltet du ligger, det er ikke så farlig om du har en stein eller liten dump i forteltet, så lenge det ikke er noe der som skader duken. Men generelt er det jo sånn at jo større telt jo vanskeligere blir det å finne en perfekt teltplass. 

Hva ok vekt er varierer med hvor sterk du er, hvor mange dere fordeler vekten på, hvor langt dere skal gå, hvor tøft vær dere kan forvente og hvor tungt resten av utstyret er. Her finnes det ingen fasit. Det kan være billigere og gi vel så mye turglede å trene knebøy som å kjøpe et veldig lett telt. Selv synes jeg 1-2 kg telt pr person er ok, men det er utfra min treningsstatus og de typer turer jeg liker å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baltazarmannen skrev (3 timer siden):

camp versjonen er vell mellom superlight og pro. Så har dei vell ein xtrem over der igjen.

Camp betyr en ekstra stang/bue slik at du får vesentlig større fortelt enn versjonene som ikke er Camp. Du får gjerne Superlight som både er Camp og som ikke er det f.eks.  Her er det gjerne litt smak og behag. Selv foretrekker jeg Camp til det meste jeg bruker telt til. Da kan jeg ha litt ekstra bagasje i forteltet og det er bedre plass til å lage mat der osv om man får vær som ikke innbyr til å gjøre dette ute...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

braddenauto skrev (2 timer siden):

Angående vekt,hva er OK vekt på et telt i tremanns segmentet,det bli ikke trasking milevis i gangen uansett.

Smak og behag. Det spørs hvor mye du liker/orker å bære, og hva slags sekk du har. Samt hvordan du og samboeren din fordeler bæringen. Personlig syns jeg kanskje 3,5 kg er tungt nok til tremanns tunneltelt å være, særlig når det ikke har såkalt stormmatte (som derimot er vanlig på helårstelt). Men jeg har selv et tremanns kuppeltelt som veier over 5 kg. (Et helårs ekspedisjonstelt med stormmatte.) Dette har jeg klart helt fint å bære, også i bratte motbakker, takket være stor ryggsekk. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kikk på dette: https://www.xxl.no/bergans-trysil-3-tremannstelt-bla/p/1088461_1_style

Trysil 3 får gode skussmål fra mange. Sport1 selger samme telt under et annet navn (og med annen farge), og Bergans selv selger det under navnet Trillemarka, i fargen rød. Det er visst utsolgt hos Bergans akkurat nå, dog. Varianten Trillemarka har fått mye skryt, ser jeg. 

Nå er det visst tilbud på det hos Sport1, faktisk: https://sport1.no/varemerker/bergans-of-norway/gjendebu-3-pers-tent-4036-2072-green/  (Tilfeldigvis også i fargen du helst vil ha.) 

Selv kjøpte jeg varianten Trysil 3 i fjor høst, og betalte da litt over tusen kr hos XXL. Grei pris, syns jeg. Men 2000 er heller ikke ille for et så bra telt. Meg bekjent er det ikke andre forskjeller mellom de tre modellene, enn farge og navn. (Legg merke til at samme beskrivelse står både hos Bergans, hos XXL og hos Sport1. Samme tekst.) Kan hende takhøyden er dealbreaker for dere, men lav takhøyde gjør ihvertfall at teltet er vindstabilt. 
 

Endret av uendelig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar og god informasjon👍🏻 Har sett litt på det helsport svartvassbu som det var linket til lengre opp her,strok nok at det kan vere greit med større fortelt.

skal ta en kikk på bergans teltet var ikkje ille pris,og det er sikkert et bra starttelt for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.