Gå til innhold
  • Bli medlem

Nå som Norge blir turistfritt


Imp

Anbefalte innlegg

I alle fall for utenlandske turister.. 

Selv om det norske folk ser ut til å ville oppdage alle Norges perler på en gang, må det vel bety at det blir bedre plass på feks Prekestolen og Besseggen? 

Det er steder jeg har skydd pga folkemengden. 

Hvilket sted ville du anbefalt å oppleve i år for å nyte godt av de minskede folkemengdene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Imp skrev (5 minutter siden):

I alle fall for utenlandske turister.. 

Selv om det norske folk ser ut til å ville oppdage alle Norges perler på en gang, må det vel bety at det blir bedre plass på feks Prekestolen og Besseggen? 

På Besseggen ?

Nja, blir vel kanskje ikke helt folketomt det, om alle som har planlagt å gå, faktisk gjør det.

https://www.nrk.no/innlandet/170.000-nordmenn-vil-ta-turen-til-besseggen-i-sommer-1.15012981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket mitt så langt, etter det jeg har lest i diverse nyheter, facebookgrupper etc. er at absolutt ALLE skal til de samme stedene, inkludert de to ovennevnte. Tror jeg hadde holdt meg langt unna alle kjente "klassikere" .. Lovatnet står heller ikke på lista mi i år ...  Var det 170 000 som hadde sagt de ville til Besseggen i år? Ikke at det blir så mange, men er jo 3 ganger flere enn "normalt"   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (53 minutter siden):

Nja, blir vel kanskje ikke helt folketomt det, om alle som har planlagt å gå, faktisk gjør det.


Slike artikler har jo en avskrekkende effekt på mange. Noen velger å ikke dra dit nettopp fordi de tror det blir for folksomt. Jeg tviler på at alle som sier de skal til et bestemt område, faktisk drar dit. Dessuten er det mye snø som må smelte før fellesferien. Noen steder kan det bli for lite snø til å gå på ski, og for mye til å gå til fots. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prekestolen, Kjerag, Trolltunga og Lofoten er nok greie plasser målt mot normalen. Her er det jo bortimot 90% utlendinger til vanlig. Folketomt blir det nok ikke likevel. Besseggen har vel en større andel nordmenn under vanlige sommere vil jeg tro uten at jeg har vært der i høysesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser at 60 000 går Besseggen hver sommer. Fordelt på to mnd blir det 1000 mennesker hver dag. Og da er det visstnok køstemning oppi der...

Kanskje lurere å satse på en sen høsttur? 

Men tenker jeg velger å se an sommeren, jeg har sen ferie og er fleksibel 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imp skrev (7 minutter siden):

Jeg leser at 60 000 går Besseggen hver sommer. Fordelt på to mnd blir det 1000 mennesker hver dag. Og da er det visstnok køstemning oppi der...
Kanskje lurere å satse på en sen høsttur? Men tenker jeg velger å se an sommeren, jeg har sen ferie og er fleksibel 🤗

Det er ikke noe problem å gå Besseggen om sommeren, altså hvis du er av typen som ikke tåler å se andre mennesker i løpet av dagen er det litt vanskelig i det området i det store å hele. Hemmeligheten er vel å ikke gjøre som absolutt alle andre så unngå den vanlige "ta båten inn - starte rett på turen" køen,  evnt. "rolig frokost på Memurubu før vi gir oss i kast med oppoverbakkene" køen så går det nok helt fint. Overnatte på Memurubu evnt. i telt og start turen et par timer før første båten kommer inn f.eks gjør nok mye.
Vi gikk den forsåvidt i køtiden, og det gikk bra det også .. selv for en einstøing som meg, utsikten blir ikke så mye dårligere av litt folk ;)
11707875_10155853907990317_2789167417725715232_o.jpg   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for innspill Heriks. Er ikke redd for folk men jeg trenger ikke kø bak meg med den høydeskrekken min 😝 

Men telt og tidlig start høres ut som en god ide. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok veldig an på været og hvor mamge som drar ut. En del steder som f.eks Hardangervidda er det jo mye plass. Så lenge man unngår hovedårene der og går i avstand fra parkering vil jeg tro det ikke er så ille. Men Besseggen o.l er vel en fare for at det folksomt hvis ok vær. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imp skrev (16 timer siden):

Jeg leser at 60 000 går Besseggen hver sommer. Fordelt på to mnd blir det 1000 mennesker hver dag. Og da er det visstnok køstemning oppi der...

Kanskje lurere å satse på en sen høsttur? 

Men tenker jeg velger å se an sommeren, jeg har sen ferie og er fleksibel 🤗

Jeg kan absolutt anbefale å "ta" Besseggen en sen høsttur.
Første gang jeg gikk den var uken etter båten hadde sluttet å kjøre, traff kanskje 7 personer og gikk den i høstferien i fjor nærmest uten å treffe mennesker (selv om da gikk jeg Jo-Stigen og Besshøe).
 

BNINE3295.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta båten til Gjendebu, gå Bukkelægret medan dei andre går Besseggen, et sein lunch på Memurubu og ver på veg over eggen når dei andre sitt til bords på Gjendesheim :) gjorde det eine gongen eg gjekk, då var det veldig behageleg ift mengde folk. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.