Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke støvler når man går med tung sekk


Lin

Anbefalte innlegg

Heisan! Jeg er ny! 🙋🏼‍♀️

Jeg har begynt å gå halvkorte turer 1-3 timer med tung sekk (15-18 kg) og har nå vrikket høyrefoten gjentatte ganger med mine flimsy hikingsko med høyt skaft fra Hoka. Jeg trenger åpenbart mer støtte. 

Den høyre ankelen min har mistet alle sine leddbånd etter en hest reiste seg opp på den for et par år siden. Så dermed mulig jeg har ett noe sært behov. 

Jeg går sti, mye stein og kuppert, men foreløpig ikke veldig bratt/klatring. 

Jeg har kikket litt på den der Walking Queen fra Alfa, men så skriver de selv at de er for dagstursekk? 

Noen som har tups? 

Jeg er forøvrig ei dame 170 høy og 80 tung. 

Hjeeeelp!! 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen 😊

Jeg har Alfa-skoene og bruker dem både på dagsturer og for den vekta du skisserer på turer som går over flere dager. Jeg opplever at de gir god støtte og synes de er behagelige å gå med (de er litt brede, jeg har egentlig litt for smal fot til dem. Men jeg kjører på med såler). Men nå har jeg alle leddbåndene mine intakt, så jeg vet ikke hvor god indikator jeg er for dine behov. Sikkert mange andre her som her flere alternativer å by på...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en variant av Crispi Besseggen i mange år. Den har vært god og stabil, også til lange turer, men innvendingen min mot den er at den er glatt under. Det dreier seg riktignok om en gammel modell; mulig de nye har mye bedre grep. Det er ihvertfall en solid sko som gir god støtte, med den ekstra tyngden det medfører. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt det samme problemet som deg etter et ankelbrudd i vinter, så jeg skjønner problemet. Min løsning er foreløpig å utsette de store fotturene til neste år for å se om jeg kan trene opp ankelen sånn noenlunde igjen. Foreløpig ville det ikke hjulpet nok med stive støvler for meg 😒

Det er mye som kan trenes sterkere og hvis du ikke er vant til å gå med sekk i terrenget kan det hende du har noe å hente med riktig trening av musklene rundt ankelen og kjernemuskulatur, men det har du kanskje prøvd allerede. Hvis ikke så kjør på med balanseøvelser, tåhev, knebøy, hopping, passe korte og lette turer på sti, etc. Staver kan også gi litt ekstra balanse når du går i terrenget og redusere sjansen for nye overtråkk. Jeg merker selv at jeg må passe på at jeg ikke går så langt at jeg blir sliten for da tråkket jeg lettere feil.

Jeg har dessverre ikke noe støveltips, for jeg liker best å gå med sko selv og jeg har ikke tenkt over hvordan de støvlene jeg har fungerer med en svekket ankel. Men jeg følger med på om det kommer noen tips som jeg også kan bruke når jeg blir klar for fottur igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, varmtvann said:

Velkommen 😊

Jeg har Alfa-skoene og bruker dem både på dagsturer og for den vekta du skisserer på turer som går over flere dager. Jeg opplever at de gir god støtte og synes de er behagelige å gå med (de er litt brede, jeg har egentlig litt for smal fot til dem. Men jeg kjører på med såler). Men nå har jeg alle leddbåndene mine intakt, så jeg vet ikke hvor god indikator jeg er for dine behov. Sikkert mange andre her som her flere alternativer å by på...

Vikken modell har du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Snartur said:

Jeg har litt det samme problemet som deg etter et ankelbrudd i vinter, så jeg skjønner problemet. Min løsning er foreløpig å utsette de store fotturene til neste år for å se om jeg kan trene opp ankelen sånn noenlunde igjen. Foreløpig ville det ikke hjulpet nok med stive støvler for meg 😒

Det er mye som kan trenes sterkere og hvis du ikke er vant til å gå med sekk i terrenget kan det hende du har noe å hente med riktig trening av musklene rundt ankelen og kjernemuskulatur, men det har du kanskje prøvd allerede. Hvis ikke så kjør på med balanseøvelser, tåhev, knebøy, hopping, passe korte og lette turer på sti, etc. Staver kan også gi litt ekstra balanse når du går i terrenget og redusere sjansen for nye overtråkk. Jeg merker selv at jeg må passe på at jeg ikke går så langt at jeg blir sliten for da tråkket jeg lettere feil.

Jeg har dessverre ikke noe støveltips, for jeg liker best å gå med sko selv og jeg har ikke tenkt over hvordan de støvlene jeg har fungerer med en svekket ankel. Men jeg følger med på om det kommer noen tips som jeg også kan bruke når jeg blir klar for fottur igjen.

Her var det veldig mange gode tips!
Ja trente ankelen veldig det første halvannet året, men har jo selvsagt ikke gjort det siden da. Haha uff. 
Jeg skal på 14 dagers tur i slutten av juni så jeg har jo iallefall 3 uker på å styrke både kjernemuskelatur og ankel / ben generelt. 
Jeg tror fortsatt ikke jeg skal tørre å vifte rundt med denne sekken uten gode støvler, så fortsatt interessert i generelle gode sko til tung sekk- tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, uendelig said:

Jeg har brukt en variant av Crispi Besseggen i mange år. Den har vært god og stabil, også til lange turer, men innvendingen min mot den er at den er glatt under. Det dreier seg riktignok om en gammel modell; mulig de nye har mye bedre grep. Det er ihvertfall en solid sko som gir god støtte, med den ekstra tyngden det medfører. 

Ahh ja det er jo også noe å tenke på. Tror jeg kjenner en som nyss kjøpte disse skoene, jeg ringer han! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips når det gjelder valg av fjellsko og ankelstøtte kan være at snøringen har ganske stor betydning. I hvertfall opplever jeg at strammingen over ankel blir mye bedre når en hempe går litt bakover på fjellskoene slik som på bildet.

image.png

Jeg har ikke tenkt så mye over dette før nå i det siste, og man kjenner utrolig stor forskjell på om skoene har denne, og om man bruker den hempen eller ikke.

Noen modeller har tatt det ett skritt videre og der kan man stramme til over ankelen når man knyter skoene når man tar akkurat denne hempen.

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opptrening er viktig etter skader og gjør man det rett og forutsetningene er til stede så gir det normalt god effekt (selvsagt avhengig av skadeomfang).

Jeg tror også du vil ha verdi av å lære deg å tape slik at det støtter. Dersom det er mulig ville jeg fått en fysioterapeut eller lignende til å lære deg hvordan du taper støtte for akkurat ditt bruk og problem. Jeg har flere kompiser og gamle idrettskollegaer som har hatt mye nytte av tape både ifm støtte til turbruk og etter skader. Du trenger jo en kombi av disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Scarpa Genisis GTX og er veldig fornøyd med disse; stiv såle for å beskytte fotsålene, helt tett (både pga GTX og mulighet til å smøre inn med voks), og så mye støtte rundt ankelen at det er vanskelig å tråkke over. De forrige Scarpa fjellstøvlene jeg eide varte lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut som om du har en god plan frem mot turen👍 Tre uker med målrettet trening for ankelen, tape som Espen foreslo og noen gode og stive støvler, så er du klar for en bra tur. 

Og så kan det være lurt å ha en liten plan i bakhodet for hva du gjør hvis det like vel skulle gå galt slik at du ikke kan bevege deg videre for egen maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Kjell Iver said:

Et lite tips når det gjelder valg av fjellsko og ankelstøtte kan være at snøringen har ganske stor betydning. I hvertfall opplever jeg at strammingen over ankel blir mye bedre når en hempe går litt bakover på fjellskoene slik som på bildet.

image.png

Jeg har ikke tenkt så mye over dette før nå i det siste, og man kjenner utrolig stor forskjell på om skoene har denne, og om man bruker den hempen eller ikke.

Noen modeller har tatt det ett skritt videre og der kan man stramme til over ankelen når man knyter skoene når man tar akkurat denne hempen.

image.png

Oi så lurt! Det skal jeg se etter! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Snartur said:

Da høres det ut som om du har en god plan frem mot turen👍 Tre uker med målrettet trening for ankelen, tape som Espen foreslo og noen gode og stive støvler, så er du klar for en bra tur. 

Og så kan det være lurt å ha en liten plan i bakhodet for hva du gjør hvis det like vel skulle gå galt slik at du ikke kan bevege deg videre for egen maskin.

Ohhh det var en vond tanke, men ja... lurt å tenke på det! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, ArveS said:

Jeg bruker Scarpa Genisis GTX og er veldig fornøyd med disse; stiv såle for å beskytte fotsålene, helt tett (både pga GTX og mulighet til å smøre inn med voks), og så mye støtte rundt ankelen at det er vanskelig å tråkke over. De forrige Scarpa fjellstøvlene jeg eide varte lenge.

Supert! Skal titte på de. Jeg hadde Scarpa for 10 år siden, veldig fornøyd da!
Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, borgern said:

Bruker herremodell av Alfa Walk Queen og synes de gir bra støtte og er gode støvler.

Tusen takk! Jeg skal teste disse i morgen. Har funnet noen som har i min størrelse. Jeg er veldig smal i foten så håper ikke de blir for vide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Espen Ørud said:

Opptrening er viktig etter skader og gjør man det rett og forutsetningene er til stede så gir det normalt god effekt (selvsagt avhengig av skadeomfang).

Jeg tror også du vil ha verdi av å lære deg å tape slik at det støtter. Dersom det er mulig ville jeg fått en fysioterapeut eller lignende til å lære deg hvordan du taper støtte for akkurat ditt bruk og problem. Jeg har flere kompiser og gamle idrettskollegaer som har hatt mye nytte av tape både ifm støtte til turbruk og etter skader. Du trenger jo en kombi av disse. 

ooohhh så lurt tips! Tape kan jeg egentlig. Gjorde det veldig mye når jeg startet rehabilitering for 2 år siden.
Skal bestille mer tape asap! Trening og tape er virkelig sååå mye mer fornuftig. Å behandle problemet i stede for å prøve å gi symptomet krykker makes so much sense! 
Tusen takk Espen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin skrev (6 minutter siden):

Tusen takk! Jeg skal teste disse i morgen. Har funnet noen som har i min størrelse. Jeg er veldig smal i foten så håper ikke de blir for vide. 

Jeg har også veldig smale føtter og det andre paret jeg har, som sitter bedre enn Alfa, er La Sportiva Trango TRK GTX. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lin skrev (7 minutter siden):

ooohhh så lurt tips! Tape kan jeg egentlig. Gjorde det veldig mye når jeg startet rehabilitering for 2 år siden.
Skal bestille mer tape asap! Trening og tape er virkelig sååå mye mer fornuftig. Å behandle problemet i stede for å prøve å gi symptomet krykker makes so much sense! 
Tusen takk Espen!

Bare hyggelig. 

Og jeg ser at en over her har kommentert det også, men: Vandrestaver gir også veldig mye mer støtte enn mange tror og gir de også "et ekstra ben å lene seg på" de gangen balanse og ankel svikter litt. Vet flere som har hatt veldig mye nytte av det, spesielt om de går med tyngre sekk enn de pleier osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, varmtvann said:

Jeg har også veldig smale føtter og det andre paret jeg har, som sitter bedre enn Alfa, er La Sportiva Trango TRK GTX. 

Stas! Skal sjekke den!
Har La Sportiva skogløpesko og eeelsker dem!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Espen Ørud said:

 

Bare hyggelig. 

Og jeg ser at en over her har kommentert det også, men: Vandrestaver gir også veldig mye mer støtte enn mange tror og gir de også "et ekstra ben å lene seg på" de gangen balanse og ankel svikter litt. Vet flere som har hatt veldig mye nytte av det, spesielt om de går med tyngre sekk enn de pleier osv...

Lurt med vandrestaver, er jo fint til til tarpen også så har vurdert det da jeg har litte fortelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du elsker La Sportiva sine terrengløpesko tenkte jeg å si litt om mine ganske nylig innkjøpte La Sportiva GTX Stream. De fikk ganske nylig en best i test et eller annet sted. Jeg var på jakt etter lette fjellstøvler og disse er virkelig lette. Generellt er jeg ganske fornøyd, men vil ikke anbefale de til de som har problemer med ustabile ankler. Dette er de absolutt høyeste skoene støvlene jeg noensinne har hatt på meg. Den første turen for å gå inn skoene var uten sekk og jeg kunne raskt konstatere at de er dårlige på stabilitet. Begge mine terrengjoggeskopar er mye mer stabile for ikke å snakke om mine gamle Scarpa fjellstøvler. Med sekk på 16 Kg føltes ikke skoen egentlig noe mindre stabil det skal sies. Jeg har stabile ankler og det fungerer helt greit for meg. Må også legge til at de ellers er veldig gode å gå på typiske blåstier og at det nok er mulig å gå langt på grusvei uten å bli sliten under foten. Dempingen er tilpasset min vekt med sekk(88+16 Kg) og sånn sett er de veldig gode.

 

Ellers må jeg si at med din skadehistorikk høres staver ut som en god løsning, ikke minst om du sklulle tråkke over og må hinke deg frem på egen hånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Framfor å kun lappe på "problemet" ville jeg også lagt litt fokus på å trene opp ankelen din. Støtte er fint når du trenger det, men det er absolutt bedre å ikke være "så" avhengig av det. Du kommer langt med en balansepute og noen minutter om dagen.

 

Som andre nevner så er staver også ett godt alternativ.

Endret av Tåkefyrsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.