Gå til innhold
  • Bli medlem

Vaskemiddel Gore-tex


børt-erik

Anbefalte innlegg

Hva slags vaskemiddel kan brukes på klær med goretex? Finnes det noen dugelig alternativer til de svindyre greiene som selges på sportsbutikker? Er det sånn at alt som tåler vann tåler Milo? Og hva er ulempene med å bruke vanlig vaskemiddel?

Og i samme slengen  - har noen tips til brukbare impregneringsmidler utenom de svindyre greien som selges på sportsbutikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OMO Sport får du kjøpt overalt, det kan brukes på Goretex i følge omo selv. De delte ut småflasker gratis under Birken for noen år siden, mange av deltakerne trodde det var sportsdrikk, og tømte flaska i en slurk...
Så nå står det VASKEMIDDEL med store bokstaver på den. :-) .
Etter vask tørker du plagget i trommel, da reaktiverer du DWR-impregneringen. Eller du kan stryke det på forholdsvis svak varme. Biltema selger impregnering på spray for en rimelig penge, for alt jeg vet er den akkurat like bra som de svindyre greiene på sportsbutikker.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt vanlig flytende OMO uten parfyme på Gore-Tex-klærne mine i årevis, uten at jeg synes dette har påvirket funksjonen på noen måte. Noen hevder dette er helt innafor, mens andre anbefaler det ikke. Sannelig om jeg vet, men jeg synes det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange mener det går greit med vanlig, mildt vaskemiddel. Men det må være flytende, uten blekemidler. Her er hva Norrøna skriver (på Norrøna-norsk): "Wash at 40°C with a mild detergent. Do not use softening, rinsing agents or bleach as they can damage the fabric's water-resistant properties (not the membrane/ waterproofing) and the color of the fabric. Rinse the garment twice if possible. "

Og det er viktig å ikke bruke skyllemiddel/tøymykner. Alle produsenter anbefaler også en ekstra skylling.

Bergans bruker Dermizax membran, den kan vaskes med det meste , også vaskepulver, siden membranen ikke har porer som tetter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.