Gå til innhold
  • Bli medlem

Jungelhane/Jungle cock nakke


Bjørn J

Anbefalte innlegg

Jeg har liggende en hel slik nakke, kjøpt i norsk butikk før omsetningsforbudet ble innført.
Slik jeg forstår lovverket trenger den ikke å registreres eller merkes siden den er så gammel, og det er privat og ikke-kommersielt bruk.
Men har jeg lov å selge den til privatpersoner? Noen som vet?

Jungle_cock.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Prøv å legge spørsmålet ut på fluefislesiden.no der kan det være at noen vet hva som kan omsettes. En flott nakke i superkvalitet du har der. Men om den er ulovlig er det kanskje vanskelig å legge den ut for salg på et offentlig forum. Du må kanskje bevise at den er kjøpt forbudet ble innført og det er kanskje ikke så lett.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All omsetning av nakker som har krav til CITES-sertifisering skal ha dette. Ellers hadde alle sagt at de hadde gamle nakker de skulle selge. Det er i grunn ikke noe problem før du legger den ut i en evt salgsannonse. Om du har noen kompiser du kjenner godt du kan selge den til uten å legge ut annonse er det klart enklest og det som vil skaffe deg minst trøbbel..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privatsalg regnes ikke som kommersiell omsetning (så lenge det faktisk er privat og ikke kamuflert kommersielt salg). Det kom en endring for hvordan reglene håndteres i Norge for 2 år siden som krever eiersertifikat for kommersielle aktører, men det har vært nødvendig med sertifikat på eksport siden 1975, så skinnet ditt skal være veldig gammelt for at det faktisk kommer under dette unntaket.

https://www.miljodirektoratet.no/for-private/handel-med-trua-arter-cites/trofeer-og-hobby/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Oddbjørn. jeg leste det i den linken din, men er fortsatt litt forvirret. Nakken min var kjøpt fra norsk butikk før forbudet/restriksjonen kom, men den er etter 1975. Så jeg forstår at jeg ikke trenger noe sertifikat for å ha den i mitt eie og evt. binde fluer til mitt eget bruk. Jeg er nok ikke så god på å lese krøkkete byråkratnorsk.
Men jeg er fortsatt usikker på om jeg som privatperson f.eks. kan legge den ut til salgs på finn.no. Eller om jeg kan selge den til en privatperson uten å gjøre den allment tilgjengelig i en salgsannonse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Ikke-kommersiell innenlands besittelse

Allerede innførte eksemplarer av brokadehaneskinn/-nakker i privat eie behøver ikke å ettermerkes eller registreres

Krav om eiersertifikat bortfaller for privat besittelse av brokadehaneskinn/-nakker for ikke-kommersielt bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn skrev (På 25.5.2020 den 13.13):

Privatsalg regnes ikke som kommersiell omsetning (så lenge det faktisk er privat og ikke kamuflert kommersielt salg). Det kom en endring for hvordan reglene håndteres i Norge for 2 år siden som krever eiersertifikat for kommersielle aktører, men det har vært nødvendig med sertifikat på eksport siden 1975, så skinnet ditt skal være veldig gammelt for at det faktisk kommer under dette unntaket.

https://www.miljodirektoratet.no/for-private/handel-med-trua-arter-cites/trofeer-og-hobby/

Ikke-kommersiell innenlands besittelse

Allerede innførte eksemplarer av brokadehaneskinn/-nakker i privat eie behøver ikke å ettermerkes eller registreres

Krav om eiersertifikat bortfaller for privat besittelse av brokadehaneskinn/-nakker for ikke-kommersielt bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Runechr. said:

Den nakken er fult lovlig å selge i Norge. Trenger ikke dokumentasjon på den.
Det er ved import du må ha det.

Stemmer. Før jeg solgte nakken kontaktet jeg Miljødepartementet og fikk bekreftet at det var fullt lovlig å selge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.