Gå til innhold
  • Bli medlem

Stole på r-verdi og t-comf?


Anbefalte innlegg

Hei
Jeg er forholdsvis ny på det å sove ute. Gjorde det endel som barn, men etter jeg ble kjønnsmoden er det dagsturer som har vært greia. Nå har jeg brukt 25k jeg egentlig ikke har på turutstyr og skal som resten av befolkningen erobre villmarken i 2020. Nå går det jo mot varme netter og pent vær så spørsmålet er ikke så aktuelt akkurat nå, men det jeg lurer på er hvorvidt man faktisk kan stole på oppgitte tall i form av r-verdi på liggeunderlag og t-comf på soveposer? 

Jeg skjønner jo at det er veldig individuelt hva man tåler av kulde, men på et generelt grunnlag? Selv har jeg anskaffet en Amok Draumr XL og Helsport Alta sovepose som er ekstra lang og bred. Jeg måler nemlig 203 cm på strømpelesten og da var det jaggu ikke mange soveposer tilgjengelig i butikk. Ser at man kan bestille customized fra flere på nett, så det er planen når jeg skal kjøpe vinterpose. Må jo fortsette sesongen utover høsten og vinteren.

Men tilbake til spørsmålet. Liggeunderlaget fra Amok sier at det kan brukes ned til -4 grader og soveposen min har t-comf på 0 grader og t-limit på -5 grader. Kan jeg ta sikte på at det gjelder for meg? Eller er det som el-biler med oppgitt rekkevidde på 300 km, men dersom forholdene ikke er 100% optimale så kan det nesten halveres.

På forhånd takk for svar!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tallene kan du stole på, men dette er som du er inne på måleverdier. De er  basert på en internasjonal standard.som en kan bruke for å sammenligne produkter fra forskjellige produsenter. De sier i grunn ikke noe om du vil fryse eller ikke. Soveposer jeg har som er oppgitt til T-conf -2 kan jeg bruke ned til + 3-4 grader. Ved lavere temperatur begynner jeg å fryse. Jeg har alltid med meg en lett dunjakke, har måttet bruke den noen ganger i soveposen. Jeg fryser lett, for andre er sikkert T-conf -2 mer enn varmt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del, som er plagsomt varmblodig so har eg brukt min pose med t- limit på -4 i 8 kuldegrader. Låg då berre i bokseren og sov veldig godt!

Men sambuaren min er ein frysepinne som fryser berre av å høyre om kuldegrader på værvarselet - ho må kle på seg ekstra hvis det nærmer seg t-komfort på hennas poser. 

 

Eg er meir opptatt for min del av å være sikker på at liggeunderlaget er "varmt nok". For eg har prøvd å ha for dårlig liggeunderlag i kalde netter og då fryser ein uansett kva sovepose ein har. 

Men dette gjelder når ein skal sove i temperaturer ned mot 5 grader og kaldare. Er vi godt på plussiden gjennom sein vår, sommer og tidlig høst - har eg aldri tenkt på å være på den sikre sida i forhold til r-verdi

Endret av magnum_mauser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene stemmer bra for de fleste av de anerkjente produsentene.   

 

Men så kommer individuelle og eksterne faktorer. Inne i et telt ved -2 (inne) er ICKE det samme som -2 ute og 5m/s vind.

 

Gradverdiene er derfor sånn ca. Og legger du merke til at du begynner å fryse på verdien eller f.eks 5 grader under så kan du stort sett ta med deg dette til andre soveposer. F.eks har jeg lært meg st jeg kan bruke en -9 comf ned til ca -3/4 uten at jeg må ha noe ekstra i posen.

 

Det er litt som termostaten på varmekablene på badet. Det spiller ikke noen rolle om den viser 20 eller 15 grader. Dersom det er litt kaldt skrur du den opp mitt til... 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det beste er å teste selv! Ta med deg liggeunderlag og sovepose å sov en natt på terassen/plenen. Finn en dag det er på grensen til hva utstyret er godt for. blir det kaldt så går du inn å justere til neste gang.

Du kan øke temperaturen ved å bruke vannflaske/dunjakke/ullundertøy/lakenpose osv...

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standardene er (nesten) like, men vi mennesker er er ulike.

EN13537

I januar 2005 ble EN13537 innført. Det var en anmodning om en standarisert test av soveposens varmeegenskaper, utført av en tredjepart i et internasjonalt sertifisert laboratorium, hvilket gjør testen relativt konstant og troverdig. Dette er en anmodning de fleste store aktørene på markedet har valgt å følge, og når du skal investere i en sovepose kan du forvente at det er oppført tre ulike temperaturgrenser som vil gi en god indikasjon på bruksområdet. EN13537 er etter all sannsynlighet den eneste nøyaktige tabellen å sammenligne soveposer på. Testen benytter seg av en mannekeng med temperatursensorer for å registrere isolasjonsverdien i respektiv sovepose. Mannekengen er iført ett lag heldekkende superundertøy inne i posen, på et isolerende liggeunderlag. Testen utføres deretter i et kammer med ekstern temperaturkontroll. Resultatene er dermed gitt ut fra energien det kreves for å opprettholde homeostasis (egenskapen til å holde en stabil, relativt konstante indre forhold, her temperatur) i mannekengen til en satt temperatur.

Temperaturgrensene blir da som følger:

  1.  T-komfortgrense: Temperaturen en standard kvinne[1] kan forvente å sove komfortabelt og avslappet i. Menn med  lav kuldeterskel kan i tillegg benytte seg av denne.
  2.  T-nedre grense/T-limit: Temperaturen en standard mann[2] kan sove sammenhengende åtte timer i, i  en sammenkrøket posisjon. Menn/kvinner med høy kroppstemperatur kan benytte seg av denne for å finne riktig  sovepose. 

[1] Standard kvinne i testen anses å ha en alder på 25 år, hvis høyde er 1.60 cm og vekt 60 kg.
[2] Standard mann i testen anses å ha en alder på 25 år, hvis høyde er 1.73 cm og vekt 73 kg.

EMPA og ASTM F3340-18

Alle liggeunderlag har oppgitt en R-verdi, som betyr "resistance value" - motstandsdyktighet mot varmetap til bakken. R-verdi sier noe om liggeunderlagets isolasjonsevne. Skalaen går fra 0 og oppover. Jo høyere R-verdi et produkt har, desto bedre isolerer det, og jo bedre isolasjon desto høyere komfort i lave temperaturer. Vi har fram til 2019 hatt en R-verdi testtype kalt EMPA. Dette har ikke nødvendigvis vært en standard der man har kunnet sammenligne alle liggeunderlag fra ulike fabrikanter på lik linje. Det har derfor blitt utformet en ny og bedre, universell teststandard - ASTM F3340-18, og målet er at alle produsenter skal benytte denne. R-verdien er testet i nøytrale, uavhengige laboratorium, og er den eneste måten å kvalitetssikre isolasjonsegenskaper presist samt kunne sammenligne underlag. Noen liggeunderlag scorer bedre med denne nye teststandarden, andre dårligere - men disse resultatene skal være mer riktige enn resultatene fra den gamle testen. Det er altså ikke underlagene som har blitt bedre/dårligere, men testen som viser den korrekte verdien. Mange produsenter oppgir også temperaturgrense på sine underlag, dette er produsentens egen anbefaling, og er ikke en del av ASTM F3340-18. Fra og med 2020 benyttes denne nye teststandarden av en rekke produsenter, blant dem Sea to summit, Thermarest og Exped.

Brukes to underlag samtidig, for eksempel ett med og ett uten luft - kan R-verdiene plusses på hverandre. Dermed kan mange 3-sesongs underlag gjerne benyttes om vinteren dersom man benytter et annet underlag i tillegg.

(Tekster over er lånt fra Oslo Sportslager sine sider.)

 

Verdt å merke seg ift EN13537:

Temperature model (dummy):

  • Temperature model in sleeping bag must occupy such inner volume of sleeping bag that is typical for adult lying on back. Dummy must be 1.5 to 2 m high and its surface must be 1.5 to 2 m2.
  • During the test, dummy is dressed in two-piece clothing with specific thermal insulation of material Rct = 0.049 m2K/W ± 10 % and in socks getting to knees with specific thermal insulation of material Rct = 0.054 m2K/W ± 10 %. Face of dummy is covered with face-mask.
  • It is assumed that tested subject can make the best of the sleeping bag by adjusting his position and minimizing thermal loss, that he knows limiting factors of sleeping bag and he can protect himself from them.

Artificial ground

  • This test is made with dummy lying on the ground made of solid support (12 mm thick) and underlay. Lower part of artificial ground must be in contact with the surrounding air. Artificial ground is made of wooden board (55×185 cm, 12 mm thick) covered with mattress with thermal resistance 0.85 m2K/W ± 7 %. Wooden board is hold above floor on certain type of support that allows air circulation under the board.

Climatic chamber

  • This test is made in climatic chamber where temperature excursion of the surrounding air can not be more than ± 0.5 °C. Temperature is set to a value that guarantees that temperature gradient between dummy and air is higher than 15 °C. Difference between air temperature and radiation temperature of surrounding walls must be lower than 2 K. Air is thought of as stationary. Air circulation speed inside of climatic chamber must be lower than 0.5 m/s (0.3 m/s by default). Relative humidity inside of climatic chamber can range between 40 % and 80 %.

Range

  • EN13537 applies to all sleeping bags with the exemption of sleeping bags for military use and sleeping bags for extreme temperatures, i.e., comfort range below -25 °C

 

Som andre er inne på; hvor varmt vi sover påvirker, hvor ny/slitt posen er påvirker, R-Verdi på liggeunderlag påvirker, luftfuktighet påvirker, vind/trekk påvirker, din dagsform påvirker.  Selv om standardene noenlunde gir grunnlag til å sammenligne mellom soveposer og merker, så er din egen erfaring av kombinasjon av sovepose og liggeunderlagt, hvordan du sover, samt hvordan du tenker å bruke dem som da gir best indikasjon på hvor du treffer ift de ulike temperatur og R-verdi ratinger som oppgis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.