Gå til innhold
  • Bli medlem

Turmat!!


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Delfiakake er nok skikkelig bra...

Men det store men'et er at den må oppbevares kjølig. Ettersom det er ganske mye fett i kaka, så "smelter" dette fort. Hvertfall dette skjer med modern's versjon av oppskriften! Så kanskje ikke så bra når det er varme dager... Blir fort klissete! Men det er nok mulig å modifisere oppskriften litt sikkert.

Ellers så syns jeg det blir bare bedre tur med hjemmelaget mat! Møtte noen folk som hadde ALT hjemmelagd. Alt fra kjeks, hjemmelagde supper, gryteretter osv. Grønnsakene ble tørket før tur for å spare vekt. Det var et imponerende syn og lukt!

Ellers testa jeg de runekakene, men hadde i litt kaffe og druesukker i. Som resulterte i min 2 timer lange promenade, ble korta ned nesten en time :P Bra saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Den delfiakaken passer definitivt best til vinterturer! Tror for dessuten det er da den vil smake best-for vi har vel alle smakt svett snickers...

Nok om det.

Har ofte tenkt på å kunne ta med hjemmelaget mat. Det er jo genialt. Samt at det sannsynligvis gir mer energi enn hva du kjøper. Produsentene må jo tenke kostnader, da blir det fort substitutter som smaker likt... I stedet for å kjøpe kjøttsuppe-ja det blir mye kjøttsuppe (tror jeg har snakket om kjøttsuppe tidligere på forumet)- så kan man vel tørke grønnsaker og lage en hjemmelaget versjon. Buljong-vann-tørket kjøtt-tørkede grønnsaker. Dersom man vil ha lapskaus kan man sikkert blande den inn i potetmos...? Har ikke prøvd, men tipper det går. Det er det fine med mat på fjellet-Det Smaker Alltid Godt!!!! Ellers er det sikkert noen som kjenner en kokk, de kan mye teori om mat, holdbarhet og tips og triks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den delfiakaken passer definitivt best til vinterturer! Tror for dessuten det er da den vil smake best-for vi har vel alle smakt svett snickers...

Nok om det.

Har ofte tenkt på å kunne ta med hjemmelaget mat. Det er jo genialt. Samt at det sannsynligvis gir mer energi enn hva du kjøper. Produsentene må jo tenke kostnader, da blir det fort substitutter som smaker likt... I stedet for å kjøpe kjøttsuppe-ja det blir mye kjøttsuppe (tror jeg har snakket om kjøttsuppe tidligere på forumet)- så kan man vel tørke grønnsaker og lage en hjemmelaget versjon. Buljong-vann-tørket kjøtt-tørkede grønnsaker. Dersom man vil ha lapskaus kan man sikkert blande den inn i potetmos...? Har ikke prøvd, men tipper det går. Det er det fine med mat på fjellet-Det Smaker Alltid Godt!!!! Ellers er det sikkert noen som kjenner en kokk, de kan mye teori om mat, holdbarhet og tips og triks.

Det blir fin lapskaus av 1 betasuppe, 1/2 potetmos og litt pølse. Betasuppen kan du jo lage av tørkede grønnsaker og buljong...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vinteren synes jeg det er greit med en termos med suppe om man har pulk. Har tenkt litt på å sprite opp suppa med tørket kjøtt, men det ble avlyst etter å ha sjekket priser......

Er det noen som har erfaring med å tørke kjøtt selv?

Hvor mye tørket kjøtt trenger man egentlig til en lunch eller middag som ikke inneholder noe kjøtt fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med å tørke kjøtt selv?

Hvor mye tørket kjøtt trenger man egentlig til en lunch eller middag som ikke inneholder noe kjøtt fra før?[

Enklest - hardstek kjøttdeig - dvs til vannet som kommer ut har fordampa. Husk å røre så det ikke svir seg.

Spekemat er konsentrert protein, men mye salt, det kan være dumt om vinteren når du må smelte snø. Har ikke erfaring med å tørke kjøtt som ikke er salta, men det bør gå om du holder flua unna og bor i innlandsklima. Lag et tett skap med fluenettingdør og heng opp på nordsida av huset.

Oppkutta kjøtt i stekovnen på 60-70 C burde gå - da blir det i tillegg langtidsstekt før vannet fordamper.

Er kjøttet skikkelig tørka, skulle du komme langt med et par hundre g til middag, om du har ris e.l. til i tilstrekkelig mengde.

Mitt turmiddagstips: Vegetargrytepose fra Helios kokes opp, med ekstra vann, tilsett tørstekt kjøtteig (ikke si det til Helios!) og hurtigris, surr i 5 min. Ha ekstra vannmengde tilpassa rismengde + litt til kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørke kjøtt er enkelt man kan bruke hvilet som helst slags kjøtt, skjærer det i tynne skiver eller strimler legger det utåver ett brett i stekeovnen helst med bakepapir under sett tempraturen til ca 70 grader ovnsdøra skall stå på gløtt kan sette ett eller annet i mellom ca en halv cm åpning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg har svært gode erfaringer med krydderkake med norvegia som brødmat på kortere turer. Den holder seg saftig og god, samtidig som den er full av karbohydrater og fiber. Samboeren min er en kløpper til å bake denne etter en islandsk oppskrift, men den finnes vel som "norsk" variant også. Krydderkake har etterhvert blitt synonymt med reinsjakta for min del.

Ellers deler jeg andre sine erfaringer når det gjelder lunsj om vinteren. Kjapp og enkel "fingermat" er det greieste.

Carl:

Pemmikan hører vel Amundsen og forrige årtusen til...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter voldsomt med å stappe meg med brødskiver - har ofte ikke den store matlysten når jeg er på tur! Så da blir det gjerne real tur-mat.....men du-verden hvor lei man kan li av det. Har vel nevnt det tidligere...men cous-cous er perfekt:

- cous-cous (finnes i de fleste innvandrerbutikker)

- nøtter hakkes

- rosiner/korinter/aprikoser hakkes

- krydder (kanel, chili, ingefær, cumin....)

- hønsebuljong (kan sløyfes)

- litt spekepølse (choirzo er perfekt - og man slipper alle de skumle 'E"ene hvis man kjøper noe bra

Matlagingen består i å helle over varmt vann og vente.

Ellers har jeg veldig sansen for å ta med parmesan-stenger - utrolig godt å gumle.....spesielt hvis non har tatt med vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter voldsomt med å stappe meg med brødskiver - har ofte ikke den store matlysten når jeg er på tur! Så da blir det gjerne real tur-mat.....men du-verden hvor lei man kan li av det. Har vel nevnt det tidligere...men cous-cous er perfekt:

- cous-cous (finnes i de fleste innvandrerbutikker)

- nøtter hakkes

- rosiner/korinter/aprikoser hakkes

- krydder (kanel, chili, ingefær, cumin....)

- hønsebuljong (kan sløyfes)

- litt spekepølse (choirzo er perfekt - og man slipper alle de skumle 'E"ene hvis man kjøper noe bra

Matlagingen består i å helle over varmt vann og vente.

Ellers har jeg veldig sansen for å ta med parmesan-stenger - utrolig godt å gumle.....spesielt hvis non har tatt med vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Mat på tur er viktig, både for trivselen, men ikke minst for å få i seg nok kalorier og næring. Man skal vel ikke gå mer enn ca fire timer med tung sekk før kaloriforbruket i løpet av et døgn er fordoblet i forhold til vanlig hvileforbrenning. Om man i tillegg går bratt stiger selvfølgelig forbrenningen ytterligere. Kraftmat blir et stikkord da.

Jeg liker å ha med mat med fett og energi. Raus bruk av smør (+ eventuelt soyaolje), kokesjokolade, marsipan, tørrmelk, peanøtter, cashewnøtter, peanutbutter og nugatti er blant favorittene.

Folk klager på havregrøten, men har dere forsøkt å gi grøten litt liv?? Havregrøt med peanøtter, geitostbiter, smør, kokosmasse + XL1- pulver på gjør underverker for energibalansen... (men kanskje ikke en kombinasjon noe jeg anbefaler HVER morra, lissom). Skal du virkelig ha en drøy festgrøt så topper du denne kaloribomben med Tine spraykrem og litt blåbærsyltetøy! Var det noen som sa "-mett"?? Forbered deg på en times fordøying i etterkant før du slenger sekker på ryggen.

Som karbohydratgrunnlag liker jeg også pasta, tynne knekkebrød og rugbrød eller solsikkebrød. Lomper er også helt knall; gode, billige og holder i flere dager. Prøv med forskjellig pålegg.

Loganbrød er jeg litt ambivalent til, det er jo superholdbart og svært mettende - men det smaker jo pappskiver med litt aprikos i! Den tørre smaken begrenser helt klart hva hvor mye man klarer å spise av den, og da forsvinner jo litt av poenget..?

Til middag er vanlige posesupper eller enkle pastaretter digg, om man tilsetter mere pasta, en buljongterning, tørrmelk og soyaolje.

Ta og avslutt måltidet med en halv liter instantkakao m/ tørrmelk. Da er det ikke snakk om å gå sulten til sengs.

Når det gjelder Drytech - det er jammen meg et hypa produkt! Grovt overpriset, og ennå verre; smaker i grunnen ikke bra. Prøv heller som sagt å sprite opp en vanlig posesuppe med det du har for hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vil for det første støtte havregraut laget... :? :

- Prøv å legge i rosiner og skiver av eple. Fantastisk friskt og godt. Ellers så kan man også ha i litt kanel. Dette går også kanon godt sammen med halvkokt eple. Er ellers en fan av smør og godt med rosiner, salt og sukker i grøten. (hver dag!)

Ellers så er et litt spesielt tips å ta litt flesk fra tørket kjøtt (gjerne reinskjøtt) å legge i kaffen så det smelter. Energibombe på en vintertur.

Rugbrød holder seg også endel lenger enn Remakneip... 8)

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Pemmikan (og masse annet turmat) kjøper jeg fra www.rei.com.

Hei

Hvordan fungerer det å bestille herfra? Gode erfaringer med hurtige og riktige leveringer?

Hvordan er det med toll på slike matprodukter fra utlandet?

Litt skeptisk til å bestille mat fra utlandet, men dette så unektelig fristende ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har prøvet at lave Runekagerne.

Men pas lidt på, for massen skal koge meget længe og den bliver meget klæbrig.

Inden du ruller massen ud til en 1 cm tyk kage, lægger du bagepapir over og under.

Derefter kan jeg anbefale at drysse et tæt lag sesamfrø på begge sider.

Gunnar Martensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonymous

Middag= drytech.

Frokost/ lusj= SF9, nødrasjoner i kjeksform som inneholder blant annet havre, rosiner ol. Det som er så genialt er at de kan spises tørre eller blandes ut til en ganske velsmakende grøt (tilsett salt).

Har brukt det på mange og lange turer. Funker perfekt: smaker bra, ikke noe vanninnhold, billige, næringsrike, perfekt pakket (vanntett), ufattelig holdbart.

Fås kjøpt fra produsenten. http://www.compact.no/hoved.cfm?artid=4734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd Drytechs FR2000 (feltrasjon)? http://www.drytech.no/index.php?&ID=40

Jeg har vært så heldig å få tak i noen av disse, og det er utrolig kjekke pakker for en dag eller to. Som dere ser, så inneholder pakkene, i tillegg til "hovedrettene", både mørk sjokolade, kaffe, te, kakao, kjeks, etc. Rett og slett alt i ett.

Hvor man får kjøpt det, derimot, det vet jeg ikke. Det går vel sikkert an å bestille fra Drytech direkte, men det burde da også være mulig å få tak i andre steder??

FR2000 er vel kanskje den dyreste turmaten det er mulig å få tak i.

I mange av forsvarets avdelinger i dag så prøver man så godt det er mulig å unngå å bruke denne typen mat pga pris. Da er det bedre å laste opp soldatene med ekstra brødmat og hermetikk selv om det er mye mere tungvint.

Om jeg ikke tar mye feil så koster en FR2000 rundtom 230 NOK pr dag.

Sier seg selv at om et kompani på 200 mann skal spise for 230 NOK i døgnet i 10 dager så blir faktisk prisen på mat 23000....

Når man i tillegg tenker det at hver soldat i det norske forsvaret koster 26,- kroner å føde gjennom messa så blir det en dyr fornøyelse for avdelingen å fore folk med FR2000...

Dette er selvsagt årsaken til at FR2000 ikke er noen hit på det sivile markedet. Er rett og slett for dyrt!

LENGE LEVE HERMETIKK!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hermetikk???? Er det noen som fortsatt har det med seg på tur? Hvorfor ikke bære med seg stein i stedet?

Ingen smartinger tar med seg mat med vann i på lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middag= drytech.

Frokost/ lusj= SF9, nødrasjoner i kjeksform som inneholder blant annet havre, rosiner ol. Det som er så genialt er at de kan spises tørre eller blandes ut til en ganske velsmakende grøt (tilsett salt).

Har brukt det på mange og lange turer. Funker perfekt: smaker bra, ikke noe vanninnhold, billige, næringsrike, perfekt pakket (vanntett), ufattelig holdbart.

Fås kjøpt fra produsenten. http://www.compact.no/hoved.cfm?artid=4734

Fortell mer om dette! Hvordan bestiller du? Pris? Smak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ideen fikk jeg av Ousland - han bruker det på sine turer.

Du kan bestille det direkte fra produsenten - i en diger kasse med (hvis jeg ikke husker feil) ca 50 enheter. Prisen husker jeg ikke nøyaktig, men tror det er ca 16 kr pr pakke. En pakke holder til to måltider.

Som sagt kan du spise den tørr og som grøt. I tørr form er blir det ganske søtt og tørt, men det funker meget bra. Har som sagt brukt det på turer i flere år: de fleste liker det godt, men over flere uker blir du jo litt lei av smaken...

I grøtform er det genialt! Du knuser kjeksen, tilsetter en god del varmt vann og lar det svelle noen minutter. Med en god klype salt blir det en uovertruffen "havregrøt". Spiste denne grøten til frokost og lunsj i 8 dager denne påsken: uten å bli spesielt lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

...Men husk for all del salt hvis du skal lage grøt! Glemte det første gang (10 dager...), ble relativt kvalmende etter ganske få måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jag brukar äta havregrynsgröt på morgnarna, då gröten kokat färdigt häller jag i en påse varmakoppen sötsoppa (fruksoppa, äppelsoppa, aprikossoppa, hallonblåbärsoppa etc) och en matsked smör så har jag en god, söt och mättande frukost. Slipper smörgåsar vilka ofta kräver pålägg som är tungt och känsligt för värme.

Till lunch äter jag varma koppen och godis (kakor, mörk choklad, nötter och torkad aprikos)

Till middag blir det ofta blåbands eller friggs olika färssåser med jasminris (smakar gott och kräver inte lång kokning), snabbmakaroner, couscous eller bulgur. Till efterätt en söt varma koppen. Går jag tillsammans med någon så vill jag gärna lyxa till det till kvällen och kan då ha med mig efterätt gjord på pulver, ex chokladfromage, citronfromage eller brulepudding. Jag har sett några sådana pulverefterätter i norge, men mest prövat de svenska (kommer inte ihåg tillverkaren för tillfället).

Detta ger tillräckligt mycket energi för att slippa känna sig trött och hängig eller gå ner i vikt. Det väger inte ssk mycket heller.

Håller på att experimentera med att torka grönsaker och kött, men har inte lyckats tillräckligt bra ännu för att kunna ge några rekommendationer. På www.utsidan.se finns det lite tips på hur man torkar mat. Allt om mat hade också tips på torkad mat nu i våras.

Godis i fickan i form av mörk choklad, torkad frukt och nötter har jag alltid.

Hälsningar Kristina Seling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Litt dumt spørsmål men men. Når man sier Real Turmat, skal man da si Real på engelsk eller norsk??

ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA

real I rea´l m ubøy, tidl: kortord for realskoleklasse og realgymnasklasse / gå i 3. r- .

II rea´l a1 (fra lat., av res 'sak, ting') eksisterende, virkelig, faktisk r-e verdier .

III real a1 (sm o s II real)

1 ekte, virkelig et r-t mannfolk / en r- dram

2 ærlig, grei hun var alltid r-

Skal sies på norsk ja :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det virkelig noen som liker Real Turmat`s havregrøt? Den smaker virkelig ille og fører til dårlig mage resten av dagen :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.